Opzet v.d. bijscholing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:33

Kun je een link geven, ik zoek nou al een kwartier(tje) en kan alleen foto's vinden

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:16

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:30

Ik heb ook 2 uitnodigingen ontvangen. Heb naar de KNHS gebeld. Dit komt omdat je net geslaagd bent voor de IM. Dan zijn ze vergeten de IL op "niet actief" te zetten. Alleen je hoogste bevoegdheid blijft geregistreerd staan (als je begrijpt wat ik bedoel!)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:19

Ik ben ook wel benieuwd hoe ze nu die IZ-jurys gaan bijscholen voor de jonge-paarden proeven......
Het was immers de bedoeling dat het storm ging lopen met die rubrieken.......

Raiza

Re: Opzet v.d. bijscholing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:34

Ik ben afgelopen maandag naar de bijscholing geweest in Moergestel.
Moet eerlijk zeggen dat het wel tegenviel.

Eerst werden de reglementswijzigingen verteld... deze hebben echter al in Paard & Sport gestaan, staan al weken op internet ed, dus niks nieuws.
Toen werden er een hoop ( in mijn ogen dan toch) domme vragen gesteld over dingen die in het reglement staan en die iedere jury dient te kennen. (Bv: wat moet je doen als een ruiter van zijn paard/pony valt?) Moet wel eerlijk zijn: waren bijna allemaal vragen van juryleden op hogere leeftijd

Toen werd de DVD getoond, 2 B, 2 L1 en 2 L2 proeven, en uiteindelijk op verzoek 1 proefje AB-B. Hier werd ook weinig bij verteld. De omschrijving staat naast het beeld van de proef.
Aan het einde van elke proef werd verteld wat het betreffende paard voor de onderdelen 23 t/m 30 gegeven werd.
En toen was het alweer afgelopen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:22

Ik ben vanavond geweest en ik vond het ook tegenvallen, helaas.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:46

........ nog 11 dagen ...........

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:41

Nou, daar zijn we allemaal blij mee dan. Leve het verhaal over de grondige bijscholing om juryleden het goedgaande paard te leren herkennen (waar nodig)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:48

Raiza schreef:
Ik ben afgelopen maandag naar de bijscholing geweest in Moergestel.
Moet eerlijk zeggen dat het wel tegenviel.

Eerst werden de reglementswijzigingen verteld... deze hebben echter al in Paard & Sport gestaan, staan al weken op internet ed, dus niks nieuws.
Toen werden er een hoop ( in mijn ogen dan toch) domme vragen gesteld over dingen die in het reglement staan en die iedere jury dient te kennen. (Bv: wat moet je doen als een ruiter van zijn paard/pony valt?) Moet wel eerlijk zijn: waren bijna allemaal vragen van juryleden op hogere leeftijd

Toen werd de DVD getoond, 2 B, 2 L1 en 2 L2 proeven, en uiteindelijk op verzoek 1 proefje AB-B. Hier werd ook weinig bij verteld. De omschrijving staat naast het beeld van de proef.
Aan het einde van elke proef werd verteld wat het betreffende paard voor de onderdelen 23 t/m 30 gegeven werd.
En toen was het alweer afgelopen.

Jammer een gemiste kans.

Even een quote uit een privé mail aan mij van de KNHS over de opzet van de jury bijeenkomsten voor de nieuwe proeven:

Citaat:
We proberen in ieder geval in zowel opleidingen als ook bijscholingen om dit te veranderen/voorkomen door de juryleden mee te geven (en op te beoordelen) dat ze spreiding in hun punten dienen aan te brengen (natuurlijk alleen indien dit ook getoond wordt in de ring). Tevens willen we dat juryleden vanuit de 10 beoordelen.

In de opzet van de nieuwe proeven hebben we tevens zo min mogelijk “samengestelde” onderdelen opgenomen, zodat de juryleden minder hoeven “te middelen” (hierdoor ontstaat n.l. ook vaak de bekende 5-6 ‘jes beoordeling).

Ik ga er dus van uit dat het door jouw geschetste probleem kleiner gaat worden.

Tevens zullen we in de komende bijscholingscyclus (jan-mrt 2006) de spreiding in de puntentoekenning extra aandacht geven.

Iets van gemerkt?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:24

Nee, niets van gemerkt. Is helemaal niets van gezegd.

We hadden ene Monica ??? die uitleg gaf, en die gaf zelfs verkeerde antwoorden op vragen over het reglement
Ze werd diverse keren verbeterd, waarna ze op volgende vragen maar veiligheidshalve antwoordde dat ze het niet precies wist.

Ik hoorde later dat zij een Lichte Tour Jurylid is, lijkt me dan dat die de reglementen net zo goed moeten kennen als IL juryleden

De eerste B proef die ze lieten zien was van Chantal van Lanen, superbewegend paard. Toen er na afloop gevraagd werd of iemand iets wilde zeggen over deze combinatie was de eerste opmerking:
Ik geloof niet dat wij zulke combinaties ooit zien in de B. (kreeg ook allemaal 8- en en 9-ens voor de laatste 8 onderdelen)

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:01

Fijn.... Nou maar even de reacties van meerdere juryleden afwachten op de bijscholing.....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:56

Raiza schreef:
We hadden ene Monica ???

Monique Peutz bedoel je?

Ik vond de bijscholing niet direct heel slecht, maar wel wat mager.
Het was in ieder geval niet de intensieve bijscholing die ik verwacht had...

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:00

Of Monica Drohm

Maar inderdaad een gemiste kans.

En ik begrijp het dus ook goed als ik zeg dat ze de bijscholing aan de hand van de DVD met topruiters zullen gaan doen?

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:09

Bettine schreef:
Of Monica Drohm

Maar inderdaad een gemiste kans.

En ik begrijp het dus ook goed als ik zeg dat ze de bijscholing aan de hand van de DVD met topruiters zullen gaan doen?

Volgens mij Drohm ja, ben niet zo goed in namen

Presentatie is inderdaad aan de hand van de DVD met topruiters.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:42

Ja, maar die topruiters laten ook steekjes vallen.
Er zit een L2 proef tussen van Marlies (?) op Litchy, de moeder van PB, ik begrijp niet hoe dat paard het sportpredikaat heeft gehaald. Het is niet bepaald een fijn bewegende merrie.
Maar de voorbeeldproeven zijn inderdaad niet direct een reeele weergave van de werkelijkheid...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:26

Raiza schreef:
Nee, niets van gemerkt. Is helemaal niets van gezegd.

We hadden ene Monica ??? die uitleg gaf, en die gaf zelfs verkeerde antwoorden op vragen over het reglement
Ze werd diverse keren verbeterd, waarna ze op volgende vragen maar veiligheidshalve antwoordde dat ze het niet precies wist.

Ik hoorde later dat zij een Lichte Tour Jurylid is, lijkt me dan dat die de reglementen net zo goed moeten kennen als IL juryleden

De eerste B proef die ze lieten zien was van Chantal van Lanen, superbewegend paard. Toen er na afloop gevraagd werd of iemand iets wilde zeggen over deze combinatie was de eerste opmerking:
Ik geloof niet dat wij zulke combinaties ooit zien in de B. (kreeg ook allemaal 8- en en 9-ens voor de laatste 8 onderdelen)

Ik heb dit van de site van de KNHS geplukt:
ERMELO (KNHS) - Op 6 februari zijn de bijscholingen voor de IL- en IM-juryleden van start gegaan op locaties in het hele land. De bijscholingen worden gegeven door:Nico Verwer, Peter Bonhof, Mara de Bel, Jan Wolfs, Herman Smit, Hanneke Gerritsen, Frits Nijskens, Els Mouw, Eddy de Wolff van Westerrode en Ben Mensick. Allen maken deel uit van het docentencorps juryopleidingen en bijscholingen van de KNHS.

Een compleet overzicht van alle data en locaties vindt u op deze website onder Opleidingen en in KNHS-nieuws (uitgave januari-maart 2006).

De bijscholingen vvoor de IZ juryleden vinden in de maand maart plaats. De betreffende juryleden ontvangen hiervoor nog een uitnodiging.

Daar staat helemaal geen Monica tussen ....

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:28

Soms valt er iemand uit en komt er een ander in zijn/haar plaats.
Wij hadden gisteren de bijscholing van Monique Peutz ipv Hanneke Gerritsen.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:14

Ik ken iemand die dergelijke bijscholingen ook geregeld doet.......
........ en dat is voor hem/haar écht het hoogtepunt van het jaar...........
Ik kan me er iets bij voorstellen.

Raiza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:52

KarinvdM schreef:
Ja, maar die topruiters laten ook steekjes vallen.
Er zit een L2 proef tussen van Marlies (?) op Litchy, de moeder van PB, ik begrijp niet hoe dat paard het sportpredikaat heeft gehaald. Het is niet bepaald een fijn bewegende merrie.
Maar de voorbeeldproeven zijn inderdaad niet direct een reeele weergave van de werkelijkheid...

Proef 13 toevallig? Dat was de enige proef waar geen ruiter bij kwam te staan, bij de overige proeven wel
Paard liep inderdaad niet erg fijn, onregelmatig/tactfouten en niet zo'n fijne aanleuning. Kreeg ook 4/5 voor stap en draf geloof ik.
Heb de amazone niet herkend, lenzen prikte al de hele dag en die had ik uitgedaan

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:40

Jeetje, de bijscholing is dus precies zo verlopen als waar ik 'bang' voor was.
Wat ontzettend jammer dat het op deze manier gaat.
Ik had ook begrepen dat het een intensieve bijscholing zou worden, maar niets is dus minder waar.
Verleden jaar moesten we nog real life combi's beoordelen met bordjes en protocollen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:53

Fitzroy schreef:
Ik had ook begrepen dat het een intensieve bijscholing zou worden, maar niets is dus minder waar.

Inderdaad, helaas.

Er werd alleen over de reglementswijzigingen gesproken en we hebben een aantal proeven gezien. Die hebben we verder niet beoordeeld, alleen de laatst punten op het protocol werden besproken.
Gezien de reacties van de wat oudere juryleden vrees ik dat het zo straks niet helemaal zal gaan zoals de KNHS de nieuwe proeven bedoeld had.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:42

Ik ga de 15e naar Groningen, ben wel heel benieuwd!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 21:57

Dus zelfs de proeven op DVD hoefde je niet te beoordelen?
Dan is de bijscholing zelfs nog minder dan de afgelopen jaren.
Wat een gemiste kans! Dan is het zo niet vreemd dat juryleden in hun oude stramien verder gaan.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:41

Nee, alleen de slotcijfers werden bekeken.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:47

KarinvdM schreef:
Nee, alleen de slotcijfers werden bekeken.

de stap
de draf
de galop

Het lijkt wel en KWPN stamboekopname............

CGJ-Scenario ? :......... 80-punten beestje in de L-ring........ proefje was niet best (beide keren de verkeerde galop), maar een 9 op de stap, 9 op de draf, 9 op de galop......... = 60%