sporen in de M verplicht, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne

Re: sporen in de M verplicht, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:26

Vonnie84 schreef:
Juco schreef:
Sporen zijn in álle klasse verplicht. Alleen heb je in de B en L dispensatie om zonder te rijden.

Waarschijnlijk bedoel je dit ook te zeggen. Je verwoordt het alleen erg raar. Ik had het in eerste instantie ook verkeerd gelezen. Ik las:
Sporen zijn in álle klasse verplicht. Alleen heb je in de B en L dispensatie nodig om zonder te rijden.

Nee hoor, het klopt precies zoals Juco het verwoorde.
Sporen zijn eigenlijk verplicht in alle klassen, hoort er 'gewoon' bij, maar in de B en L heb je er dispensatie voor!

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:01

In de B reed ik nooit met sporen op mijn paarden. Vanaf de M ben ik er mee begonnen op Kasjmir, gewoon om mijn hulppen te verfijnen en preciezer te maken. Verder weet ik ook niet waarom het vanaf de M verplicht is.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 16:23

Ik wist niet eens dat ze verplicht waren!!

Haha moet over 4 weken M1 starten

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:09

dry schreef:
Een karwats is een ander woord voor zweep.

hoho. Een karwats is een kort zweepje (meer voor de springers).

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:25

Sammie schreef:
dry schreef:
Een karwats is een ander woord voor zweep.

Oke oke...
Jij verfijnt de omschrijving
Vanaf welke lengte gaat de karwats over in de zweep, even voor de totale verfijning ???

M59

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:18

En toch vind ik het nog steeds vreemd, dat ze de spoor verplicht stellen bij de klasse M en hoger. Dat je de hulpen ermee kan verfijnen, okee...maar er zijn zat mensen die erg met hun benen bewegen tijdens het rijden, dus bij elke pas de spoor gebruiken. Ik vind dat je dan beter zonder sporen kunt rijden, en gewoon de regel moet schrappen, maar dat zou wel weer aan mij liggen dan.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:22

ik rijd B maar ik heb sporen absoluut niet nodig hoor

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:14

Het is ook de kunst om met sporen te rijden en deze zo min mogelijk te gebruiken.
De meeste mensen prikken conctant met de spoor in het paard, dus ide onafhankelijke zit is absoluut nodig in de klasse M en hoger.

Het is eigenlijk hetzlefde als het rijden met stang en trens.Er zijn mensen die vinden het knapper om met gewoon trensje een Z proef te rijden.Daar gaat het dus niet om.Het gaat er om dat je op een correcte manier met een stang overweg kunt waardoor je de stang kunt gebruiken om de hulpen te verfijnen.

Het rijden met sporen is net zo.Je kan je beenhulpen verfijnen als je de sporen op een correcte manier gebruikt.

Voor beiden geldt een onafhankelijke en correcte houding en zit.Indien je dit niet hebt kun je je hulpen niet correct geven waardoor je de sporen en/of de stang op een verkeerde manier gebruikt.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:34

Angeliek schreef:
Iemand die in het M zit behoort om te kunnen gaan met sporen.

Ja, dat zou je wel zeggen. Maar dan vind ik niet dat het een officieële regel hoeft te zijn..

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:11

Wat een onzin, zo staat het letterlijk in de reglementen:
"in de klassen b, L1 en L2 is het gebruik van sporen en kwarwats of dressuurzweep toegestaan. In de klasse M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan"
Hoezo dispensatie ??????

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:40

Alanta schreef:
Wat een onzin, zo staat het letterlijk in de reglementen:
"in de klassen b, L1 en L2 is het gebruik van sporen en kwarwats of dressuurzweep toegestaan. In de klasse M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan"
Hoezo dispensatie ??????

Dispensatie is niet nodig om zonder spore te rijden. Een klantje van mij rijdt ook gewoon L2 zonder sporen, nog nooit commentaar gehad, zelfs niet op de kampioenschappen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:40

Vonnie84 schreef:
Juco schreef:
Sporen zijn in álle klasse verplicht. Alleen heb je in de B en L dispensatie om zonder te rijden.

Dat is dus echt hele grote onzin!

Geen onzin...tenminste als ik het blad bit mag geloven. Even terug werd deze vraag gesteld door een lezer en helaas weet ik niet meer wie er antwoord gegeven heeft. Maar daar werd het inderdaad gezegd dat B en L dispensatie heeft om zonder te rijden.

De logica mis ik zelf ook even hoor daar niet van

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:42

Er is geen dispensatie nodig hoor (weet het bijna zeker). En anders weten de juryleden het ook niet zo goed...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:44

Nee, het klopt wel zoals het er staat. Zie een bladzijde terug. Ik had het in eerste instantie ook verkeerd gelezen en begrepen.

marsss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 16:32

wat mij trouwens wel opvalt is dat bijna iedereen waar ik tegen moet rijden (in de B) wel met sporen rijd en dat ze maar in die pony's zitten te hakken omdat ze niet voorwaarts te krijgen zijn

vind eigenlijk dat ze sporen moeten verbieden in de B

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:29

Vonnie84 schreef:
Nee, het klopt wel zoals het er staat. Zie een bladzijde terug. Ik had het in eerste instantie ook verkeerd gelezen en begrepen.

Hou nou maar gewoon de KNHS reglementen aan, neem maar van mij aan dat die kloppen !!!! En dus niet een maandbladje !!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 17:32

Angeliek schreef:
Als je van die iniminie spoortjes aanhebt geeft het niks hoor.. Ik vind de regel wel goed..
Iemand die in het M zit behoort om te kunnen gaan met sporen.

Maar als je een paard hebt, dat al heel fel reageert op het been, dan vind ik niet dat je met sporen hoeft te rijden, dan word je paard nog heter. Ik vind het nergens op slaan dat je in de M met sporen moet rijden. Elk paard is toch anders?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:18

Dispensatie is ook niet het goede woord. Dan denkt iedereen dat je dat aan moet vragen. Sporen zijn verplicht, maar in de B en L is er een vrijstelling voor het rijden met sporen, omdat een groot deel van de B en L ruiters nog niet een stille beenligging heeft. Zo heb ik het altijd begrepen.

Vreemd dat het anders in de regelementen staat (dat zal dan toch wel de waarheid zijn). Óf de regel is anders geworden, óf ze hebben het anders geformuleerd om verwarring te voorkomen. Want eigenlijk is: "In de B en L sporen toegestaan, vanaf het M verplicht." hetzelfde als "Sporen verplicht, de klasses B en L zijn vrijgesteld van deze regel."

Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:30

WendyK schreef:
Dispensatie is ook niet het goede woord. Dan denkt iedereen dat je dat aan moet vragen. Sporen zijn verplicht, maar in de B en L is er een vrijstelling voor het rijden met sporen, omdat een groot deel van de B en L ruiters nog niet een stille beenligging heeft. Zo heb ik het altijd begrepen.

Vreemd dat het anders in de regelementen staat (dat zal dan toch wel de waarheid zijn). Óf de regel is anders geworden, óf ze hebben het anders geformuleerd om verwarring te voorkomen. Want eigenlijk is: "In de B en L sporen toegestaan, vanaf het M verplicht." hetzelfde als "Sporen verplicht, de klasses B en L zijn vrijgesteld van deze regel."

Maar wil je echt weten waarom sporen vanaf het M moeten, dan zou je toch degene die dat bedacht heeft aan zijn/haar jasje moeten trekken.

Sorry hoor, maar zo staat het al jaren in de reglementen!!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:33

*zucht* wat wordt er weer moeilijk gedaan. Die "discussie" staat op de vorige bladzijde allemaal al.

Het regelement is als volgt:

Vonnie84 schreef:
In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van sporen en karwats of dressuurzweep
toegestaan
. In de klassen M1 en hoger zijn sporen verplicht en is het gebruik van een karwats of dressuurzweep niet toegestaan.

http://www.knhs.nl/objects/00001148.doc blz. 39

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:52

dry schreef:
Sammie schreef:

Oke oke...
Jij verfijnt de omschrijving
Vanaf welke lengte gaat de karwats over in de zweep, even voor de totale verfijning ???

Volgens mij is een karwats een zweep met meerdere "touwtjes"
Je ziet er eigenlijk nooit iemand mee rijden, omdat je aan een gewone zweep veel meer hebt.

Je hoeft geen dispensatie aan te vragen om zonder sporen te rijden in de B en L, want dat heb je gewoon al...

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 18:57

Laat maar weer, Bokt. En ondertussen is er nog geen antwoord op de vraag van de topicstarter.

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:17

Volgens mij ook voor verfijning van de hulpen. Ik heb t/m de L2 met mijn ene pony ook zonder sporen gereden, snap eigenlijk niet waarom het verplicht wordt in de M, lijkt mij toch beter als je het juist zonder kan.

DAAHN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:48

verplicht om vanaf de B ermee te rijden?
Hmm raar datk dan toch in de prijzen rijd in de L1 met mn pony zonder sporen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:16

DAAHN_ schreef:
verplicht om vanaf de B ermee te rijden?
Hmm raar datk dan toch in de prijzen rijd in de L1 met mn pony zonder sporen

le-zen.
In alle klassen zijn sporen verplicht, muv de B en L waar sporen zijn toegestaan maar niet verplicht.