hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Guess001

Re: hoe krijg ik een tien voor de verzorging???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:42

Toch kreeg ik met mijn pony eigenlijk sowieso een 8, vaak een 9 en dus één keer een 10.
Ik vond mijn punten voor verzorging natuurlijk wel leuk maar het totale puntenaantal werd er wel èrg door beïnvloed. Maar goed, vanaf de M1 is het onderdeel er toch uit.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:29

hmmm schreef:
Ik vind ook dat een winstpunt niet moet afhangen van de verzorging.

Maar even off-topic over die 10, ik heb er ook wel eens een gekregen, voor het halsstrekken.

Vind ik ook niet, je kunt je beter richten op de oefeningen, Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:12

Ik geef nooit tienen voor de verzorging. Want wat is perfect? Stel er steekt wat haar onder je cap vandaan: dan ben je al geen 10 meer waard.
Of een voetje is net niet wit, dag 10. Kortom, ik denk niet dat er perfecte verzorging bestaat.
Bovendien zoals hierboven al gezegd is, ik weet als jurylid nooit wie er uren heeft staan poetsen en wie niet. Dat kan ik niet zien. Misschien heeft iemand wel uren staan poetsen en is paard op het voorterrein onderuit gegaan: moet ik dan ineens een lager cijfer geven?
Nee dus, bij mij is de verzorging gewoon standaard. Een superwitte schimmel kan wel op een hoger punt rekenen. Die mensen hebben gewoon heel veel werk.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 21:48

Dat je dan bij een schimmel een hoger punt geeft is eigenlijk ook onterecht. Ik had eerst een haflinger en dat was veel poetswerk, maar met bruin/zwarte merrie ben ik even lang bezig. Was ik ook de benen, de staart enz, ziet alleen minder duidelijk verschil.
Ik moest vanmiddag schrijven en toen vroeg ik die jury waarop hij het punt van de verzorging op baseerde, hij zei van als ik zie dat er ze er aandacht aan hebben besteeds een 7, ziet het er echt netjes uit, een 8. Maar hij zei ook van een slecht gereden proef moet niet omhoog gehaalt worden met een 9 voor verzorging. Het moet niet net dat ene punt opleveren voor een wp, want in het M (moest L2 schrijven) haal je het niet met de verzorging.

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 22:59

Ik heb eens bij een jurylid zitten schrijven die wel lette op de verzorging en dus regelmatig 7 en 8 weggaf, geen probleem !
Dan komt er plots een schimmel in de ring ,die weliswaar keurig gewassen en verzorgd was en die geeft ze plotseling een 10 voor verzorging, huh ligt dit aan mij ???
Vanaf het secreteriaat konden ze hun ogen niet geloven bij het natellen van de cijfers en kwamen even informeren of dit wel klopte .
Het commentaar van het jurylid : " Ja, hij was zo wit als mijn blaadje, dan moet ik wel een 10 geven !"
Sorry, het zal dan wel er aan liggen dat ik toevallig een donkerbruine heb en die kan ik echt niet zo wit maken als een blaadje, maar ze blinkt van top tot teen en de hele combi ziet eruit om door een ringetje te halen.
Omdat die van mij toevallig bruin is wil niet zeggen dat ik de dag ervoor niet 3 uur bezig ben geweest met wassen, invlechten en de hele zooi in tip top staat te krijgen !!!!!
Ik was met stomheid geslagen en heb de jury ook gezegd dat dit wel een beetje vreemd was.
De schimmel heeft uiteindelijk ook nog gewonnen.....op verzorging Verdrietig

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:28

9ens en 10en worden idd bijna niet gegeven in de basissport. Evenals 1en en 2en zijn zeldzaam te vinden op een coupon.
Als er meer 9 ens en 10en moeten worden gegegeven dan moeten er ook meer 1en en 2en worden gegegeven en ik denk niet dat de meesten onder ons daar een voordeel uit halen Haha! Vaak worden onderdelen nog beloond!!!!! met een 4 terwijl het wel een 1 had kunnen zijn.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:33

Ik vind het cijfer voor de verzorging sowieso onzin, of de juries moeten echt gaan kijken of het paard van zichzelf glimt enzo

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:45

Samo schreef:
Van mij mogen ze dat onderdeel wel weglaten, ik bedoel, dan krijg je een bijv. een 10 voor de verzorging en dan heb je je winstpunt behaald door die 10, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.
Ik vind niet dat je winstpunt moet afhangen van je punten voor de verzorging.

goed punt Ja

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 16:18

Ik merk toch wel puntenverschil in de verzorging. Ik heb niet altijd tijd om mn paard tot in de puntjes te doen. Dan worden het vaak gewoon roosjes, beetje wassen en klaar. Ze glimt van zichzelf wel en mijn wedstrijd kleding en dekjes zijn altijd wel schoon. Ik hou het overigens wel bij door de week. (Ik heb een palomino dus staart iets vaker uitspoelen evt wassen en in een vlecht houden, blijft ie mooi schoon en is ie ook snel weer schoon met wassen)
Ik heb dan vaak standaard een 7 of 8.
Maar wanneer ik echt even tijd en zin heb dan is het staart invlechten, alles goed wassen, kleine dressuurknotjes recht bovenop de manenkam, met witte tape eromheen. Kortom alles perfect schoon, want ook tuig maak ik niet altijd schoon omdat ik het sowieso wel redelijk schoon hou, maar maak ik er extra werk van is dat wel zichtbaar. De keren dat ik er die extra aandacht aan gaf kreeg ik wel steeds een negen! Ja
Nou moet ik ook wel zeggen dat er inderdaad wel naar een combinatie en ook naar het paard zelf word gekeken. Ik heb een palomino welshje, erg chique en opvallende verschijning en helemaal als alles zo mooi schoon en netjes getoilletteerd is. Maar met mijn welshje krijg ik die punten sneller dan wanneer er iemand de ring binnenkomt met een wat 'gewoner' en minder opvallend paard.
Verder ben ik het wel met Scum eens, de verzorging zit er nou eenmaal wel als onderdeel bij, dus het moet ook eerlijk gepunt worden. Zou een beetje l*llig zijn dat je een 5 kreeg omdat je proef zo slecht ging.
En ik heb ook wel jury's meegemaakt die inderdaad echt standaard cijfers gaven, mensen die alles echt goed voorelkaar hadden kregen t zelfde cijfer dan mensen die bijvoorbeeld geen wit dekje hadden, geen schone laarzen, heel beroerd ingevlochten, totaal niet getoilletteerd enz. Dat vind ik eigenlijk ook niet kunnen. Ik ben wegens tijdgebrek ook wel eens op wedstrijd verschenen met een hengstenvlecht die niet bleef zitten, dus toen alles maar los gedaan, toch nog een 8 gekregen Koe Tuurlijk, leuk cijfer, maar echt niet verdiend!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:41

Fitzroy schreef:
Ik geef nooit tienen voor de verzorging. Want wat is perfect? Stel er steekt wat haar onder je cap vandaan: dan ben je al geen 10 meer waard.
Of een voetje is net niet wit, dag 10. Kortom, ik denk niet dat er perfecte verzorging bestaat.
Bovendien zoals hierboven al gezegd is, ik weet als jurylid nooit wie er uren heeft staan poetsen en wie niet. Dat kan ik niet zien. Misschien heeft iemand wel uren staan poetsen en is paard op het voorterrein onderuit gegaan: moet ik dan ineens een lager cijfer geven?
Nee dus, bij mij is de verzorging gewoon standaard. Een superwitte schimmel kan wel op een hoger punt rekenen. Die mensen hebben gewoon heel veel werk.

Dat je een schimmel makkelijker hoge punten geeft vind ik niet terecht. je schimmel wassen is net zo veel werk als het wassen van je vos/bruine of zwarte.

Wat leer je hier nou over op jury cursus? Ik neem toch aan dat er een definitie is voor een 1 voor verzorging en voor een 10 voor verzorging?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 21:47

Die 10 kun je wel vergeten. Het is een vast rijtje.......... Knipoog

Je haalt hoogstens een 9, maar daar kun je toch ook wel tevreden mee zijn. Rolleyes

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:07

Ik was mijn donkerbruine de dag voor de wedstrijd en dan dekentje op. Als hij dan nog in de mest gaat liggen, pech en geen jury die dat ziet.
Echter, om een schimmel spierwit te krijgen moet je echt wel meer doen. Als die 's nachts gaat liggen kun je hem weer wassen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 00:35

Zo heb ik de 'pech' dat mijn andere palomino een vlek op zn kont heeft zitten die verdacht veel lijkt op een mislukte poging van een weggepoetste mestvlek, maar die vlek zit gewoon in zn vacht Clown Kun je poetsen en wassen tot je een ons weegt maar die vlek krijg je nooit weg. Overigens is die nog niet beleerd (is net 3) en niet uitgebracht op wedstrijden dus nog nooit commentaar op gehad Knipoog

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 07:58

oosterhoff schreef:
Fitzroy schreef:

Dat je een schimmel makkelijker hoge punten geeft vind ik niet terecht. je schimmel wassen is net zo veel werk als het wassen van je vos/bruine of zwarte.

Wat leer je hier nou over op jury cursus? Ik neem toch aan dat er een definitie is voor een 1 voor verzorging en voor een 10 voor verzorging?

helemaal mee eens!!!!! Ja

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:09

Overigens, op jurycursus heb ik geleerd dat een 7 wel genoeg is voor degenen die dat willen weten.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:47

Fitzroy schreef:
Overigens, op jurycursus heb ik geleerd dat een 7 wel genoeg is voor degenen die dat willen weten.

Kan je dat misschien voor me onderbouwen?

Zo niet, dan moet er maar eens een discussie plaatsvinden of dit onderdeel niet gewoon op een andere manier beoordeeld moet gaan worden. Voldoende of onvoldoende ofzo. Of helemaal schrappen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:49

goed idee! V is plus 1 en O is min 1. Ben je van alle gezeur af.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:54

Ja hoor, ik kan het ook onderbouwen. Een 7 compenseert precies een 5. Het moest volgens de cursusleider niet zo zijn dat je rijtechnische onvoldoendes erg gaat compenseren met de verzorging.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:01

*volcano* schreef:
Zo heb ik de 'pech' dat mijn andere palomino een vlek op zn kont heeft zitten die verdacht veel lijkt op een mislukte poging van een weggepoetste mestvlek, maar die vlek zit gewoon in zn vacht Clown Kun je poetsen en wassen tot je een ons weegt maar die vlek krijg je nooit weg. Overigens is die nog niet beleerd (is net 3) en niet uitgebracht op wedstrijden dus nog nooit commentaar op gehad Knipoog

Ik had letterlijk PRECIES hetzelfde kunnen zeggen...alleen moet palomino dan veranderd worden in vosje. Haha! De rest (incl. leeftijd en onbeleerd) komt kompleet overeen. Lachen

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:16

Fitzroy schreef:

Grappig, mijn vriend gaf juist altijd een 7 en hoorde bij de jaarlijkse opfriscursus dat als een paard er netjes uitziet je best een 8 mag geven!!

Gisteren weer wedstrijd gehad. Mijn paard: stekels (wel net weer vers geknipt) losse voorpluk, staart beetje ingevlochten, vuile witte sokken want ik kwam toch onder de man. "s Winters dezelfde out-fit maar dan met beren-vacht. Verzorging: 8 Haha!

Onze haf verscheen ook aan de start: losse manen, losse staart. Wel helemaal gewassen met zilverschampo en vlak voor de wedstrijd de vlechten eruit zodat zijn manen 1 kant op vielen. Verzorging: 8 Haha!

Ooit hadden we met onderlinge wedstrijd een hele apparte jury. Die gaf alle paarden een 10 voor verzorging. Cool Als uitleg zei hij: Ze zijn toch geborsteld allemaal?? Clown

timeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 10:58

Bij 35 graden gewoon je rijjasje aanhouden! Haha!

Heeft mij weleens een 9 opgeleverd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:15

Nou, idd dan ben je wel een bikkel. Levert bij mij ook extra punten op Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:03

Misschien is het een optie dat er 1 punt erop wordt geteld als het voldoende is en 1 eraf als het onvoldoende is. dat doet het niets met je winstpunten en wordt er ook geen onderscheid gemaakt in schimmels, vossen, zwarte en bruinen.

In de "houding en zit", "het gereden zijn in het algemeen"en in het effect van de hulpen hebben de juryleden voldoende ruimte om hun oordeel te geven over de combinatie ed.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:29

Fitzroy schreef:
Ja hoor, ik kan het ook onderbouwen. Een 7 compenseert precies een 5. Het moest volgens de cursusleider niet zo zijn dat je rijtechnische onvoldoendes erg gaat compenseren met de verzorging.

En dan vraag ik me toch ernstig af wat het hele punt verzorging er tussen doet, als het toch niet objectief en opzichzelf word beoordeeld. Als het niet 'uitslaggevend' mag zijn heeft het ook geen nut om het er tussen te stoppen. Op die manier krijg je dus ook het 'gesjoemel' met punten als een jury vind dat het net geen wp waard is, dan mag het opeens wel 'doorslaggevend' zijn want om een combi dan net geen wp te laten halen word niet zelden een punt van verzorging afgetrokken Scheve mond Laat het dan gewoon weg of laat het meetellen in een ander punt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:40

Bij mij is de verzorging gewoon een standaard cijfer. Als het om een winstpunt hangt kijk ik liever naar andere onderdelen waar ik toch al twijfelde tussen 2 cijfers.
Winstpunt of niet hangt bij mij dus niet af van de verzorging.
Ik vind het hele onderdeel verzorging zo weer zo onzin.
Als je op wedstrijd gaat moet je gewoon zorgen dat je er goed verzorgd uit ziet en niet om een hoger cijfer te krijgen.