5 is voldoende, 50% is verliespunt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:44

Bij een 5 dus voldoende zou je verwachten dat het een winstpunt zou zijn..dat is niet het geval...dat blijf ik nu krom vinden....

De benaming van de cijfers moet gewoon anders...denk ik...

silvia83

Re: 5 is voldoende, 50% is verliespunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:42

maar hoe zit het dan als je bijvoorbeeld in de b een winstpunt hebt en je rijd later een proef die helemaal kote gaat en dus een minpunt. mag je dan ook niet meer springen???

silvia83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:42

maar hoe zit het dan als je bijvoorbeeld in de b een winstpunt hebt en je rijd later een proef die helemaal klote gaat en dus een minpunt. mag je dan ook niet meer springen???

Melf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:55

@ silvia83: In de B worden verliespunten niet geregistreerd (zie art. 124 van het Disciplinereglement Dressuur).

silvia83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:58

dank je

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:21

Barco schreef:
nee acsm. de jury beoordeelt die klasse en niet of een ruiter klaar is voor een hogere klasse. als je een wp rijdt in de L2 zegt dat nog niets over hoe je de M1 zal rijden.

Ik heb met schrijven regelmatig juist die overweging gehoord om goede punten te geven. Zeker in de L2 en M2 nemen jury's dat juist regelmatig in overweging, en ik heb het zelfs wel eens op mijn eigen protocol de opmerking gehad dat het paard nog niet klaar is voor de verzameling (L2) terwijl ik toen al +9 had. Bij het schrijven in het M2 zei een jury ook eens letterlijk tegen mij: die kunnen we wel makkelijk wat hoger geven dan een 7, want die redt zich vast wel in de Z, terwijl het echt niet heel bijzonder was of zo. Hetzelfde met de opmerking: dat paard zal nooit goed kunnen verzamelen, en dan maar 6 jes blijven geven terwijl het nog helemaal niet gevraagd wordt. Dus of ik zit gewoon bij verkeerde jury's te schrijven, of ze letten wel degelijk op de 'grens'.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:38

Ik denk het niet, afgelopen weekend heb ook in de L2 geschreven en toen zei de jury ook ( terecht): dit is allemaal wel braaf, maar het heeft geen enkel nut een WP te geven, voor de M1 moet je het paard echt beter voor elkaar hebben.
Wat heb je eraan om een puntje op braafheid te sprokkelen en dan in de M1 teruggefloten te worden? Met deze verliesregeling sta je zo weer in de L2plus 0.

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:25

Citaat:
5 = voldoende heb ik trouwens altijd al twijfelachtig gevonden

dat vind ik raar dat een 5 voldoende is, is op school toch ook niet zo! waarom is dat in de dressuurproef dan ineens anders. Als ik een 5 zie staan denk ik; o onvoldoende op trainen dus!

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:33

pinda_timo__ schreef:
Citaat:
5 = voldoende heb ik trouwens altijd al twijfelachtig gevonden

dat vind ik raar dat een 5 voldoende is, is op school toch ook niet zo! waarom is dat in de dressuurproef dan ineens anders. Als ik een 5 zie staan denk ik; o onvoldoende op trainen dus!

Ja ik vind die schoollogica ook beter (snap niet dat ze dat niet als uitgangspunt houden).

Máár ik heb wel even een vraagje.. kun je ook een 10 krijgen voor een onderdeel, in theorie? (ben ooit gestopt met proefjes rijden toen je bij 120 punten winst reed... dus dit weet ik echt niet ..)

RuizSoler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:46

@ ingeborg: Ja je kan in theorie ook een 10 rijden ja.. al komt dit amper voor maar zo kan je ook een 1 rijden..

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 10:47

Oké, bedankt. Als de telling tot 9 zou lopen, zou ik een 5 nl. wel een echte voldoende vinden.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:49

ik vind ook dat een 5 een andere naam moet krijgen alleen maar 5en zou dus voldoende zijn en in mijn ogen een winst punt anders rijd je je proef voldoende en krijg je geen winst punt :S andere naam dus

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:46

Ik heb 't eens een jury zo horen verwoorden.
De reden waarom 5 een voldoende is, en je daarbij toch geen winstpunt hebt:
Stel je rijd in de klasse B
Je hebt geen winstpunt, vooral overwegend vijven. Dan is het aantal punten dat je gereden hebt voldoende voor de klasse B. Maar niet voldoende voor de klasse L1, bij een 6 krijg je dus een winstpunt omdat je dan L1-waardig bent.

Zo heb ik het ooit uitgelegd gekregen.
Ik wil nu niet zeggen dat dit DE definitie is hoor maar er zou eens over nagedacht kunnen worden haha
Ik hoop op een (nette) discussie

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:50

@ Mirkip:
ik vind dat eigenlijk wel een hele mooie uitleg!

Piroska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:13

mirkip schreef:
Ik heb 't eens een jury zo horen verwoorden.
De reden waarom 5 een voldoende is, en je daarbij toch geen winstpunt hebt:
Stel je rijd in de klasse B
Je hebt geen winstpunt, vooral overwegend vijven. Dan is het aantal punten dat je gereden hebt voldoende voor de klasse B. Maar niet voldoende voor de klasse L1, bij een 6 krijg je dus een winstpunt omdat je dan L1-waardig bent.

Zo heb ik het ooit uitgelegd gekregen.
Ik wil nu niet zeggen dat dit DE definitie is hoor maar er zou eens over nagedacht kunnen worden haha
Ik hoop op een (nette) discussie

Maar in de L1 bijvoorbeeld dan? Als je daar allemaal 5-en hebt, is het voldoende voor de L1. Maar heb je wel een verliespunt. Als nou 10 juryleden vinden dat je wél L1 waardig bent, maar nog niet naar de L2 mag, en dus alle 10 alleen maar 5-en geven, heb je 10 verliespunten. En met 10 verliespunten moet je weer naar de B. imo betekent dat dus: je hoort niet in de L1 thuis...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:48

Dat komt omdat je met allemaal 5-en geen verliespunt hebt

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:40

Wow, dat zoveel mensen dat nog geeneens was opgevallen. Dat was het eerste waar ik aan dacht sinds die nieuwe puntenregeling.

Elodie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:50

maar als je in de b rijd hoeven je punten toch ook niet voldoende te zijn voor de l1? tuurlijk is het mooi mee genomen als je paard een hele diagonaal middendraf kan laten zien ipv enkele passen, maar t word nog niet gevraagt. dus vind ik wanneer alles voldoende zou zijn je een winstpunt hoort te krijgen en natuurlijk niet bij allemaal 5en maar daarvoor vind ik de benaming ook niet goed....

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 13:37

Piroska schreef:
Maar in de L1 bijvoorbeeld dan? Als je daar allemaal 5-en hebt, is het voldoende voor de L1. Maar heb je wel een verliespunt. Als nou 10 juryleden vinden dat je wél L1 waardig bent, maar nog niet naar de L2 mag, en dus alle 10 alleen maar 5-en geven, heb je 10 verliespunten. En met 10 verliespunten moet je weer naar de B. imo betekent dat dus: je hoort niet in de L1 thuis...

Maar dan heb je geen verliespunt.
Bij 30 5-en heb je 150 punten een onder de 150 heb je pas een verliespunt.

I.m.o. is de regel toch wel terecht. 5 is voldoende, bij 30 5-en is er helemaal niks aan de hand en behoor je dus gewoon in die klasse thuis.

Zo logisch als wat.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:06

Sizz schreef:
Piroska schreef:

Maar dan heb je geen verliespunt.
Bij 30 5-en heb je 150 punten een onder de 150 heb je pas een verliespunt.

I.m.o. is de regel toch wel terecht. 5 is voldoende, bij 30 5-en is er helemaal niks aan de hand en behoor je dus gewoon in die klasse thuis.

Zo logisch als wat.

mee eens!!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:06

Helemaal niet raar toch.
Allemaal 5en, is allemaal voldoende voor deze klasse, dus er gebeurd niets.
Lager dan gem. een 5, is dus gem. onvoldoende voor deze klasse, dus een verliespunt.

Ik zie het probleem niet?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 19:00

Ach, probleem is niet het foede woord.
Maar toch lijkt het me logischer de naamgeving van de 5 te veranderren.
Want als je allemaal 5en zou rijden, hoor je dus in die klasse, maar 1 onderdeel dat 1 puntje minder is, en je hebt een verliespunt.
Ik blijf het een beetje krom vinden.

Niet dat de verliespuntgrens verhoogd is hoor dat vind ik alleen maar goed, maar noem die 5 dan anders.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:02

Jasmijn schreef:
Ik zag in het nieuwe proevenboekje dat een 5 nog steeds als voldoende staat. Hoe is dat te rijmen met het feit dat 50% een verliespunt is?
Dus als je allemaal voldoendes haalt, heb je wel een verliespunt.
Ben ik nu de enige die dat raar vind?

Natuurlijk heb je nooit een proef met alleen 5en, maar in theorie kan dat wel.

Maanden geleden heb ik hier een topic over geopend en toen werd er gereageerd alsof ik niet helemaal goed was Het was mij dus ook al opgevallen dat ze in het vorige boekje 5 als voldoende aanhielden.Nu hebben ze 5 nog steeds als voldoende!Heel apart!

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:15

Dat komt omdat als je 29 5-en en 1 4 haalt je gemiddelde LAGER dan een 5 is en dan krijg je een verliespunt.
Nou vind ik het nog steeds krom, want dat betkent dat je altijd heel goed rijd als je geen verliespunt rijd! (dan ben ik ineens een wereldruiter)
Ik vind het 2 kanten hebben. Maar had het zelf nooit voldoende genoemd, omdat ik dan naar een school kijk.
Als ik op mijn rapport allemaal 5en heb ga ik niet over, want je gaat alleen over met een bepaald aantal voldoendes.
Nou komt het ook wel weer hard over als je geen wp hebt gereden, om dan te zeggen dat een proef onvoldoende is.
Het was niet goed genoeg voor een wp, dus volgende klasse, maar misschien wel gewoon goed genoeg voor die klasse.
Maar een mening heb ik dus niet helemaal.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 06:06

Als je allemaal 5en hebt ga je niet over! Dan klopt het toch? Je wordt ook niet teruggeplaatst. Je gaat pas over als al je vijfen, 6en zijn geworden. En teruggeplaatst pas, al je minder dan allemaal 5en hebt.

Maar in onze ogen is een 5 niet goed genoeg en dat komt omdat we allemaal over willen!