M2, veel fouten kijken??? Wat wordt er nu verwacht????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: M2, veel fouten kijken??? Wat wordt er nu verwacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:37

Ik sluit me helemaal bij Jasmijn aan.
Verder over die 3 en die 8: dat is ook al vaker gezegd. Er worden maar weinig onderdelen echt voor een 8 gereden.
Zowel bij de M2 als de L2 houd ik bij het jureren zeker net iets meer rekening dat de combinatie resp. het Z dan wel het M in moet.
Wat ik uit jouw proef lees is idd dat het nog niet bevestigd genoeg is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:00

En daar erger ik me dan weer aan. Dat de jury van een proef gaat zitten bepalen of je wel of niet over kan. Want dat betekent dat hij/zij dus niet objectief de onderdelen beoordeeld, maar met in het achterhoofd toch maar wat hoger of lager!!!
Zo heb ik eens in de B met een 3 jarig paard gereden en kreeg te horen dat hij niet L waardig was, op drie verschillende concoursen. Nee, mevrouw de jury, paard is net ingereden en loopt dus in de B, ik wil helemaal niet naar de L, ik wil een winstpunt om te mogen springen. En vervolgens een Fries boven je zien eindigen die de hele proef in draf reed, ook waar gegaloppeerd en gestapt moest worden, want liep met zusje al in de L, dus moest maar doorstromen. (Dat was in het tijdperk waar je bij 120 een winstpunt kreeg, ik had 119 en zij 122 ofzo)
Dat soort praktijken geven dressuursport een nare smaak, hoor.
Geef cijfers voor de onderdelen, beoordeel hem naar de klasse waarin hij loopt in niet naar waar hij al of niet heen zou moeten. Je hoeft niet aan de toekomst van de combinatie te denken, dat moeten ze zelf beslissen, toch?

Maar goed, hoewel dit dus niet om de M ging, blijft het principe hetzelfde.
Ik snap heus wel dat bepaalde dingen er goed in moeten zitten (bevestigd). Maar het hoeft toch niet zo te zijn dat je een paard een klasse hoger moet trainen dan de klasse waar in je uitkomt? Wat tegenwoordig trouwens wel gebeurd.

Maar goed ik dwaal compleet af. Moest alleen even mijn ei kwijt
Vertel maar weer wat er in de M2 wordt verwacht...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:44

En dan krijgen we vervolgens weer topics hoe mensen in vredesnaam in de Z beland zijn
Door die juryleden die vonden dat het net voldoende was voor de M2 (terwijl dat het eigenlijk nog niet echt was) 10 x 156 = nl. ook startgerechtigd Z1.

Trainen zou je eigenlijk zo weer zo een klasse hoger moeten dan je start. Dan weet je ook zeker dat je met een goed bevestigd paard de ring in komt.

Edit: ik zeg overigens niet dat ik de hele proef zo zit te kijken. Maar heel vaak hangen onderdelen er tussen in: is het nu een 5 of een 6 bv. De ene keer geef je dan wel dat magere 6-je terwijl je de andere keer toch liever een 5 neer zet.
Het is nooit zwart/wit.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:32

en....heb je een beetje aan voorrijden op de M-jurycursus gehad dan ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:12

Jaa heel veel! Hij liep echt voor geen meter, had nauwelijks ingereden en hij was echt nog wat stijf enzo. Maar ik zag op de video heel goed wat ze nu bedoelden en ik snap nu dat hij gewoon in zijn basistempo veel actiever en met veel meer impuls moet draven om meer 7s te kunnen scoren.
Hoe gaat het met je cursus?? Theorie goed afgesloten??

Ik was trouwens helemaal vergeten dat jij er natuurlijk ook was, wat vond jij ervan????

Scara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:51

Het grote verschil in het M2 is dat er veel meer verwacht wordt van het gereden zijn van je paard, meer op achter, echt verzameld, maar wel met voldoende impuls en voldoende zelfhouding, en dan nog moet ie in de moeilijke oefeningen ook zo door blijven lopen, en dat is gewoon echt niet gemakkelijk. Maar.... als dat zo is, rijdt je ook voor 7-ens, 8-en en mischien wel eens een keer voor een 9.

Angelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:03

Sydney2005 schreef:
Jaa heel veel! Hij liep echt voor geen meter, had nauwelijks ingereden en hij was echt nog wat stijf enzo. Maar ik zag op de video heel goed wat ze nu bedoelden en ik snap nu dat hij gewoon in zijn basistempo veel actiever en met veel meer impuls moet draven om meer 7s te kunnen scoren.
Hoe gaat het met je cursus?? Theorie goed afgesloten??

Ik was trouwens helemaal vergeten dat jij er natuurlijk ook was, wat vond jij ervan????

Net zoals je zelf al opmerkt en wat Scara hiervoor al heeft duidelijk gemaakt. En inderdaad op de videobeelden kun je het allemaal nog eens duidelijker bekijken.
Mijn theorie heb ik goed afgesloten ja, en gister geslaagd voor het praktijkexamen. Dus als je ons eens als jury tegen komt, dan weet je waar we op letten he!?