stang en trens meer statussymbool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Re: stang en trens meer statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 21:43

KarinvdM schreef:
Of ben je een engerd die, nu de hoed waarschijnlijk mag blijven, dan maar vind dat de Z-ruiters/amazones de S&T moeten inleveren?
Moeten we nu www.stangentrens.nl in het leven roepen om de s&t te behouden?

Zullen we die alvast maar reserveren? Ik kan er ook alvast wel weer een site bij maken. Beter te vroeg dan te laat, dacht ik zo...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:10

ff off-topic, maar klopt het dat je tegenwoordig ook al met slof mag losrijden?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:15

patries_kjp schreef:
ff off-topic, maar klopt het dat je tegenwoordig ook al met slof mag losrijden?

nee dit is niet toegestaan!!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:02

yokie schreef:

- maar he. De discussie S&T of alleen T of zelfs niets... het houdt bokkers van de straat

Heeeeej Yokie misschien iets voor jou?????

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:12

oversized schreef:
Heeeeej Yokie misschien iets voor jou?????

Wat? Discussieren, zonder optoming rijden, of van de straat blijven?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:13

Volgens mij zijn de regels omtrent de slof per 1 januari gewijzigd en mag het wel, maar dit weet ik niet zeker.

En verder zijn jullie nou echt zo bang dat jullie HET VERWORVEN RECHT van de s&t moeten inleveren? Dan is het dus duidelijk een statussymbool!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:34

Ik ben het wel een beetje met je eens!
Ik ken wel wat mensen die hun paard nog niet super voor elkaar hebben en er daarom (makkelijk) maar een s&t in hangen. (niet erg slim)
Ik denk ook dat de TS aanstuurt op mensen die hun boeltje niet voor elkaar hebben.
En dat je je niet aangesproken hoeft te voelen als je dat wel hebt!
Maar ja, je vraagt je ook wel eens af, hoe sommige ruiters eigenlijk uberhaupt in het Z terecht zijn gekomen.......

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 09:51

Ik bedoelde inderdaad op al die mensen die een onvoorbereid paard dat ding inhangen en de stang dan horizontaal trekken, maar helaas vaak nog dik winnen. Daarom blijf ik zo voor om ook in de z enkele trensproeven verplicht te stellen dan moet iedere zruiter (dus ook degene die wel goed rijden met s&t) bewijzen dat ze hun paard dusdanig voor mekaar hebben dat ze ook zonder de extra trekkracht van de stang een proefje netjes rondkomen. En wat is het probleem om dan een keer je trensje mee te nemen als je je paard voor mekaar hebt, heb je er helemaal geen last van om een keer zonder extra trekkracht te rijden toch? Ik wil de s&t helemaal niet voor de hele z afschaffen dus jullie hoeven geen actie te starten, maar ik wil jullie erop wijzen dat het feit dat jullie toevallig het recht om met s&t te rijden verworven hebben niet betekent dat iedereen er mee kan omgaan. En als je de s&t slecht gebruikt zet je een trekkracht van meer dan 400 kilo op de mond van je paard. Dus ben ik van mening dat je er in ieder geval voorzichtig mee moet omgaan en zo veelvuldig als ik verkeerd gebruik zie, lukt dat dus blijkbaar niet

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:30

De mensen die met S&T niet kunnen omgaan, kunnen dat meestal dan ook niet met een trens. Wat is dan nog de meerwaarde van zo'n Trens-proef?

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:57

hoi
ik wou even melden dat S&T mooi er uit ziet maar niet altijd even goed gebruikt word
mijn vorige instruktrice die gebruikte nooit een S&T maar altijd op een T Z1 en heb er aleen op foto's gezien met S&T en nog nooit met het trainen
mijn huidige instruktrice gebruikt wel S&T maar door deweeks met trainen gewoon een T
ik ben nu een L1 ruiter en ik vindt het er mooi uit zien S&T maar hoeft van mij niet zo nodig een S&T te gebruiken ook in de Z nog niet al duurt dat nog wel even
hijn paard stel je gemakkelijk hoog in dus hoeft een S&T niet per se

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:16

Wat heeft een S&T met hoog instellen te maken? Het is mij nog nooit gelukt een paardenhoofd omhoog te trekken...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 11:21

Wat ik meende als voordeel van een verplichte trensproef ook al kunnen ze daar ook niet mee omgaan dat de trekkracht op een trens meer dan 150 kilo lager ligt dan op een s&t daarmee dwing je die mensen om dus ook op een trens te blijven trainen en lijden die paarden misschien (ik hoop het) wat minder. Alleen zullen ze dan waarschijnlijk weer de slof erom doen:S waarmee de trekkracht weer gelijk is. Maar wat is er tegen om voor 1 proef een keer je s&t in te leveren en gewoon op een trrensje te rijden?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:32

tuurlijk heb je s&t op een gegeven moment nodig omdat de hulpen zo verfijnd moeten worden/ zijn.. Maar ik weet zeker dat het bij de meeste mensen in het Z een status symbool is..

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:41

Joki schreef:
Wat ik meende als voordeel van een verplichte trensproef ook al kunnen ze daar ook niet mee omgaan dat de trekkracht op een trens meer dan 150 kilo lager ligt dan op een s&t daarmee dwing je die mensen om dus ook op een trens te blijven trainen en lijden die paarden misschien (ik hoop het) wat minder. Alleen zullen ze dan waarschijnlijk weer de slof erom doen:S waarmee de trekkracht weer gelijk is. Maar wat is er tegen om voor 1 proef een keer je s&t in te leveren en gewoon op een trrensje te rijden?

Trekkracht?

Je kunt je paard ook zo rijden dat je gewoon NIETS in je handen hebt zegmaar, begrijp je wat ik bedoel? Ik ken een touramazone die ook op niets rijd (geen tot amper gewicht in haar handen.) De S&T is om alles nog eens extra te verfijnen en wat mij betreft heeft dat niets met trekkracht te maken, de S&T moet dus niet ingehangen worden omdat de je de kracht (laat dat trek maar weg, trekken hoort niet in de paardensport) hier mee verminderd. En waarom hangt men de slof er om als men niet met S&T kan rijden? De S&T heeft wat mij betreft toch een compleet andere functie dan waar een slof (wanneer op de juiste manier gebruikt) voor gebruikt wordt.

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:20

Ik rij M2 en als ik Z1 ga starten, rij ik gewoon nog ff met trens door. Ik vind mezelf nu nog niet goed genoeg om met S&T te rijden. Ik rij nu altijd wel met een dubbele teugel op een trens, ik kan echt niet meer zonder. Pas wanneer ik denk dat ik zelf mijn hand perfect stil kan houden, komt er een S&T in, en niet eerder! Ik denk zelf dat mijn paard er trouwens beter op zou lopen, maar eerst moet ik er zelf klaar voor zijn.
Owja, jullie hadden het over de aan de stang trekkende Z ruiters, en dat die meer uitzondering dan regel waren. Volgens mij moet je het omdraaien. Ze zijn meer regel dan uitzondering.
Enne.. status? Jazeker wel status!! Waw, niks mooier dan een paard met zo'n mooi glimmend ijzerwerkje in de mond met een dubbele teugel, ik vind dat echt erg mooi. Maar alleen als dat paard dan mooi in balans en gedragen door de ring gaat, met een zeer lichte teugelvoering. Dan mag je trots showen met je S&T
Maar je mag niet showen met je S&T als je paard met de kin op de borst loopt en de mond open, en jij aan het hannesen bent met je handen. Dat ziet er niet uit en is niet iets om trots op te zijn.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:25

@Paris85 ik heb niks tegen correct stang gebruik maar tegenwoordig zie ik regelmatig paarden die met hun kin op hun borst getrokken worden door een horizontale stang (niet echt charmant) en dan wordt de stang volgens mij gewoon als extra trekkracht (ook al hoort het nbiet thuis in de paardensport waar ik het mee eens ben) om zijn kop op de plaats te houden

bar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:36

Ik denk wel dat stang en trens als statussymbool wordt gebruikt. Ik zie zoveel Z paarden om heen die met tong uit de mond lopen. Dan denk ik ga eerst even weer met een trens rijden om je aanleuningsprobleem te verhelpen. Maar aan de ander kant snap ik het ook wel. Het ziet er gewoon mooier uit en paarden gaan er vaak beter door lopen. Ik rij nu zelf M2 en ik start nog maar net M2 dus het duurt denk ik nog wel even voor ik Z start maar als ik Z start ga ik wel proberen met S&T rijden. Mijn moeder heeft namelijk nog een supermooi hoofdstel plus argentaan S en T dat ze niet meer gebruikt wegens blessure van haar paard. Dus ik kan altijd kijken hoe het gaat.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:14

je kan ook je paard om hoog rijden met je been door tempo wisselinge te rijden in plaats van TREKKEN wat jij bedoelt maar ik trek niet want dat vindt ik niet vriendelijk.
maar als jij dat doe oke hoor yokie

maar dat is wat ik doe en wat er anders is moet een ieder voor zich weten

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:31

Hey ze heeft helemaal niet gezegd dat zij trekt, ze bedoeld alleen dat ze mensen ziet trekken. Dat heeft ze hierboven al uitgelegd.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:32

Idd Paris85 ik ben een duitsopgevoede ruiter en trek mijn paard nooit in de oprichting. Zou ik eens moeten durven, denk dat mijn trainer me dan serieus afschiet!

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:29

dat kwam echt als te8tie op mijn zechtje

maar somt moeten ze gewoon is op een T rijden en alles er op aan leren
Zou gewoon beter zijn voor de paarden en de ruiters die dan weer even terug gezet worden dat het ook met een Trens lukt

en in duitsland zijn de regels zo anders het zou soms wel beter zijn
en de houdingen zijn in duitsland is het belangrijkste

de regels worden anders met april 2006 hoop ook in de Z met S&T

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:34

Dus je bent het met me eens Didtje?

In Duitsland is het inderdaad heel anders en om eerlijk te zijn vind ik (allemaal persoonlijk) een groot deel beter rijden dat blijkt al uit het veel bredere topsportkader maar dat is een andere discussie. Maar in Duitsland mag je al eerder met s&t rijden namelijk al in de duitse L (hier M)

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:40

Wat ik mij afvraag: als de S&T voor het verfijnen van de hulp is, dan is het toch des te knapper als je met trens je proef rijdt (en je hulpen zijn nog steeds 'onzichtbaar')?

Ik heb het rijden met S&T daarom nooit gezien voor het verfijnen van de hulp, maar voor het verfijnen van de correctie (als de hulp niet door zou komen)...

Wie schiet?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 21:44

Ik schiet om te missen want ben het met je eens!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:48

Stang en trens in de Z vind ik zeker geen statussymbool. Braaf paard die deze nieuwe manier van optoming direct accepteert en goede ruiter die er gelijk mee overweg kan.

Stang en trens is net als sporen bedoeld voor de verfijning van de hulpen. De meeste gebruikers zullen ook niet dagelijks met deze optoming rijden, maar hooguit 2-3 dagen in de week en verder gewoon op de trens rijden.

Het maken van de keuze om met stang en trens te rijden is zeker als je de overgang maakt naar de Z2 toch wel verstandig aangezien stang en trens vanaf ZZ-licht een verplichte optoming is.

En missmuts: als jij op trens 'onzichtbaar' kan rijden is dat heel netjes en zouden vele ruiters een voorbeeld aan je moeten nemen. Wellicht zou de verplichte optoming van stang en trens vanaf het ZZ-licht eens moeten verdwijnen en de ruiter de vrije keuze moeten worden gelaten.