Welke tweepaardstrailer en waarom??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:11

Ja die was ik ook al tegen gekomen!
Super idee, veel eenvoudiger allemaal, toch?!
Maarre, hij is een beetje boven het budget wat ik voor ogen had:D

Enne, wat de stickers betreft......daar moet hij wel voor betalen want dit genereuze aanbod komt niet via hem

tienus63

Re: Welke tweepaardstrailer en waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:23

Wij hebben een houten Hotra Eforce, bevalt goed, hele ruime trailer, licht van binnen, heel handig verlichting bij de laadklep, helaas voorin niet, dat vind ik minder handig als er twee paarden in staan.
Rubbertussenschot, ruime uitzetramen, automatisch rolzeiltje.

Lage instap, goede wegligging. Voordelig geprijsd.
Wij hebben de houten uitvoering, bewust zonder zadelkamer ed, je hebt de auto er immers voorstaan.

Nieuw prijs is zo'n € 5400,-, wij moesten in 2004 € 3300,- toeleggen op onze ingeruilde Henra, 1 3/4-paards, 11 jaar oud.

Ik vraag me alleen af wat deze trailers bij inruil doen.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:36

vera schreef:
Enne, wat de stickers betreft......daar moet hij wel voor betalen want dit genereuze aanbod komt niet via hem

Ja, dat is dan precies het gedeelte dat je mist... En hij mag de trailer dan ook zelf gebruiken, na jouw toestemming uiteraard...

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:38

Die trailer is idd erg gaaf! Wist ook niet dat die combi erwas, lijkt me wel super!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:45

Boldly schreef:
Ja, dat is dan precies het gedeelte dat je mist... En hij mag de trailer dan ook zelf gebruiken, na jouw toestemming uiteraard...

Gut, jij moet eens langs de Kamer van Koophandel gaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:13

vera schreef:
Mijn trailer is aan een opknapbeurt toe (vloer en wand), nu wilde ik dat gaan uitvoeren maar kreeg ineens een extraatje in de vorm van geld

Dus dacht ik om mijn horizon eens te verleggen en te kijken of ik deze niet weg zou doen en een ander te kopen.
De Ifor Willliams zijn wel aan de prijs als je een goede koopt en behoorlijk zwaar. Dit laatste maakt mij niet zoveel uit maar nu ik toch aan het rondkijken ben dacht ik om eens te kijken naar andere merken.
Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee dus gebruikers-verhalen zijn van harte welkom.
Tsja, het budget......tot zo'n 4.500 euro ongeveer...minder is altijd fijn!

Als gewicht geen rol speelt, en geld kennelijk maar beperkt, waarom dan in godsnaam iets kopen wat minder is dan wat je hebt??
Gewoon inruilen op een nieuwe Ifor.
Ik heb nu een oude Westfalia (als wrak gekocht en opgeknapt); als er al een andere trailer zou komen (ik zweer eigenlijk bij vrachtwagen) dan een Ifor of hooguit een andere Westfalia. Het gewicht maakt mij ook niet uit, ik heb drie auto's die meer dan 3000kg aan de haak mogen hebben, dus dan gewoon iets goeds erachter.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:17

Wat maakt voor jou een Ifor zo geweldig??
Ok, prima trailer, ligt fijn op de weg, lekkere voorlader maar uniek vind ik ze nu ook niet.... of zie ik dit verkeerd?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:40

vera schreef:
Wat maakt voor jou een Ifor zo geweldig??
Ok, prima trailer, ligt fijn op de weg, lekkere voorlader maar uniek vind ik ze nu ook niet.... of zie ik dit verkeerd?

De enigste trailer die vrijwel niet aan je auto sjort als een vrachtwagen iets te kort passeert is een Ifor. Ook al gaat een paard staan springen in de trailer, dan nog beïnvloed dat nauwelijks het rijgedrag, probeer dat eens bij een andere......
OK, 2000kg Land Rover ervoor doet ook wel wat, maar toch doen andere trailers meer met de Land Rover dan Ifor. Het hoge eigen gewicht draagt gewoon flink bij aan de stabiliteit van de trailer.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:31

En aan je benzinekosten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:08

En juist dat hoge gewicht nekt hem bij veel auto-bezitters.

Ik ben met je eens dat je beter een zware veilige kunt hebben als een lichtere zwabberbak, maar niet iedereen heeft nu eenmaal een auto om dat gewicht te trekken.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:19

vera schreef:
En aan je benzinekosten

Ach, of die nu 1:4 of 1:3,5 loopt, daar word ik ondertussen ook niet meer warm of koud van, lang leve de LPG
Sugarmiss schreef:
En juist dat hoge gewicht nekt hem bij veel auto-bezitters.

Ik ben met je eens dat je beter een zware veilige kunt hebben als een lichtere zwabberbak, maar niet iedereen heeft nu eenmaal een auto om dat gewicht te trekken.

Dat is ook wel zo, en die afschaffing van het grijze kenteken heeft er al helemaal geen goed aan gedaan. Hoewel de run op klassiekers niet echt is ontstaan, waar ik eigenlijk wel een beetje bang voor was.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:01

Als dat wel was gebeurd had de regering vast wel weer een stok gevonden om die hond ook te slaan.
Ik nijg nu naar een B-vrachtwagentje, maar ben een beetje bang dat die binnenkort ook aangepakt gaan worden.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:18

Ik heb een böckmann duo.
Een hele stabiele ruime trailer. Ligt prima achter de auto, ook bij hogere snelheden.
Ik heb een keer op de snelweg een flinke uitwijkmanoevre moeten maken en zelfs toen bleef de trailer perfect volgen.
We waren zelf erg geschrokken, maar door de stabiele combinatie was er gelukkig niets gebeurd.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:31

Sugarmiss schreef:
Dat is een gave trailer, ik wist niet dat die kombinatie van deur/laadplank bestond.

SM, er zijn meer trailers waarbij dat mogelijk is!
Ik heb die optie niet gekozen omdat dat weer duurder was en ik de vooruitstap al had genomen.
Achteraf was het misschien wel handig geweest omdat ik een paar keer wat heb vervoerd wat er met een vorkheftruck in is gezet, maar goed, dat lukte uiteindelijk ook via de gewone tree-plank.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 00:41

Sugarmiss schreef:
Als dat wel was gebeurd had de regering vast wel weer een stok gevonden om die hond ook te slaan.
Ik nijg nu naar een B-vrachtwagentje, maar ben een beetje bang dat die binnenkort ook aangepakt gaan worden.

Houdt je er rekening mee dat die B-rijbewijs dingen ook gewoon voor het hoge tarief gaan (tenzij je een bedrijf hebt). Vrachtwagens kosten 61 euro per 3 mnd, tot 12 ton MTM (daarboven krijg je weer maffe toeslagen) Bovendien heb je bij de meeste B-rijbewijs wagens onvoldoende laadvermogen voor twee paarden. Ik hanteer als vuistregel dat een paard, z'n mens en alle bagage ongeveer 1000kg wegen. Ga je met z'n tweeën en twee paarden, dan zit je dus aan 2000kg. Er bestaan geen wagens met 1500kg eigen gewicht, die 2000kg mogen laden. Er bestaan wel wagentjes waarmee het kan en mag, maar die zijn nogal duur (understatement). Kijk maar eens op www.trucks.nl keuze: trucks/vans en opbouw veevervoer.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 08:53

Ik snap best dat je soms wat andere meningen wil, maar als je gewent ben aan een Ifor is al het andere minder...
Hooguit misschien een Böckmann met zijn lange dissel.....

Een anderhalf paard Ifor vind ik trouwens wel oerlelijk! Daar mogen ze echt wel eens een ontwerper op afsturen, het is net Comedy Capers...

Voor de mensen die niet snappen waarom je een Ifor zou willen: kijk eens bij hengstenhouders rond.... Als die geen vrachtauto hebben dan rijden ze dan? Juist Ifor! De enige die echt sterk is en degelijk!

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:04

Sterre schreef:
Ik heb een Humbaur Rapid plus en ben daar erg tevreden mee .

Die van mij heeft een verlengde laadklep (dus niet stijl met instappen), een vooruitstap, een dakraampje en gepolsterde zijkanten met daaronder rubber matten aan de wand.
Verder ligt ´ie super stabiel op de weg, óók als er geen paard in staat.

Afbeelding
(Dit is de versie zonder de vooruitstap!)

Verder kan je ook nog kijken op www.humbaur.de .

Wij hebben ook een Humbaur, maar dan de Pegasus.
Echt helemaal top!
http://www.kennisbv.nl/pages/humbaur.asp

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:51

amondi schreef:
Ik snap best dat je soms wat andere meningen wil, maar als je gewent ben aan een Ifor is al het andere minder...
Hooguit misschien een Böckmann met zijn lange dissel.....

Het is ook de ophanging van de assen met z'n bladveren en schokdempers die de stabiliteit bepalen. Vandaar dat ik Westfalia wel een alternatief vindt, hoewel ook die minder rustig achter de auto is dan de Ifor.
Böckmann heeft er ook gewoon Alko-assen onder, net als alle anderen.
amondi schreef:
Een anderhalf paard Ifor vind ik trouwens wel oerlelijk! Daar mogen ze echt wel eens een ontwerper op afsturen, het is net Comedy Capers...

Tja, over smaak valt niet te twisten. ik denk dan maar zo: liever een degelijke die oerlelijk is dan een mooie die bij de eerste windkracht 10 omvalt....
amondi schreef:
Voor de mensen die niet snappen waarom je een Ifor zou willen: kijk eens bij hengstenhouders rond.... Als die geen vrachtauto hebben dan rijden ze dan? Juist Ifor! De enige die echt sterk is en degelijk!

Is dat zo?? Nu ja, helemaal verbaast ben ik daar dan niet over
Feit is dat een lege Ifor met deur/laadklep achter en voorlader meer weegt dan mijn Westfalia MET een paard erop.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 09:56

Dat laatste is meteen een waarschuwing voor de aanschaf van een 2e hands.... kijk goed waar hij weg komt en of ie niet verrot getrapt is!

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:42

Uiteraard enorm belangrijk om de bodem te checken!!
Dat is altijd mijn grootste angst.
Ik kijk nu ook naar een trailer met alu bodem, die kan nooit meer rotten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:34

vera schreef:
Uiteraard enorm belangrijk om de bodem te checken!!
Dat is altijd mijn grootste angst.
Ik kijk nu ook naar een trailer met alu bodem, die kan nooit meer rotten

Ook voor jouw geldt: kom eens kijken, ik heb enkele mooie staaltjes Alu-rot hier op het erf staan (Land Rovers bestaan voor een belangrijk deel uit aluminium). Aluminium rot nog sneller dan hout, indien er wat ongewenste metalen en/of zouten in de buurt komen.
Aluminium is mooi spul, maar niet voor trailerbodems.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 10:58

Mmmm, kun je daar wat meer over vertellen?
Heeft dat met electrolyse te maken?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 11:01

cissy schreef:
ik heb een Henra 2 paards en die is in juli 2004 helemaal opnieuw opgebouwd, alle hout vervangen, allemaal nieuwe sluitingen etc. nieuwe gietvloer ook op de klep, dus weer als nieuw en goedkoper dan een hele nieuwe te kopen.
hij is wel vrij zwaar maar ligt als een huis op de weg. Mn paard heeft alle ruimte vd wereld want het is een ruime/hoge trailer. Ik heb een extra 1,5 paards stang erbij dus kan het schot opzij zetten. Ikke dus toch maar niet ruilen met jou op te knappen Ifor
Misschien dat je jouw trailer ook op kunt (laten) knappen dan hou je nog een stukkie budget over! kun je weer andere leuke dingen van doen

Waar heb jij dit laten doen?
We zijn gisteren nog eens een rondje langs de trailer gelopen en het is toch wel zonde om hem misschien te verkopen. We weten dat hij technisch helemaal OK is (remmen, banden, carrosserie, etc) Maar de rest is echt aan vervanging toe. Misschien toch een idee om hem helemaal goed te laten opknappen???

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:00

bij Konag in huppeldepup, *effe zoeken* ... gevind! Nagele (vlakbij Urk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:48

VSW --> RUI.