FNRS (f-proefjes)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Otjuh

Re: FNRS (f-proefjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 21:04

Pegasus4ever, Dat ik ook bij ons

Ik rijd nu F9 2e X

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 09:18

met een manegepaard knhs??

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:40

Ik vraag me even wat af he..
Ik rij ook wel eens fnrs proefjes, bij de volwassenen..
Nou is het bij ons op de manege zo, dat wanneer je bij de volwassenen rijdt, je automatisch ook tussen allemaal eigen paarden rijdt, deze rijden natuurlijk stukken netter dan wanneer ik mijn proefje op een manegepaard rijdt... Gevolg: een stuk minder punten dan de mensen met eigen paarden (en dit is niet alleen bij mij zo, maar bij iedereen, het verschil tussen EP en MP is gewoon heel groot)
Is dit bij andere mensen ook zo erg?? En dan heb ik het wel over de volwassenen he

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 10:42

Goed punt Joyce

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:50

JoJz schreef:
Ik vraag me even wat af he..
Ik rij ook wel eens fnrs proefjes, bij de volwassenen..
Nou is het bij ons op de manege zo, dat wanneer je bij de volwassenen rijdt, je automatisch ook tussen allemaal eigen paarden rijdt, deze rijden natuurlijk stukken netter dan wanneer ik mijn proefje op een manegepaard rijdt... Gevolg: een stuk minder punten dan de mensen met eigen paarden (en dit is niet alleen bij mij zo, maar bij iedereen, het verschil tussen EP en MP is gewoon heel groot)
Is dit bij andere mensen ook zo erg?? En dan heb ik het wel over de volwassenen he

Bij ons hebben ze het gesplitst in eigen paarden/manege paarden. De verschillen zijn anders gewoon te groot. Ik kan maanden oefenen op zo'n proefje als ik dat zou willen, een manegeruiter kan dit niet. Bij de eigen paarden wordt er bij ons gewoon strenger gekeken, en ze hebben een eigen rubriek.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:55

In principe worden F-proeven slechts gejureerd op basis van het kunnen van de ruiter. Er zou dus niet of nauwelijks gekeken mogen worden naar hoe het paard loopt, maar enkel naar of jij de juiste hulpen geeft en of die hulpen ook effect hebben. Op basis daarvan krijg je een cijfer voor een onderdeel.

Mensen die op een 'moeilijk' of 'makkelijk' paard starten zijn in principe dus helemaal niet in het nadeel of voordeel, het gaat erom wat jij met dat paard doet. Dus ook het verschil tussen mensen met een eigen paard en mensen met een manegepaard hoeft er niet te zijn, als de manegeruiter zelf daadwerkelijk netter zit en betere hulpen geeft. (Dat er door sommige jury's niet altijd aan het originele principe wordt vastgehouden, daar kan niemand wat aan doen, maar dat heb je bij KNHS wedstrijden ook wel eens.)

Nu hebben mensen met een eigen paard natuurlijk elke dag de gelegenheid om te oefenen en vaak ook meerdere keren per week les. Logisch gevolg is dat ze misschien inderdaad netter en beter rijden dan manegeklanten, maar dat is iets waar je je gewoon bij neer zal moeten leggen. Zolang jij je promotiepunten rijdt is er toch niets aan de hand?

Ik weet niet of er bij jullie in wedstrijdverband FNRS wordt gereden, maar bij ons niet en dat zorgt voor een veel eerlijkere sfeer. Niemand die eerste is, maar ook niemand die laatste is. Het gaat puur om het behalen van een diploma en of dat gedaan wordt met precies 210 punten of met 230, dat maakt geen moer uit. Wil je prijzen winnen? Dan ga je onderling of KNHS dressuur starten... Zo is het bij ons in ieder geval en ik vind het prima. FNRS was en is (in mijn ogen) niet bedoelt als competitie, juist niet.

Pegasus4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 12:57

Bij ons word het wel in wedstrijdverband gereden

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:01

En in mijn ogen (en dus ook die van onze club) was het daar niet voor bedoeld. Het is diplomarijden, geen wedstrijdrijden. Ik denk dat als verenigingen er nu eens geen prijs aan zouden hangen, dat er dan wat minder rivaliteit ontstaat. Voor pensionruiters zou het dan misschien niet eens aantrekkelijk zijn om mee te doen, omdat het dan niet uitmaakt of ze beter zijn of niet. Bij ons rijden namelijk ook erg weinig pensionruiters mee, alleen degenen die recreatief rijden en geen (KNHS)wedstrijdambities hebben.

nina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 14:49

bij ons word het niet in wedstrijd verband gereden en ik vind zelf leuk om mee te doen omdat je er veel van kan leren en dan haal je het een kee rniet dan kijk je naar je fouten en dan ga je het de volgende keer weer op nieuw proberen en pesion ruiters rijden wel gewoon met de zelfde fnrs wedstrijd als manege ruiters mee

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:16

Ja, ik rijd dus bij Pegasus4ever. En bij ons wordt er in wedstrijdverband gereden... Een prijs win ik dus ook nooit, maakt verder niet uit hoor, het gaat mij ook gewoon om de punten...
Natuurlijk is het zo dat de jury naar de zit van de ruiter hoort te kijken.. echter gebeurd dit bij ons niet... Ook is het zo dat de paarden die ik leuk vind om te rijden (dus geen paarden die makkelijk een proefje lopen) gewoon lastiger te rijden zijn dan eigen paarden, hier wordt ook gewoon totaal geen rekening mee gehouden.. Dus het gaat wel om de ruiter, maar je kan je misschien wel voorstellen dat ik ook beter zal rijden op een paard waar ik iedere dag op kan rijden dan op een manegepony waar ik persoonlijk eigenlijk nooit op rij (is natuurlijk wel eigen keuze, maar toch...)

Het idee om het te scheiden, MP en EP vind ik een heel goed plan, maar bij ons is het zo dat er nog maar heel weinig mensen met MP's meerijden bij de volwassenen... ze vinden het gewoon weg niet leuk meer, omdat telkens dezelfde mensen winnen.... Dus als je dat gaat scheiden hou je nog maar heeeel weinig mensen over die op een MP rijden...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:24

JoJz schreef:
Het idee om het te scheiden, MP en EP vind ik een heel goed plan, maar bij ons is het zo dat er nog maar heel weinig mensen met MP's meerijden bij de volwassenen... ze vinden het gewoon weg niet leuk meer, omdat telkens dezelfde mensen winnen.... Dus als je dat gaat scheiden hou je nog maar heeeel weinig mensen over die op een MP rijden...

Of er gaan er juist meer meedoen, omdat dus niet meer steeds dezelfden winnen

Daarom is er bij ons dus geen prijs aan verbonden en gaat het puur om het behalen van de diploma's. Voor mensen (ook met manegepaarden) die prijzen willen rijden zijn er onderlinge dressuurwedstrijden, waarbij er een speciale troffee voor manegeklanten is.

nina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:27

bij ons is het niet gescheiden maar er doen niet zoveel pension ruiters mee omdat er daarvan een paar knhs wedstrijden rijden en volwassen en jongeren zit ook bijelkaar maar wij hebben paarden en pony's appart dus doen er nooit bij de paarden echt hele jonge kinderen mee want die rijdne bij de pony's en die hebben appart fnrs wedstrjiden

biyoulover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 15:36

Heeej,
Wow wat rijden jullie allemaal hoog. Ik rijd nu F5 voor de eerste keer.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:49

Ik ben FNRS-jurylid

dion_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:57

ik rij nu f11

In_Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 17:59

Ga in oktober beginnen met f2 voor de eerste keer.
Duzzz heb wel al me fnrs ruitersport.

groetjes

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:41

ben weer trug van vakantiie...!!!