Dressuur.........Jurysport.........

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re: Dressuur.........Jurysport.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 18:04

Ik ga niet eens meer in verdediging......

Ik denk dat ik duidelijk geweest ben in waarom ik dit geschreven heb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:24

judithh schreef:
en daarbij vind ik ook dat je het zeker als jurylid niet kan maken om zo over een collega te praten. en zeker de woorden als oude zak en laat hij koeien gaan melken..

Daar was ik ook al zo verbaasd over. Als je nb zelf jurylid bent om je dan zo uit te laten.
Dat geeft me eerlijk gezegd ook weinig vertrouwen in jou als jurylid, Ludora. Getuigt van zeer weinig respect tegenover je collega's.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:35

ik geloof het eigenlijk niet zo erg dat ze zelf jurylid is

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:48

nou nou iedereen zegt wel eens iets in een opwelling. Ik mag hopen dat ze het al had geschreven en later dacht dat had ook anders gekund........

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 18:53

Zo te zien is dat ook het geval, oversized.

Ludora, voortaan eerst goed nadenken voor je op plaatsen drukt

Verder heb ik een foto van de combinatie gezien en dat ziet er zeker goed uit!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 19:24

KiWiKo schreef:
ik geloof het eigenlijk niet zo erg dat ze zelf jurylid is

ik zeg niets...mijn naam is..haas..

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 21:59

eventjes los van al het commentaar op de ts (wat ik ook wel begrijp)

wij hebben ong. hetzelfde meegemaakt.
een jury, hij heeft ook de clubkampioenschappen gejureerd.
Daarbij heeft P met een springzadel, verkeerd bit en verkeerde sporen gestart. Daarbij liep het paard te diep, en trok duidelijk zichtbaar de teugels uit de hand. Ook heeft hij in de verkeerde galop gezeten..
Geloof het of niet, 1e plaats.

Na deze wedstrijd heeft P nog met hem gesproken waarin hij zei (ivm zadel & sporen): het gaat er niet om wat het paard op heeft, maar of hij goed loopt!

Nu had D bij dezelfde jury (kwamen we achteraf achter) ook een proef. Ze had een gelukspoppetje aan haar hoofdstel hangen, ong. 1,5 cm groot, goed vastgebonden en in bijna dezelfde kleur van haar hoofdstel. De proef ging echt ontzettend goed voor haar doen, werd ze op 3/4 van de proef door de jury geroepen.
'de versiering op het hoofdstel hoort niet tot de standaard uitrusting, en stoort het geheel', dat kreeg ze als commentaar.

Ze heeft de proef nog uitgereden, wat nogsteeds heel netjes ging (alleen had D een zeer 'gezellige' gezichtsuitdrukking).

Uiteindelijk had ze 155 punten, in onze ogen niet wat ze verdient heeft.

3/4 van de proef staat op video, dus hier kunnen we nog wat mee doen.
Voordat we 'stappen gaan ondernemen' willen we eerst het protocol zien, wat voor commentaar ze heeft. Eerst natuurlijk zelf controleren of het in onze ogen klopt wat op het protocol staat.

Wat mij nu zo dwars zit, P, die zich niet aan de voorschriften houdt, maakt hij een opmerking tegen dat het om het rijden gaat.
En D werd vermoedelijk zo slecht beoordeeld op 'het niet aan de voorschriften houden'......................

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 22:59

Toch denk ik niet dat je hier wat mee kunt. Je kunt nl. nooit in protest gaan tegen de puntenaantallen.
Wel als D bv. uitgesloten was geworden en P. niet. Maar in dit geval is er weinig aan te doen.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 23:03

Ik snap best dat je gefrusteerd bent maar ja, het is jurysport he. En bovendien: er zijn ergere dingen in het leven, als een jury jouw coupon omwisselt met degene die voor je rijd bijvoorbeeld. Overkwam mij bij de laatste selectie. En als diegene voor je dan een goeie proef rijd...maar nee, ze moest 2 x de ring uitvliegen (commentaar overbodig )

(vind ik toch wel zeer ernstig in de L2 )

En voor jullie gaan roepen dat ik naar de jury had moeten gaan: die was al naar huis. Ik heb wel een klacht neergelegd bij de KNHS over dat laatste. Dat van die coupons kan je nu eenmaal niet bewijzen aangezien ik de proef niet op video heb.
Erg frusterend maar ach... ik ga het 13 en 14/08 goedmaken op de Br kampioenschappen

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 09:51

Chely, je mag best met springzadel dressuur rijden hoor.
En wat voor sporen ging het om?

Maar goed, dat is offtopic.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:09

Chely schreef:
Nu had D bij dezelfde jury (kwamen we achteraf achter) ook een proef. Ze had een gelukspoppetje aan haar hoofdstel hangen, ong. 1,5 cm groot, goed vastgebonden en in bijna dezelfde kleur van haar hoofdstel.

haha....

Ontopic: ach jah.... Volgende keer beter...

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 10:26

Ik snap wel wat de TS voelt. hetzelfde gevoel heb ik vorige week in montfoort gehad. met mijn merrie rijdt ik vrijwel altijd winstpunten, het was pas de 7e wedstrijd, maargoed, ik had winstpunten verwacht. toch was het resultaat 162 en 148. een enorm verschil. de eerste paar uur heb ik me ook af lopen vragen waarom ik niet gewoon een winstpunt kreeg en waarom ik met 148 28e werd en met 162 6e. naar mijn idee verschilden de proeven niet erg.

mijn vader en trainster legden mij uit dat je je nu eenmaal in de dressuur neer moet leggen bij een tegenvallend resultaat. dat is trouwens niet alleen met dressuur zo, ook met springen, endurance, noem maar op.
dressuur wordt beoordeeld door een persoon. en je wordt niet alleen maar op die mooie figuurtjes uit je proefje beoordeeld. het begint al bij het binnenkomen, als je dat netjes doet, krijg je bij het volgende onderdeel ook al hoge punten. omdat je indruk goed is.
misschien stoorde de jury zich aan jou of aan je rijstijl, of vond hij je gewoon niet lekker gaan.

het knappe van (goed) dressuur rijden is je juiste instelling. je moet niet winstpunten willen rijden, je moet niet elke week prijzen verwachten of denken dat je in de prijzen zit.
je moet gaan voor een fijn gevoel. je moet gaan zodat je na afloop kunt denken: 'Goh het ging beter als vorige week'.
en als dat niet zo is, dan denk je: 'hmm jammer van vandaag,, maar misschien vallen de punten nog mee'. en dan zorg je dat je de week daarop weer fijn rijdt.

ik vind het erg asociaal om hiervan je jury te beschuldigen. en zeker omdat je zegt dat je zelf ook jureert. leuk hoor, stel nou dat JIJ die jury was... hij maakt het mede mogelijk dat jij hier fijn je proefje kunt rijden. en als het je dan even tegen zit, ga je vol in je jury! had je dat ook tegen je paard gedaan? als je paard even niet wilde? of tegen je voorlezer? als die per ongeluk een foutje maakte??

soms zit het mee en soms zit het tegen.. do it with a smile

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 20:45

Het meest frapante vind ik altijd dat mensen die naar eigen gevoel k-u-t gereden hebben, maar van de jury 170 punten krijgen, ineens nergens over klagen. "Gewoon een aardige en soepele jury". Misschien is die jury wel net zo blind als die jury die jou 150 punten geeft voor een supergoede proef, maar die jury die weren we niet... Nee, die laten we vaker komen!

Wat ik bedoel, is dat zo'n jury net zo oneerlijk is als de jury die de TS beschrijft, maar daar zetten we ons blijkbaar wat gemakkelijker overheen... Waarom? Dressuur is nu eenmaal een oneerlijk spelletje. Er zijn mensen die als ze Anky moesten jury enkel en alleen 3-en en 4-en op haar protocolletje schreven. Overal is wel wat op aan te merken en de één punt dat nou eenmaal lager dan de ander. Als ik me druk moest maken over een winstpuntje en een prijs meer of minder, dan was ik overspannen. Op het moment is zoiets niet leuk, maar na vijf minuten ben ik er al overheen hoor... Het is al die drukte toch niet waard?

Zoals Renate12 zei:

Renate12 schreef:
soms zit het mee en soms zit het tegen..
do it with a smile

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 21:28

Heb je foto 's van dat je rijd? ben wel benieuwd daar naar eigenlijk

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:07

ts is boos en gefrustreerd, we weten allemaal hoe dat voelt, want iedereen heeft dat wel meegemaakt. Maar idd de benaming die je aan je jury meegeeft kunnen echt niet!
En als je dan beweert dat je zelf ook jury bent, dan ben ik bereid dat met een grote korrel zout te nemen, sorrie als het wel zo is, maar ik denk dat je misschien wel eens een onderlinge wedstrijd hebt gejureerd en verder weinig.

Dat de 5 die"altijd" winnen nu in de middenmoot staan kan vele oorzaken hebben. Er zijn gewoon jury's die een ander beeld hebben van wat goed is dan jij. Wie weet wil hij ze minder rond hebben en het neusje eruit. Of vlotter naar voren ipv rustig en braaf. En wat betreft die gebroken lijnen heeft hij gelijk, kleiner is makkelijker dan groter, de wendingen zijn dan veel gelijdelijker en met minder stelling en buiging te rijden!

Maar hoe je je voelt snap ik precies, 1x maar liefst 19x een 5 gehad zonder enkel commentaar! In een gewoon goede proef die winstpuntwaardig was. En ja een 5 is voldoende maar niet genoeg.

Applebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 07:32

Ik snap je frustraties hoor! Ik heb je proef niet gezien, maar het komt best wel eens voor dat score gewoon niet overeen komt met de prestatie. Maar ja, niets aan te doen.

Wat soms weleens gebeurt is dat de jury de verkeerde startcoupon voor zich had. Dat heb ik weleens gehad, 2 deelnemers hadden afgemeld, maar de jury was gewoon gezellig doorgegaan met het van te voren op volgorde gelegde stapeltje. Erg slordig natuurlijk, maar fouten zijn menselijk. Heb je gekeken of het comentaar enigzins overeenkomt met de oefening die je reed?

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:23

Kitty schreef:
Maar die jury zit daar wel vrijwillig en in zijn eigen tijd in de hoop dat hij leuke, goedgereden proeven ziet.
Deze proef liep niet zoals hij een proef wil zien, dus krijg je daar niet de punten voor.

Verder vind ik jou behoorlijk hoog van de toren blazen en is het misschien wel eens goed dat je wat minder hoge punten rijdt. Even weer met beide benen op de grond.
Let wel: ik ken jou verder niet, dus hier is niks persoonlijks aan bedoeld.

AMEN.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 23:28

Ik heb dat ook al een paar keer gehad. Je denkt een goede proef te rijden en achteraf krijg je commentaar waarvan je denkt
Natuurlijk, het is even niet leuk, maar ik vind het het belangrijkste dat het voor mijn gevoel goed gaat en het zou leuk zijn als de jury daar ook zo over denkt, zo niet, dan jammer.
En ja, winstpunten zijn leuk, maar ik ben ook zo'n iemand die het niet leuk vind om zijn winstpunten cadeau te krijgen. Is ook wel eens gebeurt. Aan de ene kant toch wel leuk dat je ze gekregen hebt, maar als het niet overeenkomt met mijn gevoel dan ben ik er niet zo blij mee dan wanneer ik een goede proef rijd en daar een wp voor krijg.

Denise82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:07

Citaat:
5=voldoende

Dat is wel waar wat je zegt, maar voor mijn gevoel is een vijf geen voldoende.

Ik heb ook wel vaker dat ik denk dat het super gaat, maar dat de punten dan tegenvallen en als ik dan de film nakijk, zie ik ook dat het beeld niet helemaal super is. Als ik denk dat het minder gaat, ga ik er meer aan rijden waardoor het achterbeen wat actiever wordt en het beeld juist beter, misschien kun je daar eens op letten. Ik zeg niet dat dit het geval was, maar dat is bij mij vaak het geval!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:46

Ik ben het met de rest eens... Het is maar net wat ze willen zien en dat is bij elke jury anders...
Een andere keer krijg je weer te hoge punten, en dan hoor je ook niemand zeiken..

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:48

Best vreemd trouwens ja. 5=voldoende maar als je allemaal 5-en hebt kom je niet aan 156 . Dus geen voldoende proef. Ma goed.. Welke klasse was dat trouwens in Sterksel? Tweede groep van de B misschien?

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 18:49

Best vreemd trouwens ja. 5=voldoende maar als je allemaal 5-en hebt kom je niet aan 156 . Dus geen voldoende proef. Ma goed.. Welke klasse was dat trouwens in Sterksel? Tweede groep van de B misschien?

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 09:03

Hey Ludora!

Het lijkt wel alsof ik afgelopen weekend jouw jury getroffen heb!!! Ik reed een mega goede proef en je raadt het al.... slechts 153 pnt....
Een kennis van mij was speciaal komen kijken, zij jureert t/m ZZ licht en die was ontzettend enthousiast! Kon niet anders dan een dikke winstpunt zei ze nog. Zelf was het gevoel ook super, de proef ging netjes, beheerst, in harmonie en helemaal foutloos!!
Ik ben zelf enorm kritisch, wil altijd een proef neerzetten waar de jury dan niet omheen kan! Nou, en dit was er absoluut zo één!!

De tweede proef ging netjes, wel wat minder dan de eerste, geen fouten ofzo, maar mijn merrie was iets minder geconcentreerd! Toen kreeg ik 160 pnt!

Ach, ik moet er maar om lachen, dat is ook maar het beste wat je kan doen denk ik!

O ja, voor diegenen die gelijk roepen: waarom ben je niet naar de jury toegegaan voor commentaar?? Dat deed een stalgenootje van mij een aantal jaren geleden. Sindsdien rijdt ze helemaal geen punten meer bij die jury!!!! Heel volwassen.... *zucht*

Ik weet gewoon dat mijn proeven goed genoeg zijn voor een winstpunt, dus we gaan vrolijk verder....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 15:29

Renes; Een winstpunt betekend dat je voldoende rijdt om een klasse hoger te rijden. Je rijdt dus meer dan voldoende voor de klasse waarin je rijdt
Daarom heb je allemaal 6en nodig, dat is meer dan voldoende voor de klasse. En allemaal 5en is voldoende voor die klasse.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:35

Ok zo had ik er nog niet over nagedacht