Wie is er jury?en wat jureer je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Re: Wie is er jury?en wat jureer je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:50

Sydney2005 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben IL jury maar ga binnenkort door voor de IZ.

Niet eerst IM??

als je 2 keer Z ben geweest( of 3 keer ofzo) mag je meteen door naar de IZ cursus toch?!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 00:23

Oww oke, dat wist ik niet...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:05

Ja zoiets maar weet dat ik de cursus mag overslaan. (maar ik dacht iets van 2 x Z2 met 5 ofzo?)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 23:20

2x Z2+10........ .......... en dat was 20 jaar geleden ook al zo, maar toen kende zowat niemand die regel.........

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 08:51

Eigenlijk wel een beetje raar dat je een cursus kunt overslaan... Dat je al met minimaal twee paarden Z2+10 gereden hebt, wil naar mijn idee nog niet zeggen dat je dan ook in staat bent om op een juiste manier te jureren. Jureren is immers zien en daar moet je veel ervaring mee opdoen. Zelf rijden en het zien bij een ander zijn twee verschillende dingen, de ene ruiter kan het wel, de andere misschien niet. En andersom kan overigens net zo goed voorkomen, hoor!
En gezien het feit dat er toch al voldoende juryleden zijn, zie ik niet in waarom er dan ook nog eens een versnelde weg moet zijn om t/m Z2 te mogen jureren. Het is toch juist alleen maar goed om je ervaring stapsgewijs op te bouwen?

IrisLove

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:01

tja, ik mag toch hopen dat als je 2 keer 10 wp's in het Z2 hebt gehaald, je wel genoeg verstand hebt om langs de kant te zien wat er fout gaat. ze hebben de B/L cursus ook gedaan, en die hebben ze dan goed afgerond, dus ze hebben al laten zien dat ze kunnen jureren
trouwens weet iemand hoe het werkt met zzgp juryleden, bv mensen die prix. st george jureren enzo, moeten die dat dan ook gereden hebben of niet??

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:16

Uiteraard ga ik er op voorhand ook niet vanuit dat iemand die op dat niveau gereden heeft, niet vanaf de kant kan zien wat goed en fout is. Voor de meeste ruiters zal dat ongetwijfeld wel het geval zijn, maar ik ken helaas een paar praktijkvoorbeelden waarbij ik me echt afvraag hoe die juryleden ooit hun bevoegdheid hebben gehaald....
En laten we eerlijk zijn, B en L is toch wel iets anders dan Z2, of zie ik dat verkeerd? De overgang is dan best groot in een keer, lijkt mij.

En ik heb mijn opmerking meer geplaatst, omdat de KNHS overal de kwaliteit van wil verbeteren. Ik moet nu zelf bijvoorbeeld nog het tweede deel van de voltigejurycursus doen (was voorheen slechts een cursus), omdat men van mening is dat je meer ervaring op moet doen alvorens t/m de klasse A te mogen jureren. Dat is zeker een goede zaak! Maar ik kan dan dus niet begrijpen dat men dan bij dressuur een "shortcut" aanbiedt.

Ennuh, de bondscoach van de voltige zit ook bij mij op jurycursus, dus hier heeft je eigen ervaring geen invloed.
Maar misschien is voltige en dressuur wel een kromme vergelijking....

IrisLove

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:24

IrisLove schreef:
Uiteraard ga ik er op voorhand ook niet vanuit dat iemand die op dat niveau gereden heeft, niet vanaf de kant kan zien wat goed en fout is. Voor de meeste ruiters zal dat ongetwijfeld wel het geval zijn, maar ik ken helaas een paar praktijkvoorbeelden waarbij ik me echt afvraag hoe die juryleden ooit hun bevoegdheid hebben gehaald.... die heb je er idd tussen, maar de meeste daarvan zijn oudere jaars juryleden die ander soort cursus hebben gehad dan dat we nu krijgen
En laten we eerlijk zijn, B en L is toch wel iets anders dan Z2, of zie ik dat verkeerd? De overgang is dan best groot in een keer, lijkt mij.of je nou M leert te jureren of meteen Z, ik zie het probleem niet echt denk ik, M, sbw,travers etc, zitten allemaal in de Z ook vanaf t Z2 komen er pas wat meer verschillen, wissels etc, maar als je zelf Z2 +winst hebt gereden, zul je vast wel weten hoe een wissel gereden moet worden en of hij zuiver gesprongen wordt.

En ik heb mijn opmerking meer geplaatst, omdat de KNHS overal de kwaliteit van wil verbeteren. Ik moet nu zelf bijvoorbeeld nog het tweede deel van de voltigejurycursus doen (was voorheen slechts een cursus), omdat men van mening is dat je meer ervaring op moet doen alvorens t/m de klasse A te mogen jureren. Dat is zeker een goede zaak! Maar ik kan dan dus niet begrijpen dat men dan bij dressuur een "shortcut" aanbiedt. tja..... dat heet nou eenmaal: KNHS haha ik weet ook niet waarom het bij voltige anders is als bij dressuur.

Ennuh, de bondscoach van de voltige zit ook bij mij op jurycursus, dus hier heeft je eigen ervaring geen invloed.
Maar misschien is voltige en dressuur wel een kromme vergelijking.... bij dressuur heeft het nou eenmaal wel invloed heeft de KNHS bedacht, en daar kunnen wij ook niks aan veranderen.

IrisLove

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 22:09

Ik ben IL jurylid.
Ik wil eerst een paar jaar ervaring opdoen, voor ik de Im ga doen.
(rustig aan, ik ben nog jong)

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 01:31

Ik ben sinds een jaar jury voor de dressuurklasses B en L.
Ik ga zeker verder met de vervolgcursus, maar moet eerst nog een jaartje jureren, dan pas mag je verder.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 01:38

Tem
beetje oud topic.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:00

aangezien dit niet zo'n druk forum is laat ik het open

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:07

Ik ben IL jury (laatste lichting )
en volgende week voor de eerste keer jureren

cojo79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:43

Ik ben ook IL.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:16

IrisLove schreef:
Eigenlijk wel een beetje raar dat je een cursus kunt overslaan... Dat je al met minimaal twee paarden Z2+10 gereden hebt, wil naar mijn idee nog niet zeggen dat je dan ook in staat bent om op een juiste manier te jureren.

Marco van Basten en Johan Cruyff mochten ook een verkorte cursus volgen.........

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:18

Marco van Basten en Johan Cruyff mochten ook een verkorte cursus volgen......... [/quote]

Als we nou ook eens zo veel deskundigen in de paardensport hadden...

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:20

Ja oke, en Anky ook.

Met 2 paarden Z2 zou ik nou niet direct met topsporters vergelijken..

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:19

Ben enkele weken geleden ook geslaagd voor de IL-cursus, dus ben nu zowel FNRS als KNHS jurylid
Heb helaas nog geen KNHS-wedstrijden gejureerd maar goed, als de nieuwe P&S in de bus is gevallen met het overzicht van de geslaagde nieuwe jury's, hoop ik helemaal platgebeld te worden haha!

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:35

Bettine schreef:
Ja oke, en Anky ook.

Met 2 paarden Z2 zou ik nou niet direct met topsporters vergelijken..

Nee oke maar tis wel handy!!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:18

Mesnen die LT rijden kunnen ze van mij die licentie t/m Z2 zo cadeau na een psychische test. Een IQ van 110 is voldoende, en een licht sociaal benul onmisbaar. De rest leer je in de praktijk in één weekend.
Grote flauwekul die jury-examens.

Vraag het maar eens aan Tyrza............

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:01

Het feitelijke praktijkexamen is inderdaad een punt waar je je vraagtekens bij kunt zetten, maar ik ben niet van mening dat je op basis van je rijvaardigeheid zomaar je jurybevoegdheid moet kunnen krijgen. Je zult toch een stukje ervaring op moeten doen en daarom zouden verplichte stages geen gek idee zijn.

Maar feit blijft dat je nooit kunt beoordelen wat iemand anders ziet en dus kan niemand zeggen dat je het verkeerd doet...

Waarom jureren we in godsnaam??

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:14

IrisLove schreef:
Waarom jureren we in godsnaam??

Ik jureer in eigen naam.......... niet in godsnaam.
Daarom maak ik ook fouten...........

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:43

FNRS jury dresuur t/m F12 Springen en Buitenrijden en hoop daar in de toekomst nog het mennen en western aan toe te voegen (mochten daar ooit diploma's voor gereden worden).

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:14

CGJ12 schreef:
Mesnen die LT rijden kunnen ze van mij die licentie t/m Z2 zo cadeau na een psychische test. Een IQ van 110 is voldoende, en een licht sociaal benul onmisbaar. De rest leer je in de praktijk in één weekend.
Grote flauwekul die jury-examens.

Vraag het maar eens aan Tyrza............

Ach al die regeltjes moet je toch wel leren. Dat rijtechnische gezever weet je zelf ook al wel en degene die daar te weinig van weten hebben daar niks te zoeken.
Maar een cursusje met de regeltjes enzo moet toch wel...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:40

Suzanne F. schreef:
Ach al die regeltjes moet je toch wel leren. Dat rijtechnische gezever weet je zelf ook al wel en degene die daar te weinig van weten hebben daar niks te zoeken.
Maar een cursusje met de regeltjes enzo moet toch wel...

Daar heb je geen 6 praktijkavonden voor nodig..........
Zo'n theoretische check neem ik je zo af in in half uur.....