Mag ik met deze sporen starten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Re: Mag ik met deze sporen starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:48

ik reed met me vorige pony met de sporen van 30 mm dus dat mag wel volgens mij.

als de staartwortel mooi lang is zonder uitsteeksels hoef niet geknipt of gevlochten worden. is is gewoon jou mening wat mooier is

succes alvast !

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:57

dankje

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 20:28

porscherider schreef:
Ik citeer:

"De staart:
a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste éénvierde deel van de staartwortel.
Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'bijgeschoren'."

Het is maar een tip hoor.

Voor wat mezelf betreft: ik ben heel wat wijzer geworden door het lezen van het proevenboekje en de reglementen.

En voor wat de sporen betreft: sluit ik me aan bij de reactie van Seline1981.

Bij onderdeel "De staartpunt" staat, ik citeer:

"Gedragen in een niet bijgewerkte toestand (...)"

Dit geldt voor de HELE staart en niet alleen voor de staartpunt!!
(is nagevraagd, dus het al dan niet waar zijn van deze stelling staat geheel buiten kijf)

Dus je hoeft helemaal niks aan de staart te doen. Aan de manen ook niet trouwens.
Tip: ik zou het hele zaakje wel wassen als je op wedstrijd gaat

Trouwens wat er in het proevenboekje staat over de staartlengte is ook koeienpoep! Ik heb voor de gelegenheid een paardje gestart waarvan de staart geheel afgebeten was, en daar hoef je echt geen dispensatie voor aan de vragen hoor...
Kennis van me heeft een paard met alleen een staartwortel (ja erg lelijk en erg zielig) en die heeft zelfs geopperd een nepstaart eraan te hangen, maar dit hoefde echt niet van de KNHS.

Oja, over de sporen: bij de paarden mag je met bijna alle sporen starten, behalve die met vaste wielen (maar wie daarmee rijdt... ).

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:24

Missouri schreef:
Oja, over de sporen: bij de paarden mag je met bijna alle sporen starten, behalve die met vaste wielen (maar wie daarmee rijdt... ).

En behalve met die met een zwanenhalsuitvoering. Toch? Of lees ik het nou verkeerd ?

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:59

Gjilke; daar mag je ook mee starten. Voor sommige mensen zijn die heel handig

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:46

Missouri schreef:
[...]
Bij onderdeel "De staartpunt" staat, ik citeer:

"Gedragen in een niet bijgewerkte toestand (...)"

Dit geldt voor de HELE staart en niet alleen voor de staartpunt!!

(is nagevraagd, dus het al dan niet waar zijn van deze stelling staat geheel buiten kijf)

Dus je hoeft helemaal niks aan de staart te doen. Aan de manen ook niet trouwens.
[..]

Ik geloof je graag als je 't hebt nagevraagd en dat 't geld voor de hele staart. Rijst bij mij alleen de vraag waarom ze dit onder 'De staartpunt' hebben gezet. Erg vaag. En mag ik vragen bij wie of wat je dit hebt nagevraagd?
Oh ja, als ik verder lees dan zie ik dat er bepaalde rassen uitgesloten zijn van deze voorkeuren, voor welk ras heb jij dit nagevraagd?

Vat 't niet op als betweterigheid, ik ben gewoon nieuwsgierig.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:22

Gjilke schreef:
Missouri schreef:

En behalve met die met een zwanenhalsuitvoering. Toch? Of lees ik het nou verkeerd ?

met zwanenhalsuitvoering mag je ook mee starten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:47

LaFunkyJazz schreef:
Mag ik met sporen van 35mm/30mm starten? Ik heb het regelement doorgelezen op de KNHS site, maar ik ben er overheen gelezen denk ik

En moet je staart van je paard ingevlochten/bijgeknipt zijn?

ligt er aan of je met een paard of een pony start,bij ponys mogen de sporen niet langer zijn dan 30mm
bij de paarden maakt de lengte niet uit.

en over de staart. het mooiste is als het opgeschoren is,heb je dit niet dan is het verzorgder als je het invlecht. maar het is niet verplicht

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:22

Melanie15 schreef:
Maar weer even on-topic : Ik rij ook met sporen van 35 mm en ben er nog nooit op aangesproken, ook niet op kampioenschappen e.d.

Ja ik reed ook met 3,5 cm sporen bij de pony's maar het mag echt niet! Je kan het natuurlijk gewoon proberen heb ik ook gedaan maar als je gecontroleerd wordt ben je de sjaak!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:21

vorige jaar zag ik een meisje die reed bij pony's in klasse L2 en zij reed sporen met wieltjes.
zij werd niet gediscrimineerd

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:16

Ik rijd maar met 30 mm, want 35 mm mag niet Maar had ze ook wel iets langer gewild. Op het begin reed ik met sporen van 1,5 cm... Dat voelde Sizzy niet helemaal, dus is de lengte 2x zo lang geworden. Nu loopt ze iets beter voorwaarts, dus ook steeds meer neerwaarts. En daar doen we het voor

Maar ik heb altijd de staart los, want kan zelf niet invlechten... Heb er nog nooit wat over gehoord. Dus... Dat snap ik dan ook niet helemaal...

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:24

Th0mas schreef:
vorige jaar zag ik een meisje die reed bij pony's in klasse L2 en zij reed sporen met wieltjes.

raar want het mag echt niet bij de pony's :J

Over staart invlechten trouwens, ik zou het wel doen het staat gewoon afgemaakt! Sommige paarden hebben misschien een hele mooie staart maar bij de meeste paarden is het soms net een waaier en staat het toch verzorgder om het ff in te binden (vlechten of natuurlijk knippen ofzo). Zelf heb ik altijd gevlochten maar nu heb ik een stukje weggeknipt. De staart was echt zo'n waaier geworden en als ik het wou invlechten dan stak het er een beetje uit duzz vandaar. Maar heb maar een heel klein stukje geknipt gewoon omdat het moest maar het staat heek mooi . Tis ongeveer 3 cm heel beschaafd klein stukje je ziet het bijna niet maar staat wel verzorgt :J

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 13:42

weetje wat ik probeer gewoon intevlechten, (lees: Shetlovertje (op bokt) probeert het, want ik kan het niet) en als ik het niet mooi vind haal ik het er weer uit)

En 35 mm mag dus wel bij de paarden? want het ging hiervoor over de ponies toch? (ik start bij de paarden)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:09

De paarden op stal waar ik rijd die gaan vrijwel allemaal ongeschoren op wedstrijd (staart). Ik vind dit persoonlijk even mooi staan als geschoren, indien een paard zichzelf niet schuurt. Laat die waar ik op rij dat nou net wel doen, dus die knip ik maar bij. (serieuze scheerapparaat angst).
En ik heb egens eens iets gelezen van dat je sporen tot 6cm mag dragen dus ook die ontieglijk lange zwanenhals gevallen. Vraag me alleen niet waar dat was.......

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:28

Th0mas schreef:

gediscrimineerd ???
of gediskwalificeerd

on-topic: staart heb ik altijd ingevlochten omdat ik opscheren zonde vind maar het op wedstrijd toch wel netter vind staan
dan zie je zn kont beter haha, word die niet verborgen onder een dikke staart...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:52

bij de paarden maakt het niet uit hoe lang je sporen zijn, pony's is tot de 30mm....

je staart kan je gewoon zo los laten, wel uit de klit halen enzo natuurlijk, maar sommige mensen vinden het mooier om op te scheren of in te vlechten, ik heb hem ook altijd los, en altijd 8en op me protocol voor verz.

dus gewoon doen wat je zelf mooier vind zou ik zeggen !