Geweld van ruiter jegens paard is altijd een zwaktebod!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: Geweld van ruiter jegens paard is altijd een zwaktebod!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:00

pol013 schreef:
Citaat:
Niet aan het been, tikje, nog niet reageren dan een duidelijkere tik geven.
En dan niet op de hoofdhouding van het paard letten en hem dan ook nog eens aan de teugel willen rijden. Eerst voorwaarts op het been, daarna verder werken Dat is in iedergeval hoe ik het geleerd heb

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een paard wat nog niet voldoende doorgereden is moet je inderdaad zo rijden maar een paard wat moet leren om op het achterbeen te blijven kun je wel aantikken en tegelijk tegen houden met je zit en teugels. Hoe moet hij anders leren om op het achterbeen te blijven en zijn achterbeen hoger op te tillen. Het hoort er nog steeds niet uit te zien of je hem van voren in de krul trekt en er van achter onder schopt maar in zekere mate doe je dat wel.

I totally agree with you . Alleen naar voren rijden zonder hem naar beneden te houden wérkt gewoon niet.
En eindeloos tempowisselingen rijden, geloof me, dat dóen we. Maar op een gegeven moment moet zo'n paard wakker geschud worden. En dat is geen mishandeling hoor.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 12:18

Ja ik ben het helemaal met je eens!
Ik stoor me ook zo vaak aan zulk soort mensen!..
Het komt ook wel omdat ik al zo vaak wedstrijd heb gehad dat ik eigenlijk niet meer gespannen ben en altijd releaxt kan losrijden en mijn paard het plezier ook gun om lekker te kunnen lopen op zo'n wedstrijd.
Ik ben ook eigenlijk meer recreatie ruiter haha... Heb vaka nooit zo heel veel zin om te trainen dus verwacht meestal ook niet zo veel ben al blij als tie lekker loopt.
Ik zie ook zo vaak mensen schoppen en slaan en trekken niet te zuinig en dan denk ik ga lekker naar huis joh..
Ik ben er altijd voor geweest om de jury ook het losrijden erbij te beoordelen want de proef kan wel zo netjes zijn maar ook heel afgeknepen door wat er net is voorgevallen op het voorterrein!..

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 16:17

In vind het geweldig dat dit topic zo op gang is gekomen! Complimenten voor alle 'open minds'. Ik zou haast zeggen dat we hier eens iets mee moeten doen. Maar ja, da's moeilijk in je uppie. Ik hoorde laatst dat iemand een kritische ingezonden brief had gestuurd naar een blad en dat ze als reactie een telefoontje kreeg van de advertentie afdeling die meldde dat het stuk geplaatst kon worden als ze ook een advertentie ging zetten. Tja... Hoezo onpartijdige berichtgeving? Als oud-journalist ril ik van ellende!

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 16:35

Ben t helemaal met je eens dat er vaak geweld wordt gebruikt op wedstrijden. Ben t ook eens met anderen die zeggen dat je je paard wel moet kunnen aanpakken.
Zelf heb ik een paard dat ook bestwel lui is op het achterbeen, om hem wat te activeren tik ik dan bij met mijn zweepje. Als ik dit in de galop doe krijg ik weleens rare taferelen zoals bokken of wegrennen e.d. Hier wordt ik ook weleens op aangekeken terwijl ik zelf echt niks fout doe! Dit is de reactie van mijn paard op een klein tikje. Ik kan me wel voorstellen dat t er raar of verkeerd uitziet maar moet hem toch actief houden!
Vaak is trouwens 1 tikje in de galop genoeg om hem weer goed voorwaarts te houden maar dan heeft ie wel zn hele truukendoos al opengetrokken
Maar vindt t zelf ook altijd verschrikkelijk om te zien hoe sommige ruiters hun paard afbeulen.....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 17:29

Ik ben het ook met je eens TS!

Maar je kunt zo weinig doen; legaal. Zoals wegsturen en diskwalificeren, want waar ligt de grens? Wie bepaalt wanneer het 'te' is.

Dat is zo moeilijk, anders waren er denk ik allang regels.

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 07:56

'Te' is als je iets doet om je eigen frustratie af te reageren. 'Te' is alles, waarvan iemand met gezond verstand weet dat het leervermogen van het paard naar nul is gezakt.
Ik weet wel dat het lastig is om regels te maken, want dan doet de bureaucratie en de handhaving zijn intrede. dus het duurt een tijd voordat je die regels goed in elkaar hebt zitten. Maar nu gebeurt er effectief eigenlijk niks. Want waarschuwen en waarschuwen en waarschuwen en dan de moed opgeven en iemand laten terugkomen, terwijl je de andere kant uitkijkt vind ik dus echt waardeloos. Iedereen die hier gereageerd heeft, denkt er genuanceerd over. Ik applaudiseer in gedachten voor die moeder die haar kind van de pony trok toen ze oneerlijk bezig was tegenover haar paard.

Dat is waar het mee begint: met de trainers en met de moeders. Als die hun kinderen, hun leerlingen eerst een een basis educatie geven over met het omgaan met levende wezens, dan is de basis gelegd.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:15

Een vriendin van mij is ook zn heethoofd, der pony is hier dna ook regelmatig de dupe van. Als ze dan haar hoofd al beweegt dan heeft ze al een rotklap te pakken
Vorige keer had ze onderlinge wedstrijd, wou der pony de kantine niet langs, zij helemaal flippen tegen dat beessie natuurlijk, lekkur meppen met die zweep vervolgens toen ze eraf stapte nog even een ruk aan de teugels na
Toen werd k echt kwaad!
" Als jij niet lekker in je vel zit moet je dit niet op je pony afreageren, en als ze ergens niet langs wilt moet jij haar het vertrouwens geven zodat ze het wel doet en niet gaan afbeulen en schreeuwen!!"
Ze is dus ook gediskwalificeerd

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:19

fabjuh1987 schreef:
Een vriendin van mij is ook zn heethoofd, der pony is hier dna ook regelmatig de dupe van. Als ze dan haar hoofd al beweegt dan heeft ze al een rotklap te pakken
Vorige keer had ze onderlinge wedstrijd, wou der pony de kantine niet langs, zij helemaal flippen tegen dat beessie natuurlijk, lekkur meppen met die zweep vervolgens toen ze eraf stapte nog even een ruk aan de teugels na
Toen werd k echt kwaad!
" Als jij niet lekker in je vel zit moet je dit niet op je pony afreageren, en als ze ergens niet langs wilt moet jij haar het vertrouwens geven zodat ze het wel doet en niet gaan afbeulen en schreeuwen!!"
Ze is dus ook gediskwalificeerd

btw toen iemand anders erop ging, wou ze er wel langs
Diegene was dus ook zacht en beloonde en stelde de pony op der gemak
ZO werkt het dus veel beter

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:31

Hah! Geweldig dat je er iets van hebt gezegd, geweldig dat ze is gediskwalificeerd en geweldig dat ze het wel deed met een gevoelige ruiter! Driewerf hoera, zo komen snoepers te pas...

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 08:33

Heeft ze er trouwens iets van opgestoken, of vind ze het zelf onzin?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:30

Dit is het grote probleem van de paardensport..... en de grote rol van veel verkeerde mensen daarin.

Ik trek ze van hun knol af, simpel zat, en doe altijd aangifte (let wel: bij onnodig en oneerlijk dierenleed, niet bij een corrigerende tik ofzo hoor)...

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:17

Maar hoe zit dat dan met geestelijk geweld?

Ik heb afgelopen weekend een meisje gezien die haar paard niet echt mishandelde, maar ik zag aan de uitdrukking van het paard dat die mijn god niet meer wist wat ie nou moest doen...

Ze hield 'm van voren heel erg tegen en bleef maar tikken (echt tikken niet in elkaar meppen) achter haar been.
Dat is niet erg als je dat 'even' doet om de achterhand eronder te krijgen. Maar zij bleeeef maar doorgaan met tegenhouden en bijtikken, zonder te ontspannen als haar paard zijn achterhand eronder bracht.

Je zag echt aan het hoofd van het paard dat ie niet meer begreep wat de aanwijzing nou was.
Dat vind ik toch wel een beetje geestelijke mishandeling van het paard.

zammarano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 17:59

Tricky1 schreef:
Heeft ze er trouwens iets van opgestoken, of vind ze het zelf onzin?

Ze ontkende het gewoon dat ze haar geslagen had maar jah iedereen had het gezien!!

Zelf vind ze dat ze TR lief is voor der en dat ze wel streng moet zijn, anders zu ze zo over der heen lopen
Totale onzin vind k dat, die pony is harstikke braaf is 18 jaar en heeft bijna heel de leven al kinderlesjes meegelopen!
Nu is ze wel altijd op der hoede en denkt ze sneller na voordat ze weer gaat flippen!! Maar dit alleen maar omdat ze anders commentaar van andere mensen krijgt!! (alhoewel dat ze soms nog steeds flink tekeer kan gaan)

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 00:20

Ik ben het helemaal met de TS eens.
Een tijdje geleden was ik op de Wellantcup. Reed er een meisje op een Tinker en die zou weleens even een paardje van iemand anders over de hindernis krijgen... Ook slaan, afranselen enz., echt belachelijk.
Ook zij kreeg het paardje er natuurlijk niet overheen.
Later passeerde ze mij op haar Tinker, die er dus net op dat moment vandoor ging. Ze ging zo hard aan de teugels hangen, dat het hoofje van de Tinker bijna achterover bij haar op schoot lag.
Wat me echt helemaal verbijsterde was wat er daarna gebeurde.
Toen het arme beestje stilstond - en zij nog steeds het hoofdje achterover getrokken hield - gilde ze tegen het paardje: "En wie denk je dat dit gaat winnen ? Jij ? Nou dat zal toch zeker niet" of woorden van die strekking. Ik heb er nog spijt van dat ik haar niet van haar paard getrokken heb.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:39

@ ElanII: Vreselijk...