wanneer wedstrijdpaard weer onder deken ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: wanneer wedstrijdpaard weer onder deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:09

De mijne heeft sinds afgelopen dinsdag een deken op. Eerst een katoenen zomerdekentje en nu een regendeken. 's Nachts staat hij nu voor het eerst in zijn leven binnen omdat ik hem deze winter blijf doortrainen en in januari wil starten. Maar dan doe ik de deken af. Hij staat dan in de luwte en het wordt niet te koud.
Heb hem op de laatste warme dag deze week nog even het zand uit zijn vacht kunnen spoelen na het rijden en toen voor het eerst een deken erop.

Het is een Amerikaanse Appaloosa en om hem in de winter niet helemaal te hoeven wassen heeft hij nu een deken op om schoon te blijven. Zo hoef ik alleen te wassen wat onder de deken uitsteekt als we op wedstrijd gaan.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:07

Die van mij heeft overdag een regendekentje op omdat die overdags lekker op het land staat en nog een zomervachtje heeft .En dat het veel regent.
S´nachts krijgt die nog niks om.Veel te warm nog.En bovendien hij krijgt nooit zo wintervacht dus dat is ook wel lekker maar heeft ook een nadeel dat die het snel koud krijgt

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 16:08

alexandra15 schreef:
ik heb mijn paard vandaag al onder een 300 grams deken staan omdat het vannacht 6 graden wordt!!!! 's ochtends gaat de deken er weer af.

Jeetje niet een beetje overdreven En de volgende nacht krijgt die een dunne deken weer op? ,..... Wat krijgt die om als het echt winter is dan ?

Target

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:02

alexandra15 schreef:
ik heb mijn paard vandaag al onder een 300 grams deken staan omdat het vannacht 6 graden wordt!!!! 's ochtends gaat de deken er weer af.

da`s niet mis, dan staat `ìe met min 10 zeker met 6 dekens op?

Maargoed, ieder z`n eigen gevoel.....

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:40

Mijn paard heeft over dag een regendeken van 200 gram op en snschts een tussendeken van 250 gram en word half oktober geschoren de pony van mijn zusje ook maar die word niet geschoren

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 12:14

Het ene paard heeft een dikkere wintervacht dan de andere. Dit heeft m.i. niet alleen met kou te maken. Het is een combinatie van genoeg daglicht, temperatuur EN erfelijkheid.
Ik ken paarden die 'swinters hele dagen buiten staan met alleen een dunne regendeken op. Ze hebben superdun vachtje! Als het even kan probeer ik de deken dus zo laat mogelijk op te doen. Loopt het uit de hand met die vacht dan kun je altijd nog scheren...

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:26

Mijn paard staat ook ruim een week weer onder haar regendeken. Die is ongevoerd, maar heb er sinds vrijdag ook een dun wollen dekentje onder. Als het in de loop van de week weer 20 graden wordt, gaat die er weer onder vandaan.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:34

die van ons staan sinds 2 weken , weer onder hun deken.
Dit zijn gewoon katoenen zomerdekens.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:03

Mijne staat ook alweer een deken

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:52

De mijne staat overdag en snachts buiten zonder deken. Als het slecht weer is staat hij binnen en als het straks snachts gaat vriezen ook. Als zijn wintervacht straks erg dik is word hij geschoren en krijgt hij een winterdeken op!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:56

de mijne staat ook sinds gister omder 300gr regendeken.
Ze kreeg al een wintervacht dus heb begin deze week een zomerdeken opgedaan.
En nu die dikke 300gr, ze zweet niet onder het dek en heeft het ook niet bloedje warm.
vorig jaar ben ik eind september begin oktober begonnen en toen had ze een hele dikke vacht.
Elk paard is verschillend, mijn fokmerrie komt er de eerste 4 a 6 weken niet onder een dek.
Die heeft niet zo snel een dikke vacht.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:55

De mijne staat nog 24/7 zonder deken. Eigenlijk dacht ik er wel over om haar weer een dun dekentje op te doen, maar ik benblij dat ik dat (nog) niet gedaan heb, vandaag was het lekker warm int zonnetje! De rest van de week wordt het ook nog 18 tot 20 graden, dus dan vind ik het sneu voor dr als ze staat te zweten onder een deken. Dikke kans dat ze volgend weekend wel de deken op krijgt, of iig als het mindere weer eraan komt.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:02

die van ons hebben sinds vrijdag ook weer een dunne zomerdeken op, het begon snachts toch wel fris te worden wat ook te merken was aan de vacht

Cappuccino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:31

Bij ons hebben ze nou ook een paar dagen hun dekens op!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:23

Ik scheer de paarden begin oktober en daarna komen ze onder dek... Als het heel koud is met zo'n dekbed-Rambo-onderdeken en anders gewoon alleen die dikke winterdeken van Weather Beeta met hals. Daarbij gaan ze wel dagelijks de wei in, alleen bij erg slecht weer komen ze op stal...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:31

Ik vind dit altijd zo'n lastige periode. De wintervacht schiet alweer tevoorschijn. Enzeker 's nachts moet ze al een deken op. Maar ik kan 's ochtends niet naar stal om de deken eraf te halen.
En scheren wil ik niet aan beginnen.

Ik heb wel een dun gevoerde regendeken. Zou ik die overdag om kunnen laten met het weer zoals het nu is?
Het is wel raar want die van mijn man krijgt nog geen wintervacht en onze pony ook nog niet. Die van mij is binnen de kortste keren een teddybeer....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:43

Die van mij staat nog steeds in z'n blote kont in de wei en snachts op stal. De wintervacht komt er alweer aan, maar als het overdag nog 20 graden is met een lekker zonnetje, mag hij nog even zonder deken blijven lopen.
Als het overdag dan toch kouder gaat worden dan komt de regendeken erop maar nu nog niet.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:55

Ze staat sinds vorige week dinsdag onder een ongevoerde regendeken.
Dit adviseerde de veearts omdat ze herstellende is van een virus dat op haar spieren heeft gewerkt . Ze begint ook al wintervacht te produceren en stond al regelmatig met haar haren omhoog. Ze heeft een hele dunne huid en ook al zeggen ze dat een paard zichzelf prima warm kan houden, ze had er moeite mee. Het kostte haar veel energie.
Vrijdag heb ik onder de regendeken een fleece dekentje gedaan maar die gaat er vandaag weer onder uit.

Ik vind het nog wel echt te warm voor een 200-400 grams deken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:09

Mijn paard staat in een lange gang en dan in het midden van de gang dus daar is het een stuk warmer als op de rest van de stal... Maar aangezien het overdag nog 20 gaden is en s'avonds de deuren dicht zijn, wacht ik er nog even mee.. Over 1 of 2 weekjes doe ik de zomerdeken alvast op om het teddyvachtje een beetje tegen te gaan en als het dan echt koud begint te worden komt de winterdeken Hij mag van mij zeker een beetje wintervacht hebben

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 16:08

Ik denk dat je ook op je eigen gevoel af moet gaan. De een vind het maar niks en de andere legt al een 300 grams deken op. Het is ook afhankelijk van je paard. Die van mij stond de gehele zomer met een vliegendeken op. Werd het iets kouder dan kwamen de haren er al doorheen. Nu heb ik hem sinds het weekend met een 0-grams regendeken opstaan. En ook al is het weer nu lekker ik doe hem niet meer af, nu is hij in juli ook geschoren dus zweten doet hij niet onder de deken, want voordat je het weet is het weer minder en dan blijf je aan de gang. Ik denk altijd maar zo: zolang ik onder een dekbed lig staat mijn paardje met een dekentje op. Meestal gaat dat bij mij wel op.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:38

hij heeft nog geen deken op, maar dat hoeft ook niet want het scheerapparaat gaat er toch over heen hij heeft de hele zomer lelijk in het haar gezeten dus! maar hij staat snachts wel op stal nu alweer 2 week!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:20

Mijn paard heeft gisteren voor het eerst al een dunne winterdeken op. Het is een Harry's horse highliner maar een beetje verwassen dus is ie wat dunner geworden. De lampen blijven nu ook aan op stal. En hij voelt zich zo wel tevreden, in zn bedje met de pyjama aan

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:18

Ik hoop dat ik het scheren tegen kan gaan maar hij begint nu al een beetje lang haar te krijgen dus ik ben te laat denk ik..

OTTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:19

sharonaollie schreef:
alexandra15 schreef:

Jeetje niet een beetje overdreven En de volgende nacht krijgt die een dunne deken weer op? ,..... Wat krijgt die om als het echt winter is dan ?

Ha, die van mij staat ook al een week 's nachts onder een 300 grams deken en overdag zonder. Overdreven??? Nee hoor, als je bedenkt dat hij niet te scheren is, erg snel in zijn wintervacht schiet en gevoelig is voor koude spieren. Wanneer het kouder wordt, krijgt hij een 500 grams deken op en wanneer het echt winter wordt, krijgt hij gewoon in totaal 1000 gram op zijn lijf en desnoods nog meer...lekker warm!!!!
Wat heb je eraan wanneer je in de winter je paard niet meer droog krijgt?!?!?!?!?!

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 16:39

mijn pony staat onder een 200gr deken zoieso 's nachts en als het zulk weer als nu is krijgt ze overdag een zomerdeken met fleece voering op, begin oktober ga ik haar weer scheren. voor mn paard moet ik nog een deken kopen