tong over bit tijdens dressuurwedstrijden tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:21

Heb je wel eens gezien hoe strak anky dr neusriem zit?
Denk toch niet dat je daar 2 vingers tussen kan doen hoor.

lovepablo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:41

jah hij kan het lijkt mij alleen maar doen als de neusriem heel los zit je moet het maar even proberen
succes ermee

Mara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:45

een losse (rubberen) tonglepel is wel toegestaan op wedstrijden tot de M!

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:48

mijn merrie deed het vroeger ook en toen thuis met een tonglepel geoefend en er was niets meer aan de hand!
ik ben met mijn ruin nu B gestart maar om de een of andere manier vind het het heerlijk om zijn tong net een klein stukje uit zijn mond te laten hangen en dat is een idioot gezicht! ik heb daarom wel eens een controle gehad omdat ze het niet vertrouwde

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:41

xjessx schreef:
Heb je wel eens gezien hoe strak anky dr neusriem zit?
Denk toch niet dat je daar 2 vingers tussen kan doen hoor.

sinds wanneer zit er een sperriem aan een S&T?

En geen idee hoe stak de hoge neusriem zit, kan ik niet zien zonder te voelen hoor
Heb jij wel eens gevoeld bij Anky?

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:46

Staat er in dat berichtje dat anky een sperriem heeft?
Hmm volgens mij moet je dan maar beter kijken
Ik ken genoeg grand prix amazones en ja daar heb ik aan de neusriem gevoeld ik ga overigens geen namen noemen.
Oké je hoeft de neusriem/sperriem niet zo strak te snoeren dat het paard geen lucht meer krijgt maar iig strak genoeg zodat ie niet zn tong over t bit kan gooien, of zn mond open kan doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:56

Jij hebt het eerdere berichten over sperriem stak doen

en dan als verweer op mijn bericht, dat anky de neusriem strak heeft

Dat klopt gewoon niet bij elkaar
Dus eerst zelf maar duidelijke berichten maken lijkt me...

En wat jij beschrijft valt onder vreedheid, als ik dat zou zien op concours ging ik het melden...
want zo hoor je geen paard te rijden
En of dan een hoog rijdend iemand dat doet, wil dat niet zeggen dat je dat maar ff na moet gaan doen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:04

Dat zeg ik ook niet, maar of de neusriem nou strak zit of de sperriem, wat is het verschil daarvan?

Wat ik bedoel valt niet onder vreedheid maar ik bedoel gewoon dat je m zo strak moet doen dat ie niet met zn mond open kan gaan lopen of zn tong erover heen niet dat je m zo strak moet doen dat ie niet kan ademen, en als je m niet aansnoert wat heeft een neusriem of sperriem dan voor nut?
Kan je net zo goed zonder gaan rijden, begrijp me niet verkeerd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:05

mocht van mij vandaag nog verplicht worden, zonder neussriem starten

dan zie je pas wie er kan rijden en wie er alles verdoezeld door vast te snoeren.

als je paard zijn mond opent, is dat zijn stem om te zeggen dat de hand te grof is
bit niet goed, of tanden niet goed.

Ga dat maar lekker verstoppen, arm dier...

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:09

Ik denk dat ik niet de juiste woorden gebruikt heb, ik bedoel ook niet dat je m pijn moet doen oid hoor, maar een neusriem en sperriem zitten er niet voor niks op, ik zou zelf ook best zonder beide kunnen rijden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:12

Weet je waarvoor een sperriem er op zit?
Om het bit stabieler te laten liggen
niet om aan te snoeren

en ik begrijp je heel goed
jij zegt, aansnoeren zodat hij de mond net niet meer open kan.
Nou dat is dus heel fout
nogmaals, zijn stem om aan te geven dat er wat loos is haal je daarmee weg.
Lijkt misschien niet zielig, maar dat is het wel.

Hij opent zijn mond om van de pijn af te komen en jij neemt hem dat dan weg, denk dan nog eens of het zielig is?
en super, dat jij het zonder kan, maar vele niet
want dan komt hij tegen de hand (want dan kan hij dat)

En dat jij zonder, kunt, super
helaas moeten vele echt snoeren...

Zo jammer dat veel mensen niet verder nadenken

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:15

Oké weer wat geleerd
Dat eerste wat jij zei wist ik dus niet

Ilzjuh

Re: tong over bit tijdens dressuurwedstrijden tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:17

toch ken ik paarden die zonder sperriem hun tong uit hun mond staken en met dat opeens niet meer deden
en ik ben er toch vrij zeker van dat die paarden hun sperriem niet aangesnoerd werd. wat is daar dan de verklaring voor?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:19

dat het toch strakker zit dan jij denkt

of dat het bit stabieler, of hoger ligt door de sperriem en dat prettiger vinden

Veel mensen hebben hun bit te laag en word het omhoog gehouden door de sperriem

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:26

nu snap ik het
ik rijd zelf ook met sperriem, maar ik snoer hem niet aan, daar houd ik helemaal niet van.
ik heb hem eigenlijk alleen maar omdat mijn paard er lekkerder mee loopt

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:17

ik moet hem soms ook wel eens goed aansoeren van bepaalde mensen maar voel me daa rook niet altijd lekker bij... maar mijn paard doet het wel puut om te etteren, als je hem een iets grover ophoudinkje geeft en zegt klaar kapt ie er gelijk mee....

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:14

Nee ik snoer hem niet aan! Ik rijd zelfs zonder sperriem met de training en dan klooit hij weleens met zn tong, maar ik ben ook goed op mezelf aan het letten, want ik ga er altijd vanuit dat het aan mij ligt en niet aan hem. Het punt is dat hij soms gigantisch in je hand gaat hangen als hij niet aan het werk wil en dat moet ik nog leren op te lossen

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:22

Heb je je weleens afgevraagd waarom je paard zijn tong over het bit doet?

Ik ben bij een clinic geweest waar ze bitten demonstreerde. Nu is het zo dat een bit, dubbel gebroken/ enkel gebroken op de tong klemmen. Dit doet bij het paard pijn, waardoor het paard het bit wil 'ontzien'.

Het bit strakker hangen of de sperriem strakker aansnoeren werkt niet. Misschien dat je paard het dan niet meer doet, maar zal hij zich op een andere manier gaan verzetten.

Ik heb tijdens de clinic gezien dat ze een bepaald bit indeden bij een paard die al 3 jaar zijn tong over het bit deed. Toen hij dit bit indeed werkte hij zijn tong niet meer over het bit.

Probeer het probleem dus op te lossen en niet om het onmogelijk te maken voor het paard.

Yuri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:29

ik heb een lekker k en ka dubbelgebroken trensje (de conrad ultra) dus daar ligt het zeker niet aan. De mijne heeft het zichzelf aangeleerd doordat hij zich heel erg verzette op de liverpool voor de wagen (die overigens op de meeste zachte stand zat toen!!) sindsidne heeft ie dat door en doet hij het dus met rijden ook.

Zwaar vervelend. en hij gooit hem niet over zijn bit maar gewoon uit zijn mond.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:45

Pff, ten eerste Runningkawa, het openen van de mond is verzet, maar niet altijd tegen pijn. Ik ken ook paarden die het doen om onder het werk uit te komen, en dan werkt aansnoeren wel, hoeft maar 5 minuten, maar het gedonder is over.
Verder zijn die panty's echt niet onvriendelijk. Ik rijd al mijn wedstrijden met een pantykousje. Als ik het niet doe, bijt mijn pony gegarandeerd een keer op zijn tong (ze drukken hun tong aan de zijkant tegen het bit en trekken hem op) met het gevolg een bloedbad, zere tong en diskwalificatie.
Een pantykousje, je pakt een kniekousje en knoopt in het midden zo'n schuiflus. Je pakt de tong, doet die lus erover (ook zo ver mogelijk naar achter) en trekt de lus wat aan zodat ie er niet af kan schuiven, een beetje strak zit maar net niet afknelt. dan pak je de 2 uiteinden, doet die links en rechts buiten de mond en knoopt ze onder aan de kin aan elkaar vast. Zorg voordat je dit vastknoopt dat de tong recht in de mond ligt. Het knopen aan een bit werkt nog veel beter, is moeilijker, maar gaat niet bij een trens.

O ja, voordat iemand begint te stuiteren dat ik dit al mijn wedstrijden doe, mijn pony's worden 4 keer per jaar door de tandarts nagekeken, en het is absoluut geen teken van pijn. Bij hun is het overenthousiasme op de wedstrijd, omdat ze het thuis niet doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:14

als ik die panty zie bij jou op concours, zou ik je direct melden
mag niet
wil je werdstrijden rijden, hoor jeje maar aan de regels te houden, simpel

en verzet, waarom denk je dat een paard dat doet?
omdat het zo'n pest dier is?
Als dat zo was, lag je wel met je snufferd in het zand.
Maar paarden zijn zo onwijs lief, die pikken teveel en laten ons maar rond butsen op de rug

en dat beetje verzet wat ze dan tonen, om aan te geven dat er iets niet fijn is, word dan ff weg gesnoerd..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:57

runningkawa schreef:
als ik die panty zie bij jou op concours, zou ik je direct melden
mag niet
wil je werdstrijden rijden, hoor jeje maar aan de regels te houden, simpel

Meld me maar aan bij de afgevaardigde, ik houd me namelijk aan de regels. Lees dan ook maar even de regels van alle disciplines door! Je gaat er klakkeloos van uit dat ik het over dressuur, spingen of samengesteld heb, niet dus. In het reglement van de aangespannen sport staat dat het gebruik van een tongriempje of nylonkous toegestaan is.

En als het zo onvriendelijk zou zijn zou het allang niet meer toegestaan zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:59

Klopt, daar ging ik van uit

de enigste reden dat het daar toegestaan is, omdat je niet in kunt werken met zit en beenhulpen, die bij rijden het belangrijkste aan hulpen zijn.

Ik ben ook van mening, dat bij aangespannen een scherper bit (uiteraard, goed gebruikt) minder erg is.
Omdat die je enigste stuur, rem is
wat met rijden totaal niet opgaat natuurlijk

Dus vriendelijker nee, dat niet, maar noodzakelijker, ja dat wel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:47

Ik denk dat het meer te maken heeft met dat het enige toegestane bit een liverpoolstang is, eventueel met tongboog, en verder niks. Gebrek aan hulpen, geen last van. Wij hebben tenslotte tot in de hoogste rubriek de zweephulpen, en het gebruik van stemhulpen is ook toegestaan, wat in de dressuur weer niet is.
Gebruik van nylonkous is absoluut niet zielig, het voorkomt juist problemen, onwetenden vinden het juist zielig. Als een paard zijn tong keer op keer kapot bijt, dat is zielig. Een pantykousje om dat te voorkomen, is in mijn ogen niet zielig. Ze lijden er echt helemaal niks van.

En op tong bijten is niet iets alleen bij de aangespannen sport. Welke GP ruiter is van de zomer ook al weer gediskwalificeerd vanwege bloed uit de mond? (Kan ook een amazone zijn, weet zo echt niet meer wie het was, alleen dat het gebeurd is)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:51

Stemhulpen bij dressuur mag misschien niet, maar er zijn maar weinig ruiters die dat niet gebruiken

Ik ken de pantykous wel, van de drafsport
Maar voor de tong kapot bijten?
Dat heb ik dan nog nooit gehoord als rede

En nee het hoeft niet fout te gaan, maar je moet dan wel heel goed weten wat je doet.
En vind dat in de dressuursport not done
daar heb je zoveel meer dan de teugels

Dat voorval van jou daar heb ik nooit van gehoord.
maar toevallig wel vorig jaar het bericht gelezen van het paard met afgesneden tong door de kous
Het kan dus zeker wel fout gaan.