Orun opleidingen.. vertel eens...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Orun opleidingen.. vertel eens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:13

suepergirl schreef:
en dan kan ik op mijn oude dag prima wat lesklantjes bezighouden.

het is maar afwachten hoe de regelgeving er in de toekomst uit gaat zien

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:33

waar doel je op?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:40

ach, dan doen we het toch zwart.

Ik hecht meer waarde aan ervaring dan aan een diplomatje.

Danielle14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:58

Citaat:
Er geldt een minimum leeftijdseis van 17 jaar, die u per 1 april 2006 moet hebben bereikt.

Citaat:
Er geldt een minimum leeftijdseis van 18 jaar, waaraan u per 1 april 2006 moet voldoen.

Wat is t nou? Ik word in mei namelijk 17 en als ik slaag voor me Havo wil ik zo snel mogelijk ook de ORUN gaan volgen!

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:17

17 is voor basis instructeur en 18 voor 1e fase kandidaat-instructeur

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:34

Ik heb zelf alle papieren.Dus ik weet precies wat je in welke fase krijgt.Het is inderdaad een hoop geld.Maar het is zo belangrijk om wel papieren te hebben!!!!Als er wat gebeurd tijdens je les en je bent niet gediplomeerd dan wil je niet weten wat de concequenties zijn.Verenigingen en maneges zijn het nu verplicht om gediplomeerde instructie te bieden.

Het lesgeld voor de 1e fase valt nog mee.Nou moet ik zeggen dat je hier ook niet veel voor krijgt.Het is 1 avondje in de week.Ik had les van half 8 tot 10 uur.Dan krijg je theorie en praktijk lesgeven en rijden.De lesstof is heel makkelijk en toch zijn er mensen die er niks van snappen(kunnen beter ook geen instrutrice gaan worden)De groepssamenstelling is slecht.Mijn groep bestond uit recreanten tot z ruiters.Ze moeten wel allemaal L geklasseerd zijn maar dat zegt niks.

Lesgeld van de 2e en 3e fase is behoorlijk hoog.Maar het gaat nu wel over een hele dag cursus.Je bent een hele dag kwijt.Ik had les van half 3 tot 10 uur.De lesstof wordt steeds leuker en intressanter.Wij kregen zelfs les van bekende mensen als jan peeters die een les geeft over kur op muziek.De onderwerpen die aan bod komen zijn heel belangrijk voor de mensen die echt verder willen in de paarden.Het is niet alleen het lesgeven maar ook het praktijk rijden.De cursusleiders zijn bekende ruiters/mensen zoals johan hamminga, bart bax, ton de kok eva.Die staan wel een hele dag les te geven die kosten ook geld.Het bedrag is trouwens wel inclusief je examengeld.Je examen is ook op meerdere dagen, dit kunnen er 2 of 3 zijn.Ook kun je meerdere paarden meenemen naar de cursus.En je hebt de hele dag een stal tot je beschikking voor je paard.Als je alles bij elkaar opteld is het je geld wel waard.

De 1e fase is minder vond ik zelf.Maar de 3e fase is top.Je leerd er veel van en je hebt je papieren om verder te komen.Het is niet alleen het lesgeven ook het rijden.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:50

chelsea82 : hee dat is echt super dat je er zo veel over verteld.
maar ik wil dus 1ste fase gaan doen daar moet je toch mee beginnen maar er staat iets met per 1 april ofzo maar ik word 16 april 18 mag ik dit jaar dan al opgeven of moet ik wachten op de volgende ronde

Scubadoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:59

Interessant topic. Ik zit er namelijk ook heel serieus over te denken om 1e fase te gaan doen. Alleen jammer dat het nog zo lang duurt voordat de volgende cursus start. Is er geen mogelijkheid om hem eerder te doen? Het mag bijvoorbeeld ook een dagopleiding zijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:12

jee, wat een geld zeg, na die eerste fase! Ik heb dit jaar €1550,- collegegeld betaald (universiteit) en heb toch neem ik aan een flink aantal meer lessen (én van hoog gekwalificeerde docenten (prof. doc. en weet ik veel niet wat meer ).

Ik zou zelf graag de opleiding tot basisinstructeur willen doen; iemand daar ervaringen mee?

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 01:19

Hi daniella;Ik weet het niet zeker meer hoe ze dat nu hebben met die leeftijd.Volgens mij moet je voor de 1e fase(kanditaats instructeur) inderdaad 18 jaar zijn.En voor die cursus die daarvoor zit (basis instructeur ) 17 jaar zijn.Als ik je een tip mag geven.Als je dit jaar nog niet mee mag doen aan de 1e fase doe dan niet nu de basis en volgend jaar de 1e fase.Dat is zonde van je geld.Mijn vriendin heeft dit gedaan, en heeft hier zoveel spijt van.De cursus is precies hetzelfde alleen heb je bij de 1e fase ook praktijk rijden.Je bent dubbel geld kwijt terwijl de cursus haast hetzelfde is.Wacht dan gewoon een jaartje.Voo mensen die geen praktijk rijden willen doen is die basis cursus indeaal.Maar als je verder wilt moet je gewoon met de 1e fase beginnen.
Maar als je het zeker wilt weten met die leeftijdsbepaling moet je even kijken op de site van de knhs onder opleidingen.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 01:23

Hi awdewilde:De 1e fase begint volgens mij altijd pas in november.Deze wordt ook door heel nederland gegeven.De 2e en 3e fase starten 2 keer per jaar.1e start in september en de 2e start in december.Tot de 1e fase duurd een cursus avond 3 uurtjes.En de 2e en 3e fase zijn ochtend-middag of middag-avond opleidingen.Kun je zelf aangeven wat je wilt.

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:54

Wanneer je de cursus gaat doen die in oktober/november 2006 begint, dan moet je volgens mij op 1 april 2007 18 jaar zijn.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:53

Er wordt over gesproken ook een ORUN 2e fase in Noord-Nederland van start te laten gaan.
Ik ben nu bezig met de 1e fase en ik vind het een leuke cursus. Er is wel een groot niveauverschil binnen de groep qua rijden en lesgeefervaring.
Mocht het doorgaan dat die 2e fase er komt, dan ben ik wel van plan die ook nog te gaan doen.

Scubadoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:02

Hallo Kitty. Doe jij de cursus in Dwingeloo, ik wil hem namelijk ook in Dwingeloo gaan doen.

Margo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:15

Kijk eindelijk wat ervaringen! Fijn!

@ chelsea: Denk dat ik het helemaal zeker weet!! Heb eigenlijk nog helemaal geen negatieve ervaringen gehoord over de Orun.. Begin gewoon met de eerste fase en als mijn bankrekening het toelaat ga ik zeker 2 en 3 ook doen!!
Heb er nu al zin in

Weet iemand iets over een slagingspercentage?

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:32

Margo schreef:
Heb eigenlijk nog helemaal geen negatieve ervaringen gehoord over de Orun..

Ik pm je even

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:49

wat beterft het slagingspercentage, dat is aardig groot.
Mijn ervaring is in de 1e fase 1gezakt voor theorie, heeft dit mondeling over mogen doen en toen geslaagd.En 2 gezakt op praktijk rijden, dat was ook al voorspeld.Hun niveau was dusdanig slecht dat het meer dan logisch was dat ze gezakt waren.Ze mochten het over doen maar wilde het niet.Voor het lesgeven was iedereen geslaagd.In principe moet je als ervaren amazone de 1e fase makkelijk kunnen halen.Je hoeft bij de praktijk niet zoveel te laten zien.Stap,draf,galop,lichtrijden,doorzitten en laten zien dat je een paard aan het trainen.Je hoeft echt nog geen oefeningen te laten zien.Vooral overgangen rijden en tempowisselingen laten zien en wat wijken en je traint een paard al zoals ze het willen zien.En de theorie is zo makkelijk, dat moet echt te doen zijn.
Bij de 2e fase is het anders met de uitslag.Je krijgt het gemiddelde van je examen en je opleidingscijfer van beide docenten.Je hebt namelijk 2 docenten.Bij deze fase was er ook 1 gezakt voor de theorie en 2 gezakt op het praktijk rijden.Lesgeven was iedereen geslaagd.Die 2 die gezakt waren dat waren ook wat mindere ruiters en helaas voor hun moesten ze op een paard waar ze niks mee konden.Ze hadden dit paard al wel tijdens de cursus gereden maar het lukte hun niet tijdens het examen.Ook hun mochten het over doen maar hebben dit niet gedaan.
Tijdens de 3e fase was iedereen geslaagd voor de theorie.Ook hier berekenen ze de uitslag als bij de 2e fase.Alleen krijg je bij de 3e fase het onderdeel kur op muziek erbij, waar je dus ook een cijfer voor krijgt.Ook voor het lesgeven, praktijk rijden en de kur was iedereen geslaagd.
Ik zat in groepen van gemiddeld 16 mensen.Dus het is echt wel te doen.De 1e fase moet sowieso makkelijk te halen zijn.De 2e en 3e fase is niet voor iedereen bestemd.Je moet ten 1e het verplichte niveau hebben en je moet toch echt wel wat verstand hebben.Voor de echte paardenmensen is het zeer zeker te doen.En is het een leuke en leerzame opleiding.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:57

Dat is mijn ervaring ook. Niet iedereen houdt de hele cursus vol (of de paarden), maar degene die wel aan de examens verschijnen die halen het meestal wel. (en dat geeft dan weer het niveau aan )

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:15

precies.En niet alleen zelf moet je aan het niveau voldoen, ook je paard.Hier word ook echt naar gekeken.Paarden die niet goed lopen, wat betreft regelmaat worden ook niet geaccepteerd.en geloof me er zijn altijd mensen die met een kreupel paard aan komen zelfs in de 3e fase.
Mocht het zo zijn dat je maar 1 paard hebt en dat je net voor het examen met een ziekte of blessure zit heb je meestal het geluk dat er altijd wat proffesionele ruiters mee doen met meerdere paarden en heb je dus zo een examenpaard.
Als de docenten je paard niet goed genoeg vinden dan word dat tijdig aangegeven zodat je een ander paard kan regelen.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:36

Dank je!

Hier heb ik echt veel aan!
Maar het klinkt wel raar.. "dan kan je nog even snel een ander paard regelen.." alsof het een paar schoenen zijn.. is natuurlijk niet zo maar moet er even aan wennen..
En nu maar eens kijken of mijn spaarrekening het er ook mee eens is..

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:23

Klinkt zo wel raar ja.
Maar stel dat er iets is met je paard en je hebt zelf maar 1 paard, dan moet je dus halverwege de opleiding stoppen.Dat is doodzonde.Je hebt dus de mogelijkheid om een ander paard te regelen.Dat is super, zo kun je toch je opleiding afmaken.Het mooiste is wanneer je zelf maar 1 paard hebt dat je een reserve paard van iemand van je stal achter de hand hebt.Zodat je dat paard ook wat kunt rijden en het paard dus kent, dat scheeld weer als je wel met je reservepaard aan het examen moet deelnemen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:51

Ik heb de basis, en ik ga er niet mee door. Ten eerste kan ik het niet betalen en ten tweede heb ik er geen tijd voor.

Met de basis ben ik voldoende gedekt