Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Raiza schreef:Ik ben afgelopen maandag naar de bijscholing geweest in Moergestel.
Moet eerlijk zeggen dat het wel tegenviel.
Eerst werden de reglementswijzigingen verteld... deze hebben echter al in Paard & Sport gestaan, staan al weken op internet ed, dus niks nieuws.
Toen werden er een hoop ( in mijn ogen dan toch) domme vragen gesteld over dingen die in het reglement staan en die iedere jury dient te kennen. (Bv: wat moet je doen als een ruiter van zijn paard/pony valt?) Moet wel eerlijk zijn: waren bijna allemaal vragen van juryleden op hogere leeftijd![]()
Toen werd de DVD getoond, 2 B, 2 L1 en 2 L2 proeven, en uiteindelijk op verzoek 1 proefje AB-B. Hier werd ook weinig bij verteld. De omschrijving staat naast het beeld van de proef.
Aan het einde van elke proef werd verteld wat het betreffende paard voor de onderdelen 23 t/m 30 gegeven werd.
En toen was het alweer afgelopen.
Citaat:We proberen in ieder geval in zowel opleidingen als ook bijscholingen om dit te veranderen/voorkomen door de juryleden mee te geven (en op te beoordelen) dat ze spreiding in hun punten dienen aan te brengen (natuurlijk alleen indien dit ook getoond wordt in de ring). Tevens willen we dat juryleden vanuit de 10 beoordelen.
In de opzet van de nieuwe proeven hebben we tevens zo min mogelijk “samengestelde” onderdelen opgenomen, zodat de juryleden minder hoeven “te middelen” (hierdoor ontstaat n.l. ook vaak de bekende 5-6 ‘jes beoordeling).
Ik ga er dus van uit dat het door jouw geschetste probleem kleiner gaat worden.
Tevens zullen we in de komende bijscholingscyclus (jan-mrt 2006) de spreiding in de puntentoekenning extra aandacht geven.
(kreeg ook allemaal 8- en en 9-ens voor de laatste 8 onderdelen) Raiza schreef:We hadden ene Monica ???

Bettine schreef:Of Monica Drohm
Maar inderdaad een gemiste kans.
En ik begrijp het dus ook goed als ik zeg dat ze de bijscholing aan de hand van de DVD met topruiters zullen gaan doen?
Raiza schreef:Nee, niets van gemerkt. Is helemaal niets van gezegd.
We hadden ene Monica ??? die uitleg gaf, en die gaf zelfs verkeerde antwoorden op vragen over het reglement![]()
Ze werd diverse keren verbeterd, waarna ze op volgende vragen maar veiligheidshalve antwoordde dat ze het niet precies wist.
Ik hoorde later dat zij een Lichte Tour Jurylid is, lijkt me dan dat die de reglementen net zo goed moeten kennen als IL juryleden![]()
De eerste B proef die ze lieten zien was van Chantal van Lanen, superbewegend paard. Toen er na afloop gevraagd werd of iemand iets wilde zeggen over deze combinatie was de eerste opmerking:
Ik geloof niet dat wij zulke combinaties ooit zien in de B.(kreeg ook allemaal 8- en en 9-ens voor de laatste 8 onderdelen)

KarinvdM schreef:Ja, maar die topruiters laten ook steekjes vallen.
Er zit een L2 proef tussen van Marlies (?) op Litchy, de moeder van PB, ik begrijp niet hoe dat paard het sportpredikaat heeft gehaald. Het is niet bepaald een fijn bewegende merrie.
Maar de voorbeeldproeven zijn inderdaad niet direct een reeele weergave van de werkelijkheid...
Fitzroy schreef:Ik had ook begrepen dat het een intensieve bijscholing zou worden, maar niets is dus minder waar.
KarinvdM schreef:Nee, alleen de slotcijfers werden bekeken.