MENING: op je eigen tijd starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:48

nee Fitz, ik begrijp jouw punt als jury ook hoor
daarom vraag ook altijd bij aankomst (en vaak vlak voor ik ga zadelen nog eens) of alles op tijd loopt.
Maar als er dan geroepen wordt dat alles klopt en 20 minuten later is er ineens een gat van 20 minuten??? beetje apart.
Dan ga ik daar verder ook geen rekening mee houden.
Als er gewoon uitvallers zijn en dat wordt gemeld dan houd ik daar prima rekening mee (en over 5 tot 10 minuten eerder doe ik ook echt niet moelijk)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:49

Is niet banketstaaf voor de jury bedoeld hoor Fitzroy
Ik kan alleen gigantisch de balen in hebben als ik om 5 uur op stal stond om mijn paard te wassen en te vlechten, je zorgt dat je netjes op tijd komt en vervolgens kom je aan op het terrein en mag je niet eens fatsoenlijk losrijden. Je gaat toch op concours om een leuke proef te laten zien. Dan wil ik nog wel een bakje koffie aan de jury komen brengen

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:53

Bij de wedstrijd waar ik ringmeester was zaterdag liep het eerst 10 minuten uit en toen 20 minuten in.
Verder was het ook zo dat er mensen waren doorgestreept op de lijst in de kantine maar niet op de lijst die ik had. Dus ik wist niet hoeveel het in ging lopen.
Uiteindelijk pauze ingelast van 10 min. maar de vrouw die voor de pauze moest rijden was natuurlijk laaiend.
Toen wist in ieder geval niemand dat ze op hun eigen starttijd konden starten want anders hadden mensen dat echt wel gedaan! (er stond namelijk niks op de startlijst)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:04

In overleg kan een boel lijkt me maar ik erger me er ook aan als ik op wedstrijd kom en de boel loopt een half uur (of meer in) Wil best een kwartier eerder of later starten maar het moet wel redelijk blijven. Ze moeten niet verwachten dat ik meer dan 1,5 uur van tevoren aanwezig ben; is ook niet reëel vind ik. In een half uur kan ik aardig losrijden, in een uur ook, daarna wordt het minder.

Valena

Re: MENING: op je eigen tijd starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:05

Tsja, op tijd starten, altijd leuk...

Zelf heb ik nog nooit een officiele wedstrijd gereden, maar ik ben wel regelmatig ringmeester en maak zodoende maak wel eens wat mee...
Gelukkig doen ze het bij "mijn" vereniging zo dat de starttijden bij benadering zijn aangegeven. Als je namelijk definitiev starttijden aangeeft, dan heb je (voor zover ik weet) het recht om ook op die tijd te starten. De ruiters weten dan waar ze aantoe zijn, maar voor de wedstrijdorganisatie en de jury is het niet fijn als er veel gaten tussen de proeven zitten of de wedstrijd vervolgens in het ergste geval weer uitloopt...

Persoonlijk denk ik dat je als wedstrijdruiter een beetje flexibel moet zijn en in ieder geval altijd ruim op tijd aanwezig moet zijn. Al zijn er natuurlijk altijd buitengewoon extreme situaties die van alle partijen enige soepelheid vragen (zoals bijvoorbeeld heel veel uitvallers).

Van de andere kant kan ik het me ook wel een beetje voorstellen dat je als ruiter graag goed voorbereid je proef wilt rijden en dus ook de tijd wilt hebben om los te rijden. Maar ga dan niet, zoals ik eens heb meegemaakt, ruim 10 minuten met de ringmeester in discussie als deze vraagt of je eventueel eerder wilt starten omdat er twee uitvallers zijn. Want dan ben naar mijn idee gewoon een beetje dwars aan het doen, je had die tijd immers ook kunnen gebruiken om los te rijden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 09:29

Ik zie op de meeste vraagprogramma's en startlijsten ook staan dat de organisatie het recht heeft een uur in te lopen en een uur uit te lopen. Tja, als je dan een uur voor aanvang van je starttijd aanwezig bent, dan vraag je er ook om. Ik erger me wel eens aan de manier waarop de meesten aankomen, het is aan komen rijden, paard lossen, snel opzadelen, rijden, paard afzadelen, laden en snel naar huis. Vaak niet meer als 1,5 uur weg geweest. Afgelopen zaterdag nog naar een wedstrijd geweest waar ze ook een uur in konden lopen, om 22 uur eigenlijk rijden, maar om 20 uur netjes aanwezig zijn. Zo hoort het gewoon.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 10:30

Bij mij stond er in het vraagprogramma ook aangegeven dat het richttijden waren. Dus dat het in kon lopen. de startlijst was nog aangepast tot een dag van te voren.

Als ik eerder zou moeten starten, tja dan moet het maar... Ik wil anderen niet door mij in de problemen brengen....

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:07

Ik probeer altijd een uur van tevoren netjes aanwezig te zijn. Zeker als ik achteraan in de ring sta ingedeeld moet je rekening houden met uitvallers. Dan vind ik ongeveer 3 a 4 uitvallers wel te doen. Maar met bijv. 7 uitvallers vind ik dat niet moet verwachten dat iedereen zich hierop aan kan passen...dat is een heel uur eerder!
Als ik aankom en krijg te horen dat ik nog een kwartier heb, schiet ik in de stress, paard ook, proef van niks en verkwiste tijd en geld... Dat vind ik dan zonde, want je wilt je toch van je beste kant laten zien in de ring

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:19

Het leuke is nog dat bij ons in de regio je maar 1 proef kan/mag starten. Als de tijden dan dus gruwelijk in of uitlopen kan je dat nooit meer corrigeren in een andere proef.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik snel snel erop moest, terwijl ik altijd minimaal 1,5 uur van te voren aanwezig ben. Dat is geen goeie basis voor een proef.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:22

Nee, maar als je anderhalf uur van te voren aanwezig bent en er dan vrijwel direct op moet, dan is er naar mijn idee sprake van extreme inloop (zeven a acht uitvallers). Dan ben je niet de enige die daar last van heeft en dan zou ik van de organisatie en de jury ook enige soepelheid verwachten. Zij kunnen bijvoorbeeld een pauze van een half uurtje inlassen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:24

Klopt, ik was na de helft (waren ongeveer 24 starts en ik moest als 15e ofzo). Er waren voor mij zo'n 6/7 mensen uitgevallen. Dan denk je dat je nog even rustig kan gaan kijken waar je moet rijden e.d en dan ineens moet je heel snel opzadelen (ik heb altijd wel een kwartier nodig om te zadelen en mezelf aan te kleden)..

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:38

Bij ons staat er altijd een zinnetje bij dat je rekening moet houden met een half uur afwijking ofzo. Lijkt me als vereniging wel slim om je op zo'n manier in te dekken. Overigens als je bij ons graag op je eigen tijd wilt doen ze daar eigenlijk ook nooit moeite over.

Met het paard dat ik nu start moet ik nooit te lang inrijden. Maar aangezien ik altijd overal te vroeg ben, haha, zit ik er vaak ook te vroeg op. De eerste keer had ik dat en toen was ik wel blij dat het ietsje inliep. Maar vorige keer had ik precies genoeg tijd, dus als het dan inloopt is het wel vervelend, want ik moet natuurlijk wel een beetje inrijden..

Margon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:39

Het is niet voor niks dat je er altijd een uur voordat je moet starten er moet zijn. Ik bedoel... jury's vinden het volgens mij super vervelend als ze moeten wachten omdat iemand nog niet heeft losgereden of wat dan ook.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:26

Alle deelnemers dienen zich minstens een half uur voor aanvang van de rubriek waarin zij deelnemen te melden bij het secretariaat.

Men dient rekening te houden met een eventuele vervroeging van de aangegeven tijden.

Dat staat er bij ons op. Maar vraag me af in hoeverre een vereniging zich daarop kan beroepen...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:29

Gelukkig zijn het er een aantal met me eens..

Natuurlijk kan je het niet iedereen naar de zin maken. De een moet lang losrijden de ander kort.... De één wil dit, de ander dat, dat houdt je toch....

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:30

ik ben ook altijd een uur van tevoren aanwezig (meer zelfs eigenlijk)
maar in het voorbeeld dat ik gaf, dan wachten ze maar even hoor. Ik kan er niets aan doen als er niet kloppende tijden doorgegeven worden en dan zal de jury maar even een bakje koffie extra moeten pakken (wat overigens NA mijn groepje, in dezelfde rubriek, wel gebeurde, omdat het zoveel ingelopen was)
natuurlijk is het zo dat je op tijd aanwezig moet zijn en zelf even moet navragen bij ringmeester of secretariaat of alles op tijd loopt. Uitvallers en uitlopen kan altijd gebeuren.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:39

Rowo, het staat meestal in het wedstrijdprogramma aangegeven, hoe lang van tevoren je aanwezig dient te zijn, en hoeveel ze in mogen lopen.

Maar als je met twee of meer paarden in 1 rubriek start, heb je volgens art 131 van het dressuurreglement zonder meer recht op een uur tussen de twee verschillende paarden in!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 14:45

Ondanks dat het in liep had ik dat nog steeds wel hoor.. Ik ben gewoon van het ene op het andere paard gegaan, zonder haasten dat wel. Dus was mooi op tijd. maar toen wou dus mevrouw niet eerder starten en toen was ik de banketstaaf...

Het stond aangegeven in het vraagprogramma, maar ja het liep daar helemaal niet zo lekker. Er waren in de L2 als super veel uitvallers en de M1 ook nog eens....

Het is wel overmacht van de vereniging geweest dat de dag zelf er ineens nog wat uitvielen, maar k had wel meer medewerking van de deelnemers verwacht als je gewoon op tijd bent en best eerder kan starten... maar ja wie ben ik om dat te zeggen he!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:58

op mijn oude stal organiseer ik ( nog steeds) de wedstrijden samen met mijn vriendin. Het is inderdaad waar dat je op je tijd mag starten die op de startlijst staat. Vaak in overleg vinden mensen niet erg om wat eerder te starten bij uit vallers. Maar ja heb je er iemand tussen zitten die toch nog de tijd wil nemen om in te rijden en niet eerder wil starten dan staat die gene in zijn recht.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:58

LaFunkyJazz schreef:
je hebt het recht om op je eigen tijd te starten, heb jij de tijd nodig om in te rijden neem die dan, tja sorry, maar uitvallers of niet, dan nemen de jury leden maar even een extra bakkie koffie

Haha, vind ik ook

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 16:59

Mijn idee is om gewoon iedereen op zijn eigen starttijd te laten rijden. Waarom de boel in laten lopen als er mensen zijn uitgevallen? Je maakt als organisatie een planning, die zet je op startlijsten.nl zodat iedereen kan zien hoe laat alles begint en hoe laat je moet rijden. Op basis van die planning deel je de jury's in, die betaal je voor de tijd dat je ze nodig hebt. Geef iedereen de kans om zijn paard lekker los te rijden, dan ga je al met meer plezier de ring in dan wanneer je je moet haasten. Waarom moet zo'n organisatie nu ineens alles in laten lopen? Je hield toch al rekening met bijvoorbeeld 2 uur voor een bepaalde klasse? Lekker toch, als je even pauze hebt als ringmeester of als jury? In de tussentijd kun je als organisatie bijvoorbeeld al beginnen met het tellen van de punten van de gereden combinaties. Scheelt ook weer tijd voor de prijsuitreiking, want die zijn ook nooit op tijd. Doel van een wedstrijd is toch dat iedereen er plezier in heeft?

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:27

Afhankelijk van de sfeer en manier van het overbrengen van de boodschap besluit ik wel of niet op mijn strepen te gaan staan. IK ben standaard een uur voordat ik moet starten op het wedstrijd terrein, een inloop van een kwartiertje zit ik niet mee, maar wanneer het verder inloopt kom ik in de problemen met losrijden en ik betaal niet zo veel geld om een proef te verknallen.
Maar wanneer het me op een normale manier wordt gevraagd én alle andere ruiters die vlak na mij moeten aanwezig zijn én wanneer ik enigzins losgereden heb, start ik wel eerder.
Maar als ik een chagereinige ringmeester aan mn broek krijgt kan ie het lekker uitzoeken, dan start ik dus definitely wel op mijn eigen tijd.

Toke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 17:37

Bij ons is het ook zo dat je gewoon op je tijd binnen mag komen. Kon je dan eventueel niet voor haar binnengaan, want dit wordt bij ons ook wel gedaan, dat als je eerder klaar bent en de ring vrij is, dat je met akkoord van de jury al binnen mag.
Weet dat het bij ons de vorige keer ook een dik half uur eerder was, ben toen ook niet onmiddelijk binnengegaan, zat er nog maar net op... maar moet ook opletten met te wachten dat de jury niet zit te balen dat je niet komt, en je zo wat puntjes zou kunnen kosten...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:02

Ik ben ook altijd zeker 1 uur van te voren aanwezig. Als er weinig trailers staan gaat diegene die met me mee is kijken en bereid ik me vast voor. Staan er veel trailers ga ik zelf kijken. Als ik dan binnen kom om los te rijden vraag ik het ook nog na. Zo weet ik ongeveer hoe lang ik ga instappen.

Ik heb ook wel eens gehad dat ik om 10 uur moest rijden en er dus om 8.45 was, om 9 uur begon de ring. Was alleen startnummer 1 er en dan ik. Verder waren de mensen die na mij moesten er ook nog allemaal niet. Maar toch moest ik de ring in. Ik ben snel gaan zadelen en zat er 10 minuten op en moest starten, daarna viel het programma helemaal in duigen en was de jury niet blij met de beslissing van de vereniging. Ze hadden liever alles een uur uitgesteld.

Het is voor de jury wel behoorlijk irri als er tussen elke combi 10 minuten of meer zit, dus ik probeer altijd te starten op de tijd die de ringmeester aangeeft. Zo ben ik voor andere geen last en houdt ik het voor de jury leuk.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:07

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat we ons allemaal een beetje aanpassen. Uiteraard kan een vereniging het vragen. Hangt ook een beetje van de situatie af, of je kleine groepjes hebt of een heel groot concours ofzo. Maar als iemand niet eerder wil dat heeft de vereniging pech. Als een andere ruiter dan wel perse eerder wil kan die misschien voor gaan? Vind dat we als ruiters onderling begrip moeten hebben, zeker als je bijvoorbeeld ziet dat iemand er ruim van te voren op zat maar het paard de hele bak door crost ofzo. Laten we vooral lief blijven voor elkaar, haha. Het blijft een hobby en de meeste mensen zullen op wedstrijd toch al wat meer gestresst zijn.

Vaak rijden de mensen die een wedstrijd organiseren zelf ook wel wedstrijden of hebben het ooit gedaan, dan kunnen ze toch ook wel begrijpen dat het niet fijn is om te moeten starten als je niet goed hebt ingereden en erop hebt gerekend dat je pas later hoefde...