Wij hebben in 10 proeven 12 wistpunten gehaald. Toen ben ik overgegaan naar de L1 en daar hebben we in 2 proeven 2 wp gehaald. In de B wou ik meteen doorstromen naar de L1. In de L1 blijf ik wat langer doorrijden. En als het weer zo snel gaat met de wp dan rijd ik wel wat minder wedstrijden. Mijn paard is nog vrij jong en ik wil niet dat hij versleten is als ie 10 is.
het aantal wedstrijden zegt wel iets over de trainingstijd die er tussen zat (en dus de vorm per wedstrijd)... Tenzij die wedstrijden erg gespreid lagen... 3 wedstrijden in een seizoen zal hoogstens een paar maand zijn Wij vlogen juist door de B (3 maand, 5 wedstr. Outdoorseizoen dus meer wedstrijden in korte periode en meestal 2 proeven per wedstrijd) , omdat ze heel netjes nagevelijk liep. Maar we gingen minder hard door de L1 (9 maand) maar ook weinig proeven en wedstrijden tijdens het indoorseizoen en onervaren in vreemde binnenbakken) De oefeningen van de L1 lukten nog niet zo goed omdat ze nog moeite had met haar balans en niet sterk genoeg was. Wij waren nog niet echt klaar voor de L1, maar zijn dat nu wel meer voor de L2 omdat we nu langer door hebben kunnen trainen en ze sterker is geworden.
Ik denk dat hoe snel je door de B en L komt af hangt van meer dingen. Het talent van jezelf in combinatie met het talent van je paard of pony. Hoe oud je paard of pony is, hoe goed in balans en hoe uitgegroeid. Hoe stressbestendig je paard is en gehoorzaam in spannende nieuwe omgeving. Is het een meewerkend paard of snel tegendraads en hoe kun je daar zelf mee omgaan? Hoe lang heb je doorgetraind voordat je begon met wedstrijden? Als je al alle oefeningen op L-niveau goed beheerst voordat je B gaat starten, vlieg je er waarschijnlijk sneller doorheen dan dat je net begonnen bent, of je paard net zadelmak en B-klaar is... Of misschien wel een fijn leerpaard dat alle klappen van de zweep al kent en zich fijn laat rijden...
Als je sneller gaat dan je paard aan kan, dan loop je vanzelf ergens vast... Een paard moet het aanleren van oefeningen wel geestelijk kunnen verwerken namelijk en de mate van verzameling gedragenheid en oprichting wel lichamelijk qua spierkracht en balans aan kunnen... Anders zul je die oefeningen niet fijn en correct kunen rijden...
Iets meer achtergrond info is dan handiger als je wilt vergelijken...
Iemand die ik ken dacht wel even in 1 (outdoor)seizoen L2 met winstpunt te worden, zodat ze met een hengst kon starten... Ik denk dat ze daar inmiddels wel van terug is gekomen, het niveau van de B was waarschijnlijk iets hoger dan ze had verwacht, of de jury's onderwaarderen haar proeven/paard erg sterk, want de winstpunten in de B willen nog niet zo lukken...