wat vinden jullie nou mooie leeftijd om wedstrijden te rijde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Walco_Aqua

Re: wat vinden jullie nou mooie leeftijd om wedstrijden te r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:03

Ik zeg ook als je paard er klaar voor is. Ik vind het niet zo goed voor je paard als je met zn 5 of 6 jaar al Z gaat rijden, je paard is dan nog niet eens helemaal uitgegroeid en ik denk dat je m daar alleen maar door belast. Gelukkig kan dat met die regeling niet meer zo vroeg.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:04

dessie schreef:
Nou daan, ik ga pas, als het veilig is, ben die rot krukken nu al zat

nouja zal ik dan de spits maar af bijten maar word toch pas juli of moet op eens zo super goed gaan dan wacht ik natuurlijk niet met des je weet hoe ze is gaat het net ff goed dan gaat ze weer de grote puber tijd in

Lina

Re: wat vinden jullie nou mooie leeftijd om wedstrijden te r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:41

Ik vind het wel waar dat het ene paard eerder volwassen is als het andere....

Maar het hangt er gewoon vanaf in de mate waarin je wedstrijd gaat rijden.. Hoe meer wedstrijden je rijd hoe meer je trained,,,
En een paard van 3 jaar vind ik te jong ,, voor wedstrijden moet wel aardig getrained worden en ik vind dat nog te zwaar voor zo'n jong paardje..
Als ie 4 jaar is kan af en toe een wedstrijdje geen kwaad,,maar niet overdreven veel dressure en springen daar zijn de spieren nog niet sterk genoeg voor..

5 jaar vind ik een perfecte leeftijd om te beginnen met het echte werk omdat het paard dan goed de kans heeft gehad om alles te ontwikkelen...
Ik denk zelf (en soms blijkt dat ook in de praktijk) dat paarden langer meegaan als je de trainig goed opbouwd en ze niet op hun 3e en 4e al opzadeld met vette trainingen en wedstrijden..

,,xxx

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:43

Ow ja en net als walco_aqua zegt,, met 5 jaar vind ik een B en L al genoeg voor de spiertjes,, als je dan je paard al Z gaat starten kan het wel zwaar worden,, ook al lijkt het dan zo leuk,, ze kunnen dan wel te maken krijgen (later) met spieraandoeningen,,,etc,,

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:51

nee gewoon een b proefje ze word rond augustus wel 5 . dat heb ik altijd zelf in mijn hoofd gehad omdat haar geboortedatum niet bekend is.

in haar pas poort staat dat ze nu al 5 is maar ik houd het gewoon op augustus omdat ik haar toen ook gekocht heb en de paardentandarts me vertelde dat ze toen net 3 jaar was.

mymyhorses

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:18

mijn paarje heb ik nu een halfjaar en is 4 jaar en heb ik in januari uitgebracht op wedstrijden en het super!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:59

Trainen voor de B?
Ik weet niet wat je moet trainen voor de juiste gang en van hand veranderen en een volte?

Meer dan 3x per week een half uurtje en dan is het al veel

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:18

Gemiddeld als vierjarige in de B of L. De een is wat eerder klaar, de ander wat later. Als ze snel meegaan vinden ze het ook imo veel 'natuurlijker' om op vreemd terrein te komen dan dat je ze eerst drie jaar thuishoudt

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:13

Sjha.. mijn pony ging al mee vanaf zijn 3e met mijn (toen nog) andere pony, dus ze vond het heel normaal en had totaal geen problemen met dr.. ze was op 4-jarige leeftijd al Z springen startgerechtigd alles na 5 wedstrijden uitgesprongen en vrijwel alles bij de eerste 3.. Maar ze is nu verkocht en begint weer bij de B.. Ze is super leer pony geworden en zag er ook helemaal niet uit als 4-jarige maar als 7/8-jarige ze had helemaal dikke spek nek en helemala dikke kont van de spieren maar ik reed dr maar 3 a 4x in de week MET wedstrijd op het eind zelfs alleen maar als we wedstrijd hadden maar ze bleef presteren, dus het ligt helemaal aan je pony/paard. Maar als ik zo lees wta je zegt en de foto's zie kan die best een keer op mee concour gewoon proberen toch.. ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:12

esmeejj schreef:
ze was op 4-jarige leeftijd al Z springen startgerechtigd alles na 5 wedstrijden uitgesprongen en vrijwel alles bij de eerste 3..

Of je maakt een typfout of je kletst uit je nek.

Pony's moeten 6 jaar zijn om Z te mogen springen en 5 jaar voor het M...

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:15

Getraind worden voor wedstrijden?

Die van mij is in januari ook mee geweest op wedstrijd in de B (ze wordt eind juli pas 4). Puur voor de ervaring... meer dan 3 in de week hooguit een half uurtje werd ze toen echt nog niet gereden. De punten liep ze ook niet (141 en 149) maar daar ging het niet om. Ze was wel super braaf!

Komend weekend gaat ze voor de tweede keer mee (en ja ze is dus nog steeds 3 als je vanaf de geboortedatum rekent ). Fanatiek trainen is er niet bij hoor... gewoon lekker braaf rijden wel

De nu net 8-jarige merrie gaat zondag ook voor het eerst mee in de B