L1 - Lichtrijden met wijken...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knightloekie

Re: L1 - Lichtrijden met wijken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:12

ik heb het ook hoor daantjuh.. Tuurlijk begin ik met lichtrijden !! Maar mijn paard is echt groot, nl 1.75 m En omdat ik doorzit heb ik meer te vertellen, kan ik ook mijn benen en handen veel stiller houden Hihi zo heeft ieder het zijne !!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:21

Renske20 schreef:
denk dat het ook per paard verschilt, en omdat de mijne een blessure aan rug/bekken heeft gehad merk ik nog beter dat doorzitten terwijl hij zich strak houd in zn rug niet echt goed is, gaat ie meteen achter korter lopen

ach voor degene die het wijken en lichtrijden niet fijn vinden, het is maar 5 meter en na 10 wp ben je er vanaf

Ja en ik kan me voorstellen als je paard korter gaat lopen, jij minder stil kan zitten en hij eigenlijk nog gevoeliger word in zijn rug waardoor hij nog moeilijker gaat lopen en dan heb je z'n cirkeltje!
Mijn paard heeft ook rug problemen, maar vind het niet erg als ik doorzit, omdat ik dan nog stiller zit.
En dan gaat ze nog fijner lopen waardoor ik nog fijner kan zitten!

En ach ja gelijk heb je, 10 puntjes en je mag doorzitten.
En het is maar 5 meter, moet lukken.

@knightloekie
Inderdaad zo ervaar ik het ook een beetje!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:26

Ik heb vandaag 1 proef doorgezeten met wijken en no comment en een 6 Heb nog nooit een 6 gehad.. altijd een 4 of een 5.. Op links had ik wel een 4, maar ze ging toen nog niet echt

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 09:30

Gefeliciteerd Miesie! toch wel grappig dat ze daar niet naar kijken...

Ik heb het zaterdag even geoefend, en het ging niet eens zo slecht als dat ik verwachtte dus zal de eerste keer proberen licht te rijden. Als de punten niet zo super zijn gaan we wel doorzitten

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 09:45

Idd..dat niemand erop let Maar heb laatst geschreven en toen keek de jury idd alleen naar het beenwerk... Maar nee ik durf het niet.. Ik hoef nog maar 1 puntje zul je niet zien dat er bij mij wel naar gekeken wordt en ik 155 punten krijg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:42

Zo zou ik toch echt mijn punten niet willen binnen halen.
Je paard moet gewoon luisteren naar je beenhulp, wijkt hij niet als je lichtrijd, zegt dat iets over je hulpen. Niet over je paard.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:47

Het is ook wel vreemd ja,,
ik oefen ook altijd met doorzitten.
Maar ik moet nog 8 puntjes voor ik in het L1 zit dus dat duurt nog wel even .
Ik denk ook niet dat veel jurys er op letten, ze zijn veel te druk bezig met naar de benen te kijken.
Je kunt het ook een keertje proberen en dan zien hoe die jurys erop reageren. Maarjah,, elke jury is weer anders.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 10:49

Nou, als de jury er dus WEL op let krijg je -2. Dus je kunt beter gaan lichtrijden met een 5 als doorzitten met een 6 of 7 voor het wijken. Ook ik heb er moeite mee, maar die proeven zijn er nu eenmaal om na gevolgd te worden. Dan toch maar niets beter gaan oefenen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 11:35

ShannaY schreef:
Zo zou ik toch echt mijn punten niet willen binnen halen.
Je paard moet gewoon luisteren naar je beenhulp, wijkt hij niet als je lichtrijd, zegt dat iets over je hulpen. Niet over je paard.

Tja, dat is ook wel zo. Maar schouderbinnewaarts doe je ook met doorzitten.

Ik zag al spoken voor ik het probeerde, want met het oefenen ging het nog best aardig lichtrijden en wijken tegelijk

Maar ik kan me voorstellen als iemand met doorzitten een 7 of 8 scoort wel een -2 wil riskeren om uiteindelijk een 5 of 6 te halen als dat ze bv een 4 zouden halen met lichtrijden...

Persoonlijk vind ik lichtrijden met wijken niet prettig omdat je het paard makkelijker uit balans krijgt daardoor. Plus dat ik minder goed kan voelen of de achterhand voor de voorhand komt.

Maar ach, het is maar 5 meter en na het oefenen valt het me eigenlijk alles mee. Nu eerst maar die 2 punten halen en kijken of de jury daar ook zo over denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 11:48

Ik zal je nog wat sterkers vertellen… ik heb altijd doorzittend gereden, toen ik ben begonnen met wedstrijden, moest ik dus gaan lichtrijden, ik kon het absoluut niet! Toch ben ik gaan oefenen en oefenen, het word niet voor niks in de oefeningen gevraagd. Het gaat erom, dat jouw paard (even uitgaand van jongere paarden) zijn oefenen moet kunnen doen terwijl je lichtrijd, omdat doorzitten bij een jong paard slecht kan zijn (bij veel doorzitten). Daarom word er ook nog in de lichtere nivo’s gevraagd om lichtrijdend te wijken, je paard hoort immers goed aan de hulpen te staan, ongeacht je lichtrijd of niet. Eerst kreeg ik mijn paard nieteens normaal naar beneden en voorwaarts als ik lichtreed, maar nu is het een peace of cake!

Let wel op met wijken, je kunt beter de achterhand achterlaten, dan dat de achterhand voor is, dat probleem heb ik, omdat hij te graag opzij wil. Dan wijk je maar wat minder, als hij maar wel op zij gaat, en niet gewoon schuin naar de overkant loopt. Je hoeft nog maar 2 punten joh, dat betekend toch dat je het al die tijd gewoon goed gedaan hebt?!

Met doorzitten krijg ik mijn paard ook beter aan het lopen, maar ik moet hem ook goed kunnen laten lopen als ik lichtrijd. En dat lukt ook gewoon als je paard goed aan de hulpen is.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:12

Je moet tussen D en G 5 meter wijken. Ik weet niet hoe je dit moet intrepeteren (hoe schijf je dat, dyslect) Maar ik ben met die 5 meter wijken vaak echt wel die 28 meter kwijt. Ik hoor hier mensen zeggen. ach het is maar 5 meter..... Maar als ik licht rijd dan neem ik die hele 28 meter om 5 meter opzij te gaan. Als ik doorzit dan gaat het vaak wat sneller.

Hoe moet je die oefening eigenlijk opvatten? Is het net zoiets als tussen c en h in galop? of moet je van D naar G 5 meter geleidelijk naar rechts/links?
Overigens ga ik niet doorzitten als dat niet gevraagd wordt. Ookal ziet de jury het niet. Dan maar wat meer oefenen thuis.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:17

Je moet tussen de letters D en G laten zien dat je 5 meter wijkt voor je linker en rechter been.. Dat houdt in dat je van de middenlijn (letterD) tot 5 meter voor de hoefslag hebt om te wijken.. Dus je lijn van het wijken mag maar 5 meter naar links of recht zijn.. en dan moet je rechtdoor

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:20

ja precies
dus je vind het dus hetzelfde als tussen C en H in galop. Ofwel zelf bepalen waar als het maar 5 meter is.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:24

oosterhoff schreef:
ja precies
dus je vind het dus hetzelfde als tussen C en H in galop. Ofwel zelf bepalen waar als het maar 5 meter is.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:27

Oww.. even helemaal off topic !! maar over het zelf bepalen waar je de overgang rijdt, dat wordt vanaf april 2006 juist gevraagd.. Je mag bijv. op de hele lange zijde je overgang voorbereiden

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:31

Ook maar ff offtopic dan.. Die nieuwe regels..... Je verlaagd gewoon het niveau. zullen we zien dat we op een hoger niveau vastlopen dan nu het geval is. De nieuwe regels zijn goed voor jonge paarden en onervaren ruiters/amazones met ambitie. Maar voor de minder getalenteerde paarden en de minderambitieuze ruiters/amazones heeft het geen enkel nut.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:34

daar heb je gelijk in.. maar ik ben/was zo'n onervaren ruiter en ik moet zeggen dat het voor mij in het begin dus wel handig was geweest.. Aangezien ik 3 bordjes later pas de galopknop had gevonden en die weer 12 bordjes te laat wist uit te zetten
Maar er zijn super veel mensen die het gewoon op het netjes rijden moeten hebben, dus meer het op de letter rijden, dus dan is het nadelig denk ik

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 12:38

't is leuk om hogerop te komen maar als je vervolgens op een ander niveau strand heeft het geen enkele zin. Hooguit voor een jaar of 2 (als je regelmatig op wedstrijd gaat) En ik neem aan dat elke wedstrijdruiter toch wel langer dan 2 jaar wil meedoen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 13:50

oosterhoff schreef:
't is leuk om hogerop te komen maar als je vervolgens op een ander niveau strand heeft het geen enkele zin. Hooguit voor een jaar of 2 (als je regelmatig op wedstrijd gaat) En ik neem aan dat elke wedstrijdruiter toch wel langer dan 2 jaar wil meedoen.

jazeker !! Ikke wel tenminste !! Ik wil eigenlijk toch wel zo hoog mogelijk proberen te komen... Maar ik wil onder normale omstandigheden niet langer dan 1 jaar in 1 niveau zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:07

Nee precies, daarom wil ik juist de lage niveau’s (ook de hoge) gewoon rijden zoals het hoort, en niet afraffelen om zo snel mogelijk door te gaan naar een ander niveau, waar ik dan dus eigenlijk helemaal geen bal te zoeken heb, aangezien je dan niet eens op een lager niveau goed je oefenen zoals ze horen uit kan voeren. Dan moet je niet starten vind ik! Vind ik sowieso dom, maar doordrammen op de winst om gelijk over te gaan… ik doe dan liever wat langer over mijn puntjes, wetend dat ik alle oefeningen correct heb uitgevoerd, dan dat ik het afraffel en snel overga.. Dan heb je in mijn ogen ook niks in een niveau hoger te zoeken.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:25

Dat klopt !! Je ziet dat echt super veel !! Maar ik geloof er ook in dat je bijv. snel door een niveau wil omdat het volgende niveau je beter ligt !! Ik had dat met het B.. sjee zeg.. En toen ik naar het L1 ging..had ik in no time 9 wp's bij mekaar! Maar je ziet echt mensen die ergens zitten te plaren en niet meer verder komen !! En als ze dan al punten halen is het puur omdat ze de juiste wedstrijdjes uitzoeken en super vaak gaan !! Als je dat doet kun je idd beter (een tijd) thuis blijven denk ik dat zou ik tenminste wel doen.. Dat ik weer op het niveau zou rijden en zeker van mezelf ben dat ik weer punten zou kunnen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:35

Ik denk dat hogere niveau’s mij ook beter liggen, omdat mijn paard goed bezig gehouden moet worden, maar dat vind ik geen excuus om dan de rest van mijn niveau’s af te rafelen. Als ik doorzit, krijg ik mijn paard veel beter aan het lopen, maar dan ga ik niet alles snel afraffelen om naar die L2 te gaan om door te kunnen zitten. We moeten toch alles kunnen? Als je nog niet klaar bent voor iets, moet je er ook niet aan beginnen. Maar ach, veel mensen hebben er een andere kijk op, hun goed recht, maar ik wil mijn punten wel verdienen!

Bovendien vind ik dat het wijken in de L2 dan ook ontzettend onderschat word, als jou paard niet wijkt voor je been terwijl je licht rijd, zal dat hele stuk naar de hoefslag flink tegenvallen als je wel kunt doorzitten eenmaal in de L2. Die paar flinke passen kunnen heel wat schelen. Je paard wijkt dan toch minder goed, als hij weigerd te wijken terwijl je lichtrijd, zal het met doorzitten ook niet niet zo zijn, zoals het zou zijn als je zowel met lichtrijden als doorzitten je paard opzij krijgt.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 14:50

oosterhoff schreef:

Ik stop december, ben 18 geworden dus ik wil nog proberen een keer L2 te starten en wil ik graag toch me punten halen..
Ik heb nu ongeveer 15 keer gestart ofzo..
Als ik alle tijd had dan was het niet zo erg geweest, maar heb nog een paar maandjes te gaan en ook bijna geen mogelijkheid om uit te starten dus moet het met 1 wedstrijd hooguit 2 per maand doen..
Gister heb ik me proeven helemaal verpest Ik had voor het wijken en middengalop hele goede cijfers, maar had de rest niet netjes gereden.. Maar dat is voor mij toch een bevestiging dat ik klaar ben voor de L1 (heb nu inmiddels 7 winstpunten..) Mijn pony is niet echt goed aan de hulpen omdat ze zo'n 9 jaar manegepony is geweest dus daar ben ik nu wel mee bezig en ze reageert ook steeds beter!
En ik vind het zelf ook nog 's moeilijk om haar goed om te duwen met lichtrijden..
Maar ik vind wedstrijden leuk en als mijn pony niet pefect luistert, dat weerhoud mij er niet van om wedstrijden te rijden.. Zou ik nou altijd lage punten rijden dan heeft het weinig zin, maar ik rijd bijna altijd winst of zit in de 150.. En wat is de B of de L1 nou.. Dat zou elk paard moeten kunnen lopen ook al zijn ze niet super aan de hulpen..
Praat je nou over de M dan moet je idd niet gaan starten met een paard wat slecht aan de hulpen is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 15:09

Citaat:
En wat is de B of de L1 nou.. Dat zou elk paard moeten kunnen lopen ook al zijn ze niet super aan de hulpen..

Blijkbaar heel wat.. als je niet je paard niet voor elkaar kunt krijgen met lichtrijden, dan is de L1 zeker wat. Ik vind de L1 toch echt heel wat anders dan de B. Je paard moet gewoon ten alle tijden goed aan de hulp zijn. Klaar uit. Waar doe je het anders voor?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 16:02

Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vindt om te rijden en dan door een vakkundig persoon beoordeeld te worden en dan aan de punten te werken wat niet gaat en de oefeningen die er steeds bij komen!
Ook al kan je paard niet wijken kan je nog aan je punten komen, daarom vind ik de L niet zo heel wat het zijn meer overgangen en firguren rijden..
Maar ik snap je klaar uit niet helemaal.. Elk paard is anders en er zijn honderden paarden die niet ten alle tijden aan de hulpen zijn.. Ik denk dat geen enkel paard ten alle tijden aan de hulpen is..
Maar waarom zou je dan geen wedstrijden rijden? Als je paard redelijk aan de hulpen is en je haalt je punten gewoon zie ik nergens problemen in?
En iedereen heeft een ander doel met wedstrijden.. Mijn doel is gewoon lol hebben en niet om heel hoog te komen aangezien ik binnen een paar maanden stop.
En als je doorzit met wijken en je wil toch hoger komen maakt het ook niet uit want in de L2 moet je doorzitten.. En in de M en Z ook, dus dan heb je het lichtrijden met wijken al helemaal niet nodig..

Ik snap ook niet dat mensen zich in dit topic er druk over maken.. Wat maakt het uit dat jij die -2 riskeert, voor mij maakt het zoiezo niet uit, want anders haal ik meestal nog een 4..
En we zijn helaas niet allemaal anky, maar waarom zouden we dan met z'n allen geen wedstrijden rijden, zolang je er lol in hebt is het toch leuk!
En de reden dat ik stop als ik 18 wordt (want ik rijd tenslotte voor je lol, dus dan zou je natuurlijk door moeten gaan..) is omdat ik als ik de L2 haal dat genoeg vindt voor mijn pony.. En we zijn ook niet klaar voor een hogere klasse, wie weet als we het over een halfjaar wel klaar zijn vragen gewoon die startkaart aan..