Ik ben vorige maand naar de bijscholing geweest (door Nico Verwer) en afgezien van het aan de praat krijgen van de DVD installatie ging het best vlot. Eerst zijn de belangrijkste verschillen qua laatste punten van de proef besproken. Na het kijken van een proef werden die punten dan becijferd en besproken. Taktfouten tellen nu gelukkig zwaar mee, en wat dan wel opvalt is dat er een aantal "oude" jury's tussen zitten die het nog niet helemaal snappen (of niet meer zien), de manier van rijden / gaan van het paard is belangrijker dan het op de letter rijden. Een paard met bv tactfouten in de stap (niet alleen gekeken in de grijze zones) mag best een dikke onvoldoende (1, 2 of 3) scoren voor de stap. Daar zullen grote verschillen in jurering ontstaan denk ik.
Ik vindt de DVD wel een gemiste kans, ik kan ook wel lezen hoe het proefje moet lopen, daar heb ik geen DVD voor nodig. Ik zou het slimmer gevonden hebben om de verschillende oefeningen goed en fout gedemonstreerd te zien met de bijbehorende punten. Nu is er blijkbaar geen cijfer aan gegeven ter "bescherming van de jury's in 't veld" ????
Een proefje van de DVD beoordelen en becijferen is misschien wel een leuk idee (en dan met name de motivaties). Er zitten een aantal super proeven bij en een aantal "misschien net winst"