Afzeggen wedstrijd met veeartsverklaring, niet geldig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:45

pffff...50 euro is wel veel! Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt...wel een keer dat ik een dierenartsenverklaring had en ik had gebeld naar de vereniging, zeiden ze oow maakt niet uit je hoeft um niet te laten zien zo is het goed! de ene vereniging maakt er een groter probleem van dan de ander..

liberations

Re: Afzeggen wedstrijd met veeartsverklaring, niet geldig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:48

Das toch niet leuk meer. De meeste mensen vinden het leuk om op wedstrijd te gaan, tenminste ik meld me echt alleen af als of ik op ape gapen lig of als mijn paard iets mankeert. Het is toch van de zotte dat je dan ik weet niet voor wat aan rekeingen moet betalen. Tenslotte doe je dat niet met opzet, toch???? En voor sluitingsdata afmelden is helemaal raar, je kunt toch niet in de tijd vooruit kijken??? En tuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die niet starten omdat het paard niet lekker loopt, of om andere redenen die ik niet begrijp. Maar dat zal altijd blijven, maar mensen met een geldige reden MET dierenartsverklaring???

liberations

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 21:55

En er zitten ook heel veel goede mensen achter de schermen van de wedstrijden, zonder hun geen wedstrijden. Maar sommige mogen ook wel eens wat milder zijn tegenover de ruiters/amazones.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:08

Wij hebben als wedstrijd secretariaat altijd de regel toegepast dat als er een dokters of dierenartsenverklaring was, bij afmelding het inschrijfgeld kwam te vervallen.

Helaas kwamen wij erachter dat hier veel misbruik van gemaakt werd. Zo erg dat wij besloten hebben om deze regel te laten vervallen.

Srum gaf aan dat je je 24 uur van te voren met verklaring af zou kunnen melden maar dat kan ik in de reglementen nergens vinden, overigens hebben veel secretariaten last van onbegrip van de deelnemers. In 2005 zijn de juiste manieren van afmelden dan ook meerdere malen vermeld in Paard en Sport.

Natuurlijk doen wij ons best om geen boeman te zijn en als ruiters zich te laat afmelden maar dit netjes doen en met een goede reden (overlijden, ongeluk etc) dan wordt er geen rekening gestuurd.
Op onze wedstrijden komen veel deelnemers uit de omgeving en zijn de wordt de reden van afmelden vanaf diverse kanten bevestigd.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:14

Maar een veeartsverklaring heb je toch niet zomaar, heb je altijd een arts voor nodig die het beter vind niet te starten?? Of word daar ook mee gefraudeert?????

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:14

liberations schreef:
Das toch niet leuk meer. De meeste mensen vinden het leuk om op wedstrijd te gaan, tenminste ik meld me echt alleen af als of ik op ape gapen lig of als mijn paard iets mankeert. Het is toch van de zotte dat je dan ik weet niet voor wat aan rekeingen moet betalen. Tenslotte doe je dat niet met opzet, toch???? En voor sluitingsdata afmelden is helemaal raar, je kunt toch niet in de tijd vooruit kijken??? En tuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die niet starten omdat het paard niet lekker loopt, of om andere redenen die ik niet begrijp. Maar dat zal altijd blijven, maar mensen met een geldige reden MET dierenartsverklaring???

Vergeet de mensen niet die afmelden omdat ze bij een bepaalde jury niet willen starten. Dit gebeurt meer en meer, en hier op Bokt is er ook een topic geweest waarin het door veel mensen werd toegegeven. Dit gebeurde ook bij de aangespannen sport, en daarom is die boete er gekomen.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:21

Dat is er jammer, je kunt toch ook voor je zelf rijden op het moment dat je een K*t jury hebt??? Maar daar krijg je dan ook geen dierenartsverklaring voor, dus die mensenzijn inschrijfgeld ALTIJD verschuldigd, niet waar?? Je kunt dus kiezen niet starten of wel starten maar bij beide heb je inschrijfgeld te betalen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:24

amondi schreef:
Betalen moet je, geen clementie.
Vorig jaar hebben we concours Haulerwijk moeten afzeggen omdat het paard overleden was: betalen plus 5 euro administratiekosten!
En meteen een dreigbrief erbij dat bij niet betaling de KNHS wordt ingelicht.

Altijd fijn zo'n meelevende penningmeester.

Jeetje, dat is echt shocking!!!
Het bestuur van de organiserende vereniging mag zich diep schamen voor zo'n actie. het getuigt van een inlevingsvermogen van een dooie cactus...

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 22:29

beantsje schreef:
amondi schreef:
Vorig jaar hebben we concours Haulerwijk moeten afzeggen omdat het paard overleden was: betalen plus 5 euro administratiekosten!

Het bestuur van de organiserende vereniging mag zich diep schamen voor zo'n actie. het getuigt van een inlevingsvermogen van een dooie cactus...

Echt super meelevend, not
Zo erg kan het dus ook zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 22:39

liberations schreef:
Dat is er jammer, je kunt toch ook voor je zelf rijden op het moment dat je een K*t jury hebt??? Maar daar krijg je dan ook geen dierenartsverklaring voor, dus die mensenzijn inschrijfgeld ALTIJD verschuldigd, niet waar?? Je kunt dus kiezen niet starten of wel starten maar bij beide heb je inschrijfgeld te betalen.

Inschrijfgeld moet je sowieso betalen, maar het gaat nu om de boetes bij niet goed afmelden. KNHS heeft daar reglementen voor, maar er wordt altijd coulant mee omgegaan. Zo was het ook bij de aangespannen sport, maar de rijders hebben het zelf verpest, vandaar dat nu ook de boetes daadwerkelijk worden gevorderd. Alleen met DA of HA verklaring geen boete.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 08:59

beantsje schreef:
amondi schreef:

off topic, maar mooie uitdrukking! Probleem heeft zich vanzelf opgelost, we hadden afgesproken om dan maar niet meer voor Haulerwijk in te schrijven,.... En nu hebben ze de hele dressuur eruit gegooid! Alleen nog maar springen.

Maar nu nog even on topic, ik lees hier veel te veel reacties van: "als ik dan toch het startgeld moet betalen dan meld ik me niet meer af!"
Wat een zwaar onsportieve mentaliteit!!!
Niet alleen t.o.v. de organisatie, maar ook t.o.v. de overige deelnemers, jury's, ringmeesters( die de longen uit hun lijf roepen terwijl je thuis voor de TV zit) De mensen op de wachtlijst, etc.

Ik hoop echt dat jullie dat niet serieus gaan doen,

Michelle77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:41

Ik zat toevallig te kijken of er al een startlijst was voor zaterdag en bij die vereniging staat:

Indien er binnen 7 dagen voor de wedstrijd zonder geldige reden wordt afgemeld blijft inschrijfgeld verschuldigd. (ik maak hier dus uit op dat wanneer je dus af moet melden vanwege ziekte oid je dus geen startgeld moet betalen)

Ik snap best van een vereniging als er veel misbruik wordt gemaakt van zo'n regeling dat ze het dan afschaffen, maar ik vind het toch netjes als je met een geldige reden niet hoeft te betalen.

Niet afmelden zou ik nooit doen! Het is idd zooo vervelend als er gaten in de lijst vallen. Gelukkig zijn wij ruim 1,5 uur van tevoren op de wedstrijd, (ik wil 45min losrijden) dus indien het inloopt heb ik toch 45 min extra, maar als er veel afmeldigen zijn, moet je je alsnog haasten. Dat is echt vervelend!

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:51

Tuurlijk moeten de mensen zich afmelden op een concours. Nou moet ik zeggen, dat toen ik de deze week afgemeld had. Ze de startlijst niet verandert hebben. Dus niet altijd zijn de ruiters/amazones de schuldige. En als je op concours gaat, zul je gewoon op tijd aanwezig moeten zijn, de regel geld dat ze een half uur in mogen lopen, of je nou wilt of niet.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 14:54

Maar ik snap wel dat ruiters/amazones het gaan zeggen, nu ik zelf meegemaakt heb hoe mensen kunnen reageren als je wel op een keurige manier iets afmeldt. En af en toe dat gegrijns, snap dat je met wedstrijden het erg druk hebt. Maar daar heb je eenmaal voor gekozen, en vind dus dat ze je gewoon vriendelijk op een normale manier te woord kunnen staan. Zo niet, moet je een andere hobby gaan zoeken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:12

Tja, inschrijfgeld is ook voor de onkosten van de vereniging, die ze al gemaakt hebben. Ik blijf het terecht vinden dat je die moet betalen, tenzij ze er dus nog iemand anders voor in de plaats kunnen zetten, als je je dus een week van te voren of zo afmeldt. Sneu als je ziek wordt, maar jammer dan. Het is nooit bijzonder veel inschrijfgeld. (Niet zoals bij ons, vaak zijn wij al 50 euro per wedstrijd kwijt, als je ziek bent heb je ook pech. Tja, en als je je dan nog eens niet afmeld of zonder verklaring komt er nog een lekker bedragje bovenop. )
Bij onze tak zijn de regels strenger, en terecht vind ik, en dan kost het ons dus nog eens bijna 10 keer zo veel. Ik vind het schandalig hoeveel mensen inschreven en niet op kwamen dagen, en deze aantallen zie ik ook bij de dressuursport. En de redenen zijn vaak niet eens ziekte......zo was er hier laatst een topic van iemand die een wedstrijd afzegt omdat ze naar Henk Nooren kon gaan. Kijk, zoiets vind ik dus niet kunnen. Ziekte oke, maar omdat er ineens iets leukers op die dag kan???? Nee, dat is geen excuus.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 15:20

Dat heb ik al eens eerder gemeld, er zijn zat mensen die afmelden met een niet geldige reden. Jammer, deze mensen maken de sport een beetje belachelijk. Maar het feit dat je om ziekte van je zelf of je paard niet kunt komen is een totaal andere reden. En waarom zijn deze veeartsenverklaringenin het leven geroepen?? Waarschijnlijk niet om op deze manier mee om te gaan. Maar das mijn mening.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:31

Die zijn eigenlijk in het leven geroepen zodat je geen boete hoeft te betalen zoals in het reglement staat, alleen is een boete betalen volgens mij nog nooit gebeurt in de dressuursport. Komt mede omdat het verenigingen zijn die wedstrijden organiseren en de boete voor de KNHS is, hoop rompslomp om niks voor die verenigingen. Als inschrijven rechtstreeks bij de KNHS zou gebeuren, reken dan maar dat ze boetes zouden innen! (Volgens mij doen ze daar alles voor geld )

Maar zoals jij het hebt gedaan, heel netjes en super gewoon. Zou willen dat er meer zo zouden zijn!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 16:28

Officieel staat de vereniging in haar recht, maar persoonlijk vind ik dat je in bepaalde gevallen wel wat coulanter mag zijn! Bij ons staat altijd het volgende op de startlijsten

Omdat de wedstrijden snel volzitten betekent inschrijven ook daadwerkelijk starten.
Uitsluitend o.b.v. een dierenartsverklaring kan een wedstrijd geannuleerd worden.
In alle overige situaties blijft het inschrijfgeld conform KNHS reglementen verschuldigd en zal derhalve factuur nagestuurd worden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:13

ik heb het reglement eens doorgekeken, kom nergens meer de regeling over een DA of HA verklaring tegen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:34

Lielle schreef:
ik heb het reglement eens doorgekeken, kom nergens meer de regeling over een DA of HA verklaring tegen.

Nee, die regel is er niet eens meer.

Een paar jaar geleden bestond die nog, die hebben ze afgeschaft.
Opgeven is nu gewoon betalen.

Dat je moet betalen als je paard overleden is.... Ja, dat is niet prettig als ze zo reageren.
Mijn moeder deed ook het secretariaat van een wedstrijd en toen belde er ook iemand op om zich af te melden. Dus mijn moeder zei dat ze de rekening toegestuurd kreeg en het inschrijfgeld moest betalen. Zij vertelde toen dat haar paard was overleden en zich daarom afmelde.
Het inschrijfgeld heeft zij niet moeten betalen, dat is immers erg sneu in zo'n geval.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:47

Wij vonden ons zelf ook erg sneu, maar die penningmeester vonden we idd nog veel sneuër! Weer een les geleerd, sommige mensen hebben het het indenkings vermogen van een dooie cactus( hij blijft leuk!)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:48

Ik heb vorig jaar ivm het overlijden van mijn vader afgemeld voor een aantal wedstrijden, ook daar heb ik niet hoeven betalen, maar dat is dus geheel organisatie afhankelijk.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:58

Helaas dat er mensen zijn die makkelijk afmelden en het zo verpesten voor de "echte" ruiters.
Maar als je met een onregelpaard/kreupel ook nog je startgeld moet betalen ,zullen er best wel mensen zijn die met een onregelmatig paard gaan starten denk ik. (ik niet )
Niet zo'n goeie regel dus

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:11

Lielle schreef:

He, dat wist ik nog niet. Hoe zit dat dan met de boeteregeling? Want die boete was er oorspronkelijk alleen als je je zonder DA verklaring afmeldde. Vervalt die boete nu dan?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:21

Nee, die boete is er dus altijd tenzij de federatievertegenwoordiger vindt dat je om een geldige reden hebt afgemeld.