Help paard slaat tijdens losrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:27

Hmmmmm mooi voorbeeld kawa............

zou zo een kind toch even een piece of my mind geven vrees ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:29

Ik, anders flink gebekt, zei helemaal niks..echt niks..
Zo geschrokken...

De omstanders des te meer

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:30

het strikje is bedoeld om andere ruiters te vragen een beetje op te letten. Het is geen vrijbrief om maar gewoon te rijden en verder nergens meer op te letten. Als mijn paard slaat is en blijft het mijn verantwoordelijkheid om bij anderen uit de buurt te blijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:31

Juist Lielle
dat is de regel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:32

zo is het, en niet anders

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:36

het betekent ook dat je van een andere ruiter mag verwachten dat die zijn/haar paard niet op 20 cm erachter laat lopen, maar dat lijkt altijd nuttig

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:38

ook dat is erg logisch

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:48

Ik weet dat die van mij erg fel is op schimmels, bonten en fjorden.
Die ontwijk ik dus. En ik spreek eventueel de ruiter even aan van "Joh, zou je misschieneen klein beetje extra op kunnen letten qua afstand want...."
Nooit problemen!

uffie

Re: Help paard slaat tijdens losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:54

Ik lees hier veel reactie’s van mensen die waarschijnlijk niet eens weten waar ze over praten, en zich ergeren aan mensen die op een paard rijden die slaat.

Niet elk paard slaat uit woede of omdat zoals vele hier suggereren uit onmacht van de ruiter. Er bestaan ook paarden die uit angst slaan omdat ze zich opgesloten voelen. En hebben waarschijnlijk een minder leuke ervaring met andere paarden om wat voor reden dan ook. En dat heeft helemaal niet te maken met het niet onder controle hebben van je paard. Dus bestraffen is natuurlijke weer de makkelijke manier, maar met geduld kom je echt veel verder.

En met een rood strikje helpt ook niet altijd, want de meeste ruiters/amazone’s weten niet eens wat het inhoudt.

Het is ook als ruiter/amazone van een paard dat slaat niet leuk dat je paard het doet, en idd je bent meer met de omgeving bezig dan met je eigen inrijden, dit alleen omdat je niet wilt dat je paard een ander paard letsel aanbrengt.

Meestal in het outdoor seizoen hoef je hier geen problemen mee te hebben, maar de indoorwedstrijden kunnen erg vervelend zijn voor jezelf en anderen.

Als je met een strikje gaat rijden en het ook nog even aangeeft aan de medebakgebruikers dat je paard slaat, is het voor jezelf een stuk rustiger, en wordt er vaak van 2 kanten rekening mee gehouden zonder dat het irritant is. Zo zijn ze dubbel gewaarschuwd en mochten ze dan toch met een hoop air bij je langs rijden en er schijt aan hebben. moet je je ook niet schuldig voelen dat je paard dan trapt.

Heel veel succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:58

Als ruiter zijnde moet je dan ook niet de gevaarlijke situatie opzoeken.

Ook kan jij als ruiter zijnde verwachten van je medebakgenoten dat deze rekening houden met jouw rode strik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:58

Mijn eigen paard Kawa, sloeg zijn eerste wedstrijd ook uit angst

toch heeft hij op zijn donder gehad.

daarna trok hij alleen zijn staartje in zijn kont, maar sloeg niet meer.
waarop hij elke keer uitvoerig beloond werd voor zijn keurige gedrag

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:07

Mijn paard heeft een hekel aan andere paarden (behalve de paarden die hij kent) en valt ze ook zo aan als ie de kans krijgt. Ik rijd dus het liefst niet heel dicht langs iemand heen en al helemaal niet recht op iemand af. Je moet gewoon zelf goed opletten bij het losrijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:31

Als je paard zo gevaarlijk is voor de omgeving (om wat voor reden dan ook) dan hou je hem maar lekker thuis tijdens het binnenseizoen. Stel dat ik per ongeluk dicht bij je paard kom (ik let 1 seconde niet op of hij zet een pasje opzij omdat hij iets ziet) en je paard haalt uit naar mijn paard met als gevolg een blessure bij mij of mijn paard. Ik zou het je op zijn zachts gezegd niet bepaald in dank afnemen.
Blijf dan maar lekker eerst thuis oefenen tot je normaal de bak rond kunt rijden zonder een gevaar voor je omgeving te zijn.

welshcobje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 09:46

nou t ging super gisteren, het was rustig genoeg!!idd de oudere ruiters houden rekening met t lintje!! dank jullie wel!