Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

livo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:09

Nou toch moet ik zeggen dat ik het maar heel weinig tegenkom. Toevallig afgelopen weekend in marienheem wel.

Meisje rijd een parcours met een overduidelijk groen paardje, beestje loopt beetje twijfelachtig op de hindernissen aan...weigert een of twee keer, daarna springt hij wel maar het meisje blijft compleet achter en het beestje krijgt een onwijze rop in zn smoel, ja dat kan best eens gebeuren als je je evenwixht verliest, maar al roppend dacht ze hem ook nog over de volgende hindernis te krijgen waarbij ze een soort van slaan op de hals aan het beoefenen was terwijl ze aanreed op de hindernis.....

Ja die weigerde dus, en terecht.
Ik snap best dat het allemaal heel frustrerend is en dat je pissig wordt want het beessie kwam al steigerend en springend de ring in, maar je moet m wel een kans blijven geven om het te doen...

Revanches

Re: Irritatie aan groep wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:50

Ik kom het ook heel vaak tegen. Gewoon om je voor te schamen. Ouders die totaal geen overmacht op hun kiddies hebben. En die kiddies lopen alleen maar te pronken met hun gerei maar als het oprijden aan komt liggen de fouten etc.aan hun paard/pony!
Erg jammer!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:57

Urielle schreef:
De meeste ruiters zijn wel heel heilig op Bokt

Ik geef eerlijk toe dat ik best wel eens over de zeik ben gegaan als mijn paard besloot de proef in galop af te leggen of achteruit liep, omhoog ging en probeerde of de Mercedes van de jury een goede zitplaats was Sorry, maar ik ben geen heilige en als ik om half 4 naast mijn bed stond om op concours te gaan en paardlief laat het uitgerekend in de proef erbij zitten dan ben ik goed chagrijnig en zou ik hem het liefst verkopen aan de eerste passerende slager. Een enkele keer heb ik hem daarna nog wel zwaar over de zeik terug aan het werk gezet, niet goed, trainen doe je thuis, maar ik ben ook maar een mens.

En zo is dat!

Ik heb altijd het idee: 'Er zijn zoveel ruiter die het in de ogen van de Bokkers fout doen en er zijn zoveel ruiters die op Bokt zitten, maar de slechte zitten hier niet?'

Als paardlief het geheel laat afweten dan heb ik het recht om chagrijnig te zijn. Als ik heel veel tijd besteed aan het rijden en verzorgen dan verwacht ik ook wat terug. Ik ben niet voor Jan met de korte achternaam aan de gang.
De beesten krijgen elke dag hun natje en droogje maar dan mogen ze ook wat voor mij doen.

Voor wat hoort wat.

zorobri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:03

nou ik vind dat je af en toe je paard terecht mag zetten.. maar dan op dat moment en niet zo als ik heel vaak zie na die tijd, dan snapt het paard er togh niks van.. en ze snappen ook niet dat omdat ze alles van ons krijgen er ook wat voor terug moeten doen.. en terecht zetten hoeft niet door je zweep er op stuk te slaan, zelf moet ik zeggen word ik nooit chagerijnig of wat dan ook.. ik lach er altijd om en zet zet me vaak te kijk hoor (maar daarvoor is het een haflinger)

Pipsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 09:02

zorobri schreef:
nou ik vind dat je af en toe je paard terecht mag zetten.. maar dan op dat moment en niet zo als ik heel vaak zie na die tijd, dan snapt het paard er togh niks van.. en ze snappen ook niet dat omdat ze alles van ons krijgen er ook wat voor terug moeten doen.. en terecht zetten hoeft niet door je zweep er op stuk te slaan.

Precies! Daar heb je wel gelijk in vind ik. Een paard snapt volgens mij ook niet dat ie iets terug moet doen omdat wij hun zo goed verzorgen..

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:11

Zo heb ik pas ook echt met verbazing naar een combi staan kijken. Desbetreffend persoon stond daar op stal en moest na mij, ik dacht al dat ze afgemeld had want ze kwam maar niet losrijden. Zie ik haar opeens de kantine uitkomen, ik vroeg of ze nog ging rijden, 'Ja, ik hoef er maar 5 minuten op hoor!'. Paard uit stal geplukt, toen ik de ring in ging stapte zij op....

Ik had m'n proef gereden en was in de buitenbak even aan het stappen, zij komt haar proef uit, pakt een zweep van de bakrand en dat paard heeft echt alle hoeken van de bak gezien. Het was maar een rotknol, hij wilde niet buigen, niet lopen, niks

Toen heb ik, misschien zo tactvol , m'n bek opengetrokken, want het sloeg werkelijk waar nergens op. Mevrouw boos, maar kwam haar pas weer tegen en ze deed weer normaal, dus denk dat ze ook wel ingezien heeft dat het gewoonweg belachelijk was wat ze deed!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 10:31

Voor TS: als ringmeester ben je in functie op een wedstrijd en heb je dus het recht om in te grijpen als een ruiter zich niet correct gedraagt tegenover zijn/haar paard. Mogelijk levert dat meer op dan hier een bericht plaatsen.

SanJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:16

Precies, je mag ingrijpen hoor. Vroegah werd je volgens mij gewoon geschorst als je je paard aframmelde. Ik kan me ook herinneren dat op een concours vroeger er mensen tussen de trailers door liepen. Want dan sloegen die ruiters hun paard daar net zo goed de drommel in.

Kijk ik was ook wel eens ontevreden na een proef. Ik loste dat meestal op door mijn paard na de proef nog even aan te zetten in draf of galop en even de onderdelen die niet goed gingen nog door te rijden. Helpt heel goed, ga je met een stuk beter gevoel naar huis en is nog redelijk paardvriendelijk. Ik mopperde dan wel even flink, maar was en ben gelukkig niet van de mepclub:P.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:21

Zulke mensen zie ik ook wel eens voorbij komen. Weet nog dat ik op een wedstrijd was om foto's te maken waar er een hoop mensen aan het losrijden waren.
Een meisje op een pony was aan het losrijden, en de pony deed iets niet waarbij ze hem met dr vuist tussen zn oren sloeg en daarna kijkt ze vluchtig om dr heen om te zien of niemand het gezien had. Sorry maar dan ben je niet goed in je hoofd, dat is toevallig ook de enige combinatie die ik weigerde om hun proef op de foto te zetten.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:48

Ben dus niet de enige en er word wel ingegrepen, maar ben nog minderjarig dus soms doen ze alsof je er niet bent...

Nikita12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:13

Mijn dochter heeft laatst ook haar eerste wedstrijd gereden,maar iedereen had respect voor de ringmeester hoor.Er was er één die een discusie met hem begon en er ging een briefje naar de jury en die mocht niet meer starten.
Een ander meisje was geniepiger die pakte haar pony buiten aan,maar die had pech dat ze mij tegen kwam }> .Heb haar de huid volgescholden waar iedereen bij stond.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent,maar dat rechtvaardigd niet dat je dan je pony/paard maar afragt als je de ring uit bent.Straffen prima, op het juiste moment dan wel.

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:24

Die mensen.. die zul je altijd houden met alles.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:08

helaas wel..

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:43

silvana schreef:
Mijn dochter heeft laatst ook haar eerste wedstrijd gereden,maar iedereen had respect voor de ringmeester hoor.Er was er één die een discusie met hem begon en er ging een briefje naar de jury en die mocht niet meer starten.
Een ander meisje was geniepiger die pakte haar pony buiten aan,maar die had pech dat ze mij tegen kwam }> .Heb haar de huid volgescholden waar iedereen bij stond.

Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent,maar dat rechtvaardigd niet dat je dan je pony/paard maar afragt als je de ring uit bent.Straffen prima, op het juiste moment dan wel.

Misschien niet de juiste manier, maar ik ben ook van mening dat buitenstaanders zich daar gewoonweg niet mee moeten bemoeien! Weet jij veel hoe moeilijk zo'n dier is? Als ik met een rot gevoel de ring uitkom, gooi ik mijn teugels lang en laat ik het voor wat het is. Maar ik kan me voorstellen dat ruiters het paard eerst correct aan het lopen willen hebben, voordat zij uit gaan werken!
Maar een paard helemaal afraggen is natuurlijk nooit goed te praten, maar wat versta jij onder "afraggen"?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:47

De ringmeester heeft het recht om in te grijpen als er onfatsoenlijk wordt opgetreden.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:01

Lielle schreef:
De ringmeester heeft het recht om in te grijpen als er onfatsoenlijk wordt opgetreden.

Je bedoelt die man van de Howerco die in zijn eentje maar liefst 4 (vier !) ringen tegelijk moet managen ......... eeeeehhhh, moeilijk woord......... ik bedoel ...... regelen, en die na de 3e deelnemer van de ringen al volledig de draad kwijt is, en vervolgens overgaat op de methode "wie nu komt mag de ring in" ..........
De man die wanhopig probeert kruisjes en halve kruisjes op de startlijsten te plaatsen, terwijl hij door de regen met zijn Bic-pen allang het papier heeft verampeneerd en het onderliggende hardboard zodoende aan het bekrassen is......
De man die uit alle macht allerlei namen oproept om de ringen te betreden. Namen van personen die hij totaal niet kent en er ook geen flauw benul van heeft dat amazone X, die hij al 5 keer heeft opgeroepen, gewoon stug zwijgend doorrijdt om vervolgens na een half uur zich alsnog te melden om de ringen te mogen betreden?

Die man bedoel je?

In wat voor droomwereld leef jij eigenlijk?
Ik heb er intussen een SPORT van gemaakt om ZONDER betalingsbriefje tóch de proeven te rijden.......... en dat lukte tot nu toe 100% van de keren.........

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:17

Ik rij zelf ook wedstrijden en moet zeggen dat ik nog niet echt veel mensen ben tegengekomen dat hun paard echt beginnen overslaan. Ik denk dat het misschien wat van club tot club afhangt. Ik heb me wel eens erg moeten inhouden om mijn paard eens niet een goede klop te geven na een proef. Mevrouw was zo lief om in haar proef ineens het bit vast te nemen en er vandoor te gaan in volle galop. Dat was midden in mijn proef. Ik was echt wel woedend toen ik mijn proef gereden had, ze was die dag zo koppig dat er niets mee aan te vangen viel. Maar als je proef gedaan is, dan moet je toch je paard niet meer overkloppen? Hoe weet dat paard nu nog wat hij daarnet fout heeft gedaan? Hij snapt het niet en zal nadien misschien nog zo lastig zijn op wedstrijd omdat hij weet dat hij overklopt is geweest "zonder reden". Het zijn geen machines waar je opzit hé. Het paard is ook een levend wezen en heeft recht op een eigen karaktertje. Het is aan de ruiter om zijn paard vertrouwen te geven zodat de ruiter het paard zijn vertrouwen ook helemaal in de ruiter kan leggen.
Ik ken zo wel iemand die voor het minste zijn paard overslaat. Geeft hij geen stelling, klets, met de zweep ertegen. Doet hij gewoon lastig, klets, met de zweep ertegen. Aan zo'n "ruiters" heb ik ook een grondige hekel.

vergeten zeggen: straffen mag en moet, maar dan op een correcte manier en voor een goede reden.

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:53

Revanches schreef:
Ik kom het ook heel vaak tegen. Gewoon om je voor te schamen. Ouders die totaal geen overmacht op hun kiddies hebben. En die kiddies lopen alleen maar te pronken met hun gerei maar als het oprijden aan komt liggen de fouten etc.aan hun paard/pony!
Erg jammer!

Ik ben het in mijn ponytijd ook vaak precies andersom tegen gekomen. Kinderen die steeds maar harder moeten rijden in de barage van hun ouders, dan gaan ze over de kop, gaan die ouders staan schreeuwen dat ze toch duidelijk hadden gezegd dat ze niet zo hard moesten rijden.. Of kinderen die de ring uit komen en bij het afzadelen door de ouders worden bekogeld met peesbeschermers e.d.

Toen ik met een van mijn pony's in het ZZ reed ging dat een tijd heel goed, ik had al een paar keer achter elkaar gewonnen. Toen had een ouder tegen zijn kind gezegd 'Als jij Yindee er vandaag af rijdt krijg je een nieuw zadel!' Sorry maar waar ben je dan mee bezig

Laatst op een wedstrijd in de Mortel was ik aan het lorijden maar mijn paard was nogal wakker. Ik draafde vlak langs een hindernis af omdat er op de hoefslag allemaal mensen stapten. Net toen ik langs reed sprong er een paard over die hindernis die niet zo heel zuinig was Mijn paard sprong een stuk opzij en daardoor raakte ik net met mijn knie alleen de deken die een paard op had wat daar stapte. Meisje wat er op zat (met tuig en kleding wat een normaal mens niet kan/wil betalen) begint te schreeuwen dat ik normaal moet doen en dat ik uit moet kijken enzo. Ik heb maar gewoon 'vriendelijk' gezegd dat ze zelf normaal moest doen en dat we niet allemaal een kant en klare knol hebben..

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:59

idd een nieuw zadel?? Kom op zeg.. sjonge jonge

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:58

ik ben ook regelmatig ringmeester geweest op verschillende stallen.
op mijn vorige stal hadden we van die walkie talkies, erug handig.

in de kantine werd gezien dat er iemand(een supporter ) zonder cap op een paard zat, dus ik dat melden want het was buiten mijn zicht.

ik heb het wel 5 keer moeten zeggen dat ze dat ding op kon zetten of anders maar van die knol af moest komen. het feit dat het officiele regels zijn interesseert ze niet.. waren van die kakkers van de prinsenstad in delft die denken alles wel te kunnen maken omdat mammie en pappie veel poen hebben en zij meerdere paarden.

heb nog niet meegemaakt dat iemand zijn paard eigenlijk door de ring sloeg oid, maar anders had ik er absoluut wat van gezegd, ik kan mijn grote muil niet houwen

ik heb zelf bij mijn 1e L1 proef een grote driftbui kunnen onderdrukken willem die deed zo ontzettend vervelend. met inrijden de hele tijd al steigeren. meneer begon in de proef ook. ik heb hem een schop verkocht en 2 keer een flinke tik en ben toen de ring uitgegaan... toen moest de jury het ontgelden, ik heb flink wat scheld woorden vorbij laten komen
maar of ze het gehoord heeft? ik liep al schelden de ring uit

niet netjes, eens maar nooit weer leer wel van mijn fouten

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:46

Wij hebben ook walkie's

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 23:46

Farouche schreef:
En vandaag weer een wedstrijd gehad, en sommige volwassen hebben gewoon geen respect voor je. Bij ons is de regel dat je in de bak opstapt ivm met de veiligheid. Nou sommige mensen lopen het liefst nog over je heen, het is dat hun paard dat niet doet. Echt waar, ik overdrijf dit niet. Maar ik word hier gewoon gek van!
Ik denk dat je in Blokker op stal staat?

Ik was ook op die wedstrijd en normaal gesproken kan het bij jullie best de regel zijn dat je in de bak opstapt, maar bij het losspringen is dat nu niet echt veilig(en ook niet gebruikelijk).
Bovendien kunnen wij als buitenstaanders die regels ook niet weten, zeker niet als ze niet bij het secretariaat gemeld worden...

Als je de wedstrijdbak bedoeld is het logisch dat de ruiters te paard naar binnen rijden, dat is namelijk verplicht volgens het reglement. Of het op die locatie fijn is als je een groot paard hebt is deel twee en de jury wil wel een oogje dichtknijpen als iemand met een groot paard even in de bak opstapt, maar officieel mag dat niet
(en ik zou er bij die van mij ook nooit meer opkomen, die is altijd veel te blij op concours )

Mensen die het paard de schuld geven houd je altijd, daar hoef je niet voor op wedstrijd. Moet zeggen dat ik het nog maar weinig opmerk de laatste tijd, bij het springen bij de paarden valt dat best wel mee (zeker in de hogere klasses)

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:33

hoi, nee ik sta niet in blokker, maar daar gebeurd het erger dan bij ons vind ikzelf..maarja

en nee, regels kun je idd niet weten, maar hoe je normaal omgaat met je paard wel

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:35

Farouche schreef:
Hoi hoi,

Zodra ze bak uitkomen begint het gezeik. 'Mjin paard deed het niet'. 'Hij luisterde niet.' 'Ik wil een nieuwe paard, rotknol' en dat soort opmerkingen.

Het ergste is dat ze die 9 van de 10 keer ook nog krijgen ook