jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: jury's, kunnen ze geen hoge cijfers geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:16

daar gaan we weer...

Kitty schreef:
Je kunt je vraag ook omkeren:
ruiters, kunnen ze niet meer voor hoge cijfers rijden?

Het is, ondanks dat het om een jurysport gaat, nog steeds zo dat de jury echt niet om je heen kan als je een supergoede proef neerzet. En dan zul je ook echt wel eens een hoger cijfer rijden dan een zes of zeven.

Inderdaad Kitty.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:55

heidehofs schreef:
ik bedoel ook niet dat ze niet worden gegeven. maar jury's durven sneller lage punten te geven dat hoge punten.

Kijk dan eens goed rond op een wedstrijd.
Dan zie je er (helaas) heel veel die voor 4-en lopen, en erg weinig die voor 8-en lopen..

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:07

Ik heb het idee dat voor de meeste jury's de punten van 4 tot 8 lopen. Ik vind dat er zeker niet te streng gejureerd wordt. Toen ik nog met Max Z2 liep en hij baggerwissels maakte kreeg ik voor die wissels eigenlijk nooit lager dan een 4 of 5, terwijl het van mij ook gewoon 2en hadden mogen zijn. Maar ik denk dat de juryleden dat niet zo snel geven omdat ze ook niet snel een 9 of 10 geven. Dat zal wel psychologisch zijn . Als je uitgaat van een 5 voldoende dan zitten jury's vaker te hoog met hun punten dan te laag wat mij betreft. Je krijgt sneller een 7 voor iets dat goed gaat dan een 3 voor iets dat slecht gaat

Tres Chic heeft afgelopen weekend een fijne L2 proef gelopen, daarin zaten 9 8en De jury had genoten van de proef zei hij . Het totaal kwam uit op 179 pnt dus we waren zeer tevreden. Eigenlijk heeft ze in iedere proef wel 1 of 2 8en dus die worden er zeker wel gegeven.

Misschien moeten we wel af van de 5 = voldoende en het cijfers geven gelijk maken aan hoe we gewend zijn namelijk vanaf een 6 is voldoende. De winstpunten zouden dan pas moeten beginnen bij 65%. Misschien iets om gelijk met het nieuwe systeem in te voeren april volgend jaar

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 06:47

Misschien komt het deels omdat je als ruiter vaak denkt, nou mijn middeldraf is veel beter dan de rest van mijn onderdelen, dus daarvoor zou ik eigenlijk een 8 moeten hebben, terwijl de jury je niet met jezelf vergelijkt, maar met andere combinaties.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:41

Nee, dat denk ik niet. Die middendraf kan best voor een 8 gaan, alleen hoe waren de overgangen heen en weer terug? Als die maar een 6 of 5 opleveren zit je dus zo weer op een 6. een goede jury schrijft dat erbij: middendraf goed, overgangen minder.

Ik wacht met smart op de nieuwe, uit elkaar gehaalde protocollen, dan zou dit "probleem" opgelost moeten worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:46

love_sander schreef:
Ja ik vindt dit ook kloppen, laatst was ik een heel klein beetje te laat bij aangaloperen, want het waaide heel hard en ik kon me moeder niet verstaan. [Leer de proeven nooit uit me hoofd ]
Gelijk een 4.
En ook een pasje galop in middendraf; een 4
Ze zijn steng, maar daarin tegen heb je wel een verdiende winstpunt.

En terecht! Ik weet niet in welke klasse je rijdt maar (afgezien van dat je je proef gewoon moet kennen en ik bedoel, rijd ze thuis een paar keer door en je kent ze, right?) te laat aangalloperen is een grove fout. Laat je mee zien dat je paard niet aan de hulpen staaat - daar gaat de jury vanuit! Bovendien ben jij waarschijnlijk geschrokken van poedersuiker ik moet in galop en was de overgang niet goed voorbereid en waarschijnlijk niet goed. Als de overgang ook niet goed was zou je bij mij eerlijk gezegd nog minder dan een 4 halen.

Galop in je middendraf geldt als onregelmatig. Een normale middendraf van een simpel beest dat niet al te best kan strekken, wellicht zelfs wat slingerend in de lagere klassen, wordt een 5. Jij vindt jouw onregelmatige middendraf dan beter? En dan weten we nog niet hoe je paard strekt? Wat had je dan gewild, een 8?

Ik vind (voor alle dressuurruiters): Als je dressuur gaat rijden en je punten vallen lager uit dan verwacht, kijk eens eerst naar jezelf en je rijden voor het alweer aan de jury, je paard of de omstandigheden ligt. Die juryleden gaan er echt niet zitten met de intentie - ha vandaag lekker eens proberen verliespunten uit te schrijven! Die vinden het ook leuk om goede combinaties voorbij te zien komen en winstpunten uit te kunnen delen. Jammer dat er zoveel ruiters langskomen die dat winstpunt niet verdienen

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:57

Ja... haha.... maar de meeste juryleden laten bar weinig opschrijven hoor heb ik afgelopen weekend al weer gemerkt. Maar aan de andere kant komt er na afloop ook niemand naar je toe om uitleg te krijgen. Als je een papiertje otvangt met allemaal 6-jes en 5-jes zag het er waarschijnlijk te saai uit. Moet je bij jezelf afvragen of je bewust zo rijdt, er gewoon niks meer uit te halen valt, of dat je dacht dat je flitsend door de baan ging. Je zult dan je gevoel moeten afstemmen op het beeld. En een jurylid zit er inderdaad niet om weer eens lekker laag te gaan punten. Helaas rijdt het gros van een rubriek gewoon "erg gewoontjes". Belangrijker is dat je er plezier in hebt en houdt!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:30

GeJe schreef:
Ja... haha.... maar de meeste juryleden laten bar weinig opschrijven hoor heb ik afgelopen weekend al weer gemerkt. Maar aan de andere kant komt er na afloop ook niemand naar je toe om uitleg te krijgen.

Dat vind ik dus juist iets waar je nix mee kan, afgelopen week had ik ook wedstrijd de eerste proef 145 niet helemaal terecht gejureerd vond ik maarja wie ben ik
Ik had een 3 omdat ze verkeerd aansprong in galop wat ik uiteraard gelijk hersteld heb. En het enige commentaar wat op mijn protocol stond was bij die 3: Verkeerd aangesprongen. Goh serieus dat had ik ook niet in de gaten ofzo daarom herstelde ik haar ook niet ofzo..
Dan denk ik zet er nuttig commentaar bij iets waar je ook echt wat aan hebt! Vaak als ik het er niet mee eens ben of er staat hast nietx bij op je protocol ga ik dus wel naar een jurylid toe om te vragen.. (Zoals jij hierboven zei doet haast niemand dat ben ik het mee eens maar ik doe het dus wel ) En 9 van de 10x weten ze het niet meer of zijn de juryleden al vertrokken

De 2e proef tegenovergesteld.. daar had ik 152 pnt paar hele kleine foutjes.. En echt bergen met commentaar ook bij hogere cijfers waar je dus ook daadwerkelijk wat aan hebt!
En ik vind dus dat ze dat bij alle proefen zouden moeten doen

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:34

Ik rij zelf wedstrijden L2 en ik heb dat al eens gemerkt ja die lage cijfers.
En soms dan heb je net een punt te weinig voor een winstpunt

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:10

Ik heb afgelopen zaterdag nog een 9 gehad, dus ik ben wel zeker van mening dat ze hoge cijfers kunnen geven

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:17

Tjah, ik had dit weekend ook concours, de eerste proef was niet super, maar niet verkeerd, 149, ging dan nog

De 2 de proef, pony loopt lekker ontspannen, alleen de middendraf en het wijken ging niet goed. Ik kreeg mijn briefje terug, 147, nou daar snapte ik dus niks van.. Gelukkig komt het niet iedere keer voor.

Maar wat ik nou niet snap, niet zoveel commentaar, en alleen een 7 op de verzorging in de 2 de proef, en verder alleen maar 6 en en dan onvoldoendes...

Nou jah, ik dacht toen, gaan ze van het gemiddelde een 5 uit ofzo... Jeetje ik rij ook nog maar L1, dan kan een jury toch ook geen wonderen verwachten, maarja...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:20

Tja, eigenlijk vind ik het nog wel meevallen. Ik vind dat jury's vaak ook geen echte lage cijfers durven te geven. Ik heb meestal wel een achtje in mijn proef, maar ik heb nog nooit een 3 gehaald.

Oscarlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:24

Tulandro schreef:
Tja, eigenlijk vind ik het nog wel meevallen. Ik vind dat jury's vaak ook geen echte lage cijfers durven te geven. Ik heb meestal wel een achtje in mijn proef, maar ik heb nog nooit een 3 gehaald.

Normaal gespoken, gaat het wel, maar dit vond ik wel raar..

Normaal rijd ik een proef, meestal wel 1 a 2 winstpunten. Maar dan krijg ik welleens een 2 of een 3, maar dan staat er wel een 7 en 8 tegenover, maar dat was niet het geval, terwijl er toch helle nette dingen in zatten, zoals overgangen enz.. En daar mag je dan wel een punt voor hebben, anders haal je het nooit op.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:30

Dat voorbeeld van in galop aanspringen vanuit midden/uitgestrekte draf is nu eigenlijk geen goed voorbeeld meer, we lazen een eindje terug dat dat eens beloond werd met een 8 omdat betr. amazone het paard toch weer netjes terugpakte en verderging? Misschien zou dat ook eens vaker gedaan moeten worden....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:12

Poffie schreef:
Dat voorbeeld van in galop aanspringen vanuit midden/uitgestrekte draf is nu eigenlijk geen goed voorbeeld meer, we lazen een eindje terug dat dat eens beloond werd met een 8 omdat betr. amazone het paard toch weer netjes terugpakte en verderging? Misschien zou dat ook eens vaker gedaan moeten worden....

vind ik niet, als je hogere punten wilt moet je beter rijden en niet de jurering aanpassen.
De jurering zou je moeten motiveren harder te trainen en nog beter te zijn voor je besluit op concours te gaan.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:50

Kitty schreef:
Je kunt je vraag ook omkeren:
ruiters, kunnen ze niet meer voor hoge cijfers rijden?

Het is, ondanks dat het om een jurysport gaat, nog steeds zo dat de jury echt niet om je heen kan als je een supergoede proef neerzet. En dan zul je ook echt wel eens een hoger cijfer rijden dan een zes of zeven.

Jaa, daar ben ik het ongeveer wel mee eens Al is een goede proef rijden soms heel erg moeilijk .

Laatst moest ik schrijven in de L1 en daarna in de Z1. Ik vond dat de jury in beide klasses even streng was, zomaar werd er een 2 gegeven, dat vond ik dan wel weer wat overdreven..

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:21

Ik geef het je toch te doen hoor, dat jureren.
Mijn instructrice is ook jury en is een veel gevraagd jurylid in Brabant en Limburg.
Maar de verhalen die ik soms hoor van haar, daar gaan je haren van overeind staan.
Combinaties die geen rechte lijn kunnen rijden of waarvan de paarden compleet scheef door de baan gaan. Dat is voor een jury ook niet meer te beoordelen.
Zij is iemand die makkelijk 8 en 9 geeft maar net zo goed een 3 of 4. Maar sommige combinaties laten nou eenmaal niet meer zien dan een 5 of 6.
In de lessen besteden we daar dus ook veel aandacht aan, aan het proefgericht rijden. En aangezien ze zelf alle klassen jureert is het de ideale leerschool.
Bovendien verwachten de meeste jury's ook op zijn minst correct gaande paarden in de ring.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:50

Waarom gaan mensen die zich benadeelt voelen, op een forum zeuren ipv zelf naar het jurylid toe te gaan om opheldering te vragen?? Dan weet jij teminste waar het aan ligt, ipv zomaar de schuld bij de jury neer te leggen. Mijn instructrice heeft al een paar keer gehad dat er een ruiter aan de telefoon hing voor uitleg van de punten!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:11

Er is op dit moment wel een trend in ontwikkeling om vanuit een positef beeld te jureren. Een aantal jaren merkte ik dat al tijdens bijscholingen, maar nu lees je af en toe ook in publicaties dat een jurylid toch eens meer "moet durven". Een goed initiatief is het "open jureren" waarbij in de hogere klasses direct de punten op een beeldscherm komen. De punten worden inzichtelijker voor kijkers van de proef en juryleden gaan meer voor extremen.

Ja, ook ik kan wel een 0, 1 of 2 kwijt als het echt nergens op slaat, maar die 8-en en 9-ens kom je helaas te weinig tegen.

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:42

Ik had eens een wesdstrijd dat ik van hand moest veranderen + hals laten strekken, maar hij was zo'n bommetje en ik dacht nou dan laat ik hem maar niet hals strekken anders vliegt ie de bak rond en dan doe ik het volgende onderdeel wel beter, en voor het hals strekken kreeg ik een 4, terwijl ik niks had gedaan :|

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:01

Ik ben het er ook helemaal mee eens!!

Ik moet van mn lesgever 3/4en rijden en 8's (dus lekkere pittige proef; liever paar dingen gruwelijk mis en paar 8en). Maar ik krijg wel 3-4, maar bijna nooit 8en!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 11:12

Ach het maakt me dan niet eens zo uit hoe ze punten, eerder dat er nooit zoveel commentaar word opgeschreven. Het is gewoon erg fijn als bij een 5/6 staat waarom het geen 7/8 is. Jammer dat de meeste jury's alleen commentaar geven bij 3-en en 4-en terwijl je dat meestal zelf ook wel heel goed weet wat er mis ging. Ik heb weleens een protocol gehad met iedere keer tip: en dan een verhaaltje. Was erg leuk om terug te lezen. Je krijgt weleens 150 punten zonder commentaar, dat is pas vervelend.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:32

idd, ik heb een keer wat 4en en 5en gehaald, maar commentaar was ver te zoeken... dan denk ik ja... heb ik dus niks aan

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:54

MissSisa schreef:
En een 8 is toch een hoog cijfer.

Een 8 staat voor "goed". Moet haalbaar zijn, toch? In feite is het geen hoog cijfer dus!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:27

Ik heb regelmatig een 8. Maar die verdien je tegenwoordig niet meer zo snel, je hebt veel sneller een 3,4 of 5 te pakken, vooral in de wat hogere klasses.