De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

Re: De nieuwe dressuurproeven, discussiepunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:40

[/quote]

Uhm wat bedoel je hier precies mee??[/quote]
dat ze de proeven wel kunnen veranderen maar dat wat ze graag willen zien beter kunnen veranderen door een splitsing te maken tussen hobbyruiters en sport/fanatiekeruiters zodat het voor iedereen leuk blijft en degene met een wat minder paard of ruiter zo ook mee kan blijven doen, ik denk dat ze hier meer wat mee opschieten als die proeven veranderen want nogmaals met oefenen kan bijna iedereen deze proeven rijden

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:44

Ja maar dat vind ik dus onzin. Een minder goed paard kun je ook correct africhten. Perfecte overgangen leren en ontspannen en tactmatig leren lopen. Of je moet echt een paard hebben wat gewoon niet correct gebouwd is of gewoon wat mankeert. Mijn pony vroeger was ook geen dressuurwonder, maar ik kon altijd wel vrij bovenaan meerijden en heb meerdere keren gewonnen.

Het is onzin dat jij er meer aan moet rijden, je kent mijn paard niet eens, die doet het echt niet vanzelf hoor, en dat doet Salinero ook niet.

En tuurlijk zal een beter paard boven jou staan als je allebei een goede proef neerzet, maar dat is ook logisch want daar draait dressuur nou eenmaal om. Maar het is absoluut niet onmogelijk om met een wat minder getalenteerd paard goed te rijden.
En anders moet je je paard verkopen en er een jong beter paard voor terug kopen, maar het is wel erg makkelijk om altijd maar de schuld bij een ander te leggen. En nogmaals goede paarden moeten ook getraind worden, die worden niet met de piaf geboren hoor.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:53

het gaat mij niet om bovenaan staan begrijp mij goed, ik steek heel veel trainingsarbeid in mijn paard en ze staat super aan de hulpen (voor mijn gevoel)maar ze heeft nou eenmaal geen mooie bovenlijn en weigert om (te) diep (wat veel toch graag zien) te lopen. een paard met van"nature"een mooie bovenlijn lijkt alsof hij netter loopt. mijn paard loopt netjes aan de teugel maar "bovenin" bij iets spanning is de onderhals iets zichtbaar en duurt even voor ze weer spanning afvloeit bij paarden met "reserve in de bovenlijn valt dit (spanning) vaak niet eens op, en scoren deze voor mijn gevoel makkelijker.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:02

Dat ben ik wel met je eens, maar ieder paard heeft zijn gebrek of moeilijkheid. Als mijn paard niet nageeflijk loopt staat dat ook op mijn protocol en krijg ik ook aftrek van punten. Maar dat is dan ook een onvolkomenheid in de afgerichtheid van mijn paard. Als hij dit niet doet krijg ik ook die aftrek niet. Ik zie het juist als uitdaging om mijn paard zo te trainen dat ik een keer bovenaan sta en dit ook heb verdiend. Want ik heb best een goed paard, maar er is altijd wel iemand met een betere. In mijn regio rijd ik af en toe ook tegen paarden die de PAVOcupfinale hebben gelopen, maar ook die kunnen schrikken en moeten ook alles leren. Ik vind het juist een uitdaging om daar tegen te starten.

Maar goed, vond het een gezellige discussie, maar moet er nu helaas vandoor. Dus volgend antwoord kan even op zich laten wachten

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:07

van de discussie (gezellig) ben ik met je eens! maar om met mijn paard tegen pavopaarden te starten(help) en daarom vind ik dat ze beter kunnen splitsen(hobby/fanatiek) dan proeven makkelijker maken en gaan letten of het paard zich wel als een happy atleet gedraagd begrijp je...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:18

@ bruine, waar wil je de grens dan trekken?

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:37

nou om te beginnen de "stalruiters"te scheiden, volgens mij ben je dan al een heel end

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:56

@ bruineik denk dat je jezelf tekort doet. Ik vindt het ook onnodig om scheiding te maken want die is er nu ook niet en ik zie het verschil niet

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:53

frunnik schreef:
Er is een wel een verschil tussen een duur paard en een goed paard. Ik heb ook een goed paard, maar daar heb ik echt geen enorme bedragen voor gegeven. Wel heb ik er een hoop tijd in gestoken om hem alles te leren wat hij nu weet. En hoe vaak ik wel niet boos wordt aangekeken als ik bovenaan sta. Wil je goed dressuur rijden heb je nou eenmaal een goed paard nodig, of je moet een wat minder goed paard super opleiden, want daar ontbreekt het een hoop mensen tegenwoordig ook aan.

Ik snap het probleem niet zo, als jij voor je plezier rijdt, waarom laat je dit dan vergallen door de 'dure' paarden???

Ben het helemaal met je eens; met een duur paard kun je ook best een slechte proef rijden; ook bij de nieuwe proeven!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:29

CGJ12 schreef:
Ik hoop zelf dat het in de praktijk inderdaad zo uitpakt dat de paarden met de betere gangen nu stukken hoger gaan dcoren.........

Het gaat toch om het gereden zijn?

Paarden met goede gangen lopen aan een touwtje

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:58

ik vind het altijd een beetje jammer dat de mensen die op een knopjes paard zitten (zon knol die toch wel netjes loop, wat voor beginner je er ook op zet) altijd hun pnt krijgen ik reed zelf landelijk op een draver die 10 keer zo moeilijk is en voor een draver ook heel redelijk liep, ik weinig in de hoge pnt zat, ik vind dat ze er ook naar moeten kijken hoe de ruiter rijd, en of tie wel een beetje kan rijden. niet soms?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:00

Ik ben het niet helemaal eens met het gezegde dat wanneer je met een "goedkoop" paard rijdt, die geen Jazz achter zich heeft staan dat je dan bij voorbaat geen punten scoort. (ik geloof dat het zo ongeveer gezegd werd, maar als het niet zo bedoelt is dan hoor ik het wel ) Ik rijdt zelf met een flinke tank, met een Holsteiner vader welke absoluut geen Jazz is of zelfs maar in de buurt komt. En gewoon hier in het dorp gefokt is voor de lol. Toch zal het zeker
niet de eerste keer zijn (en ik hoop ook niet de laatste) dat ik wel degelijk Jazz paarden eruit rijdt. Waarom? Olivier heeft 3 echt goede gangen, hij loopt echt taktmatig, dus als hij gewoon loopt (en nergens van schrikt )rijdt ik meestal echt voor de prijzen. Tuurlijk is de kans met een Jazz groter dat ie goede gangen heeft, maar geen garantie!

Ik ben benieuwd hoe de proeven gaan worden, we zullen het wel zien

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:20

men draver zen galop is zoizo al minder als elk ander paard, al heb ik nog nooit een draver gezien die zo goed als die van mij kan galopperen maar tog word ik daar wel op afgestraft ik vind het gewoon vervelend dat ik door iemand die eigelijk niet zo goed kan rijden maar op een paard zit wat alles heel makkelijk enbraaf doet me eruit rijd en ik die er hard voor moet werken en een stuk beter rij dan word afgestraft maar ooit komt mijn tijd dat ik ook op een echte bonfire zit en dan bedoel ik niet een met persee papieren want als je gewoon een normaal rijpaard met 3 goede basisgangen, de juiste bouw, en het leuk vind bezit krijg k het ook voor elkaar

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:20

luwaniej1 schreef:
ik vind het altijd een beetje jammer dat de mensen die op een knopjes paard zitten (zon knol die toch wel netjes loop, wat voor beginner je er ook op zet) altijd hun pnt krijgen ik reed zelf landelijk op een draver die 10 keer zo moeilijk is en voor een draver ook heel redelijk liep, ik weinig in de hoge pnt zat, ik vind dat ze er ook naar moeten kijken hoe de ruiter rijd, en of tie wel een beetje kan rijden. niet soms?

Dat ben ik niet met je eens. Als ik mijn kwpn'er voor een sulky zet en meeneem naar de drafbaan om daar te racen zeggen ze ook niet, hij loopt wel hard voor een kwpn'er dus laten we hem maar vooraan zetten ook al is hij eigenlijk laatste.

Als je met een paard gaat springen die dat niet kan zegt de jury ook niet "tel die laatste twee balken maar niet want het paard springt voor zijn doen zo goed mogelijk."

Waarom wordt er bij dressuur altijd wel verwacht dat er rekening met de kwaliteiten van het paard wordt gehouden??

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:27

het is een jurysport en voor veel juries is een draver te min en heb je van te voren al geen winst ze hebben minder uitstraling maar als ze nou gewoon doen wat ze moeten doen is dat toch pnt waard

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:39

Luwaniej, het spijt me maar ik vind het echt onzin wat je zegt.
Als een draver goed loopt en 3 goede basisgangen heeft geloof ik niet dat er een jury zal zijn die jou achteraan zet omdat ze een draver 'te min' vinden. Beschikt hij niet over 3 goede basisgangen moet je denk ik niet teveel ambitie hebben in de dressuur.

Je doet aan de TT ook niet mee op een snorfiets. Je kunt wel je rondje draaien maar hebt niet wat nodig is om verder te komen. Het is één van 2-en. Of je bent gek met je draver en rijd gewoon voor je eigen plezier en ook rustig wedstrijdjes óf je schaft toch een paard aan wat wel 3 goede gangen heeft en waarmee je je dressuurambities nastreeft.

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:45

ik snap wel wat jullie bedoelen en ik ben inderdaad hardstikke gek op der en vind dat ze het goed doet, maar mischien niet goed genoeg ik heb inmiddels een ander paard wat ik nu aant beleren bent en dalijk uit ga brengen maar toch wil ik met haar ook blijven starten en mischien lig het aan mij maar ik heb toch echt het idee dat ik raar word aan gekeken als ik met me draver op stap ben

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:12

bruine schreef:
nou om te beginnen de "stalruiters"te scheiden, volgens mij ben je dan al een heel end

Leg dat eens uit?

Wat doe je met een hobbyruiter die, ik zeg maar wat, 4x Z gereden heeft?
Wat doe je met iemand die halve dagen werkt en daarnaast veel paarden rijdt? (eventueel ook voor anderen)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:16

Citaat:
Nu is dit vaak niet het geval, een "kameel"die netjes de ring wordt doorgestuurd, zonder fouten te maken, die wint veel te vaak!

Nu wordt het helemaal mooi, het gaat toch om de mate van africhting? als jij je super paard net zo netjes door de ring stuurt als die gene met die kameel doet win je, gagarandeerd. Win je niet, moet je je eens heftig achter de oren gaan krabben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:27

Ik ben ook erg benieuwd naar die punten 'kwaliteit van de gangen'. Wat is goed? Ik heb er hier een staan die zo tactmatig loopt als een klok, mooi ruim en ontspannen. Niet erg sterk of erg spectaculair. ben heel benieuwd wat dat gaat worden.

Daarbij stap en galop kun je niet veel aan doen, dat is voor een groot deel aanleg. Een draf kun je maken of breken. Er zit dus toch nog een rijtechnisch aspect aan, ook bij de gangen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 00:44

ik vind het wel een goed punt dat er meer naar de kwaliteit gekeken moet worden, ik zie nu al veels te vaak combinaties in de ring waarvan ik denk...nounou...en daar is de dressuursport denk ik niet voor bedoelt, het is nou eenmaal een gegeven dat een goed bewegend paard wat ook nog eens netjes door de baan gestuurd wordt bovenaan eindigd, als dit je steekt moet je geen wedstrijden rijden, er is nou eenmaal altijd baas boven baas.

en mensen die voor de lol meedoen..prima, mij zegen heb je, iedereen zijn lol, ik zal ook zeker niet een paard met mindere bewegingen, maar die technisch wel voor elkaar is geen punten geven, maar deze combinaties leggen het inderdaad af tegen het super bewegende paard die ook technish goed gereden wordt, dat is nou eenmaal zo en zal ook niet veranderen.

mensen die zich benadeelt voelen omdat ze een draver of een haflingen.enz rijden moeten in mijn ogen niet zeuren, tuurlijk heb ik ook wel eens een haflinger of draver in de ring die voor hun doen een nette proef rijden, die hebben dan net wel of net niet die winstpunt, iedereen weet dat als je wedstrijden gaat of wilt gaan rijden, dat je dan tegen de betere paarden op moet boksen...en dat je "minder" kans maakt om bovenin te scoren...wil je echt serieus wedtrijden rijden om verder te komen en iets te bereiken, zul je een goed paard nodig hebben..

in iedere tak van wedstrijdsport wordt gekeken naar kwaliteit of dit nou een honkbalteam is of hondensport...de beste gaan door en worden kampioen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:49

Ik rij met mijn haflingermerrie M2 en dit valt inderdaad niet mee maar ik leg de verantwoordelijkheid hiervoor bij mezelf. Als ik haar beter "eraan" en met meer schwung en veer kan gaan rijden, zullen de hoge punten echt wel komen. Hier ben ik van overtuigd. Anders kan ik wel stoppen met rijden. Ik heb geld genoeg om een dure topper te kopen maar hier ligt mijn hart niet. Ik wil het met mijn haf gaan doen!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:33

Ik ben het met Frunnik eens. Bovendien zou het volgens mij "officieel" zo moeten zijn dat je beoordeeld moet worden op wat je neerzet. (shoot me if I'm wrong) Maar als je met een toppaard bijv een middendraf neerzet die naar zijn kwaliteiten maar matig eruit komt, maar omdat dat paard zoveel extra heeft er nog uitziet als een 8, hoort dan eigenlijk een 7 te krijgen. Terwijl een Fjord die nietd ie extra kwaliteiten heeft voor strekken, als die strekt voor zijn leven, dan ook een 7 krijgt,terwijl het er dan toch "minder" uitziet. Ik vind dit terecht, maargoed, kan aan mij liggen.
Ik ben blij met wat ik gelezen heb dat ze bijv meer op de overgangen gaan letten en het gereden zijn. Je ziet weleens overgangen die je niet eens een overgang mag noemen, maar als ie keurig op de letter is toch nog een 7.. Zoals gezegd werd zie je om je heen dat 65-70% gewoon rijtechnisch niet voor elkaar is. Ik "hoop" dat er minder 6-jes jury's komen, en eens meer jury's die echt jureren voor een 4 of een 8..
Maargoed.. ik weet het ook nog allemaal niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:02

Ik blijf het raar vinden dat alleen in de dressuur van een jury verwacht wordt dat ze rekening houden met de kwaliteiten van een paard.
In geen enkele tak van de paardensport leeft dat zo sterk.
Renpaarden kunnen dan nog een handicap krijgen maar verder gaat alles gelijk op en jullie willen nu dat er in de dressuur met scheve maten gemeten wordt omdat het adners niet eerlijk is.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:13

Nee, niet met scheve mate meten.. Dat is onzin.. Ze moeten kijken naar de uitvoering. Maar dat voorbeeld wat ik aangaf met een Fjord of een toppaard.. Moet dat toppaard dan maar een 8 krijgen, ook al is het niet zo heel erg goed uitgevoerd? Het is niets met scheve maten meten.. met dat toppaard kan je gaan voor een 9, terwijl je dat met je fjordje (niets tegen fjorden ofzo, ik weet dat er hele goeie zijn , tis maar een voorbeeld) dat nooit zou kunnen.. Soms zie je ruiters met een paard die voor het "plaatje" leuk om te zien zijn, en die rijden zo hun puntjes, terwijl als je door het "plaatje" heenkijkt, je ziet dat het technisch helemaal niet zo tiptop is. Mensen met een minder bedeeld paard hebben geen voordeel van dit "plaatje" en dat zou niet zo moeten zijn. Ik had zelf ook een goed paard, en heb ook vaak zat meegemaakt dat ik voordeel deed uit het "plaatje". Dan reed ik dik twee winstpunten voor een proef die ik zelf technisch echt niet zo lekker vond.. tis leuk ,maar een lekker gevoel houd je er niet aan over hoor.. (ik niet tenminste)