Dressuurwedstrijden met springpaard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: Dressuurwedstrijden met springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:53

Mijn Oldenburger is ook springgefokt (Landor S x Argentinus) toen ik hem kocht vond ik dat hij echt als een pony draafde, maar ik wilde toch met hem gaan springen, maar met het springen pakte hij telkens het bit vast en vond ik dat ik hem beter eerst wat meer dressuur door kon rijden.
Nu loopt hij Z2 en het gaat super goed! Hij heeft ook echt aanleg voor piaffe/ passage, hij is sterk in zijn achterhand en heeft een zeer goede en makkelijke galop, het enige wat hij niet heel makkelijk vindt is de uitgestrekte draf..

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 17:22

Ik heb ook een echt springpaard!! soms word je er wel op na gekeken in de dressuur want mijn paard tilt zijn benen niet op als een echt dressuurpaard maar hij voert wel netjes zijn oefeningen uit en loopt aan de teugel.. dus opzich kan het wel alleen ik haal soms wel moeilijker een winstpunt maarja ik blijf gewoon lkkr oefenen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:04

Ik heb een Wellington(nimmerdor) x zuidhorn. Dus exht springgefokt! Rij momenteel nog B (is nog maar 8 maanden onder het zadel) maar ze kan zo fantastisch goed lopen dat ik eerst ga dressuren en misschien over een paar jaar (wedstrijd)springen. Begin eind van het jaar met onder het zadel laten springen.

Krijg heel veel complimenten, ze is ook ontzettend lenig, en heeft niet altijd zin in dressuur, maar wat afwisseling erin bouwen gaat het goed!

L0veR0sanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:12

Waarom zou je dat niet doen? Als je paardje met dressuur ook goed loopt wat houd je dan tegen?

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 19:23

Ik ken iemand, die heeft een complete stal vol met springgefokte paarden en die rijdt alleen maar dressuur, en ook op hoog niveau.
Zij kiest met opzet voor springgefokte paarden, ze vindt dat deze paarden over het algemeen een fijner, meewerkender karakter hebben, en ik moet haar nageven dat ze ze allemaal fijn aan het lopen heeft, en dat voor een stel springpaarden

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 10:53

Mijn paard heeft nationaal gesprongen en deed het zelfs behoorlijk goed. 2 Jaar later heeft hij zelfs internationale Junioren Proeven gelopen en daar een aantal geweldige kwijl dressuurpaarden eruit gelopen.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 12:02

Ik heb zelf een springgefokt paard [Peter Pan x Jasper] en toen ze nog niet van mij was was ze M1 klaar en kan alle Z dressuur oefeningen. Ik ben nu sinds april aan het starten met dr en ga volgende maand de L1 in

Elmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 16:58

Het is me al heel duidelijk dat het zeker wel mogelijk is. Met mijn vorige verzorgpony heb ik ook gespringen en dressuur gedaan.
Maar omdat dit een echt springgefokt paard en alleen op springwedstrijden is uitgebracht, wist ik niet het niet zeker. Maar heel erg bedankt voor jullie voorbeelden!

Als de training goed gaat, ga ik zeker wel een wedstrijdje proberen!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:05

Mijn springgefokte paard kan niet eens springen. Over een cavaletti gaan we nog (soms) de mist in, en hoger durven we niet. Hij vind het wel leuk maar het lukt niet echt. Is inmiddels M2 startgerechtigd met mij. En als ik eens leer rijden ben ik er van overtuigd dat we dan straks ook een goede Z2-proef neer kunnen zetten.

didiannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:42

ik heb ook een springgefokt paard kojak x triton. Dus ook helemaal spring
Maar mijn paardje is M2 kamp gewest in ermelo en heeft zz licht gelopen. Nu rijdt ik met der M1 dusse et gaat super goed.
Ik denk ook dat die springgefokte paarden een sterkere achterhand hebben en dat ze zo beter de uitgestrekte gangen etc goed kunne hebk altijd 8en voor

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:10

Ik heb een springgefokt paard (Ahorn x Porter) dat ook tot zijn 10 jaar alleen maar op springwedstrijden is uitgebracht. Hij was ZZ springen en is zelfs ooit Nederlands kampioen geweest. Baasje was echt geen dressuurruiter dus dat heeft ie heel weinig gedaan (alleen een aantal maanden in training geweest bij een dressuurruiter ooit). Ik kocht hem toen ie 11 was en ben er dressuur mee gaan rijden (spring alleen nog voor de lol thuis) en als alles goed gaat komende 2 maanden heb ik hem in iets meer dan 2 jaar van niets naar naar M1 gereden ( en ik heb zelf ook niet zo veel ervaring met wedstrijden en kan ook niet heel geweldig rijden ). Mijn ervaring is dat een springpaard bv. een erg fijne galop heeft en vaak veel koeler in het hoofd is op druk terrein. Moeilijkheden zou je kunnen ondervinden met de contragalop. Dat wordt er bij een springpaard vaak uitgetraind ( Maar nu ik Jumper meer kan verzamelen doet ie de contra wel goed, en ik heb nu wel het voordeel dat ie heel makkelijk de wissels springt... )
Ik krijg de laatste tijd vaker opmerkingen van vreemden dat ze vinden dat mijn paard mooie gangen heeft, met vooral veel 'veer' in de beweging. Ik heb ooit maar een keer de opmerking op mijn coupon gehad : 'een springpaard hoort niet in de dressuurring thuis' . Maar ik weet wie dat zei... (die man heeft echt iets tegen springgefokte paarden, hij zit ook altijd te mopperen als ie niet moet jureren...)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:05

Ons oudste paardje (16) heeft in zijn wedstrijdleven eerst Z gesprongen, daarna tot ZZ-licht dressuur gelopen en loopt nu met mij L1 (een beetje magertjes, maar we komen wel hoger).

Mijn vriend rijdt nu een paard dat M springt in de B dressuur. Dit is wel iets minder makkelijk. Het paard heeft vooral moeite met druk op de teugels te nemen en loopt snel achter de loodlijn. Ook heeft hij met buitenwedstrijden veel moeite met het rechtlopen tussen de bordjes. Het gaf wel leuke beelden tijdens hoekelum dit jaar, het paard ging overal heen behalve de goede kant...

Wat ook leuk is tijdens buitenwedstrijden: de ere-ronde van het springen tijdens je proefje! De muziek gaat hard en die van mij en die van mijn vriend hebben ineens springveren onder

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:15

ik heb een Weinfurst X Boreas op stal...paard had nog nooit(8 jaar) nog nooit een dressuurproef gelopen!
loopt klein beetje op de voorhand, soms iets te diep, maar heeft zijn gangen heel erg mee!!
ik heb nu 6 proeven gereden, 6 wp(eigenlijk 8 )
2x 3e, 2x 2e en 2x 1e!!

Annemeik: daar had ik ook last van de eerste 2x...hij snapte helemaal niet dat hij tussen de bordjes moest blijven...hij leek net dronken

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 22:30

mijn paard is springgefokt... heeft tot voor kort nog nooit een dressuurbaan van binnen gezien....
maar aangezien ze mooie gangen heeft en de dressuur de basis is van springen... toch gestart in 2 wedstrijden 4 winstpunten rijker!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:08

Mijn 6 jarige ruin is een Voltaire x Nimmerdor, volledig springgefokt dus. Ik rijd L2 met hem, pas enkele wedstrijden gereden. Uitgestrekte draf is ook niet zijn sterkste punt, maar hij heeft een prachtige stap en galop en ook de draf wordt steeds beter.

Als je wilt dressuren met je paard, gewoon lekker doen!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:01

Mijn merrie is ook volledig springgefokt.........

Ik heb d'r nog maar 3,5 maand en zij is pas 5 en had hiervoor alleen maar een keer een springparcours gelopen, en was ruim een half jaar zadelmak toen ik d'r kocht.
Ze heeft er ook de bouw wel van, vrij lang maar wel héél soepel en los door d'r lijf. Ik ben pas een keer of 4 gestart en heb nu 7 wp, voor ik startte had ik ook m'n twijfels wel, ze is immers absoluut geen typisch dressuurpaard......... Tot mijn grote verbazing waren juist de "dressuurkenners" zeer te spreken over haar, ze vonden d'r een zeer mooi paard met goede bewegingen etc.

Zo zie je maar weer

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:29

Tuurlijk kun je gewoon dressuur rijden met een springpaard, in principe moet elk paard de basisdressuur kunnen doorlopen.

Ik rijd een 4-jarige Ikoon x Frühling x Beaujolais ook in het L1 dressuur en we hebben nog elke x vooraan erbij gezeten tussen de dressuurcracks
En mijn 5-jarige Voltaire x Libero H x Lucky Boy xx, start ik binnenkort ook in de dressuur.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:22

Ik rij met mijn springpaard ( Lauriston X Daimler)
Ook in de M2 met gaat prima hoor! Idd een springpaard moet net zo goed de basis kennen...
Hij heeft inderdaad ook heel lang moeite gehad met de uitgestrekte draf.. Maar.. Het begint nu echt te komen (mag ook wel hij is nu 10 jaar!)

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:28

Hoii,
ik rijd met mijn springpaard (nimmerdorxerdball) dressuur in de klasse M2.
Voordeel van een springgefokt paard is de goede gallop!
Nadelen ondervind ik zelf in de stap, mijn paard stapt kort en dat ie snel te diep gaat lopen, doordat ie als springpaard ingereden is zijn dit de nadelen.
maar ik vind het goed te doen en krijg meestal terechte punten met mijn springpaardje
gr margo

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:30

mijn paard blinkt overigens juist wel uit in zijn uitgestrekte draf!!En is ook heel los door zijn lijf!
gr margo

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:28

de laatste dressuurwedstrijd waar ik reed (met mn springpaard) bestond de top 3 (klasse B) uit alleen maar springgefokte paarden, de 1e had 193 punten 2e 189 en 3e (ik) 186, je kan dus prima meekomen met een springpaard en in dit geval zelfs beter dan de dressuurpaarden (hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn)
mijn paard heeft alleen heel erg moeite met de middendraf, galop is zn sterkste punt

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:21

Mijn Ferro x Damiro kocht ik toen Ferro nog bekend stond als springhengst (en Damiro natuurlijk ook ) en die had ook een super uitgestrekte draf:
Afbeelding

rooievos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:40

mijn springgefokte merrie loopt succesvol Z2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:44

Mijn Goodtimes X Almox Prints merrie loopt succelvol L2.

En eigenlijk voor het springen gekocht en om er leuk wat mee te dressuren, maar nog nooit onder de 150 pnt met der gescoord

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:14

heej,
Das zeer goed mogelijk, kijk maar naar salinero, das ook een springafstamming .
Maar jah of die ooit heeft gesprongen dat zal je Anky zelf even moeten vragen.