tips voor de groom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Re: tips voor de groom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 16:40

Anne_Loes schreef:
Verder... alleen voor de wedstrijd met de staart beziggaan, NOOIT met de borstel er in. :9
:P :P -xxx-

Ik zou het liever formuleren als: probeer zo min mogelijk haren eruit te trekken als je met de staart bezig bent.
Dus: wassen en cremespoeling erin en daarna anti-klit. En dan met een mensenborstel doorkammen.

Een witte staart kan je namelijk beter ook al een paar keer voor de wedstrijd wassen, want alleen zo houd/krijg je em ècht mooi wit.

Enne, die babyolie: idd, al het stof wat rondwaait, plakt er lekker aan ;)

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 23:17

daarom alleen oliedoekjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:57

Tja, en wat ik heel vaak vergeten zie.....was ook het hoofd! Zie heel vaak vieze hoofden en net niet witte blessen en kollen. Krijtblok is ook heel handig om het net wat witter te laten lijken, maar dit kan alleen als het witte al brandschoon is. En verder, alle gespen en metalen delen van je tuig kun je heel mooi oppoetsen met Commandant nr. 4.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:06

Ipv equistar op de vacht te spuiten kun je beter spritus gebruiken op een handdoek dit omdat er in equistar siliconenzit en daardoor sluit je de vacht af en als ze gaan zweten gaat het er niet uit zien..

Gebruik voor dat je het bit in doet uierzalf in de mondhoeken dit omdat paarden met S&T nog al snel de mondhoeken kapot heeft en dat vinden jury's niet fijn om te zien..

Zorg de dag voor de wedstrijd ervoor dat de stiftgaten schoon zijn en vul ze met een prop watten met hoefvet erop dan heb je de gaten zo schoon..

Neem altijd naald en draad mee om een knoop aan te zetten

Neem naar het voor terrein altijd een staartbortel en handdoek mee en een stapketting is ook altijd handig om bij de hand te hebben..

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:11

Leuk die tips
Ik wil ook altijd graag het hoofd van mijn paard wassen, vooral de voorpluk omdat ze best veel haar heeft en deze anders vettig worden, maar hier is ze niet zo van gediend . Wordt beetje angstig, hoofd heel hoog in de lucht etc. Hoe kan ik dit op een zo vriendelijk mogelijke manier doen, zonder t gevaar van shampoo in ogen, neus etc.?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:52

Paarden hebben de meeste angst voor water in het oor. Pak het oor vast en scherm het af, op zo'n manier dat een paard ook doorheeft dat het afgeschermd is. Voorzichtig eerst met een vochtige spons over de wang, en deze steeds natter maken, tot ie er aan gewend is. En dan, wassen maar! Zeep in de ogen hoef je je niet druk om te maken, hoe gek ze ook doen, ze krijgen er zelden zeep in. Boven het oog zit een soort afdakje waardoor het water over het oog heen valt en niet in het oog. Ik was altijd de hoofden, ook van veulens voor de keuring, maakt me niet uit. Soms doen ze in het begin wild, over het algemeen gooien ze altijd het hoofd omhoog, maar ik trek me daar niks van aan. Ik weet dat ze het niet eng vinden maar ze vinden het gewoon niet altijd fijn, dus ik ga dan gewoon door, trek me er niks van aan en zorg er alleen voor dat er geen water in het oor komt.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:54

Oké, bedankt! Zal t ns gaan proberen.

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:15

dat laatste ga ik ook maar proberen, dta is mij tot nog to eook nog niet gelukt om dr hoofd af te spuiten,, of nat te maken, maar probeer het wel op die maneier dan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:17

In Engeland hadden ze droogshampoo speciaal voor paarden, ik weet niet of je dat hier in Nederland ook kan kopen maar het was zo ideaal. Je hoefde het niet uit te spoelen namelijk. Gewoon erop wrijven, in laten trekken en uitwrijven met een schone handdoek. Goed voor de hoofdjes, en voor laatste moment vlekken. Het was trouwens wel een vloeibaar goedje, dus geen poeder.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:26

Dat is ook van Equistar de groene fles... werkt heel goed op schimmels

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:56

Je kan ook gewoon wat antiklitspay gebruiken voor de voorpluk. Gewoon op je hand of op een sponsje. Dan klijd de vuiligheid er wel uit.
mijn paard is bont en voorhet grootste deel wit. Als ie toch ergens, ook al heb ik hem goed gepoetst toch een vlek heeft zitten dan gebruik ik ook de glansspray/antiklit doeje erover heen en het is al een stuk minder. Glansspray werkt ook goed op je rubber rijlaarzen.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:36

niveacreme op zn snoet en rond zn ogen. ziet er heel "zacht"uit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:41

Mijn ervaring is dat wassen een mooier effect geeft als droogshampoo. En sommige paarden vinden het water op het hoofd ook heerlijk!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:44

Antiklit maakt het wel wat beter maar t blijft na verloop van tijd n beetje vettig..dus die groene fles van equistar is droogshampoo? Als t wassen echt niet lukt kan ik dan nog altijd dat proberen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:48

Neonlight schreef:
Tja, en wat ik heel vaak vergeten zie.....was ook het hoofd! Zie heel vaak vieze hoofden en net niet witte blessen en kollen. Krijtblok is ook heel handig om het net wat witter te laten lijken, maar dit kan alleen als het witte al brandschoon is. En verder, alle gespen en metalen delen van je tuig kun je heel mooi oppoetsen met Commandant nr. 4.

Waar koop je dat krijtblok ?!

myhorses4evr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 13:59

kan je de gespen van je hoofdstel ook met dat koperpoets doen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:18

Krijtblok koop ik of van iemand over die er altijd een hele berg in GB koopt, of ik laat hem bestellen in een ruitersportzaak. De betere zaak besteld het voor je.

Met gewone koperpoets kun je niet je gespen oppoetsen, tenzij je koperen gespen hebt. Commandant nr 4 werkt voor alle metaalsoorten, enorm makkelijk. Anders kun je misschien nikkel of zilverpoets gebruiken.

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:22

Neonlight schreef:
Mijn ervaring is dat wassen een mooier effect geeft als droogshampoo. En sommige paarden vinden het water op het hoofd ook heerlijk!

zoals die van mij

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:35

wij gebruiken al 7 jaar equistar en nog nooit zijn ze er raar uit gaan zien, als ze aan het zweten geslagen waren....
het is ook de hoeveelheid die je erop doet..
ik doe het meestel op de zachte borstel en dan over de vacht heen...

myhorses4evr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 15:37

iemand nog meer tips over hoe jullie je paard helemaal schoonmaken voor een wedstrijd?

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:51

witte benen wassen met betadine shampoo.
lichaam doen we met zwitsal shampoo.
staart met paardenshampoo, met zijdeproteïne
wordt het al gladder van.
hoeven doen we met hoefolie, vet sluit de hoef af.
na staart wassen, goed equistarren, en netjes uitpluizen zonder haren te breken. dan losse vlecht erin, volgende dag, of op concours even uitborstelen en klaar..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:23

Betadine shampoo werkt inderdaad heel goed, zilvershampoo vind ik nog een tikje fijner.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:48

dat gebruiken wij alleen maar voor schimmels...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:08

ik gebruik voor schimmels en witte benen ook zilvershampoo. Wel goed uitwassen want anders heb je blauwe of paarse vlekken

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 17:32

[quote="Chronos"]Ipv equistar op de vacht te spuiten kun je beter spritus gebruiken op een handdoek dit omdat er in equistar siliconenzit en daardoor sluit je de vacht af en als ze gaan zweten gaat het er niet uit zien..

Gebruik voor dat je het bit in doet uierzalf in de mondhoeken dit omdat paarden met S&T nog al snel de mondhoeken kapot heeft en dat vinden jury's niet fijn om te zien..

Zorg de dag voor de wedstrijd ervoor dat de stiftgaten schoon zijn en vul ze met een prop watten met hoefvet erop dan heb je de gaten zo schoon..

quote]

Je kan ook de spiritus in een emmer water doen en daarmee je paard zeg maar afsponsen, toen ik in Engeland op een dressuurstal stage liep noemden ze het Surgical Spirit, jaja. En over de benen van mn paard, Ik scheer m in t najaar waarschijnlijk toch helemaal en dan valt t niet zo op. maar rond deze tijd van t jaar moet ik steeds de sokken wegknippen en dat vind ik er eigenlijk nooit zo netjes uitzien, vandaar t opscheren..