Ik heb een springgefokt paard (Ahorn x Porter) dat ook tot zijn 10 jaar alleen maar op springwedstrijden is uitgebracht. Hij was ZZ springen en is zelfs ooit Nederlands kampioen geweest. Baasje was echt geen dressuurruiter dus dat heeft ie heel weinig gedaan (alleen een aantal maanden in training geweest bij een dressuurruiter ooit). Ik kocht hem toen ie 11 was en ben er dressuur mee gaan rijden (spring alleen nog voor de lol thuis) en als alles goed gaat komende 2 maanden heb ik hem in iets meer dan 2 jaar van niets naar naar M1 gereden ( en ik heb zelf ook niet zo veel ervaring met wedstrijden en kan ook niet heel geweldig rijden
). Mijn ervaring is dat een springpaard bv. een erg fijne galop heeft en vaak veel koeler in het hoofd is op druk terrein. Moeilijkheden zou je kunnen ondervinden met de contragalop. Dat wordt er bij een springpaard vaak uitgetraind ( Maar nu ik Jumper meer kan verzamelen doet ie de contra wel goed, en ik heb nu wel het voordeel dat ie heel makkelijk de wissels springt...
)
Ik krijg de laatste tijd vaker opmerkingen van vreemden dat ze vinden dat mijn paard mooie gangen heeft, met vooral veel 'veer' in de beweging. Ik heb ooit maar een keer de opmerking op mijn coupon gehad : 'een springpaard hoort niet in de dressuurring thuis' . Maar ik weet wie dat zei... (die man heeft echt iets tegen springgefokte paarden, hij zit ook altijd te mopperen als ie niet moet jureren...)