Waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Waar wordt nou echt opgelet tijdens een b-proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 13:44

Okee, met durf rijden dus. Voorlopig moeten we eerst nog veel oefenen voordat er aan de eerste wedstrijd deelgenomen gaat worden. Buiging en nageeflijk gaat wel aardig, moet alleen wat netter worden in het afwerken van de figuren(mijn voltes zijn vaak niet echt rond meer paasei-vormig en de hoeken slaan we ook nog wel eens over )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:09

Goed hoe zit het dan met de gebroken lijn. Mij lijkt het nl belangrijker dat je je paard kan rechtstellen en mooi buigen dan dat die gebroken lijn te klein is.
Afgelopen weekend kreeg ik nl een 4 omdat de gebroken lijn te klein was.oke, te klein is te klein, maar is dat gelijk een 4 waard.

Voor halthouden en binnenkomen groeten valt heus wel een 8 te halen hoor.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:08

Fitzroy schreef:
Esther28 schreef:
Helemaal niemand een antwoord van de hier aanwezigen juryleden?

Oke, komt ie dan

Ik wil graag zien: een redelijk nageeflijk paard dat met stelling en buiging de wendingen/voltes door loopt en in de goede galop aan kan springen.
Als je dat allemaal al voor elkaar hebt en je rijdt idd met impuls dan zit je bij mij dik in de winst.

wanneer kom(t) jij/u eens naar heemskerk

ik denk ook dat ontspanning heel belangrijk is. lekker laag nagevelijk
en lekker actief/leuk om naar te kijken proef en dan is het helemaal niet erg als je een keer een klein foutje heb, we zijn toevallig geen machines

veel succes!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:14

Sammie schreef:

Voor halthouden en binnenkomen groeten valt heus wel een 8 te halen hoor.

Cker!! als je een beetje leuke jury heb die eerlijk punt.

lekker vlote wending (niet dat hij in tempo terug valt) en dan rechtrichten en mooi vierkant halthouden en dan vlot weg draven.

(ik weet het goed nu nog uitvoeren pff in een proefje is het zo anders, terwijl ik met de trainingen wel eens het gevoel heb dit is een dikke 9 waard tjaah dan nog in de proef dat gaat dus niet maar oefening baard kunst)

Hoe meer wedstrijdjes je rijd hoe beter het zal gaan.

Oja, ik denk ook dat de jury moet zien dat je echt 1 ben met je paardje, dat je ook zelfverzekerd ben een een smile op je gezicht. (moet ik ook eens leren ) (is dit ook zo jury's? ik zeg wat ik denk hoor)

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:06

Ik heb altijd geleerd dat je in de B nog niet vierkant hoeft te staan. Nu staat mijn paard bijna altijd voor wel vierkant en toch krijg ik dan een 5.
Wie weet wat nou moet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:56

Een paard moet zijn gewicht op 4 benen verdelen. Dus als jij halthouden en van voren staan ze mooi naast elkaar maar van achter op rust, ja dan krijg je een 5. Vraag het eens aan je instructrise, die zou het moeten zien.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:13

Hij stond achter niet op rust. Alleen stond zijn rechter achterbeen iets verder naar achteren. Hij stond wel verdeeld over 4 benen. Dit zegt mijn instructrice zelf ook.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:31

Stop, halt even terug: er wordt geen cijfer gegeven voor halthouden! het cijfer is voor:
A-x binnenkomen arbeidsdraf PLUS!!! tussen X en G halthouden en groeten. Dat zij dus minstens 7 PUNTEN!
1 naar binnen, 2 arbeidsdraf( impuls, rechtheid) 3 de lijn A-X, 4 de lijn X-G, 5 de overgang naar halthouden, 6 het stilstaan, 7 groeten.

Hoe je stilstaat is dus maar een heel klein onderdeeltje van dit cijfer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:50

Ja datis binnenkomen en weggaan, maar de meeste proeven hebben ook tussendoor (b-x-e) een halthouden en dat zijn een stuk minder onderdelen..

Als je vanuit draf halt moet houden, altijd een paar stappassen ertussen, en niet abrupt stilstaan. Watvoor commentaar krijg je erbij?

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:05

Het enige commentaar was niet vierkant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:15

Stond zijn achterbeen misschien niet té ver naar achteren (achter de massa) ?

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:12

judithh schreef:
Fitzroy schreef:
Oke, komt ie dan

Ik wil graag zien: een redelijk nageeflijk paard dat met stelling en buiging de wendingen/voltes door loopt en in de goede galop aan kan springen.
Als je dat allemaal al voor elkaar hebt en je rijdt idd met impuls dan zit je bij mij dik in de winst.

same here...alleen ik wil ook een gedurfde proef zien met impuls!
houd overigens niet in dat als je niet gedurfd rijd je geen winstpunt kan rijden bij mij, maar ik zie graag een proef die met durf gereden wordt!

Een vriendin van mij start nu B met haar paard. Zij rijdt hem netjes naar de hand toe en netjes voorwaarts. Paard is nog niet veel op concours geweest, dus is af en toe wat kijkerig, maar over het algemeen keurig nageeflijk in de proef. Zelfs als ze geen fouten (verkeerd aanspringen oid) maakt, komt ze niet boven de 140 punten uit. Mij bekruipt het gevoel dat ook B-juryleden graag bovenin getrixte Pavo-cuppers wil zien. Het betreffende paard is groot en nog wat slap, maar heeft beslist drie correcte basisgangen...

Wat jullie in dit topic zeggen, klinkt mij volstrekt logisch in de oren. Maar de praktijk wijst in mijn regio blijkbaar anders uit.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:14

Dan moet je het op video zetten en hier de link plaatsen.

Een kennis van mij vind ook dat ze heel netjes rijdt, helaas denken de jury's er anders over, ze zit al 2 jaar in de B en heeft nog steeds geen 10 punten.

Als wij een preof van haar zien hebben we echt het idee van, schiet nou eens op, rij eens door. Paardje doet erg sloom aan terwijl zij juist vind dat als ze hem wat voorwaarts zet dat ze hem meteen kwijt is. Een video zou wonderen doen.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 14:57

Oke, maar als je dan binnen komt voor een 9 maar halthouden gewoon je zwakke punt is punt dat al gelijk tegen denkt een jury dan al meteen van nou dat binnenkomen zag er niet uit dan zal de rest ook wel niks zijn?
* kreeg te horen van jury achteraf: je kwam binnen dacht ik die gaat hoog scoren, maar dat moest ik bij stellen je had wat foutjes en moet paard nog iets meer onder controle krijgen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:42

En nu nog in correcte zinnen.

amondi schreef:
Als wij een preof van haar zien hebben we echt het idee van, schiet nou eens op, rij eens door. Paardje doet erg sloom aan terwijl zij juist vind dat als ze hem wat voorwaarts zet dat ze hem meteen kwijt is. Een video zou wonderen doen.

Dat is dus de reden dat ze nog steeds geen voldoende wp heeft. Misschien toch eens voorzichtig tegen dr zeggen dat ze 'm meer voorwaarts en met meer impuls moet rijden. Staat dat trouwens niet op dr coupons? En hoe zit het dan met d'r lessen. Misschien dat ze toch maar eens zo'n proef moet rijden, met voor haar het gevoel dat ze 'm kwijt is? Zo kost het ook alleen maar geld.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 07:40

Ben het helemaal met je eens, ik heb het ook al voorzichtig gezegd.
Rij wat meer naar voren( de enige keer dat hij wat goed liep was tijdens de middendraf, versnelt dan hé, niet verruimd)

Volgens haar( heeft les van een goede instructrice) gaat het tijdens de les erg goed, maar dan zou ze met les heel anders moeten rijden dan op wedstrijd.

Ik vind het sneu maar omdat ik haar verder niet genoeg ken heb ik zoiets van, je instructeur moet maar eens komen kijken. Die neemt toch haar geld aan terwijl ze er niks mee opschieten.
Op de clublessen zie je ze niet, dan wordt het paard heet( dat is voor ons zo'n beetje de enige reden om juist wel naar clubles te gaan, oefenen met anderen erbij, maar ook dat 2 instructeurs meer zien dan 1)

Nee hoor, is mijn probleem niet. Als ze vraagt wil ik haar best helpen of eerlijk commentaar geven. Als ze vraagt of ik het op video wil zetten, doe ik het meteen, maar ik ga er niet mee tobben.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:45

Hier wordt ook besproken waar de jury op let. Klik hier

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:12

Pava schreef:
Een vriendin van mij start nu B met haar paard. Zij rijdt hem netjes naar de hand toe en netjes voorwaarts. Paard is nog niet veel op concours geweest, dus is af en toe wat kijkerig, maar over het algemeen keurig nageeflijk in de proef. Zelfs als ze geen fouten (verkeerd aanspringen oid) maakt, komt ze niet boven de 140 punten uit.

Toch moet er dan meer aan de hand zijn, dat kan bijna niet anders. Misschien oogt geheel idd wat sloom of loopt het paard erg diep?
De juryleden in NH zullen echt niet anders punten dan in ZH
Ik heb tenslotte de L-opleiding ook in NH gedaan

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:46

Ik ga dit ook volgen .

Alleen in België, de jury bij lrv is niet comme il faut, maar goed. Maar deze winter ga ik mssn een paar keer in Nederland starten, voor de ervaring .

In mijn onderschrift staan btw twee B proefjes (mijn tweede wedstrijd). Voor mezelf vond ik dat al heel goed gaan, maar ja, om punten te scoren moet het wel heel wat beter .
Ik heb ze speciaal laten filmen, zodat ik ehjt nadien nog opnieuw kon bekijken met m'n protocol erbij.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:45

Fitzroy schreef:

Toch moet er dan meer aan de hand zijn, dat kan bijna niet anders. Misschien oogt geheel idd wat sloom of loopt het paard erg diep?
De juryleden in NH zullen echt niet anders punten dan in ZH
Ik heb tenslotte de L-opleiding ook in NH gedaan

Ja, maar wat? Het enige dat ik kan bedenken is dat het beeld niet aansprekend genoeg is omdat het paard nog wat slap is. Commentaar dat ie steeds veel te diep loopt heb ik niet gezien op de protocollen. Of het moet liggen aan het feit dat ze misschien de proefonderdelen niet netjes afwerkt ofzo. Ik sta meestal voor te lezen, dus ik kan niet alles zien.

Het mooiste zou eigenlijk zijn als een bokt-jury er eens met een jury oog naar zou kunnen kijken denk ik.