amateurs en profs scheiden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: amateurs en profs scheiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:43

Ik ben ook blij gewoon nog basis te kunnen rijden hoor. Ga leuk die jonge paarden proeven in aankomend jaar, lijkt me wel wat.

En zodra de leeftijdgrens is bereikt zal ik ook zeker Z starten, daar is toch niks mis mee? Want wanneer ben je nou prof, ik denk dat dat de belangrijkste vraag is, waar trek je de grens?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:49

Jippie schreef:
De grenzen voor de klasses waarin je mag starten mogen behoorlijk aangescherpt worden. Als je meerdere paarden ZZ hebt gereden mag je geen B starten. Als je meerdere paarden GP hebt gereden mag je nog steeds meedoen aan de M- wedstrijden en kampioenschappen. Ik vind dat erg scheef.

Volgens mij moet er gekozen worden tussen meedoen aan de basiskampioenschappen of meedoen aan de ZZGPkampioenschappen.
Ze scheef is dat dus niet.

kampioenschapsreglement schreef:
Dressuur
Bij de discipline dressuur zijn ruiters/amazones die in het lopende seizoen zijn gestart in de klasse ZZ-zwaar of hoger uitgesloten van deelname aan een kampioenschap in de klasse B, L1 en L2. Tevens is een ruiter/amazone die in het lopende seizoen deelneemt aan een kampioenschap in de Zware tour uitgesloten van deelname aan een regionaal en/of KNHS-kampioenscDhap t/m de klasse Z2-dressuur.

Ik denk ook niet dat er een scheiding aan te geven is tussen een prof en een amateur.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:55

@Jippie: de grenzen zijn al behoorlijk aangescherpt. Zo mag je als je 2 x MT of ZT hebt gereden niet lager uitkomen dan Z2, 2 x LT is minimaal Z1, 2 x ZZ-Zwaar is goed voor M2, 2 x ZZ-licht is minimaal M1.

Ik denk dat nu er speciale jonge paardenproeven komen, je het wel beter kunt gaan scheiden. De profs kunnen hun jonge onervaren paarden dan in die proeven ervaring op laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:29

Fitzroy schreef:
@Jippie: de grenzen zijn al behoorlijk aangescherpt. Zo mag je als je 2 x MT of ZT hebt gereden niet lager uitkomen dan Z2, 2 x LT is minimaal Z1, 2 x ZZ-Zwaar is goed voor M2, 2 x ZZ-licht is minimaal M1.

Wow, dat is er nu dus eindelijk [dat wist ik niet] ik vind dat wel heel erg goed! Ik heb er helemaal geen probleem mee dat wanneer je ooit 1 paard in het ZZZ hebt kunnen klasseren je met een ander jong paard lekker in het M wilt rijden. Ik kan me nog wel herinneren dat een jaar of wat terug Ebba Von Essen op een gewone bekerwedstrijd in de klasse L kwam meerijden, ook voor de punten en ook voor de beker. Zulke dingen moet je voorkomen want dat is slecht voor de sportiviteit.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:37

Je kunt het ook omdraaien, de regelementen gewoon houden zoals ze nu zijn en een extra klasse maken voor recreanten.

Als je in die klasse wil starten moet je dat dus aangeven en ontstaat er een baan van mensen die niet voor het RTP, prijzengeld o.i.d. rijden maar alleen voor de punten en beker.
Dat kan m.i. op ieder buitentournooi zonder aanpassingen in het regelement geregelt worden.

Fox1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:11

acbdressuur schreef:
Begrijp de stelling wel... maar je rijdt tocht voor je zelf?
En om als combinatie beter te worden?
Ik zie het altijd als een uitdaging als er (semi) profs op de startlijst staan. Zo kun je mooi meten waar je staat.
Daarbij komt ook, dat als je dat niet wil, je ook gewoon de kleinere concoursen af kunt gaan. Je weet van sommige grote concoursen, kampioenschappen, VSN, Pavo noem het allemaal maar op, dat daar de "grotere jongens"aan mee doen. Dus ik denk dat je het redelijk zelf in de hand hebt of je profs tegen wilt komen ja of nee. Dit reglementair nog meer vast leggen dan nu al wordt gedaan (profs met bepaald behaald niveau mogen niet in lagere klasses starten), lukt denk ik niet.

Helemaal mee eens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:19

Ik denk dat het ook erg per regio vershild
Ik hoor dingen als, meer zielen meer vreugd

in ze zomer zijn hier concourses van 1000-1200 deelnemers geen uitzondering
In de winter heb je zowel 30 starters in de Z1 dresuur als in de Z2
Terwijl ze in andere plaatsen blij zijn 5 ruiters samen te hebben van die klasses.

En bijna de helft heeft daar zijn brood van.
Komen met meerdere paarden per proef aanzetten.
Paarden die je met een gewoon baantje ook niet kunt betalen.
Daar is niet tegen te rijden.
Ik zie het dus al, wel inschrijfgeld mogen betalen en hun gaan er met het prijzengeld van tussen (hier in de regio is bijna alles prijzengeld)
De accomodatie is blijkbaar niet slecht, want ze zijn er altijd

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:59

Biepje schreef:
@OemmiejO: iedereen moet even hard trainen, niemand krijgt het in de schoot geworpen, of je daar nu met een goed doorgetraind paard staat of niet, of je nu Mara de Vries of Jan de Boer heet.

Euhh.. dat zeg ik toch..

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:01

Iedereen doet zijn best... Of je nou een amateur bent of prof.
Of je nou een groen paard hebt, of een ervaren.
Iedereen is toe aan een ander type paard... Van mij hoeft niemand het te scheiden. Want waar trek je de grens..?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:29

Ik heb nog niet echt te maken gehad met (semi)profs of iets dergelijks.
Maar opzich is het wel een goed idee.
Ik denk wel dat jij zelf moet uit maken waar je gaat starten. Houd je van de gemoedelijke sfeer, start dan bij de 'recreanten'. Vind je jezelf wel een prof, en houd je er niet van als er van die hobbyisten tussen rijden dan start je bij de 'profwedstrijden' om het zo maar even te noemen.
Het zou heel mooi zijn als dat realiseerbaar zou zijn! Geen idee of het ook werkelijk realiseerbaar is. Dan zouden er ten eerste rijverenigingen moeten zijn die zulke wedstrijden (gescheiden) willen organiseren!
En zoals gezegd, de meeste profs starten inderdaad niet op bekerwedstrijden, maar op wedstrijden waar geld te verdienen is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:38

amondi schreef:
Je kunt het ook omdraaien, de regelementen gewoon houden zoals ze nu zijn en een extra klasse maken voor recreanten.

Als je in die klasse wil starten moet je dat dus aangeven en ontstaat er een baan van mensen die niet voor het RTP, prijzengeld o.i.d. rijden maar alleen voor de punten en beker.
Dat kan m.i. op ieder buitentournooi zonder aanpassingen in het regelement geregelt worden.

Maar waarom houdt het dan automatisch weer in dat een amateurruiter (geen recreant ) geen prijzengeld zou krijgen? Het is leuk om te winnen maar die stukken blik liggen hier ergens in een doos. De mooiste staan op de schouw. Ik als amateurruiter zou ook wel eens gewoon een envelop willen eigenlijk.
Een absolute scheiding zou ik zelf niet willen maar bijvoorbeeld een aparte serie wedstrijden lijkt me wel wat.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:51

Dan kan het inschrijfgeld toch omlaag? Het is nu erg hoog omdat de winnaar €45,00 mee naar huis neemt. Dus alleen de top van het klassement maakt de wedstrijden al zo duur, daar kan iemand die alleen voor zijn WP jes komt nooit aankomen.
Doe de recreatie( amateurs heb je ook met winnaarsmentaliteit) banen goedkoper en je krijgt ze echt wel vol.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:02

[quot Ik kijk trouwens altijd wel weer met trieste ogen naar de deelnemers die de dag voor een bepaald kampioenschap al een maand of twee, drie de stand van L2+19.......... of M2/Z1 + 19 hebben staan. Sommigen al een half jaar.....
Als een dergelijk iemand zich er niet bijrijdt heb ik altijd een triomfantelijk gevoel over me.......... Niks menselijks is ook CGJ vreemd............ [/quote]
Hoe herkenbaar! Zeker nu de selectiewedstrijden er weer aankomen!!

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:06

Waar staat de scheiding tussen hobbyist en prof?
Ik vind mezelf geen hobbyist, maar ook geen prof.

En een Hobbyist in de Z noem ik geen Hobbyist meer,
dus nee, voor mij hoeft het niet.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:11

Misschien start ik nu wel een heel andere discussie, maar ik denk dat die zeker verband houdt.....
Is het niet zo dat op het moment je profs en amateurs gaat splitsen op wedstrijden je veel meer verschuivingen krijgt. Zo denk ik bijvoorbeeld aan sponsoring? Het is voor een sponsor waarschijnlijk veel interessanter om geld te steken in concoursen met "grote namen" dan in de concoursen voor amateurs. Gevolg hiervan kan zijn dat startgelden omhoog zullen gaan of prijzengelden zullen dalen. Ik denk dat je op zo'n manier een deel van de sportiviteit ook niet bevorderd.
Ik denk dat de regeling die Fitzroy dan noemt eerder deze pagina een beter effect heeft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:24

runningkawa schreef:
Ik zie het dus al, wel inschrijfgeld mogen betalen en hun gaan er met het prijzengeld van tussen (hier in de regio is bijna alles prijzengeld)

Daar heb je ook een punt. Ik ben zo €10,- inschrijfgeld per proef kwijt terwijl ik aan de startlijst vaak al wel kan zien dat ik niet hoef te hopen op een enveloppe. Ik vind het voor de amateur allemaal behoorlijk kostbaar.

Misschien dat ze in de basis het prijzengeld kunnen afschaffen en het startgeld verlagen. En dan bij de ZZGP wedstrijden wel prijzengeld, in plaats van al dat mooie blik voor in de vitrinekast

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:35

Jippie schreef:
Misschien dat ze in de basis het prijzengeld kunnen afschaffen en het startgeld verlagen. En dan bij de ZZGP wedstrijden wel prijzengeld, in plaats van al dat mooie blik voor in de vitrinekast

Jep, daar ben ik het helemaal mee eens.
Wedstrijden rijden is al zo duur, heb je ook nog een zoveel startgeld.
En daarbij.. Ik had eerst ook een concours met prijzengeld, maar rijd natuurlijk nog maar L. Ik werd dus eerste en kreeg €15,- dat was nog geeneens mn startgeld!!
Alle mensen die Z reden enzo kregen natuurlijk iets van 100 euro, maar daaraan betaalde IK ook mee.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 18:16

Ja en daarom vind ik het zo krom dat je bij ons in de kringwedstrijden, waar geen prijzengeld is en het inschrijfgeld 2,50 (of 3,50, dat weet ik niet meer) weer een extra kringkaart van 20 euro moet aanschaffen....

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:40

Sinds wanneer moet je bij kringwedstrijden startgeld betalen beantsje? Toen ik voor het laatst een kringwedstrijd startte (ongeveer 2 jaar geleden) hoefde dat nog niet, of is dat ook per regio verschillend?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:48

Hier hoeft dat ook niet, je betaald je kringafdracht en dan heb je 5 of 6 wedstrijden. Geen geld, alleen lintjes. Wel moet je voor de selecties extra betalen, maar dan kunnen ook diegene die geen kringwedstrijden rijden inschrijven. Juist ja, de profs die we op de kringwedstrijden verder niet zien.
Op het knollenveld van GCJ112!

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:51

Mijn gevoel hierover is erg dubbel, ik kan zowel met de voor als tegenstanders meegaan. Heb ook wel het idee als ringvulling te dienen omdat je bijna altijd de top 3 kunt voorspellen en daar zit ik echt niet bij. En ook ik zou wel eens een deken of een andere leuke prijs willen winnen, maar ik kan niet meer investeren dan ik nu doe en helaas andere kunnen dat wel en gaan met het deken etc. aan de haal. Terecht want ze zijn beter.

Maar de profs (of semi profs) zien rijden heeft ook wel iets, zo van tja zo moet het dus en misschien lukt het mij ook wel als ik meerdere uren per dag aan mijn paard of paarden zou kunnen besteden maar helaas.

Misschien is het een idee om als er toch een scheiding zou moeten komen die aan de hand van het aantal startkaarten te doen. B.V. meer dan 3 startkaarten en je bent semi prof of prof.
Hoop niet dat ik nu iemand tegen de schenen schop, ik doe maar een voorstel.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:56

Volgens speelt het hele 'prof-probleem' meer in de Z1/Z2 dan in de rest van de basissport, ik kom bar weinig profs tegen (M1).

Wel kom ik regelmatig leuke amateurs tegen met goede paarden, mogen die dan straks ook niet meer meedoen? Ik ga ook zeer regelmatig met prijs naar huis, moet ik er dan straks ook tussenuit? Dan straks ook maar de koudbloeden in een aparte competitie doen, want die hebben het nou eenmaal wat moeilijker tussen de warmbloeden! En dan de volwassen ponyruiters apart, de paarden met wat extra uitstraling apart, de grote imponerende kastelen ook op aparte wedstrijden.... (ok ok, ik draaf door )

Snap beide kanten van het verhaal, maar als het om bekers en linten gaat zie ik al helemaal niet in waar de heisa om gaat, dan rijdt je voor je eigen punten. Zodra het om prijzengeld gaat vind ik het wel weer wat anders worden, dan is het inderdaad vervelend als alles voor je neus weggekaapt wordt. Hier in de buurt is zowiezo weinig prijzengeld, misschien de wat kleinere wedstrijden inrijden en het dan zo vermijden als je er echt 'last' van hebt?

En verder denk ik dat een écht functionele scheiding haast ondoenlijk is.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:01

amondi schreef:
Op het knollenveld van GCJ112!

Maak CG nou niet interessanter dan hij zichzelf al vind he?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:08

Ja maar hij zit toch ook regelmatig op zo'n knollenveld te jureren?
Of zou hij alleen nog selecties, kampioenschappen en de grote prijs van.... doen?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:13

Ik geloof niet dat de opmerking van Suzanne daar op sloeg, amondi.....