eerst thuis voor elkaar en dan op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:29

ik durf nog niet te galopperen dus ga ik nog niet op concours

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 12:54

dat vind ik een goede reden om dan niet te gaan.

ik denk alleen persoonlijk, dat hij bij mij alleen lukt door te doen!
laat tijd en geld er nou gewoon zijn en de wil om op concours te gaan ook. waarom zouden jullie dan toch nog zeggen, niet gaan?
puur omdat het rijtechnisch niet helemaal top is, dat zou dus willen zeggen dat je echt alleen maar op wedstrijd zou kunnen gaan als j alles tip top in orde hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:11

Als je toch per se gaat, waarom vraag je hier dan nog om advies

Als jij het leuk vind elke week met 140 punten thuis te komen, be my guest. Maar misschien is het nuttiger je erin te verdiepen waarom je niet beter scoort en er wat aan te doen.

marloezzke

Re: eerst thuis voor elkaar en dan op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 13:30

Citaat:
Als jij het leuk vind elke week met 140 punten thuis te komen, be my guest. Maar misschien is het nuttiger je erin te verdiepen waarom je niet beter scoort en er wat aan te doen.

denkje serieus dat ik daar niet mee bezig ben? dat ik gewoon wat rond hobbel zonder achterliggende gedachten en dat ik er niet van baal dat ik niet hoger scoor op wedstrijd. en ja ik weet waar het aan ligt en ik werk er iedere dag kei hard aan, maar het is gewoon weg niet even makkelijk en ik denk dat jij dat net zo goed weet als ik!

ik wilde gewoon puur de mening weten van andere hier over en ja ik geef mijn mening daar ook weer over dat mag toch of niet?
de meeste zeggen thuis blijven, maar er zijn er ook die zeggen gaan.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:02

Ik zou thuisblijven eerlijk gezegd. Maar ik ben hierin ook wel een vrij extreem geval. Ik wil altijd een proef van een categorie hoger feilloos door kunnen komen voordat ik ga starten. Dus ik rijd nu een goede B proef (onderling winstpuntwaardig) en ga in augustus pas voor het eerst officieel B starten als we gewoon net een stukje verder zijn thuis.
Door de zenuwen en de nieuwigheid van de omgeving etcetera rijd je op concours vaak toch anders dan thuis en dan vind ik het persoonlijk lekkerder om een beetje extra in huis te hebben.
Daarnaast we hebben de tijd, dus waarom zou ik haasten.

Natuurlijk is het voor iedereen zijn eigen keuze, maar ik kan me zo voorstellen dat de lol eraf gaat als je steeds start en met niks weer naar huis gaat. Het is uiteraard een goede oefening om te gaan, maar het moet wel leuk blijven. Ik kan niet inschatten wat jouw mentaliteit is, maar ik persoonlijk (met mijn gedachtengang) zou lekker nog eventjes thuis dooroefenen).

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:21

Hoe ik zelf op concours wil heb ik al geschreven maar wat te denken van de juryleden?
Juryleden worden echt niet blij van combinaties die niet goed rijden. We zitten er op vrijwillige basis en zijn vaak mikpunt van commentaar omdat we zo 'streng' zijn maar vergeet niet dat het voor juryleden ook niet grappig is om proeven te moeten bekijken waarvan iedereen ziet dat het niet winstpuntwaardig is. Geloof het of niet, juryleden geven graag winstpunten maar ze moeten wel verdiend worden.
Dan ook nog in aanmerking genomen dat de rubrieken over het algemeen hartstikke vol zitten...

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:13

Ik zou het paard eerst thuis voor elkaar hebben. Maar aan de andere kant leer je op wedstrijden ook wel weer wat tips bijv. Hoe je je paard beter kunt voorbereiden op de proef.

En, hoelang rijdt je hem/haar nu op wedstrijden?
Ik zou hij/zij misschien ff paar maandjes laten rusten? Dus geen wedstrijden rijden/ intensief rijden. Het is alleen maar een tip .

Succes!!

Xanthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:05

ranna schreef:
Hoe ik zelf op concours wil heb ik al geschreven maar wat te denken van de juryleden?
Juryleden worden echt niet blij van combinaties die niet goed rijden. We zitten er op vrijwillige basis en zijn vaak mikpunt van commentaar omdat we zo 'streng' zijn maar vergeet niet dat het voor juryleden ook niet grappig is om proeven te moeten bekijken waarvan iedereen ziet dat het niet winstpuntwaardig is. Geloof het of niet, juryleden geven graag winstpunten maar ze moeten wel verdiend worden.
Dan ook nog in aanmerking genomen dat de rubrieken over het algemeen hartstikke vol zitten...

Persoonlijk denk ik dat juryleden daar niks over te zeggen hebben.. iedere combinatie wil gewoon beoordeeld worden, ookal weet hij of zij soms wel dat een winstpunt er gewoon echt niet in zit.
Dat de jury er op vrijwillige basis zit is tuurlijk waar, maar dat moet je in mijn ogen niet als argument gebruiken om tegen een combinatie min of meer te zeggen van "je gaat maar niet starten, je gaat thuis maar oefenen" Ga dan schaken
Als zij het nou hardstikke leuk vindt, wie ben je als jury dan om te zeggen ga maar thuis rijden?
Dat wedstrijden inderdaad vaak vol zitten is inderdaad wel nadelig.. maar om nou zelf niet te gaan starten omdat de wedstrijd dan zo snel vol zit? Volgens mij is er niet 1 ruiter die zo denkt..

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:49

Het gaat er volgens mij om dat het voor iedereen leuk blijft.
Jureren is niet leuk als je combinaties in de ring krijgt die zelf op hun klompen aan kunnen voelen dat het niets wordt.
Natuurlijk kan een jury niemand verbieden te starten om die reden maar je hoopt wel dat iedereen voor zichzelf die keuze maakt om het voor iedereen leuk te houden.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:24

Dan zullen de juryleden mij wel verschrikkelijk vinden
Ik weet van tevoren dat ik waarschijnlijk geen winspunt zal halen.. nou is dit niet omdat ik mn paard thuis niet voor elkaar heb maar gewoon omdat hij vaak ontzettend zenuwachtig is op ander terrein.
Als je gaat jureren weet je waar je aan begint in mijn ogen, en niet winspuntwaardig is niet winspuntwaardig.. jammer maar helaas. Maar als je aan de volgende in de ring wel een winspunt kunt geven is het toch alweer vergeten lijkt me.. Zoveel combinaties zullen zo wel niet in de wedstrijden rondlopen.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:04

Als de jouwe thuis de oefeningen wel beheerst is het een kwestie van kilometers maken, dus juist op wedstrijd gaan.

Om jezelf én je paard eventuele stress van een proef rijden te besparen kun je hem meenemen zonder te starten en als het rustiger is geworden op het inrijterrein tussen de andere paarden gaan rijden.
Kan hij/zij wennen aan andere omgeving en paarden, desnoods een proefje in een lege ring rijden, zonder dat je er druk op hoeft te zetten.
Zo doe ik het altijd met jonge paarden die erg zenuwachtig worden op ander terrein.

Tijdens het indoorseizoen wordt dit wat moeilijker maar in het groene seizoen kan dat prima.

Het gaat er trouwens helemaal niet om dat een jury alleen maar wp-waardige combinaties in de ring wil maar meer om het feit dat TS schrijft dat ze zelf wel weet dat het thuis al onvoldoende ís.

Jury's weten ook dat m.n. jonge paarden, nog helemaal moeten wennen aan het hele wedstrijdgebeuren en vinden het dan ook geen punt als er soms wat 'onverwachte' dingen in de ring gebeuren

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:13

PinkiiY schreef:
Dan zullen de juryleden mij wel verschrikkelijk vinden
Ik weet van tevoren dat ik waarschijnlijk geen winspunt zal halen.. nou is dit niet omdat ik mn paard thuis niet voor elkaar heb maar gewoon omdat hij vaak ontzettend zenuwachtig is op ander terrein.
Als je gaat jureren weet je waar je aan begint in mijn ogen, en niet winspuntwaardig is niet winspuntwaardig.. jammer maar helaas. Maar als je aan de volgende in de ring wel een winspunt kunt geven is het toch alweer vergeten lijkt me.. Zoveel combinaties zullen zo wel niet in de wedstrijden rondlopen.

Als je hem thuis echt zo goed voor elkaar hebt, dan behoor je hem toch echt op wedstrijd rond te kunnen sturen voor een winstpunt !

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:30

@ talented: Nee, thuis loopt ie goed.. maar op wedstrijd issie soms zo zenuwachtig dat ie gewoon soms vergeet dat er een ruiter op zn rug zit.. en probeer een paard dan maar eens winstpuntwaardig rond te krijgen.
Ik krijg hem de baan door, hij loopt als zn figuurtjes braaf.. maar door de spanning loopt ie gewoon niet lekker los en nageeflijk.. het enige commentaar want ik ook meestal heb op mn protocol is spanning.. dus dan kan ik hem niet rondrijden voor een winspunt nee....

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:34

@ ranna: Daarin heb je gelijk
Maar toch blijf ik erbij dat als de TS lekker op wedstrijd wil gaan, dat ze dat dan moet doen.. en dat ze dan niet rekening moet houden met juryleden.

En over mijzelf, ik probeer hem al regelmatig mee te nemen naar vreemde terreinen en bakken.. ook probeer ik zoveel mogelijk onderlinge wedstrijdjes mee te pakken, en hij wordt al rustiger

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 22:00

wat jullie doen mag officieel niet. een paard mee nemen op wedstrijd terwijl je niet ingeschreven staat. ik zou het zelf ook doen, maar oke.

bij mij heeft het voor een groot deel met het niet ontspannen te maken en het kijkerige, zo is het thuis ook maar wel wat minder, maar ik ben bang dat als ik een paar maanden stop met wedstrijden en ik heb hem thuis lekker ontspannen voor elkaar (wat misschien nog wel heel lang kan duren omdat het in zijn karakter zit) als ik dan weer op wedstrijd ga na een hele tijd dat hij daar door alle indrukken weer "overdonderd" zal zijn.

chocky84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:51

@ Marloezzke: Ik heb zelf een Haflinger in de L1 lopen. Aanleuning etc zijn allemaal voor elkaar, maar alleen het wijken en de middendraf blijft helaas slecht gaan. Ik train hier thuis veel op en ga gewoon op wedstrijd. De ene jury beoordeelt de proef wel als winst en de andere niet... Ik bekijk na de wedstrijd goed mijn protocol en neem de aanwijzingen van de jury weer mee in de training. Zo ben ik in ruim een half jaar al L1+5 (start 1 wedstrijd per maand).
Mijn advies: gewoon starten dus!

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 12:21

Niet álles hoeft toch super te gaan om een wedstrijd te rijden!?

ik rijd zelf net M2, vind ik erg lastige klasse, nog nooit in gestart verder, dus ik ga graag nu een tijdje lang op wedstrijd om wat meer ervaring erin te krijgen. Ondertussen is de travers rechtsom nog niet wat die zou moeten zijn en verlies ik in de ring vaak wel wat impuls. Maar voor mij geen reden om niet op wedstrijd te gaan. Ik ga dus wel maar nog niet voor de winst, want ik kan zelf ook wel zien dat het dat nog niet waard is. Daarom streef ik bijvoorbeeld naar 150 pt op dit moment. Voor mezelf heb ik altijd deze regel:

>155 pt = je bent goed genoeg voor de volgende klasse (want iedere winstpunt kan je laatste zijn )
145-155 pt = je zit in de goede klasse, je hoeft niet naar een hogere of lagere klasse
<145 pt = je bent nog niet goed genoeg voor deze klasse.

Als ik dus standaard onder de 145 scoor zou ik thuisblijven.
Ik heb nu 3 proeven gereden (145, 140 en 149), en concludeer dat ik er wel aan moet trekken maar dat ik kan meedraaien in deze klasse. Dus ik heb me lekker ingeschreven! (ook omdat ik van een serie wedstrijden veel lekkerder ga rijden en de proeven beter doorkom)

Zolang je voor jezelf weet met welk doel je op wedstrijd gaat blijft het toch wel leuk! Dus ik denk dat TS dat voor zichzelf moet bepalen, wat gaat goed en wat gaat niet goed, hoeveel punten kan ik scoren en ben ik daar blij mee. Suc6!

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:23

marloezzke schreef:
wat jullie doen mag officieel niet. een paard mee nemen op wedstrijd terwijl je niet ingeschreven staat. ik zou het zelf ook doen, maar oke.

Daarom moet je het ook niet doen als iedereen nog volop losrijdt maar zo tegen het einde. Rij je niemand in de weg en zal er geen haan naar kraaien

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:12

Ragne schreef:

>155 pt = je bent goed genoeg voor de volgende klasse (want iedere winstpunt kan je laatste zijn )
145-155 pt = je zit in de goede klasse, je hoeft niet naar een hogere of lagere klasse

Bijzondere theorie! Ik vind dat je op het goede niveau zit wanneer je 60 % rijdt. Natuurlijk is het geen ramp als je daar af en toe onder scoort, maar gemiddeld zou je dit wel moeten kunnen behalen. Als je rond de 63 á 65% zit dan ben je pas klaar voor de volgende klasse in mijn ogen. Scoor je constant tussen de 145 - 155 punten, dan is de combinatie nog niet klaar voor die klasse!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:22

Als je van te voren weet dat hij kijkerig wordt en van je hulpen afloopt zou ik hem eens diep in de ogen kijken.....
Is dit het paard voor jou? Je zegt zelf dat je een streber bent, dan krijg je vanzelf spanning, want het moet goed... Maar als het dan NOOIT goed gaat zou ik met deze dus echt niet meer op wedstrjd gaan. Misschien dat het iemand anders wel lukt, maar jou klaarblijkelijk niet.
Van de €15,00 plus tijd, plus benzine die je uitspaart om niet op wedstrijd te gaan kan je mooi een priveles pakken.
Blijft het probleem zich voordoen en wil je toch hogerop komen, kijk dan eens uit naar een ander paard, maar die keuze is aan jou.

Maar op wedstrijd gaan om gefrustreerd te raken, nooit!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:20

talented schreef:
Ragne schreef:

Bijzondere theorie! Ik vind dat je op het goede niveau zit wanneer je 60 % rijdt. Natuurlijk is het geen ramp als je daar af en toe onder scoort, maar gemiddeld zou je dit wel moeten kunnen behalen. Als je rond de 63 á 65% zit dan ben je pas klaar voor de volgende klasse in mijn ogen. Scoor je constant tussen de 145 - 155 punten, dan is de combinatie nog niet klaar voor die klasse!

Ben ik het helemaal mee eens. Pas als je een winstpunt rijdt geeft het aan dat je klaar bent voor deze klasse. Rijdt je een ruime winstpunt dus 65% a 70% ben je klaar voor de volgende klasse en rijd je geen winstpunten dan zitten de oefeningen voor de klasse waarvoor je start er nog niet voldoende in, dus ben je er nog niet klaar voor. Van mij mag je dan best al wel starten, maar op niveau ben je dan dus nog niet.

Ragne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:46

Ik kan me helemaal in jullie vinden, als je idd van de 6 uitgaat en als je gefocussed bent op winstpunten.

Ik zie een winstpunt als een bevestiging van het niveau en het teken dat je door mag naar een hoger niveau. Dus dan krijg je automatisch dat ónder de winstpunt je wel op het niveau zit, maar je nog geen bevestiging ervan krijgt. En ik vind dat je voor jezelf moet bepalen waar je die grens legt, en dit is dus die van mij, slaat op de combinatie die ik met mijn paard vorm.

Maar het is leuk dat jullie het hetzelfde zien, alleen met andere grenzen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 02:11

Tja, ik ga met mijn springpaard af en toe ook naar een dressuurwedstrijd, maar absoluut niet voor de punten, maar voor de lol en de afwisseling. We scoren dan ook echt niet hoog, maar daar kan ik niet mee zitten.

Als het door wedstrijdspanning komt dat je paardje niet lekker meer loopt, dan zou ik gewoon blijven gaan, zodat jullie eraan kunnen wennen. Als het is omdat je hem niet goed genoeg voor elkaar hebt, dan moet je je paardje lekker thuis laten staan!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 06:48

Kris25 schreef:
Tja, ik ga met mijn springpaard af en toe ook naar een dressuurwedstrijd, maar absoluut niet voor de punten, maar voor de lol en de afwisseling. We scoren dan ook echt niet hoog, maar daar kan ik niet mee zitten.

Volgens mij zag ik toch echt pas een topic van jou, waarin je de jury aan de orde stelde Dus je zit er wel degelijk mee.

Sorry, off topic. Persoonlijk vind ik ook dat als je continu lage punten rijd, er beter mee kunt stoppen.
Uit jury-oogpunt ga ik met Ranna mee. Voor juryleden is het niet echt bepaald leuk jureren om zulke combinaties in de ring te krijgen. Ik weet ook wel dat daar niet naar gevraagd wordt, maar als ik 3 x dezelfde combinatie in de ring heb gehad en de 138 pnt. komen niet door, dan vraag ik me wel af hoe groot het bord voor je hoofd is.
Gelukkig gaat de verliespuntengrens omlaag, en dan zou het dus mogelijk zijn om dit soort combinaties echt op verlies te zetten.

Niet dat dit voor jou van toepassing is, Marloezzke, maar de tip hierboven is wel nuttig. Geef je geld uit aan goede privelessen ipv aan wedstrijden, misschien dat het dan over een tijdje allemaal wel goedkomt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:47

Fitzroy schreef:
Kris25 schreef:

Volgens mij zag ik toch echt pas een topic van jou, waarin je de jury aan de orde stelde Dus je zit er wel degelijk mee.

Sorry, off topic. Persoonlijk vind ik ook dat als je continu lage punten rijd, er beter mee kunt stoppen.
Uit jury-oogpunt ga ik met Ranna mee. Voor juryleden is het niet echt bepaald leuk jureren om zulke combinaties in de ring te krijgen. Ik weet ook wel dat daar niet naar gevraagd wordt, maar als ik 3 x dezelfde combinatie in de ring heb gehad en de 138 pnt. komen niet door, dan vraag ik me wel af hoe groot het bord voor je hoofd is.
Gelukkig gaat de verliespuntengrens omlaag, en dan zou het dus mogelijk zijn om dit soort combinaties echt op verlies te zetten.

Niet dat dit voor jou van toepassing is, Marloezzke, maar de tip hierboven is wel nuttig. Geef je geld uit aan goede privelessen ipv aan wedstrijden, misschien dat het dan over een tijdje allemaal wel goedkomt.

Tja, ik vond het idd erg naar dat ik heel veel vieren had, maar geen commentaar op mijn coupons, verder hoef ik niet hoger te komen in de dressuur met dit paard, dus kan ik er echt niet van wakker liggen als ik verdienstelijk slechte punten rijd