ranna schreef:Als het aan mij zou liggen gaan de leeftijden van de klasses zeker met 1 of 2 jaar omhoog.
Als je een 3 jarige in het B mag starten betekent dat dat'ie met 2 jaar al ingereden wordt.
5 jarige paarden in de Z vindt ik echt belachelijk om over 6 jaar intermediair maar niet te spreken.
Zo vragen ze erom dat de paarden veel te jong te zwaar werk moeten doen.
Vragen ze zich bij het KNHS ook nog af hoe het toch komt dat jonge paarden zich niet ontwikkelen tot 'happy athleet'. Moeten er nieuwe proeven komen die dat bewerkstelligen. Ik zou liever zien dat de minimum leeftijden omhoog gingen.
Jouw redenatie dat een paard met 3 in de B, wel met 2 ingereden zal zijn vind ik niet kloppen...
Een paard dat correct zadelmak is gemaakt en doorgereden door een goede ruiter kan met een maand of 2/3 best een b proefje lopen. Hij hoeft immers alleen maar nagevelijk te lopen in stap, draf en galop en netjes ontspannen de overgangen te rijden met 10 meter speling en wat simpele figuren en een enkele pas verruimen. Een paard dat lekker ontspannen en los is, braaf en een redelijk stuur heeft kan zo in sneltreinvaart door de B heen. Daar hoef je echt niet elke week voor op wedstrijd... En met 3x per week rijden train je echt wel genoeg. Dan zit je zo met 10 of minder proeven (buiten bij ons 2 proeven per wedstrijd) in de L, terwijl je dat pas in oktober mag starten...
Ik denk dat het pas vanaf de L2 en M zwaarder wordt voor een goed paard omdat daar meer impuls en verzameling wordt verwacht.
Iemand die het nodig heeft om het paard met 2 al in te rijden zodat het op driejarige leeftijd op B-niveau heeft lopen, zal heel lang over die B doen om in de L1 te komen...
Het hangt af van je paard hoe snel je gaat. En soms moet je je eigen ambities en die van je paard een beetje beteugelen zodat je paard zichzelf niet voorbij kan lopen en de tijd krijgt naar een niveau toe te groeien. Als je niet te veel traint, niet te vaak op wedstrijd gaat en niet te veel proefjes rijd, dan zul je vanzelf merken hoe je paard het allemaal oppakt. Haal je hoge punten en loopt je paard fijn? dan kan je paard het waarschijnlijk aan, kun je hte niet bijhouden met de beperkte training? dan heeft je paard meer tijd nodig (en dus niet compenseren met ng harder trainen en aanpakken en nog vaker lessen en starten om toch zo snel de puntjes bij elkaar te krijgen
)
Ik ben begonnen met rijden en lessen toen ze 3,5 was, de eerste wedstrijd toen ze 4 was en met 5 wedstrijden en een kleine 2 maand verder konden we L1 starten. Toen eerst vakantie gehad en een maand later begonnen. Over die L1 hebben we 10 maanden gedaan, met ongeveer 1 proef per maand in de winter en 2 a 3 proeven per maand in het buitenseizoen. Nu weer een maand rust en dan gaan we L2 starten.
Al die tijd had ik 1x per week clubles en elke 2 weken privéles. Inclusief lessen en wedstrijden reed ik gemiddeld 4 keer per week. Wij hadden dus gewoon meer tijd nodig voor de L1, ze moest eerste sterker worden en meer balans krijgen. Had ik vaker gestart en meer getraind, hadden we misschien wel eerder door gemogen of meer winstpunten gereden voor we overgaan, maar dan had ik haar waarschijnlijk meer geforceerd...
Het is niet het niveau wat de doorslag geeft, maar de manier hoe ze er naar toe worden getraind... Een jong paard moet je met beleid trainen en opbouwen dan houd je ze het langst heel en gezond. Zowel lichamelijk als tussen de oren! Helaas zijn de KNHS-regels blijkbaar nosig omdat er mensen zijn die hun eigen sportambities en belangen boven het belang van het paard stellen. De goeden moeten niet hoeven te lijden onder de kwaden!
ps: denk dat het meerijden van de Orun cursus 2e fase wel zwaar zal zijn voor je 4 jarige paard!... Dan worden ze toch heel anders een vol uur aan het werk gezet! Daar zou ik me drukker om maken dan een M-proefje...