kreupel paard jureren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: kreupel paard jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 14:20

Jeetje ., das gewoonweg ontezettend zielig voor dat paard en dan ook nog met een winstpunt ervanaf komen :| dat kan gewoon niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:41

Urielle schreef:
Ja, mijn zus heeft dat ook wel eens verteld geloof ik, een heel gespannen paard waarmee ze gediskwalificeerd werd wegens kreupelheid. Maar goed, wel raar dat je punten dan bijna een wp zijn RK, een niet tactmatig paard kan toch nooit een wp krijgen?! Maffe jury.

Dat is wat ik ook dacht
En er zaten 2 jury's en geen van beide, ook niet die me eruit gezet had, had bij 1 van die punten tact verlies of onregelmatigheid of iets in die trant staan

Ow ja, 60 meter strekdraf op de diagonaal was een 6
Geloof dat je daar toch direct door de mand zou vallen, niet?

Ik heb wel een idee wat er was
er waren als ik me goed heriner 28 combinaties in de Z
Zij had er waarscheinlijk hooguit 10 verwacht
En was daarom schaggie of zo
Want anders kan ik me er niks bij voorstellen.

De schrijfster vertelde me later, dat ze er nog bijna iemand uit had gestuurd.
Paard was ook aan het zeiken en de jury was aan het mopperen, daar alweer zo'n kreupele en dat soort uitspraken.
En net voordat ze uit haar hokje wilde komen was het paard door de stress heen en zei ze, onee, deze heeft wel spanning...

SnelleMarz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:54

Mijn paard loopt soms ook onregelmatig in mn proef.
Dit komt dan, zoals andere mensen ook al aangaven, puur door de spanning.
Vaak in de middenstap gaat ze 'takt fouten' maken. Heel vaak staat er dan op mn protocol "paard loopt onregelmatig/kreupel in de stap' .. Niks te kreupel, ze maakt met haar ene been haar pas niet goed af. (ongelijke hoeven).

Tja.. tis voor jury ook lastig, ik denk dat de verantwoording toch echt bij de ruiter ligt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:36

Kreupel is je paard misschien niet marwzjeuh, maar onregelmatig zeker wel. Hij maakt immers de pas niet af, dus maakt hij onregelmatige passen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:15

Ik rijd ook een paard dat als ik opstapte kreupel liep, zijn er nog steeds niet achter waar het van kwam, maar ze was gigantisch stijf als ik opstapte, was echt heel zielig, maar als ze 5 minuutjes had gelopen, dan was het over en liep ze door het lichaam helemaal los.
Ben ook vaak genoeg aangesproken door mensen langs de kant hoe ik op zo'n paard kon staprijden.
Heb daar altijd op geantwoord dak blij was dat ze me er op aanspraken, en heb netjes uitgelegd dat ze over 10 minuutjes nog eens moesten komen kijken, dan was het over.

Heb daarbij 1x gehad (de eerste keer dat ik aangesproken werd), dat ik er zo gespannen van werd, dat inderdaad mijn hele proef bestond uit 1 grote tactfout, hij leek echt kreupel te lopen. Gek he, dat je dan 149 punten hebt
Ondertussen is dit zo goed als over, ik laat weer los, zij laat weer los en zij is weer regelmatig, probleem over.

En toen ik net op haar begon ben ik ook ooit gediskwalificeerd door een jury vanwege kreupelheid, waarschijnlijk onder het inrijden verstapt, ik voelde het niet, en mijn "lesgever" besloot even door te rijden en me niets te zeggen (was gespannen als een veertje voor de proef). Ben toen uitgesloten, en terecht, zo hoort het ook.

Maar ik vind dus dat je niet door mag rijden op zo'n moment, een jury hoort je er uit te sturen. Onder het losrijden kan het niet, maar kreupel in de proef, betekdn voor mij dat er iets goed mis is.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-10-05 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:19

Maar als je paard echt kreupel is, ga je toch ook als ruiter (als je tenminste wat dierenliefde bezit)
Een punt kun je meestal wel vergeten, dus wat heeft starten dan voor nut? (op die mutsige jury na dan

Ik heb me met het springen eens terug getrokken voor de barage
Net voor ik erin moest, raakte hij zich met losspringen.
In de galop zag je niks, maar ik wil dat een paard niet aandoen.
Wat kan mij die evt prijs dan nog schelen. Paard gaat voor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:23

ja, natuurlijk, maar omdat ze zich (waarschijnlijk) had verstapt, wilde mijn lesgever het even aanzien, kijken of het niet zou minderen en in de proef was het schijnbaar al verminderd, dus hij dacht dat het waarschijnlijk beter was.
Ik weet het niet precies, nogmaals, zelf voelde ik het niet aan dus kon niet stoppen. Reed haar net, was nog beetje in de fase "wedstrijden zijn eng en dan vergeet ik helemaal dat ik een paard onder me heb lopen waar ik op moet letten."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:26

Ow sorry, ik doelde niet op jou
Leek idd een beetje

Maar gewoon ff algemeen
Denk dat de meeste toch wel stoppen als ze denken dat het paard niet goed is.
En die enkeling die er echt geen bal om geeft, zal thuis het paard ook niet op rust zetten.

Denk dat het voor die ruiters meer nut heeft elk punt flink laag te zien, dan ze eruit te sturen.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:55

Ik heb het een keer andersom gehad. Mijn paard struikelde en was kreupel, niet verschrikkelijk erg, maar ze liep niet goed. Ben toen gestopt en naar de jury gegaan om te overleggen. Die vond haar niet erg kreupel, eerder onregelmatig, maar toen zei ik dat ik vind dat onregelmatig ook kreupel is (ze hoeven niet altijd op 3 benen te lopen om niet goed te lopen). Ik mocht toen vrijwillig de ring verlaten. Heb geen verliespunten gehad, maar al had ik ze gekregen, dan had ik nog de ring verlaten, welzijn van het paard gaat toch altijd voor? Had wel banketstaaf geweest als ik verliespunten had gekregen, want het was mijn 1e L1 wedstrijd, dan had ik dus meteen terug gemogen naar de B Gelukkig was dat niet zo.
Ben heel erg blij dat ik toen de ring ben uitgegaan, want mijn paard is daarna bij elkaar nog 3 maanden kreupel geweest! Stel je toch eens voor dat ik door had gereden, wie weet wat ik dan kapot had gemaakt.

Ik vind het wel moeilijk om te bepalen wat een jury moet doen in geval van een kreupel paard in de ring. Ikzelf ben geen jury, maar ik denk dat ik er toch wat van zou zeggen. Wie weet doet de ruiter er wat mee. Misschien weet de ruiter het niet en hebben ze ook geen kundige begeleiding die een kreupel paard herkent. Ik zou in dat geval blij zijn dat iemand mij op het probleem wijst en er zeker wat mee doen. Tuurlijk zijn er ook een hoop koppige dombo's die vervolgens vrolijk doorkachelen, maar wie weet kan je een ander er wel mee helpen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:15

Ik had pas een paard in de ring, waarbij ik tot de stap niks gezien had. In de stap leek hij niet zuiver, maar ik kon niet goed zien of het nu kreupel of aanleuningsprobleem was. Na de stap moest er alleen nog 1x aandraven voor het afgroeten, hierin kon ik het ook niet goed zien, maar bij het in vrije stap de rijbaan verlaten zag ik het wel weer. Toen heb ik de amazone verder niet uitgesloten, ze had de proef inmiddels al beëindigd, maar ik heb haar nog wel bij me laten komen en gezegd dat ik hem in de stap niet zuiver vond lopen, zowel toen er wel aanleuning was, als toen die er niet meer zo duidelijk was (vrije stap en met vrije teugel daarna nog).
Amazone was blij datik er wel wat van gezegd had, zei dat ze het zelf in de gaten ging houden thuis.
Heb verder nog geen kreupelen in de ring gehad, tot nu toe, maar heb ook nog niet heel erg veel gejureerd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:23

Ik had er gisteren weer 1 in de ring, die niet helemaal lekker leek te gaan in draf. Even aan de lange teugel laten draven en ja hoor, over de benen ging hij goed.
Gevalletje teugelkreupel ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:26

Super van je dat je wel ff verder kijkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:55

Fitzroy schreef:
Ik had er gisteren weer 1 in de ring, die niet helemaal lekker leek te gaan in draf. Even aan de lange teugel laten draven en ja hoor, over de benen ging hij goed.
Gevalletje teugelkreupel ....

Ja heel fijn! Ik stem vóór zulke jury's.......dan hoef ik met iets minder angst en beven mijn rentree in het wedstrijdcircuit met Harm te maken misschien! Nu twee onderlinge geprobeerd en alleen een aantekening in de middendraf gekregen, niet regelmatig. Nog geen kanttekeningen over onzuiverheid.

Waarschijnlijk gaat het nog best een tijd duren voordat het er helemaal uit is, ben nu een jaar aan het revalideren en de spanning van anderhalf jaar geleden starten, toen ik net begon met hem, zit er bij hem dus weer helemaal in. Nu hopen op "vriendelijke" jury's want niets zo erg als er na een half rondje uitgestuurd worden terwijl je echt zeker weet dat het geen "gewone" kreupelheid is.........

Dus bedankt Fitzroy en laten er veel net als jij zijn!!!!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:47

Toevallig hadden we het hier gisteravond over op de jurycursus...
Geadviseerd werd om voorzichtig om te gaan wat betreft ingrijpen als je een kreupel paard in de baan hebt! Als je zo'n paard uitsluit krijg je te maken met een grote rompslomp en moet er eigenlijk direct een dierenarts naar het paard komen kijken die vooral op de kleinere concoursen vaak niet aanwezig is.
Dus als jury moet je eigenlijk paard en ruiter de proef laten rijden en zo laag mogelijk punten, omdat de zuiverheid van de gangen zwaar meetelt en een kreupel paard niet zuiver beweegt. Alle onvoldoendes beargumenteer je vervolgens met 'onregelmatig' o.i.d.
Als zo'n combinatie met erg lage punten naar huis gaat, dan moet het wel duidelijk voor de ruiter zijn dat er iets aan de hand is met z'n paard...
En op deze manier voorkom je gezeik met eigenaren, ruiters, e.d., al zullen ze natuurlijk niet blij zijn met de lage punten... Maar volgens onze cursuleidster is dit het verstandigste wat je als jury kunt doen...

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:58

Ik heb ook zo'n paard.
Aan de longe is hij gewoon 2 kanten op goed. In normale situaties onder het zadel ook.
Zo gauw er ook maar iets stress bij komt kijken zet hij zich vast (net achter het zadel) en daardoor is hij niet meer fijn in de aanleuning -> onregelmatig in draf.
Toch blijf ik die wel starten, want hij zal ooit moeten gaan leren dat wedstrijden helemaal niet zo spannend zijn en dat leert hij niet door thuis te blijven!
Tot nu toe ben ik wel altijd met minstens 1 proef winst thuis gekomen en de meeste jury's geven voor de onderdelen waar hij rommelig is gewoon een laag cijfer en verder hogere punten. De lage cijfers vind ik ook volkomen terecht, ook als ik daardoor ergens in de 140 uitkom.
Maar moeilijk vind ik het wel. Want ik voel dat hij niet 100% goed loopt dan en ergens heb je dan wel zoiets van "ik hoor niet met dit paard op wedstrijd te zijn"

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:02

Ik heb datzelfde gevoel......maarja net als wat jij zegt: Hij leert het alleen door te doen! En tuurlijk als ik buiten rijd of lekker voor mezelf bezig ben gaat het super, gisteravond was helemaal fantastisch! Harm loopt in de L1 maar hij galoppeert een stuk beter dan Alfons die ik in de M uitbreng hoor! Maarja nu nog een proef starten. Ik ga het aanstaand weekend proberen en hoop op een jury zoals Fitzroy........

naam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:04

tja, ik snap zo wie zo niet dat er mensen zijn die met een onregelmatig/kreupel paard gaan starten.. ik zelf kwam zaterdag ook op wedstrijd! avond ervoor nog super gereden, en ingevlochten, die ochtend ingeladen, opgezadeld, en ik zit erop en mijn paard loopt niet rad. Nou dan is er toch maar 1 mogelijkheid. Afstappen en afmelden!!!!

Maar kan me wel voostellen dat als je dan zo iemand in de ring krijgt als jury zijnde dat je dan direct hun eruit wilt sturen. maar het lijkt mij ook de beste oplossing zoals de ts het verteld! want denk dat je anders tegen een hoop gezeur aan kan lopen....

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:06

Je hebt overduidelijk het hele topic niet doorgelezen! Wij praten in de laatste posts niet over een kreupel paard, maar over een paard dat door spanning onregelmatig wordt.....zit nogal geen klein verschil in hoor! Neem van mij aan dat ik echt niet start als ik ook maar denk dat één van mijn paarden kreupel is.....

Maarja tis altijd makkelijker oordelen zo.....dat blijkt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:31

Ik vind de oplossing die besproken is bij mies7 ook de beste

mensen met echt een kreupele, daar gaat de lol zo voor af, die blijven wel een keer thuis.

Bij mensen die weten dat het puur spanning is, die kunnen door oefenen, weten dat ze geen wp's rijden, maar vinden dat ook helemaal niet belangrijk, want die zijn simpelweg bezig hun paard te trainen dat een vreemde omgeving niet eng is

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:21

runningkawa schreef:
mensen met echt een kreupele, daar gaat de lol zo voor af, die blijven wel een keer thuis.

Ik vind het in zo'n geval toch handiger om de combinatie even bij de jury te laten komen dan alleen maar met lage punten weg te sturen. Bij de jury komen maakt m.i. toch meer indruk
Je kunt dan uitleggen wat jij denkt te zien en vragen hoe het paard normaal loopt enz. Dan vertel je ook dat ze wel door mogen rijden maar niet hoog zullen scoren. Wedden dat er dan al heel vaak een lampje gaat branden

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:35

Mijn paard heeft de laatste wedstrijd ook niet helemaal zuiver gelopen. Spanning. Eerste proef had ik ook maar 147 punten. Maar wel een 7 voor de zuiverheid van de gangen. Dat kan dan toch niet? Of kijken ze er doorheen. Omdat t "teugelkreupel" was?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:50

Sommige kijken er wat doorheen, ook ik ben zondag voor mijn gevoel wat gemazzeld. Ik voelde namelijk zelf heeeel goed dat ie linksom op sommige stukjes niet helemaal goed ging. Het was weer de eerste wedstrijd sinds een heel jaar en ja dan heb je wat spanning.....maar het is me dus niet aangerekend!

Voor mijn zelfvertrouwen wel goed, want mijn grootste angst blijft om er zonder nadere opgaaf van redenen wegens kreupelheid uitgestuurd te worden......

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:03

Ik was vorige week in Veeningen, en daar liep ook een kreupel paard in het M1. Combi startte Hors Concours, maar dan nog! Het paard kwam de wendingen niet door, was dan echt strokkreupel. M'n instructrice zag het ook en vroeg aan het secretariaat of er ook een official van de knhs was... niet dus. ze moest maar wachten totdat de rubriek afgelopen was en dan tegen de jury zeggen wat ze ervan vond.
Ik weet niet wat de punten van die meid waren, wel dat ze in die buurt behoorlijk bekend was, nou dan moest ze zich helemaal doodschamen! De vrouw van t secretariaat zei dat het paard niet goed in het hoofd was, nou sorry, maar dan moet je 'm lekker thuis houden.

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:24

Grappig... vrijdag was ik bij een leerling van me aan het kijken in Veeningen en daar liep in de B ook een paard behoorlijk onregelmatig. In de stap duidelijk zijn ene been veel verder voor zetten dan de andere en ook in draf duidelijk onregelmatig.
Combinatie mocht doorrijden, ik weet niet wat voor punten ze gekregen heeft.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:52

Fitzroy schreef:
runningkawa schreef:

Ik vind het in zo'n geval toch handiger om de combinatie even bij de jury te laten komen dan alleen maar met lage punten weg te sturen. Bij de jury komen maakt m.i. toch meer indruk
Je kunt dan uitleggen wat jij denkt te zien en vragen hoe het paard normaal loopt enz. Dan vertel je ook dat ze wel door mogen rijden maar niet hoog zullen scoren. Wedden dat er dan al heel vaak een lampje gaat branden

Als jury vermeld je sowieso toch ook op de coupon dat het paard niet regelmatig loopt en beoordeel je de 'zuiverheid van de gangen' met een laag cijfer... Maar als je de combinatie ook nog even bij je roept dan is het inderdaad wel overduidelijk voor de ruiter.