Fries geen dressuur paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kehylan

Re: Fries geen dressuur paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 23:12

het uiterlijk van 'de fries' is ook wat sjieker aan het worden. Maar het gaat er niet om of je paard mooi is of dat je het uiterlijk mooi vind. op wedstrijd gaat het er gewoon om hoe dat je paard loopt. en als je een fries heb die 'goede' gangen heeft dan vind ik dat hij best dressuur kan lopen. en Peter Spahn en Adel hebben wel laten zien dat een fries niet alleen een karrepaard is!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:20

Ik heb gisteren geschreve in het Z1 en in beide ringen stond een fries aan kop. het was geen hele sjieke fries, maar hij deed zijn oefeningen keurig. Ik persoonlijk vind het heel mooi om een fries in de baan te zien. Vooral wanneer ze heel veel behang hebben en een beste hals, straalt het echt wat uit...
Maar soms/vaak zie je toch wel dat ze nog wel eens moeite hebben met de buiging. Maar da's ook een kwestie van trainen, denk ik, dat wordt het vanzelf beter...

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:36

Nu worden Friezen inderdaad steeds meer 'sportgefokt', maar dan kom ik bij de volgende vraag: Is zo'n sportgefokte Fries nog wel een Fries te noemen?

Van oorsprong is een Fries nu eenmaal een koetspaard. Door op verschillende punten te gaan fokken, krijgt een Fries geleidelijk aan een ander exterieur waardoor het gemakkelijker in de dressuur meekomt, maar waardoor het als koetspaard weer minder geschikt wordt. Zo verander je de oorsprong van een ras in iets wat we tegenwoordig liever zien. Vind je het dan nog correct om het paard een zuivere Fries te noemen, terwijl het zijn doel eigenlijk voorbij schiet? Tuurlijk heeft zo'n paard nog de typische zwarte kleur en het lange behang, maar zijn gebruiksdoelen niet net zo rastypisch?!

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor Friezen, maar voor alle andere paarden die van oorsprong niet gefokt zijn voor hetgeen waarvoor ze nu gebruikt worden (bijv. als we Quarters gaan fokken om mee te springen enz. enz.). Dit is puur een stelling waarbij ikzelf nog niet goed weet welk standpunt ik in moet nemen. Misschien hoort dit eerder in een apart topic, maar ik heb het nu al hier getypt Knipoog Ik zou in ieder geval graag andere visie's horen. Als dat niet in dit topic mag, wees zo vrij om dit te copy-pasten in een nieuw topic Haha!

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 13:14

Ik heb zondag een wedstrijd gehad en daarbij reden er ook friezen in het Z2. Je ziet natuurlijk wel verschil tussen de ene en de andere fries maar ik vind het toch wel mooi als je een keer een ander soort paard in de ring ziet!

HILDAA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:48

Hoi,

Zelf ga ik met mijn merrie bijna L2 starten. In de B ging het super snel en aangezien ze nog jong is was ik blij dat ze een veulen kreeg zodat ze even 'rust' kon krijgen om tussen de oren wat rijper te worden.
Nu heb ik 9 proeven in de L1 gereden en 13 winstpunten gehaald. Van die 9x was ik 6x 1e of 2e en dat terwijl er ook genoeg paarden van andere rassen mee deden.
Dat juryleden niet van friesen (of wat voor ras dan ook) houden vind ik vaak een slap excuus. Je hebt even vaak voordeel dan dat je nadeel hebt van het ras van je paard.
Voor deze fries reed ik een KWPN-er en daarvoor reed ik op haflingers. Ik ben, naar mijn mening, maar 1x te laag beoordeeld door een jury. Daarintegen heb ik met de haflingers 2x een 10 op verzorging gekregen en nog best vaan een 9, dat lukt je niet zo snel met een KWPN-er!
Kijk, voor je naar de wedstrijden gaat, zelf serieus en kritiesch naar je eigen rijden en ook naar anderen die op de wedstrijden rondrijden. Misschien vind je het zelf al goed gaan maar lijkt het toch nog veel minder! Dan kun je beter nog even doortrainen en de frustraties van jezelf en de juryleden tegen gaan.

Groetjes en suc6 met trainen!

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:48

Tuurlijk zijn Friezen dressuurpaarden. De mensen die ze naar de Z/M rijden, bewijzen dat toch al? Vooral Friezen van het modernere type kunnen lekker strekken, wenden etc.

En ik zou me er niet zo druk om maken...Als je zelf leuk op hem kunt dressuren, wat kan jou het dan schelen dat anderen daar anders over denken?

Succes nog verder met het paardje!

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 16:54

Ik vind dat een Fries best kan dressuren..
Je hebt natuurlijk wel verschillende types, maar dan nog, waarom zou je met een fries niet kunnen dressuren?
Toen ik mijn pony net had zag het er ook niet uit alsof je daar ooit rustig een proefje mee zou kunnen rijden.. (nogal veel steigeren en heel erg met hoofd omhoog lopen)
en ondertussen rijd ik toch al mooi M1 met winstpunten! Haha! en mijn pony is heus ook niet een supersjiek beestje met geweldige gangen..
Dus ik vind dat je met een Fries ook gewoon kunt dressuren..!!

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:04

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:24

ik vind dat friezen net als andere paarden goede dressuurpaarden kunnen zijn. Als de jury een fries ziet die slecht loopt is het al tijd van: met die karrenpaarden moet je niet dressuren. als de jury een kwpn ziet die slecht loopt zeggen ze dat de ruiter het niet kan...nja, die vind ik dus echt nergens over gaan. het friese paard van mijn vriendin heeft 1.20 gesprongen. dus ze kunnen ook springen. mensen die denken dat een fries geen dressuurpaard is moet maar eens gaan kijken op: www.dressuurstalroosenheuvel.nl

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:59

Ik heb een paar maanden geleden een clinic op 'Dressuurstal Roosenheuvel' gehad. Van Peter Spahn. en daar heb ik een aantal mooie en goede friezen gezien waaronder de 'jonge' fries die hij daar zelf reed

Djoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:14

Dit is natuurlijk weer zo'n discussie die maar doorgaat met mensen die voor en tegen zijn. Ik vind dat Friezen prima dressuurpaarden zijn je ziet ze hartstikke veel op wedstrijden tegenwoordig. En natuurlijk zitten er ook genoeg friezen bij die bouw en type tegen hebben voor dressuur, maar laten we eerlijk zijn, daar heb je ook wel KWPN'ers van. Er lopen al zoveel friezen Z dressuur en ook meerdere Lichte of Zware Tour, en dat zullen er alleen maar meer worden.
Ook ben ik het er niet mee eens dat een "Koetspaard" waar waarschijnlijk een tuiger mee bedoeld wordt niet geschikt is voor de dressuur. Ik ken veel goede Nationaal en Regionaal uitkomende friese tuigpaarden die zeer succesvol uitkomen in de dressuur. Ik reed mooi 176 en 178 punten op een friese Tuigpaard merrie, die 3 maanden stil had gestaan en weer ik zo weer opklom en dikke prijzen mee pakte! Kortom, de fries blijft gewoon hartstikke rastypisch en komt steeds meer op in de dressuur. En dus lekker dressuur gaan rijden als jij en je paard dat leuk vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:42

Fries paard moet voor de kar.
Vind het geen gezicht als ik mensen met die beesten door de ring zie hobbelen.

Voor de kar vind ik ze geweldig en daar horen ze ook vind ik.

Hier in brabant zie je ze (gelukkig) nog niet zoveel op concour.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:56

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:02

Sjonniej schreef:
Het grootste probleem zijn meestal de ruiters van Friezen.
Een fries kan voor zijn doen wel géweldig strekken, maar vergeleken bij de andere paarden uit de rubriek was het niets. De jury geeft een 4, logisch, hij toonde immers een stuk minder dan de anderen.
Meestal wordt dit meteen afgeschreven als; Die jury houdt niet van Friesen, ze vonden me paard lelijk etc. Maar een jury kan niet eerst 3x bij jou thuis komen kijken, wat het maximale van jouw paard is. Jouw paard kan wel super zijn best doen, maar als dat vergeleken bij de anderen alsnog té weinig is, verdien je niet die 8 te krijgen. Want wie bepaalt dan dat jouw paard echt álles toonde wat hij kon.

Ik denk dat dat een veel groter probleem is, dan dat er mensen zijn die een fries alleen voor het aangespannen werk willen zien.

Hier ben ik het helemaal mee eens
En dat geld ook bij de fjorden haflingers enz.

Als je een strekdraf of uitgestrekte galop toont voor een 7 krijg je die ook van de jury.
Maar hoe goed het ook gaat voor dat paard, als er maar een mager strekdrafje komt, kan dat geen 7 zijn, als is het voor dat paard wel bijna een 10 Lachen
Het gaat er niet over uit of het paard 300 % zijn best doet, het gaat er over uit wat je ziet aan de zijkant.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:11

Veel mensen geven graag de schuld aan een ander en ik denk dat veel zogenaamde friezenhaters daar het slachtoffer van zijn.
Er zijn maar weinig juryleden die echt een bepaald ras achterstellen.

Maar ik denk zelf niet dat een fries een echt dressuurpaard is hoewel er zat zijn die goed mee kunnen doen in de dressuur. Ik rijd nu zelf ook een hele fijne fries en die zal zeker een heel eind komen maar is natuurlijk niet te vergelijken met een paard dat al 10 generaties dressuurgefokt is.

Je kunt dus met een fries best een heel eind komen maar ik denk wel dat je het jezelf moeilijker maakt dan met een dressuurgefokt paard.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:34

twee weken terug nog een Z fries gezien. En zelf onze fries die in de mangelessen loopt kan op m niveau lopen, verder zou makkelijk gaan, maar instructische had geen tijd en hij liep te veel in de lessen. Springen kan hij ook maar daar zijn ze vaak te lomp voor,

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 15:49

Ik vind het het héél erg afhangt van wat voor fries je hebt. Sommige friezen zijn echt karrenpaarden. Ik ken een meisje met een fries, die fries staat heel fel op de voorhand. Die is gewoon zo gebouwd. Daar zal je nooit echt dressuur mee kunnen rijden. De nek is te breed waardoor je het paard moeilijk onderin krijgt en het paard dus niet netjes over de rug kan lopen.
Omdat het grootste deel van het gewicht op de voorhand is, zal het paard nooit goed kunnen strekken.

Dus friezen kunnen goed dressuur lopen, mits ze de juiste bouw hebben. Net als dat een kwpn of bwp zonder de juiste bouw evenmin een goede proef kan lopen.

Chartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:01

Ik ben het met je eens een fries kan zelf springen als hij/zij het leuk vind.

Mijn bijrijdtser was laats in het bos stond er een vrouw. zegt ze heel onaardig een fries hoort voor de kar hoor. Mijn bijrijdster zo slim om te zegen lijkt het alsof hij het vervelend vind Tong uitsteken Vingers aflikken

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:08

vonneke schreef:
Fries paard moet voor de kar.
Vind het geen gezicht als ik mensen met die beesten door de ring zie hobbelen.

Voor de kar vind ik ze geweldig en daar horen ze ook vind ik.

Hier in brabant zie je ze (gelukkig) nog niet zoveel op concour.

Als ik dit iemand hoor zeggen kan ik me dus echt gigantisch kwaad maken! Dit slaat echt werkelijk nergens op!

Ik vind het wel verschrikkelijk lelijk dat de fries nu zo slank/iel doorgefokt word want dit vind ik echt super lelijk. De fries hoort gewoon wat zwaarder gebouwd. Mijn fries is 1.70m maar toch erg loch en sorry maar ik kan niet zeggen dat hij onderdoet in uitzien aan kwpners!

Ja je hebt 3 soorten friezen de echtte barok...nek hoog erop en doorgezakte rug, die zijn schitterend voor de kar! Je hebt ook een tussenweg tussen de barok en de slanke fries die zijn geweldig voor de dressuur! En als laatste de nu erg slank doorgefokte fries en dat zouden ze gewoon moeten afschaffen want dat ziet er gewoon niet uit en is gewoon geen fries.

Afbeelding

Verf een kwpn zwart, hang er manen aan, plak er sokken aan.......nou doet dit nou wat onder aan een kwpn? Sorry maar leer friezen in de ring gewoon te accepteren ze zijn niet minder waard als kwpners en als je niet tegen ´´karrenpaarden`` concurrentie kan tja.....misschien bang om te verliezen van een ´´karrenpaard``?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 16:35

Dan laat jij een fries maar eens strekken tegen een echt dresuurpaard Lachen
Dat zal hij niet hetzelfde kunnen.
Niet dat hij minder is, helemaal niet.
Maar hij heeft door zijn bouw dingen die hij goed kan, maar ook dingen die hij minder kan.
En het zijn simpelweg geen dressuurpaarden, maar paarden die dressuur lopen (en in de categorie valt mijn kwpn-er ook)
Je kunt dan wel boos worden dat iemand het geen dresuurpaard vind, maar dan hou je jezelf (en je paard) voor de gek.

Je moet ieder paard invidueel beoordelen, ook wpn-ers, maar het is nu eenmaal zo dat er in bepaalde rassen wel meer of minder echte sportpaarden voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:33

laat mij 100.000 friezen onder het zadel zien, blijf het gewoon geen rijdieren vinden.

Te veel knieactie, waardoor ik weinig spectakel in de midden/uitgestrekte draf zie. 'mindere' (zal maar geen slechte zeggen) galop.
Een fries zal er wat dat betreft toch moeilijk een goede KWPNer uitlopen.

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:50

Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:41

Ik denk dat je met 2 gemiddelde moet meten

Een gemiddelde fries zal er een gemiddeld dresuur wpn-er niet uitlopen
Over springen zullen we dan maar ff stil zijn..

Een goede fries zal er vast een gemiddelde wpn-er uitlopen, qua dressuur.
Maar zet je hem tegenover een goede kwpn-er, zal hij het verliezen.

Niet erg, integendeel.
Elk ras heeft zijn charmes.
Maar dat inzien vind ik een must voor de ruiter.
Ook als je maar een gewone kwpn-er hebt.
Anders ga je dingen van je paard verwachten die niet eerlijk zijn.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:52

Ieder dier met drie normale gangen en een gewone bouw kan gebruikt worden voor de dressuur Ja
Fries, fjord, haflinger noem maar op Haha!
Als je een goede proef rijdt krijg je gewoon je punten Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:58

Helemaal mee eens
En dan kun je best leuk meedoen.
Maar tegen dat echt dressuurgeweld kunje niet op.
En dat geld idem voor mij met mijn springgefoklte knollie Haha!
Maar plezier hebben we misschien wel meer dan de ruiters met de echte dresuurpaarden Tong uitsteken