tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:13

toon haar nog een keer (na de les voor) hoe ze een pony opzadelt, laat ze het doen tot ze het kan => de volgende les help je niet meer, te laat in de les = geen les
na een paar keer zal ze het wel snappen en op tijd komen, snapt ze het niet => dan heb jij tenminste een goede les

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:18

Als om zeven uur de les begint laat dan duidelijk merken dat jij dan ook begint met les geven aan iedereen die er is om zeven uur. Je wilt best helpen hoor met op zadelen, maar om zeven uur begint de les en als zij het nodig vind om zich met alles te bemoeien en om zeven uur nog eens aan haar eigen pony te beginnen moet ze niet verwachten dat je haar dan nog komt helpen. Komt ze maar een kwatier later. Laat haar dan desnoods inrijden op de binnenhoefslag en negeer haar tot haar pony los is en ook mee kan doen met de rest die al een half uur rijden. Gevolg is dan dat ze uiteindelijk maar een half uur ongeveer rijd. Pech moet ze de volgende keer maar zorgen dat ze voor zeven uur je hulp vraagt. Net als met paarden en honden helpt het om slecht gedrag te negeren en goed gedrag te belonen.

Je kan het ook anders doen, tot zeven uur help jij, voor elke 5 minuten die ze te laat komt moet ze een liedje zingen. Weigert ze dit moet ze iedereen trakteren. Laat dit ook voor de andere kinderen gelden. Zodra ze op tijd is gekomen en de hele les gedaan heeft wat de bedoeling was trakteer jij dan iedereen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:21

Niks vragen, niks smeken. Zeggen nu doe je dit of dat of dit en dat doe je niet. Niet in discussie gaan, zeker niet met een 11 jarige. Grote mond terug??Niet luisteren?? Dan ga je d'r maar uit. Duidelijke grenzen trekken en daarniet mee in overleg gaan met een 11 jarige! JIJ bent diegene die bepaald wat er gedaan moet worden en niet zij.

TouchAndGo

Re: tips? hoe een 11-jarige ongeintresseerde leerling aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:24

Als ze om 7 uur bijv. nog niet in de bak is..Dan moet je haar der gewoon niet meer inlaten. En als ze zich met andere dingen begint te bemoeien geef je haar een waarschuw. Doet ze het nog es dan stuur je haar uit de les. En als ze in het midden stil gaat staan zeg je: Waarom zit je hier eigelijk op les? Je bent hier toch om te paardrijden?
Als je nu binnen 3 tellen niet in draf zit, zadel je je pony maar af!
Tis wel een beetje streng maar ze moet gewoon leren wie de baas is

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:45

Geef haar een waarschuwing (al als ze met de andere bezig is), praat ook met haar ouders.
Luistert ze dan nog niet? Deze les niet meedoen.
SUCCES.. en laat je niet onder de tafel praten door de puber in spe

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:53

Ik sluit me helemaal bij Amondi aan.

Een gesprek aangaan op een volwassen manier. Ze kan het zo krijgen en anders niet. Regels maken, je daar aan houden en anders niet. anders niet heeft het gevolg dat ze niet meer in de les komt.

Mss is het ook een idee om aan haar te vragen wat zij van jou wil, wil ze leren rijden of niet.... Dan weet je hoeveel moeite je nog moet inversteren...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:56

Maar waarvoor zit ze op paardrijden als ze het niet leuk? wordt ze gedwongen?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:04

Natuurlijk niet, maar voor zo'n beginnende puber slaat de fantasie op hol. Zij bemoeit zich overal mee, zijzelf denkt dat ze heel behulpzaam is. Ze wil als Anky rijden en de confrontatie met de harde werkelijkheid( het niet eens zelfstandig kunnen opzadelen) achter een scherm van betweterigheid verbergen.
Dan doe je maar net alsof je het zo druk hebt...
Als je tijdens het rijden bang en onzeker bent( stilstaan en anderen vertellen hoe het wel moet) dan hou je er gewoon even mee op, je hebt wel wat belangrijkers te doen.

Het is een doodnormaal kind/puber gedrag, waarin je dus heel duidelijk grenzen moet stellen. Dat is voor het kind ook makkelijker!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 09:12

KiWiKo schreef:
Ik ben daar heel makkelijk in hoor ik begin gewoon de les en als zij te laat is, jammer voor haar.

Loopt ze te trutten dan waarschuw ik een keer en daarna kan ze de les verlaten

Heb ik geen zin an

Precies...zo te lezen heeft t nu wel lang genoeg geduurt. Spreek haar er op aan, vertel haar dat als ze niet optijd is en niet luisterd naar hetgene wat jij te vertellen hebt, je de volgende keer haar ouders hierop zult aanspreken. Werkt dat niet dan ga je naar pa en ma. Werkt dat nog niet? Spijtig dan, maar dan houd het op. Dan gaat ze toch fijn bij een andere manege lessen waar haar gedrag wel getolereerd wordt?

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:35

nielsd schreef:
Maar waarvoor zit ze op paardrijden als ze het niet leuk? wordt ze gedwongen?

Dit vroeg ik mij ook al af.
Ik zou dan eerder contact opnemen met haar ouders.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:42

Ik vraag me af of dit geen geval van ADHD is. Moeite met concentreren, overal mee bemoeien, van hot naar her lopen te rennen maar d'r eigen taken niet gedaan krijgen.

Voordat ik zou proberen om haar ter orde te roepen zou ik een gesprek aangaan met de ouders. Iedereen heeft het hier over pubergedrag, misschien is er wel iets anders aan de hand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:00

Dit is idd geen ADHD of wat voor iets dan ook. Kind moet gewoon even op haar plaats worden gezet. Laat zien dat jij degene bent die de leiding heeft en als zij zich daar niet aan wil houden kan ze wat anders gaan zoeken. Tja, zo werkt het nou eenmaal

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:34

nielsd schreef:
sorry hoor, maar als een paardrijleraar dus iets wat ik in mijn vrije tijd doe (en dus in mijn geval mijn ouders geld betalen anders die gene zelf) heb ik geen zin om efgezeken te worden door een leraar.

Dan zou ik echt direct naar een andere leraar gaan.

Is het probleem gelijk opgelost.

Maar goed een 11 jarige kun je heel goed zijn eigen verantwoording laten dragen. Niet op tijd klaar is de deur dicht en dus niet meer meedoen. In de les kun je haar even op de hoogte stellen van de nieuwe regel, mutsen is na een waarschuwing wegwezen!
Juist door deze kinderen maar de hand boven het hoofd te houden leren ze nooit dat hun gedrag effect heeft op de omgeving. Dus aanpakken die handel.

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:39

ik zou sowiezo de regel maken, niet op tijd in de les is niet meer erin. De ouders van de andere kinderen betalen ook gewoon voor een uur goed les en het kan dan niet dat die andere kinderen de dupe worden van 1 kind.

verder zou ik eerst even met de ouders gaan praten, zij betalen toch ook voor de les en zij kunnen misschien ook even streng optreden tegen haar. en dan ook tegen de ouders zeggen dat ze op tijd moet zijn en er anders niet meer inkomt en dat ze heel snel zelf moet leren zadelen, wie weet kunnen zij haar helpen en dan weten zij er in ieder geval vanaf.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:11

Ik zou het wel een beetje gezellig proberen te houden .

Ik denk dan ook dat je haar niet te hard moet aanpakken en als je dat al doet dan wel met een kwinkslag .

Volgens mij is ze gewoon stiekem enorm onzeker en bang (niet goed kunnen opzadelen, geen hoef kunnen/durven uitkrabben/ in het midden gaan staan en spookverhalen over ponys vertellen) . Tuurlijk is het irritant dat ze dat probeert te overschreeuwen maar waarschijnlijk kijkt ze ook nog eens huizenhoog tegen je op omdat jij in haar ogen heel volwassen bent en heel goed kan paardrijden (al doet ze misschien arrogant om haar onzekerheid te verbergen).

Ik kan me zelf herinneren dat ik op die leeftijd wel eens jankend het hele stuk van de manege naar huis heb gefietst omdat de instructrice me hard aanpakte en in mijn beleving gewoon tegen me schold en echt dingen van me eiste. Misschien was het zelfs nog wel terecht maar ik vind en vond toen ook dat ik geen geld betaalde en een hobby uitoefende om me tot tranen toe af te laten zeiken.
Enkele weken daarna prees ze me een keer de hemel in en daar werd ik alleen maar heel enthousiast van en ging beter mijn best doen, en na 21 jaar staan beide keren me nog steeds bij (maar geen trauma hoor .

Ik zou dus wel de regel invoeren dat iedereen op tijd moet zijn maar daar de eerste twee keer nog geen sancties aan verbinden (wel mopperen) en haar tijdens het opzadelen al een paar keer waarschuwen dat ze moet opschieten. Komt ze de derde keer te laat dan inderdaad liedje zingen of trakteren en als het nog niet werkt de waarschuwing dat ze er anders niet meer inkomt.

Als ze iets niet durft (zelf hoeven uitkrabben/opzadelen of in het midden gaan stilstaan) zou ik haar op haar trots aanspreken ( Dat kun jij toch juist hartstikke goed.........ik hoor je net nog tegen X zeggen hoe dat moet) En als ze het dan goed doet dat ook zeggen (zie je nou wel, hartstikke goed, dat kun je voortaan zelf).

Ik zou in ieder geval een kind noooooooit dwingen om dingen te doen die ze echt eng vindt. Dus niet op een pony laten rijden waar ze echt niet op durft en niet dwingen om bijvoorbeeld te galloperen als ze dat niet durft. Krijg je alleen maar enorme problemen mee als er dan iets misgaat. Dan kun je beter eerst met de ouders gaan praten.

succes!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:53

Ik heb even gemist of je op een manege les geeft, maar als dit zo is zou ik ook even met de eigenaar van de manege overleggen dat je problemen hebt met dit meisje en hem voorleggen hoe je het op wilt lossen.
Mócht ze er dan de brui aan geven en een andere manege gaan dan weet de eigenaar wel waaróm er een klant is weggegaan en is hij van te voren op de hoogte gesteld van de situatie.

Wie weet heeft hij er trouwens ook wel ervaring mee. Tenslotte kent hij de situatie en de paarden beter dan wij allemaal. Het is toch alleen maar ok om zo'n situatie even te overleggen?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:12

Cassidy schreef:
Ik vraag me af of dit geen geval van ADHD is. Moeite met concentreren, overal mee bemoeien, van hot naar her lopen te rennen maar d'r eigen taken niet gedaan krijgen.

Voordat ik zou proberen om haar ter orde te roepen zou ik een gesprek aangaan met de ouders. Iedereen heeft het hier over pubergedrag, misschien is er wel iets anders aan de hand.

ADHD stempel word tegenwoordig overal op gedrukt zeg..

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:40

Mijn eerste reactie toen ik het zo las, dit kind heeft geen zelfvertrouwen meer. Dit is overgens heel logisch met een beginnende puber.
Om die waarheid te verbergen worden ze het tegenover gestelde en dus heel bijdehand, hebben overal comentaar op, en proberen alles om te laten zien hoe goed ze zijn.
Tot dat ze het voor zichzelf moeten doen en dan kunnen ze niets meer. Dit zal wel altijd zijn zonder dat er te veel mensen omhee zijn.
Probeer het kind te benaderen op een positieve manier, ga dus geen gevecht aan, is niet erg bevoordelijk voor jou maar ook niet met het kind.

Ga wel duidelijke regels stellen, te laat in de les na 5 min. na aanvang is er niet meer in(of het kind moet een hele goede rede hebben!!). Is het kind te laat maar nog binnen de marge van 5 min. dan moet het een liedje zingen.
Gebeurt het 3x dan is het trakteren.(werk met een soort strippenkaart idee!)
Deze regel is overgens voor alle kinderen in de les!

Wat betreft het andere gedrag, leg nog een keer met groot gedult uit hoe het poetsen, zadelen en begeleiden naar de bak gaat. Daarna mag het kind het zelf gaan doen.
Het stilstaan in de bak op een positieve manier benaderen, maar ga daardoor niet al je aandacht op haar verstigen. Heeft het hulp nodig tewijl je nog met iemand anders bezig bent laat het maar een volte rijden in stap. En zeg haar dat je zo komt.
In de les wordt niet stil gestaan zonder dat daar opdracht is gegeven.
Gebeurt dit wel dan is het maal waarschuwen dat er niet wordt stilgestaan in de les, blijft ze dan nog stilstaan omdat ze niet durft oid. Zeg haar maar dat ze af moet stijgen en naast de pony moet gaan lopen totdat jij klaar bent.
Vaak doen ze dan zoiets maar 1 keer omdat ze er 100x liever opzitten dan er naast lopen.
Ga verder tact vol om, ga niet de botte boer uithangen met deze dame. De kans is anders groot dat gedragingen alleen nog maar erger worden.(het krijgt nog minder zelfvertrouwen en gaat nog harder zijn best doen om het tegedeel te bewijzen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:51

Ik had die niet eens in me les gelaten als ze iedere x te laat komt. Waarschuw haar dat ze er niet in komt als ze te laat is. Laat het niet bij waarschuwen, maar meteen de 1e x als ze weer te laat is niet mee laten rijden. Ik zou de les niet eerder laten stoppen, want dan zijn de andere kinderen de dupe. En laat dit meisje niet meer op die ene pony rijden. Zet haar maar op een braaf beest die ook bekend is als heel braaf. En verder geen aandacht aan besteden en stuur haar dr maar uit als ze weer eens stil gaat staan...

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:54

Ik ga helemaal mee in dat verhaal over zelfvertrouwen. En als ze te laat komt... Laat haar dan zelf opzadelen en controleer gewoon effe in de bak? Niet goed, dan moet ze maar herbeginnen...
En als ze dan op tijd is, zou ik haar juist meer verantwoordelijkheden geven: De anderen helpen met opzadelen enzo bvb. En als ze het goed doet en niet te veel gaat zeiken, dan kan je haar prijzen. Volgens mij zal ze direct veel meer aangemoedigd zijn!
Nog veel suc6

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:59

Ik ga dus met de meeste reacties niet mee. Ik kies resoluut voor een heel andere aanpak bij kinderen die nog niet op (sport-)niveau rijden.
Zelfs bij kinderen die wedstrijden rijden, zou ik proberen het vanuit een andere invalshoek aan te pakken. Ik praat hier over kinderen van absoluut beginnend tot gemiddeld niveau, niet over de Z-ponyruiters.

Ik denk dat het belangrijk is in gedachten te houden dat kinderen vooral gemotiveerd moeten blijven terwijl ze paardrijden. Het klinkt alsof dit meisje het helemaal niet leuk vindt om paard te komen rijden.
Je zegt dat ze ongeïnteresseerd is, probeer eerst hier aan te werken. Paardrijden zou altijd leuk moeten zijn.

Wat bij kinderen vaak zeer goed kan helpen, is een spelletje te doen op het einde van de les. Als ze dit weten, gaan ze tijdens de les ook beter opletten, omdat ze al uitkijken naar het spelletje. Dit kan prima elke les, zolang de tijd dan maar beperkt gehouden wordt.
Er zijn veel spelletjes waarbij je geen, of een minimaal aan materiaal nodig hebt. Zoek elke week een ander soort spelletje uit (snelheid, behendigheid, miniquiz, ...) zodat er elke week wel iemand anders wint. Spelletjes op snelheid kan je zelfs in stap doen als het niveau van paardrijden nog niet hoog genoeg ligt. (Voor inspiratie is er zelfs een boek over ponyspelletjes te koop, erg interessant boek.)
Ook gymnastiek te paard en carrousselfiguren zijn op elk niveau mogelijk, en kunnen prima tijdens de les. Als ze vaste pony's rijden, kan je ze misschien eens van pony laten wisselen. Zorg wel dat alles gemakkelijk genoeg blijft, zodat alles goed gaat, waardoor het zelfvertrouwen van de kinderen groter wordt.

Houd de lessen ook leuk door af en toe eens een grapje te maken (dat niet kwetsend is!) en animeer zelf door dingen voor te doen, bijvoorbeeld de houding die ze moeten aannemen op hun paard, hoe het paard zou moeten lopen...

Verder is het heel erg belangrijk dat je goed motiveert door te zeggen wat ze precies goed doet. Prijs haar als ze oefeningen uitvoert, zelfs als dit niet perfect gedaan wordt. Geef tips en aanwijzingen als ze niet weet hoe ze iets moet aanpakken.
In het voorbeeld van de achterhoeven zou je langs haar kunnen gaan staan en aanwijzingen kunnen geven. Als ze het niet vertrouwt, kan je eerst zelf een hoef oppakken, terug neerzetten en dus laten zien dat het in orde is. Daarna vraag je haar precies hetzelfde te doen. Op deze manier leren kinderen zeer snel.

Concreet: zorg voor heel veel positieve interactie en afwisseling!

Als het echt niet meer helpt, en je verkiest een harde aanpak (bij mij zou dit echt het allerlaatste zijn), ga dan wel éérst met de ouders praten. Zij kennen hun kind het beste, en zijn uiteindelijk ook degenen die betalen voor de les. Vraag hen of het ok is om hun dochter de les uit te sturen als ze absoluut niet wil meewerken, voor je dit doet! Anders heb je het risico dat je het meisje nog onzekerder maakt, nog minder gemotiveerd, en dat de ouders helemaal niet tevreden zijn.

Was een hele tekst, proficiat als je deze helemaal gelezen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:08

Denk aan mijn eigen ponytijd:
Niet op tijd = niet mee rijden.
Instructeur tegenspreken in de les = les verlaten
Zomaar "iets" anders doen = les verlaten
Beetje dicipline is nooit weg, de les draait niet alleen om haar maar ook om de anderen lesklantjes en dat mag ze best beseffen.
Ze komt om iets te leren en als ze dat blijkbaar niet op kan brengen moet ze maar wat anders gaan doen......

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:19

VMR -> JI

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 21:54

Ilindra schreef:
Denk aan mijn eigen ponytijd:
Niet op tijd = niet mee rijden.
Instructeur tegenspreken in de les = les verlaten
Zomaar "iets" anders doen = les verlaten
Beetje dicipline is nooit weg, de les draait niet alleen om haar maar ook om de anderen lesklantjes en dat mag ze best beseffen.
Ze komt om iets te leren en als ze dat blijkbaar niet op kan brengen moet ze maar wat anders gaan doen......

dat hebben wij ook.
je moet gewoon OPTIJD zijn.
en wat als dat meisje een eigen pony (zou krijgen ) (voorbeeld)
dan kan ze ook niet aan jan en alleman vragen of die haar pony poetsen en opzadelen zodat zij er zo mee kan wegrijden
ik zou het liefst alles zelf willen doen
al kan dat niet omdat ik rugpijn heb ( heb sinds me val dit jaar iets verschoven in me onderrug en kan dus niet meer goed tilllen (hoeven uitkrabben) enzz)

loulou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:00

ik zou duidelijke afspraken maken. een kind heeft grenzen nodig.(zorg wel dat die grenzen altijd hetzelfde zijn.)
doe dit wel op een aardige, maar duidelijke manier.
als ze zich niet aan de afspraken houd, eerst 1x waarschuwen, daarna volgt een consequentie op het foute gedrag.

elk dingetje wat ze goed doet ook duidelijk belonen.