ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:38

maar is het dan eenmalig in 1 zo'n cursus jaar? of word er meerdere keren op je paard gereden ?

daffodil:

ik wil juist wel meer doen want wil ook hoger kunnen les geven dan de B-L
Ach ik heb tenslotte nog een paar jaar..

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:51

Je moet zo ongeveer elke twee/drie weken je paard meenemen. Alleen de eerste paar keer rijd je hem zelf, maar daarna wordt er constant gewisseld! Dus ja elke keer twee anderen op zijn rug.....

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:56

hmm.. dan ga ik er nog maar even heel hard over na denken

Wiepie

Re: ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:36

Toen ik zelf de cursus deed, is er geen enkel paard slechter van geworden. Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
Mijn eigen paard wist ook na een cursusavond de dagen erna even niet meer hoe hij in galop aan moest springen , maar na een paar dagen heb je daar over het algemeen echt geen last meer van hoor.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:06

Ik moest elke week (behalve de eerste) mijn paard meenemen en we wisselden elke keer een of twee keer van paard. De bedoeling is immers ook dat er met examen geloot wordt om de paarden en dat je dus van te voren de kans hebt om een paard even aan te voelen en er wat les mee te krijgen zodat je ook weet wat de fouten van het paard zijn.

Ik vind het ook wel terecht, als instructeur moet je ook de paarden van je lesklanten kunnen rijden als ze in de problemen zitten.

Bij ons reed de gemiddelde ruiter M1/M2, een aantal reden er Z en iedereen ging voorzichtig en met veel respect voor elkaars paarden om. Ik denk ook dat je elkaar dat vertrouwen moet gunnen, van die ene keer rijden wordt je paard echt niet slechter, misschien zelfs beter

Ik zou het echt banketstaaf vinden als een ruiter op cursus had gezegd dat ik niet op zijn paard mocht, dat vind ik echt ongelofelijk bot. De beste ruiters van de cursus zullen ook wel eens moeite hebben gehad dat de mindere ruiters er op stapten maar die zeiden verder niks, waren alleen blij dat we vonden dat de paarden zo fijn na te rijden waren.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:18

Ik vond het trouwens zelfs vaak best heel leuk om te zien dat een ander op mijn paard reed. Zie je d'r tenminste zelf ook eens lopen. En je kunt zien hoe een ander bepaalde problemen oplost. Probeer er dus de positieve kant van te zien.

Demini

Re: ORUN vraagje: een ander op je paard, mag je dit weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:52

Als je die cursus doet weet je het van te voren. Ik heb liever ook alleen maar topruiters op mijn paard, maar ze zijn niet allemaal zo goed op de cursus. Gelukkig is er hele goede begeleiding bij en ze houden echt wel in de gaten dat het goed verloopt hoor met dat wisselen.

Wat ik niet meer doe is mijn paarden uitlenen voor de cursus. Vorige jaar deed een vriendin mee op mijn beste paard en toen hij kreupel was had ze mijn 4jarige bij, maar daar zijn toen 13 ruiters op geklommen op 1 avond, omdat iedereen haar nog even wilde voelen voor het geval mijn andere paard niet op tijd hersteld was. Ik vond het te gek voor worden dat de cursusleider dat toe liet en bovendien was de 8e of 9e ruiter een meisje dat haar heel haard omgetrokken had waardoor Uniek bijna viel en kreupel is gaan lopen, maar die andere ruiters zijn er toch nog op gestapt, ik kreeg dus een kreupel paard terug wat net 4 jaar was en met 13 ruiters op haar rug was afgemat, de volgende dag was ze helemaal spierbevangen, ze kon echt nog geen stap zetten het was echt diep triest om te zien. Ze is met rijden ook nooit meer de oude geworden, houdt recht heeeeel erg vast en je kan weinig meer in haar mond doen. Er zat ook bloed aan haar lip toen ze het hoofdstel afdeden na der hand, dus het is er echt hard aan toe gegaan.
Dus ja, een paard uitlenen zal ik echt nooit meer doen en als er dit jaar weer zoiets gebeurd met mijn paard en de cursusleider zegt er niks van dan zal ik er ook zeker iets van zeggen.
Wisselen hoort er bij, maar wreedheid tegen een paard gaat te ver.
Gelukkig heb ik veel vertrouwen in de cursusleidster die ik nu heb en ik weet zeker dat dit niet zal gebeuren!

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:05

ik heb alleen maar goede ervaringen over gehouden aan mijn cursus. Ik had niet mijn eigen paarden meegenomen maar een paard van een vriendin van mij wat ik ook regelmatig rij voor haar. Het is een sensibele merrie die er eigenlijk alleen maar beter van is geworden. FIjner in de omgang en braver met andere mensen op haar rug. Ze vond het vaak eng als een onbekende opstapte en wilde wel een gaan rennen. Maaar op cursus was ze echt super braaf. Bij ons werden de paarden met veel rust en respect behandeled.
En ik kan alleen maar een oordeel vormen over mijn cursusleider. Maar hij heeft ons zeer goed begleid met het wisselen en elk paard had zijn eigen ruiter en hooguit twee andere ruitersmeestal maar een andere ruiter. En dan werden ze ook nog eens heel goed in de gate gehouden door mijn cursusleider.
SOmmige reacties hier vind ik wel wat overdreven hoor.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:54

Purtje schreef:
ik heb alleen maar goede ervaringen over gehouden aan mijn cursus. Ik had niet mijn eigen paarden meegenomen maar een paard van een vriendin van mij wat ik ook regelmatig rij voor haar. Het is een sensibele merrie die er eigenlijk alleen maar beter van is geworden. FIjner in de omgang en braver met andere mensen op haar rug. Ze vond het vaak eng als een onbekende opstapte en wilde wel een gaan rennen. Maaar op cursus was ze echt super braaf. Bij ons werden de paarden met veel rust en respect behandeled.
En ik kan alleen maar een oordeel vormen over mijn cursusleider. Maar hij heeft ons zeer goed begleid met het wisselen en elk paard had zijn eigen ruiter en hooguit twee andere ruitersmeestal maar een andere ruiter. En dan werden ze ook nog eens heel goed in de gate gehouden door mijn cursusleider.

De cursusleidster die ik nu heb vertrouw ik ook 100 % zoals ik al zei, daar zal zoiets echt niet gebeuren als wat met mijn paardje gebeurt is, maar bij die cursus van mijn vriendin liep alles dus wat minder diervriendelijk, terwijl ik die cursusleider een onwijs goede instructeur vind, maar wat toen gebeurt is kan gewoon echt niet, en ik heb echt niet overdreven, want ik kan je de dierenartsrekeningen laten zien van toen.
Maar nogmaals ik vind dat wisselen juist goed, zowel voor jezelf als voor je paard, zolang het maar verantwoord blijft en 13 ruiters op een avond op een 4jarig paard laten rijden is niet verantwoord meer natuurlijk, dat is gewoon dierenmishandeling, daarom zal ik dus ook nooit meer mijn paarden uitlenen aan iemand, want mijn vertrouwen in haar is behoorlijk beschadigt omdat ze er niks van gezegt heeft tegen de cursusleider. Ik zou een geleend paard niet spierbevangen bij de eigenaar terug durven te brengen, maar dat is mijn persoonlijke mening...

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:36

dat zou ik ook niet doen maar in dat geval had ik nog wel even een hartig woordje met de cursusleider gewisseld

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:42

Mensen die zulke domme dingend doen zouden geen les mogen geven en al helemaal geen instructeurs mogen opleiden.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:50

Purtje schreef:

Zat jij ook bij Jeffrey Heijstek?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:31

Purtje schreef:
dat zou ik ook niet doen maar in dat geval had ik nog wel even een hartig woordje met de cursusleider gewisseld

Ik had ook gevraagd of zij zelf of haar vader even naar hem toe wilde gaan om te vertellen dat het echt te ver gegaan was en dat Uniek helemaal spierbevangen geworden was en hij vond het echt heel erg. Hij had niet door dat er zoveel mensen op hadden gezeten doordat alles zo hectisch verliep aangezien het de laatste les voor het examen was.
Ik vind dat het dan nog niet had moeten gebeuren. Voordat dit gebeurt was vond ik het ook een geweldige instructeur en dat zal hij zeker nog zijn natuurlijk, maar als cursusleider moet je meer kunnen dan allen goed les geven.

Gelukkig heb ik een cursusleidster die me na de eerste theorieles al een heel vertrouwd gevoel geeft en ze zei ook metten dat er pas gewisseld wordt als ze denkt dat iedereen er aan toe is en ook al genoeg geleerd heeft om goed met een ander paard overweg te kunnen!

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:47

Barbara_m schreef:
Purtje schreef:

Zat jij ook bij Jeffrey Heijstek?

nee ik zat bij michiel brons

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:43

Hmmm... Oke.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:46

Ik zou ook niet iedereen op mijn paard laten hor. Mag je dan niet kiezen wie er op jouw paard gaat rijden ofsow?? Dan kan je nog een keuze maken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:32

NEE DUS want er wordt geloot *zucht* als iedereen nou eerst dat topic leest.....

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:59

iedereen, maar dan ook IEDEREEN(tenzij er een hele geldige reden is) gaat op ELKAARS paard met oefenen, met het EXAMEN wordt er geloot
@barbara: zat jij bij Jeff??

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:55

Nee hoor MissM, ik heb er echt een aantal niet gehad tijdens de cursus, één dus omdat ik die geweigerd heb, maar een aantal anderen niet omdat het zo uitkwam.....en ik was echt de enige niet hoor die van het totaal aantal paarden er toch zomaar een stuk of wat niet gereden hadden.......

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:15

@daffodil: bij de cursus waar mn moeder toen bij zat, en ook die van mireille het jaar erop, werd er vertelt dat iedereen op elkaars paard ging die periode, omdat dat voor het examen het handigst was......

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:30

Ik heb ook niet elk paard gehad, maar dat kwam door tijdgebrek. Ze streven er toch naar om je met elk paard eens te laten rijden.
Kreeg gelukkig op het examen wel precies de paarden geloot die ik al had gereden en die hebben me door het examen geholpen toen. Was er niet echt klaar voor, achteraf gezien

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:22

Wij zijn ontzettend laat begonnen met wisselen waardoor je misschien op vier van het totale aantal paarden gereden had tegen de tijd dat het examen kwam.....dus dat schiet niet op nee! Ik kreeg er met mijn examen dus ook één waar ik niet op gereden had.

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:11

Hoe wordt er gewisseld dan? Bepaald de cursusleider dit, of mag je onderling wisselen en kijken welk paard je graag een keer wilt aanvoelen... (met name handig als je niet meer de kans hebt allle paarden even te kunnen rijden)

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:13

In principe zegt de cursusleider dat maar bij ons vroeg ze wel wie gaat er zo op die etc.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:16

Maar de eerste fase, daar heb je toch geen paard voor nodig??