wat zou je doen als een paard afslaat in de proef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat zou je doen als een paard afslaat in de proef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:22

Cayenne schreef:
Thuis heeft ie nog wel wat te horen gekregen

en dat is dus volkomen zinloos. Dat verband legt ie dus echt niet hoor. Kun je hem beter in de ring een keer compleet door het dak schoppen.

Als je je paard 1x keer corrigeert, en daarna normaal doorrijd en niet gefrustreerd gaat lopen doen, vallen de meeste jury's daar echt niet over hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:25

muiltje schreef:
In de les(les overigens bij frenk jespers) heeft hij dit ook wel eens

Ik denk dat je er achter moet komen wat er op het moment daarvoor gebeurd, waarop hij zich nou precies afsluit. mogelijk zit er zelfs een medisch probleem onder.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:32

Mijn paard heeft dit afgelopen winter ook een aantal wedstrijden gedaan.

Net tijdens de regio kampioenschappen deed hij helemaal niets meer. middendraf ging hij halthouden etc. Ik was woest.

Ik heb toen een wedstrijd op de manege gereden en flink aangepakt waardoor het iets beter werd.

Hij doet het nu echter nog steeds maar in mindere mate. Ik blijf dus even meelezen.

Hij is namelijk in de proef niet meer aan het been en ook kan je met de zweep een mep geven maar hij gaat geen stap harder.

Kom je op het voorterrein. Loopt hij weer super.

Ik lees mee.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:08

Pff, zo eentje heb ik ook met springen. Geen stap meer. Hebben met oefenspringen al de longeer zweep erbij gehaald, maar geen stap. Echt hard aangepakt, maar no way dattie nog een stap verzet ...

Nja tot nu toe heb ik daar geen oplossing voor, dus ik blijf dit topic even volgen.

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 18:48

Katja schreef:
Heb je enig idee waarom hij het doet?
Ik zou er in ieder geval voor kiezen om in de les te rijden zonder zweep en te zien hoe je het daar kunt oplossen.

dat doe ik dus al, en hij heeft geen standaart rede, daarom is het zo raar. Iets medisch zoals hierboven is het niet want de paarden die ik rij worden nagekekend door een sportarts. Het is gewoon trutten van hem. Maar ja hoe krijg je dat eruit!? Soms doet hij het een hele poos niet en danineens uit het niets denkt hij tjakka

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:06

Door de ring schoppen en alle agressieve andere oplossingen ben ik niet voor. Je kunt hiervoor voor het tuchtrecht moeten komen. Het paard dat ik rijdt vond het ook wel makkelijk dat hij in deproef wat minder streng gereden werd. op een onderlinge wedstrijd heb ik hem dus wel een keer aangepakt. Vervolgens raakte hij zo in de stress dat hij in de proef begon te steigeren. Geen succes dus.

Ik reed met knopsporen en met wedstrijden reed ik met sporen met gladde wieltjes, dat heeft geholpen. Hij is nu braaf en luisterd veel beter.

Misschien komt het ook omdat we nu al langer samen zijn, en allebei wat ouder en wijzer zijn.

Rijd nog wel onderlinge wedstrijden, gewoon om af en toe iets te kunnen oefenen wat je anders niet zo snel doet. (hij wil niet stilstaan tijdens het groeten, hij wil verder!!!! )

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:46

@ RunningKawa en Juco: helpt zo'n wielspoortje zo erg dan? En wat voor wieltje zat er dan aan? Mijn paard heeft sinds 3 wedstrijden door dat als je geen zin hebt, dat je dan best rustig aan kunt doen... Je doet dan bijvoorbeeld geen achterwaarts meer, steekt je kop in de lucht en de proef is zo'n beetje afgelopen. Dat levert 1en 2en en 3en op, en daar word ik niet zo heel blij van. Positief is dat stemhulpen erg veel effect hebben, jammer is dat dat niet mag... Start aanstaande woensdag HC, eerste proef met zweep en wil dan de tweede met wielspoortje proberen en zonder zweep. Maar goed, wat voor wieltje is toegestaan en heeft wat meer effect dan een gewoon spoortje?

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:54

Ik rijd met een glad wieltje omdat dat net wat scherper is dan een knopje en van die scherpere zonder wieltjes daar krijgt hij kale plekjes van. Van die wieltjes niet en het verraste hem omdat het toch wat scherper was.

Succes, en laat even weten hoe het is gegaan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:43

muiltje schreef:
Katja schreef:
Heb je enig idee waarom hij het doet?
Ik zou er in ieder geval voor kiezen om in de les te rijden zonder zweep en te zien hoe je het daar kunt oplossen.

dat doe ik dus al, en hij heeft geen standaart rede, daarom is het zo raar. Iets medisch zoals hierboven is het niet want de paarden die ik rij worden nagekekend door een sportarts. Het is gewoon trutten van hem. Maar ja hoe krijg je dat eruit!? Soms doet hij het een hele poos niet en danineens uit het niets denkt hij tjakka

Misschien een keer iemand zoals Steffie van der Laarse of er naar laten kijken. Wij hebben er ook 1 gehad die om niets ging staken en waar diverse dierenartsen en fysiotherapeuten naar hadden gekeken zonder iets te vinden.
Toen een manueel/homeopaat erbij gehad en die vond iets en daarna heeft hij het nooit meer gedaan.
Dit is een jaar of 6 geleden en het paard loopt nu zonder problemen in de lichte tour.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:50

sphinxie schreef:
@ RunningKawa en Juco: helpt zo'n wielspoortje zo erg dan? En wat voor wieltje zat er dan aan? Mijn paard heeft sinds 3 wedstrijden door dat als je geen zin hebt, dat je dan best rustig aan kunt doen... Je doet dan bijvoorbeeld geen achterwaarts meer, steekt je kop in de lucht en de proef is zo'n beetje afgelopen. Dat levert 1en 2en en 3en op, en daar word ik niet zo heel blij van. Positief is dat stemhulpen erg veel effect hebben, jammer is dat dat niet mag... Start aanstaande woensdag HC, eerste proef met zweep en wil dan de tweede met wielspoortje proberen en zonder zweep. Maar goed, wat voor wieltje is toegestaan en heeft wat meer effect dan een gewoon spoortje?

Bij de paarden is het toegestaan, bij de pony's niet
En ik geef ook in de proef wel eens stemhulpen, maar dat hoeft niet zo hard dat de jury het hoort

Tja de werking van een wielspoor
iedereen zegt dat het zachter werkt.
kawa is mijn enige ervaring met een wielspoor voor mij en die vliegt ervan..
Dus mijn persoonlijke menig is niet dat het zachter werkt
Ik had overigens een groot wiel met grote tanden, dat zou dan weer de zachtste van de wielsporen zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 21:45

Zep schreef:
Cayenne schreef:
Thuis heeft ie nog wel wat te horen gekregen

en dat is dus volkomen zinloos. Dat verband legt ie dus echt niet hoor. Kun je hem beter in de ring een keer compleet door het dak schoppen.

Als je je paard 1x keer corrigeert, en daarna normaal doorrijd en niet gefrustreerd gaat lopen doen, vallen de meeste jury's daar echt niet over hoor.

ik was niet duidelijk genoeg, excuses

Thuis heb ik precies hetzelfde proefje herhaald, weer zonder zweep, en toen hij het weer deed toen heb ik hem even laten weten dat dat toch echt niet de bedoeling was.

Helaas dacht hij altijd teveel mee. 1 keer in de proef ergens halthouden bleef er dan ook meteen inzitten

Overigens was die van mij ook uitstekend aan het been normaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:01

En dan toch eens proberen een flink scherpere spoor te gebruiken in je proeven, en pas omdoen wanneer je bijna de ring in gaat?

Dit komt te onverwachts voor hem, en daar moet hij wel op reageren.
Wat zegt je instructeur ervan?

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:23

Ik zou een keertje HC starten met zweep

sandra26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:50

Hoi hoi

Mijn paard deed dit ook niet constant maar het kwam met regelmaat terug niet altijd in de zelfde oefeningen maar wel het meest in de zijgangen appuyementen en travers. Of bijv. vanuit stap aangalopperen enz. Thuis kon ik hem er dan wel weer door heen krijgen maar op wedstrijd haakte ze echt af 1 keer zo erg dat ze achteruit bleef lopen tot we samen vielen. De dieren arts had er al helemaal bekeken maar niks, toen toch maar verder laten kijken en zijn we naar moerbeke geweest dachten eerst d'r rug maar dat was niet overtuigend en toen hebben ze een scintigrafie uitgevoerd en daar kwam uit dat ze een botontsteking aan d'r linker voorkogel had dus het kwam dus wel ergens vandaan. Bij mijn paard dan nu ben ik bijna een half jaar verder en de training aan het opbouwen en heb het niet meer gehad.

Succes ermee

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 17:18

ShannaY schreef:
En dan toch eens proberen een flink scherpere spoor te gebruiken in je proeven, en pas omdoen wanneer je bijna de ring in gaat?

Dit komt te onverwachts voor hem, en daar moet hij wel op reageren.
Wat zegt je instructeur ervan?

Dat ik gewon veel weg moet gaan op wedstrijd en hem toch maar weer zo scherp mogelijk proberen te houden. Hij denkt dat wanneer hij concours gewoon als een training gaat zien het vanzelf beter word.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:43

HC starten met zeep? Overleggen met de jury, probleem uitleggen en desnoods 2e proef hc starten.
Maverick heeft ook van die geintjes gehad,maar die luistert weer op t moment dat je een keer een flinke schop geeft.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:44

Zij al genoeg tips gegeven, ik vind het allen zo sneu als die het doet, dus succes ermee!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 18:55

hoi,

ik heb het gezien in uden idd, op het losrijdterrein geweldig! maar in de ring, echt het verschil tussen met zweep en druk en zonder zweep, en braaf en netjes rijden in de proef, ik deed dat ook altijd, met losrijden mag er wat fout gedaan en rijd je heel gedurft en als je dan in de ring ben, moet alles netjes enzo en rijd je ook minder, daar ging mijn paard ook misbruik van maken. ik zou ook een keer HC starten en m dan gewoon flink laten weten dat ie erbij moet blijven en niet moet gaan trutten.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:49

Juco schreef:
Ik rijd met een glad wieltje omdat dat net wat scherper is dan een knopje en van die scherpere zonder wieltjes daar krijgt hij kale plekjes van. Van die wieltjes niet en het verraste hem omdat het toch wat scherper was.

Succes, en laat even weten hoe het is gegaan.

Ik heb vandaag de eerste proef met zweep gestart en de tweede met een grof wiel. Eerste proef was ze er nog niet helemaal door heen en ging niet echt briljant voor mijn gevoel, maar ze was wel netjes voorwaarts en ging eindelijk ook braaf achterwaarts. (Op het inrijdterrein ging ze nog even liever omhoog dan achteruit, maar na een goed gesprek was dat over.) Tweede proef heb ik haar 2 keer aangeraakt met het spoortje en toen ging ze vliegen! Moest daarna bij de jury komen, waarom ik in hemelsnaam HC startte? Wellicht omdat ik teveel winstpunten had en geselecteerd was voor de Regiokampioenschappen? (Nee, daar ik had 126 en 140 punten omdat ze er geen zin meer in had....) Kortom, hij vond ons een erg leuke combinatie, kreeg een 8 voor de zuiverheid van de gangen en een 7 voor de impuls. Ik had uiteindelijk 153 en 156. Niet gek, want helemaal foutloos was het niet. Was vooral blij met het commentaar van de jury, geeft weer hoop voor de toekomst!