wat doe je als er niets gesleuteld hoeft te worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: wat doe je als er niets gesleuteld hoeft te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:36

ipv 1 keer in deweek 2 keer inde week lesgeven. Dat heb ik met een lesklantjeafgesproken en nu komt zo af eb toe wel eens wat tegen wat toch niet zo goed gaat. Ze rijdt dan langer zonder les en dan kunnen er wel eens wat probleempjes komen en die kan je dan gewoon oplossen. Je hebt wel minder inkomsten maar wel zo eerlijk voor de lesklant

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:38

Schrikparcour is altijd leuk

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:30

Marije1984 schreef:
ipv 1 keer in deweek 2 keer inde week lesgeven. Dat heb ik met een lesklantjeafgesproken en nu komt zo af eb toe wel eens wat tegen wat toch niet zo goed gaat. Ze rijdt dan langer zonder les en dan kunnen er wel eens wat probleempjes komen en die kan je dan gewoon oplossen. Je hebt wel minder inkomsten maar wel zo eerlijk voor de lesklant

je bedoeld 1x in de 2 weken?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:45

EEh ja dat bedoelde ik dus idd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 16:18

Marije1984 schreef:
ipv 1 keer in deweek 1 keer inde 2 weken lesgeven. Dat heb ik met een lesklantjeafgesproken en nu komt zo af eb toe wel eens wat tegen wat toch niet zo goed gaat. Ze rijdt dan langer zonder les en dan kunnen er wel eens wat probleempjes komen en die kan je dan gewoon oplossen. Je hebt wel minder inkomsten maar wel zo eerlijk voor de lesklant

Dat is inderdaad waar ik ook over heb zitten nadenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 18:43

Je kunt ook balans oefeningentjes doen, zoals onder het lichtrijden, 2 passen staan, dan meerdere passen staan dan een heel rondje. Of knoop in de teugels en armen opzij en dan met zit alleen rijden, overgangen, halthouden. Onder de galop beugels uit, beugels aan, uit, aan.

Gewoon spelen, maar is wel om haar een nog onafhankelijkere zit te leren. Als het een heel braaf paard is, iets nieuws, bv zonder zadel, of zonder teugels maar met een hoepel als teugel om de hals.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:35

KiWiKo schreef:
Zoals de titel zegt, soms krijg je nieuwe lesklanten en denk je.......... aan deze combinatie hoeft eigenlijk weinig gesleuteld te worden. Bijvoorbeeld een combinatie heel braaf paard, met redelijk rijdende ruiter, die 4 dagen in de week buiten rijden en een keer in de week dressuurles willen hebben. Verder geen ambities of wat dan ook? En het talent van het paard laat de "zwaardere" oefeningen niet toe

In principe is de basis gewoon goed

Wat moet je daar dan mee als instructeur, ik vind dat dus een hele lastige. En dan kan je les best wel eens saaaaaaai zijn Hoe lossen jullie dat op EN zijn er nog andere dingen die je kan doen met zo een combinatie

Er zijn al meerdere oplossingen gegeven. Maar je kunt ook je les laten aansluiten op de combinatie. Dus ga eens mee op buitenrit en kijk of er buiten problemen (te verwachten) zijn. Waarom neemt de ruiter les? Misschien wel alleen voor de gezelligheid... Maar misschien wil ze ook wat leren, ze heeft je immers gevraagd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:06

Je zult best gelijk hebben dat het paard erg beperkt is qua bouw, maar je maakt mij niet wijs dat dit paard geen schouderbinnenwaarts zou kunnen lopen, dat moet ieder gezond paard kunnen!
Een van onze Ijslanders (en dat zijn vaak toch al niet de meest rijtypische paarden) is overbouwd, erg stijf in zijn schouders, heeft een vreselijk achterbeengebruik en is ook nog eens behoorlijk inert (tegenovergestelde van gevoelig). Toch hebben we dit paard na jaren rijden redelijk soepel en goed aan de hulpen gekregen. Wijken en schouderbinnenwaarts doet hij zo en zijn verschrikkelijk houterige draf is ook ruimer en veerkrachtiger geworden. Een bewegingswonder zal het nooit worden, maar hij loopt echt vele malen beter dan enkele jaren geleden.
Maar hij is niet ons enige paard, de andere paarden hebben aanzienlijk meer mogelijkheden qua bewegingen, dus de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij kunnen leven met de beperkingen van onze oudgediende doordat onze andere rijpaarden veel minder beperkingen hebben! Misschien zit daar de 'pijn' wel: is jouw leerling eigenlijk niet toe aan een beter paard?

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:57

Ik heb ook een paard met een zeer grove halsaanzet en een hele korte nek (dr kop zit nog net niet op dr romp ).

Toen ik haar kreeg was niet alleen aan de teugel rijden onmogelijk... ze kon zelfs geen halsstrekken door de enorm ontwikkelde onderhals. Ze zat dus best vast en had daardoor een hekel aan de bak.

Het lijkt me dus toch belangrijk om naar aanleunig/buiging/stellig/nagefelijkheid te werken. Steeds losser proberen te werken. Want ik ben toch overtuigd dat als mijn lomperik het kan ze het eigenlijk allemaal kunnen (en nee, na 1.5 jaar ben ik er nòg niet helemaal).

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:58

hhhmmm oud topic..

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:14

dus een slotje