En nog even een toevoeging.
Eerlijk gezegd vind ik dat de jury in haar oordeel over de proef volkomen gelijk heeft. Een paard dat een niet-nageeflijke, niet voorwaartse proef laat zien in het L1 hoort daar op dat moment niet thuis. Dat zijn zulke basisvoorwaarden dat die op alle niveaus in de dressuur voor elkaar moeten zijn. Iets wat overigens ook geldct voor rechtgericht zijn. De manier waarop ze het even heeft overgebracht is misschien wat minder tactvol geweest, maar ik vind het zelfs bijzonder netjes dat ze de moeite neemt om je te helpen door de proef mondeling toe te lichten. Ik vind het wat flauw om dan meteen de schuld voor de mislukte tweede proef bij haar neer te leggen; jij kent je paard het beste, en als je op dat moment niet meer kunt bereiken dan je al hebt laten zien, moet je dat accepteren. Haar de schuld geven van jouw spanning en demotivatie vind ik echt niet kunnen. En als hij al zo staakt op het voorterrein zie ik persoonlijk het nut niet meer van de proef te starten, en als je dat dan toch doet zou ik het HC gedaan hebben om het risico van uitsluiting te voorkomen.
En het feit dat je thuis niet lekker kunt trainen omdat de bak te zwaar is (daar kan ik me iets bij voorstellen) is natuurlijk totaal niet van belang voor de wedstrijd.
Kortom, ik vind dat hier de jury die IMO bijzonder veel moeite heeft gedaan om de combinatie te helpen ten onrechte wordt afgekat.