Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Juryvraag: wel of niet verkeerd rijden en dus -2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:35

Je moet als jurylid de 1e poging beoordelen tenzij dat echt onmogelijk was.
In feite word je dus idd dubbel gestraft, Anoukie. Je krijgt en -2 voor de fout en je middendraf zal er wsch ook niet zo mooi meer uit komen.
Gewoon goed je proef uit het hoofd kennen en niet meer fout rijden dus

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:37

Fitz, dan kun je dus beter de diagonaal afmaken met een goede middendraf (voor een 7 of zo) en de -2 maar accepteren dan proberen direct te corrigeren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:37

Nog even een toevoeging hierop wbt 1e poging. Dit is om te voorkomen dat mensen bij een mislukt onderdeel even een volte rijden en de oefening dan herhalen in de hoop op een beter cijfer.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:11

Maar, als je nu de diagonaal opgaat en er dan achter komt dat het fout is, een volte rijdt en dan de oefening opnieuw rijdt, heb je neem ik aan niet -2 en -4 omdat je én verkeerd rijdt én nog eens een volte rijdt om de oefening opnieuw te doen ?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:04

Leerzaam verhaal dit. Ik heb ooit eens een 0 gekregen voor niet uitgevoerd en dan ook nog -2 omdat het verkeerd was uitgevoerd.
Dat mag in ieder geval niet volgens de KNHS want daar heb ik toen nagevraagd.

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:16

Je hebt de oefening maar 1x ingezet, een vergissing vermaakt, maar niet de gehele oefening opnieuw gereden.
Volgens mij krijg je hier geen extra aftrek punten voor (-2), maar ''gewoon'' een onvoldoende omdat de oefening is mislukt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:20

In dit geval ging het om een paard die stil ging staan in de eenvoudige wissels. Kreeg dit grapje dus ook drie keer op mijn protocol.

tweedle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:08

Toevallig was ik afgelopen dinsdag zelf zo stom om bij een middendraf over de lange zijde, zo de diagonaal op te rijden. Ik zag zelf al direct dat ik niet goed zag en ben toen weer naar de hoefslag gereden. Wel nog een redelijke middendraf geprobeerd te tonen.

De jury heeft voor dat onderdeel een 6 gegeven met als commentaar: wijkt van lijn af. Ik heb geen -2 gekregen voor dat onderdeel.

Dit is natuurlijk een voorbeeld uit de praktijk. Ik weet natuurlijk niet of deze oplossing ook volgens het boekje is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:59

Barbara_m schreef:
Je hebt de oefening maar 1x ingezet, een vergissing vermaakt, maar niet de gehele oefening opnieuw gereden.
Volgens mij krijg je hier geen extra aftrek punten voor (-2), maar ''gewoon'' een onvoldoende omdat de oefening is mislukt.

Zo zou ik het ook beoordelen. Ik neem aan dat je niet erg ver van de hoefslag was toen je je lijn herstelde Anouk? Als je zou hebben doorgereden zou ik geclaxoneerd hebben, in dit geval waarschijnlijk niet.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:11

Ik geef toe, dit is mijn voorbeeld . Maar er was nogal wat onduidelijkheid over, ook bij diverse andere juryleden, dat ik het eens op Bokt wilde vragen aangezien hier ook diverse jury's zitten.

Ik had mn middendraf nog niet ingezet toen ik erachter kwam, dus stuurde na een meter of 2 zeg maar meteen terug. Dus die -2 had ik zelf niet verwacht.

Daarom mijn vraag: wat moeten jury's doen volgens hun opleiding?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:15

KarinvdM schreef:
Barbara_m schreef:

Zo zou ik het ook beoordelen. Ik neem aan dat je niet erg ver van de hoefslag was toen je je lijn herstelde Anouk? Als je zou hebben doorgereden zou ik geclaxoneerd hebben, in dit geval waarschijnlijk niet.

Kun je nagaan, en ik moet nog beginnen aan mn cursus
(Helaas moet ik nog 2 jaar wachten voordat ik de min. leeftijd heb bereikt).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:23

Toch jammer dat er dus geen duidelijke richtlijnen voor zijn, begrijp ik dat goed? Wanneer wel of geen "verkeerde" oefeningen of wanneer we/geen puntenaftrek?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:27

Anoukie schreef:
Toch jammer dat er dus geen duidelijke richtlijnen voor zijn, begrijp ik dat goed? Wanneer wel of geen "verkeerde" oefeningen of wanneer we/geen puntenaftrek?

Jawel, wel duidelijke richtlijnen: vergissing in het programma is -2 !!!
Het is maar net hoe juryleden dat in de praktijk brengen en hoe soepel ze zijn, maar er zijn wel degelijk richtlijnen voor!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:29

Off topic
Hoe waren je punten??

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:33

Anouk, het is toch niet mogelijk om op een cursus alle eventueel mogelijke fouten en vergissingen te bespreken?
De jury zag het op dat moment zo en daar is niks meer aan te veranderen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:33

Citaat:
Om het voorbeeld van die H-K middendraf even te nemen: als de ruiter/amazone snel achter zijn/haar vergissing komt en hersteld doe ik nix, maar als ze doorrijden druk ik wel ff op de claxon. Als puntje bij paaltje komt, moet je altijd waarschuwen, maar nogmaals, als ze snel herstellen doe ik dat dus niet

nou laatst kwam een jury er pas na 8 punten achter dat ik verkeerd was gereden..
en ik zat daar maar op mijn paard van dit is verkeerd, dit kan niet.
Ik zei het ook hardop!
zo zat ik bijvoorbeeld op de rechterhand en moest in de linkergalop!
en ik maar dit klopt niet tegen de voorlezer. (ze was vergeten te melden K-x-m van hand veranderen)
en ik had toch -2.
en eigenlijk vond ik dat een beetje raar omdat ze het zelf niet doorhad.
Als ik niks had gezegd was het haar niet eens opgevallen.
Nou hoe goed let je dan op als jury?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:34

Lielle schreef:
Fitz, dan kun je dus beter de diagonaal afmaken met een goede middendraf (voor een 7 of zo) en de -2 maar accepteren dan proberen direct te corrigeren.

Juryleden, dus dit is dan de betere optie?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:37

Lielle schreef:
Lielle schreef:

Juryleden, dus dit is dan de betere optie?

Ik denk het niet, want punt 1: je wijkt dus af van wat er wordt gevraagd = -2, punt 2: je komt niet goed uit, dus je zou dan weer een volte moeten maken om op de goede hand te komen, officieel zou dat dan -4 worden, ik geloof dat ik gewoon z.s.m. zou proberen te herstellen en dan die -2 maar op de koop toe nemen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:38

maar die volte is de consequentie van punt 1, en als je dat dan nog een keer straft ben je IMO niet eerlijk bezig.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:42

Tja, dat vroeg ik dus ook al eerder Lielle, dat zou dan ook weer kunnen.

Olijfje, in dit geval had de proef 156 punten opgeleverd, maar door de -2 154 punten .

Karin, hoeft ook niet hoor, maar omdat ik dus 4 verschillende juryleden heb gesproken later en geen van alle hetzelfde tegen me zei of het eigenlijk zeker wist , vroeg ik me gewoon af hoe de regels zijn. Ze zijn mij iig dus niet duidelijk .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:45

als dat nl zou kloppen zou je in het volgende geval

B afwenden, E rechterhand en combinatie gaat links dus ook -2 en -4 krijgen want je laat de rechterwending niet zien en je moet een volte rijden.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:50

Lielle schreef:
als dat nl zou kloppen zou je in het volgende geval

B afwenden, E rechterhand en combinatie gaat links dus ook -2 en -4 krijgen want je laat de rechterwending niet zien en je moet een volte rijden.

ik ben even te snel geweest met mn oordeel, als je bovenstaand voorbeeld neemt, is het inderdaad -2.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:50

Ik zou als het kon terug gaan naar die H-K lijn als ik al te ver weg was reed ik een mooie beheerste rechtsom keert en deed de lijn opnieuw.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:52

Anoukie schreef:
Tja, dat vroeg ik dus ook al eerder Lielle, dat zou dan ook weer kunnen.

Olijfje, in dit geval had de proef 156 punten opgeleverd, maar door de -2 154 punten .

Karin, hoeft ook niet hoor, maar omdat ik dus 4 verschillende juryleden heb gesproken later en geen van alle hetzelfde tegen me zei of het eigenlijk zeker wist , vroeg ik me gewoon af hoe de regels zijn. Ze zijn mij iig dus niet duidelijk .

O balen is dat zeg!!
Ik leef met je mee heb t ook al eens gehad!!
Nou ja als je t verteld zou ik de min 2 gewoon vergeten

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:52

Het is gewoon simpel... -2 en de eerste poging punten. Je wordt dus (al eerder hier gezegd) dubbel gestraft. Het ligt er helemaal aan hoe de jury en de ruiter hier zelf mee omgaan. Over het algemeen wordt een jury ook geleerd sportief met de reglementen om te gaan. Het ligt er dus gewoon aan wie er achter de C zit. Je zou ook kunnen toeteren/bellen, een -2 geven en de ruiter het onderdeel opnieuw laten rijden....