hengst willen starten, maar nog geen hengst mogen starten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:24

Als je kan rekenen dan is 5 wedstrijden voor de B en 5 wedstrijden voor de L samen 10 wedstrijden. Start je eens in de maand dan ben je een jaar bezig. Nou kan ik me voorstellen dat je probeert een goed doorgereden Z-paard te lenen waarmee je dan 2x per maand start. Dan schiet het beter op. Maar zo'n paard en eigenaar moet je maar net in je kennissenkring hebben.

Waarom mijn hengst nog hengst is: omdat hij nog niet reageert op merries. Kan natuurlijk snel veranderen maar dan kunnen we hem altijd nog castreren. Al weet ik wel dat het bij een volwassen paard een grotere en riskantere operatie is.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:56

Pff... sorriej hoor, maar vind hte nergens op slaan. Veel mensen doen altijd zo histerisch om een hengst, maar een hengst is ook gewoon een paard, alleen een paard dat merries intressant vind en wilder kan zijn. Oke, als je niet kan rjiden en een hengst op wedstrijden gaat uitbrengen is onverstandig, maar als je een hengst uitbrengt lijkt me dat je wel kan rijden, als het een hele wilde is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:38

Je hebt zondag je eerste wedstrijd?

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:24

felicity schreef:

Heb ik mazzel dat het een anda is.
Heb ik de oplossing gevonden. Dus eerst barokke wedstrijden gaan rijden en dan met L2 + winst terug naar de knhs en dan in de B beginnen.

Snap ik het?

Nee Je snapt het niet helemaal goed.

Je mag in de Barokke Paarden Competitie met een hengst B starten. Wil je open gestelde wedstrijden rijden, dan moet je kunnen aantonen bij de KNHS met je coupons dat je ondertussen L1 + 1 geworden bent. Die punten sprokkel je dus bij elkaar op de Barokke Wedstrijden. Die worden veel georganiseerd in Zuid- en Noord-Holland. (Balen voor een Drenth, maar das een ander verhaal )
De behaalde punten mag je meenemen. Dus je kan gewoon verder in de L1 op de reguliere wedstrijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:45

Citaat:
aantonen bij de KNHS met je coupons dat je ondertussen L1 + 1 geworden bent

Ik neem aan dat je L2 +1 bedoeld?

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:52

sammie_44 schreef:
Pff... sorriej hoor, maar vind hte nergens op slaan. Veel mensen doen altijd zo histerisch om een hengst, maar een hengst is ook gewoon een paard, alleen een paard dat merries intressant vind en wilder kan zijn. Oke, als je niet kan rjiden en een hengst op wedstrijden gaat uitbrengen is onverstandig, maar als je een hengst uitbrengt lijkt me dat je wel kan rijden, als het een hele wilde is.

Weleens een lastige onstuimige hengst aan de gang gezien onder de man?
Dan wil jij echt niet op datzelfde krappe losrijterrein rijden als daar een iets minder handige ruiter op zit, zelfs niet met een ruin

Mijn ervaring is dat mensen zichzelf nog weleens ernstig overschatten op het gebied van rijkunst!
(en ze vergeten ook nog weleens dat hun hengst op vreemd terrein en tussen de vreemde paarden ook weleens anders kan reageren)

Ik mag wel een hengst uitbrengen(meerdere malen M gereden zowel dressuur als springen), maar geen haar op mijn hoofd die daar nu aan denkt
thuis durf ik er wel op te gaan zitten, maar als ik die 4-jarigen soms zie gaan met losspringen Laat daar maar mooi een prof op gaan zitten, wel zo veilig!

rink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:29

ik ben het ook met gomir eens laat dat maar de profs doen

dat vind ik ook waarom zou je perse een hengst uit willen brengen? veel mensen onderschatten idd een eigen rijkunst en brengen zichzelf en anderen in gevaar door met bijvoorbeeld een hengst te starten, en zoals vaker is gezegt de combinatie moet klikken en jij meot zeker weten dat jij je paard onder controle kan houden op een wedstrijd en ik zou eerst maar eens een paar paarden hoger in de sport hebben opgereden voordat je je aan een hengst waagt. want die zijn vaak niet de makkelijkste en al helemaal niet op wedstrijd

Orrie_VBW

Re: hengst willen starten, maar nog geen hengst mogen starte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:58

maar er kunnen ook rustige hengsten zijn, heb er ook 1 gehad, maar die is verkocht.
op de foto is het nog een hengst, en hij heeft n tijdje bij dit meisje gestaan.

Afbeelding

_Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:28

Citaat:
maar er kunnen ook rustige hengsten zijn, heb er ook 1 gehad, maar die is verkocht.
op de foto is het nog een hengst, en hij heeft n tijdje bij dit meisje gestaan.

Hij was echt mega braaf ja

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:42

runningkawa schreef:
Citaat:
aantonen bij de KNHS met je coupons dat je ondertussen L1 + 1 geworden bent

Ik neem aan dat je L2 +1 bedoeld?

Neehee!

L1 + 1! Helaas zijn mensen slecht op hoogte van deze aanpassing blijkt. Zelfs de KNHS Maar het is toch echt waar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:23

Dus als je met die aparte wedstrijden L+1 bent, mag je bij de knhs met een hengst starten?
Dat is toch vreemd, want dan ben je toch geen L+2 volgens de regels?

Kun je dat ergens terug vinden in de regelementen?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:12

nina62 schreef:
Uit het knhs reglement:

Citaat:
In de disciplines dressuur, springen en eventing wordt voor het deelnemen met een hengst een startkaart verstrekt indien de deelnemer de leeftijd van 12 jaar (pony’s) of 14 jaar (paarden) heeft bereikt en de deelnemer geklasseerd is of is geweest in de dressuur klasse L2, het springen klasse L of de klasse M-samengesteld.

Zo staat het in het reglement van de KNHS, dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:28

Ik snap niet waarom mensen zo "paniekerig" doen over hengsten.
Als je een hengst conseqent opvoed dan hoeft er niks aan de hand te zijn, ja natuurlijk kan er een lastige tussen zitten maar die heb je ook bij ruinen en merrie's maar oh ja het is een hengst dus gelijk levensgevaarlijk.

En ik vind het doodzonde om een hengst te laten castreren.
Een ruin kan je niks mee als die bijv. een blijven letsel krijgt waardoor je er niet meer op kunt rijden, een hengst kan altijd nog dekken ook al is die mischien niet goedgekeurd.
En vind dat een hengst een vele mooiere uitstraling heeft.

Maar dit is mijn mening, en ik ben helemaal verzot van hengsten.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:19

nina62 schreef:
Zo staat het in het reglement van de KNHS, dus ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt

Het is al vaak op Bokt verteld, maar hier nog maar eens: De KNHS heeft gesteld dat mensen met barokke paarden en paarden die ingeschreven staan bij het AVS op voor hun georganiseerde wedstrijden (door officiele verenigingen) mogen starten met een hengst. Bij deze rassen is het niet normaal om een hengst te ruinen en is het gedrag (over het algemeen) van een hengst wat braver dan van een gemiddelde KWPN-hengst.

Op het moment dat de combinatie op deze wedstrijden voldoende punten heeft (ik dacht ook L2 + 1, maar ik weet het niet zeker en wil dus ook wel met Foogul meegaan), dan kan degene (na het inleveren van de coupons bij de KNHS) officieel gaan starten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:21

Dat je idd met die paarden op speciale wedstrijden mag starten met een hengst, dat klopt.
En deze punten tellen gewoon mee voor de gewone knhs wedstrijden.

Maar ik zou graag dan de regel wel willen zien dat je dan met L1 + al mag starten op gewone wedstrijden.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar het zou me verbazen, omdat de knhs regel voor gewone wedstrijden L2 + is

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:24

Dat weet ik dus ook niet zeker. Ik zal het navragen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:25

Fijn, bedankt

Want als dat zo is, kan dat bijv in een sticky oid, voor de goede duidelijkheid.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:32

Goed plan

Op de site van de Stichting 'Dag van het barokke paard' (zij organiseert een groot deel van de wedstrijden voor barokke paarden) staat dat L1 + 1 inderdaad voldoende is. Daarna kan men bij officiele wedstrijden ook vanaf de L1 door en hoeft men dus niet bij de B te beginnen (dat wist ik ook niet).

Zie voor de tekst: http://www.lusitano-paarden.nl/lusitano/clair/map/stichting5.html

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:45

Thanks voor de link

Ik heb ook nog naar de knhs gemaild, kijken wat die zeggen

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:46

Ben benieuwd.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:53

Ik zou het erg raar vinden als L1+1 dan ineens wel voldoende is. Waarom niet gewoon L2+1?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:55

Dat vind ik ook raar om eerlijk te zijn.
maar volgens dat bericht wel kloppend.
Eigenlijk wel meten met 2 maten...

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:58

Dat kun je wel zeggen. Ik vind het gewoon belachelijk. L2+1 moet dan toch ook niet moeilijk zijn, als die hengsten zo braaf zijn.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:00

Komt op mij ook raar over. Zeker als je punten geldig blijven en je daarna gewoon door kunt gaan. Je zou hooguit kunnen stellen dat je die 10 winstpunten meer over zo'n lange periode pas kunt halen, omdat de barokke wedstrijden maar enkele keren per jaar zijn (en vaak nét niet in de buurt ). Maar goed, dat zou imo nog geen reden mogen zijn om met twee maten te meten.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:38

zerena , zie mijn foto van even terug