Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: Wat mag een jurylid zeggen mbt gewicht ruiter/amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:19

Ik vind het belachelijk dat een jury zich daar over uitlaat. Hij of zij kan het wel denken, maar hoort zoiets echt niet te zeggen. Vaak is het ook een gevoelig punt en weten mensen zelf wel wanneer iets aan de gevulde kant zijn. Ik vind het dus echt niet kunnen. Misschien dat je contact op kunt nemen met het KNHS en dit eens bij hun kunt voorleggen.

Daarbij komt het ook nog eens dat je vol je lol en plezier op concours gaat en dat wordt op deze manier toch wel een stukje minder. En waar ligt de grens....

Op het fototje vind het jouw in ieder geval niet storend. Gewoon lekker blijven rijden en die jury kan mijn "piep" kussen......
(om het maar even platvloers te zeggen)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:25

egnie schreef:
Daarbij komt het ook nog eens dat je vol je lol en plezier op concours gaat en dat wordt op deze manier toch wel een stukje minder. En waar ligt de grens....

Aan de andere kant geef je je wel BEWUST op voor een wedstrijdsport. Je hoeft niet te starten. Je mag ook gewoon in de bos gaan rijden.......... Ja

Maar ik zou het er nóóit bij vermelden. Ben je gek.
Hoogstens tegen de schrijfster seggen, maar in veruit de meeste gevallen kent die dan de amazone/ruiter en klikt het meteen door.........

Mag een jury dát dan ook niet meer zeggen (zonder het in de punten af te straffen) ?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:27

Chronos, was het dat wat hij na de proef dus tegen jou zei? Ik zag al dat hij op je afkwam, maar men kon het verder niet horen aan de kant (ook wel fijn om te weten denk ik).

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:32

Afbeelding

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:37

Ik denk dat de ruiter wel heel zwaar moet zijn (en het paard heel weinig bespierd) wil het paard belemmerd worden door alleen het gewicht. Wat al eerder geschreven is: het gaat erom hoe je zit inwerkt. Wel is het zo dat hoe hoger het gewicht van de ruiter, des te eerder is het paard belemmerd door een onstabiele zit. (ben ik nog te volgen?)

Ik denk dat de jury absoluut wat moet aanmerken over houding en zit (dat kan per onderdeel en onderaan), maar niets mag aanmerken over gewicht/uiterlijk van zowel ruiter als paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:40

Citaat:
Aan de andere kant geef je je wel BEWUST op voor een wedstrijdsport. Je hoeft niet te starten. Je mag ook gewoon in de bos gaan rijden..........

Heeft het paard er daar dan minder last van?

want dat zal de rede zijn van een jury, dat ze het slecht voor het paard vinden.

Zal echt uitmaken dat een ruiter dan niet meer op concours komt Ja Verward

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:55

Tja, moeilijk. Ik vind het in ieder geval beter als de jury het tegen de ruiter zegt of het onder het protocol schrijft dan dat de ruiter het later via de schrijfster te horen krijgt.

Overigens denk ik dat de meeste "dikkere" mensen er zelf ook wel op letten op wat voor paard ze gaan zitten. Net als dat ik met mijn 1.83 niet op een ponytje ga zitten en zeker niet in de ring verschijn.

Maarja, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat de jury de combinatie niet "kloppend" vindt. Ik vind best dat ze dat er (in subtiele woorden) onder mogen zetten, ook als ze iemand te groot vinden overigens. Ik vind niet dat ze (rijtechnische)problemen die ze tijdens de proef waarnemen automatisch aan het gewicht van de ruiter mogen toeschrijven maar ze mogen i.m.o. toch op zijn minst de vrijheid hebben om te zeggen dat ze de combinatie niet mooi vinden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:12

Ik vind het net zo netjes van de jury om dat tegen je te zeggen.
Sommige mensen zitten er erg mee als ze te zwaar zijn en bovendien weet je de reden niet. Overgewicht kan ook door ziekte komen en je weet niet hoeveel moeite iemand doet om af te vallen. Ik zou met zo'n opmerking nooit iemand willen kwetsen.

Maar de dressuursport is nu eenmaal een sport waar "schoonheid" best belangrijk is, er zullen daardoor denk ik altijd mensen zijn die erover vallen.

Het is wel een feit dat mensen met dikke bovenbenen minder goed stil kunnen zitten als mensen die slanke bovenbenen hebben.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:27

runningkawa schreef:
Citaat:
Aan de andere kant geef je je wel BEWUST op voor een wedstrijdsport. Je hoeft niet te starten. Je mag ook gewoon in de bos gaan rijden..........

Heeft het paard er daar dan minder last van?

want dat zal de rede zijn van een jury, dat ze het slecht voor het paard vinden.

Zal echt uitmaken dat een ruiter dan niet meer op concours komt Ja Verward

Het paard heeft er dan niet meer of minder last van maar de amazone zal niet geconfronteerd worden met soort gelijke opmerkingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:40

Denk je dat voetgangers in het bos dan altijd even netjes zijn?
Ik verwacht dat daar ook wel opmerkingen door kunnen komen.
Of andere ruiters of weet ik veel wat Lachen

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:46

Ik vind het belachelijk wanneer een jurylid zoiets op zo'n manier zou zeggen!
Zo op de foto te zien vind ik het absoluut niet storend en vind ik jullie juist een leuke combi! Wat voor klasse was het eigenlijk?

Ik ben ook geen superslank typetje, maar daar houd ik heel bewust rekening mee met mijn paardenkeuze Haha! Zo paste ik perfect op de Fries! Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:22

Ik vind dat een jury best zijn mening mag geven over een combinatie. Wanneer er duidelijk een algemeen knelpunt zit, welke terug te zien is in de punten, mag een jury dit best zeggen. Ik zou er zelf voor kiezen om iemand dan even naar de auto te roepen. Op die manier kan je zien hoe iemand reageert. Wil zo'n iemand het probleem helemaal niet zien kun je misschien wat harder zijn. Wanneer een ruiter een goede verklaring heeft kun je daar ook rekening mee houden in het mondelinge commentaar.
Of het nu gaat over de verkeerde zit van een ruiter, onregelmatigheid van het paard, overgewicht van een ruiter. Ik ben het met jullie eens dat een jury niet zomaar een oordeel kan vellen, maar wanneer er echt wat aan de hand is mag hij/zij dat toch wel zeggen???

Daarvoor ga je toch ook op concours. Daar zijn die protocollen toch voor?
Nu ken ik de combinatie niet, dus ik kan daar van hieruit geen oordeel over vellen, maar dressuursport is en blijft altijd een jurysport. Meningen verschillen, maar jury's mogen wel voor hun mening uitkomen vind ik...( zei het genuanceerd Haha! )

Maar rijdt lekker verder zou ik zeggen en wanneer je normaal gesproken wel altijd goede punten rijdt en andere juryleden je gewicht niet als probleem zien, zou ik dit maar gauw vergeten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:24

Citaat:
Ik ben het met jullie eens dat een jury niet zomaar een oordeel kan vellen, maar wanneer er echt wat aan de hand is mag hij/zij dat toch wel zeggen???

En als jij als ruiter weet dat de jury er 100 % naast zit, omdat jij natuurlijk je paard het beste kent?

Dan is een eigenwijze jury toch erg! irritant Lachen

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:25

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik ben het met jullie eens dat een jury niet zomaar een oordeel kan vellen, maar wanneer er echt wat aan de hand is mag hij/zij dat toch wel zeggen???

En als jij als ruiter weet dat de jury er 100 % naast zit, omdat jij natuurlijk je paard het beste kent?

Dan is een eigenwijze jury toch erg! irritant Lachen

Als je daar écht niet tegen kan ben je behoorlijk dom als je de dressuur sport want een ieder krijgt een keer te maken met een soortgelijke situatie. Het zal zeer zeker niet bij iedereen met het gewicht te maken hebben, maar het is en blijf een jurysport, waarbij onenigheden niet ongewoon zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:04

Blijft het wel irritant als je zeker weet dat de jury er mijlen ver naast zit.
Of dat nu gaat over de verkeerde zit van een ruiter, onregelmatigheid van het paard, overgewicht van een ruiter.
En ja ze mogen er wat van zeggen, maar iets aannemen van een ruiter zou sommige ook sieren.
Want er zijn maar weinig ruiters die hun paard naar de knoppen willen helpen. Dus als de ruiter zegt dat het een andere oorzaak heeft, zou dat ook best kunnen zijn Pling

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:12

KarinvdM schreef:
Ik vind het
net
zo netjes van de jury om dat tegen je te zeggen.
Sommige mensen zitten er erg mee als ze te zwaar zijn en bovendien weet je de reden niet. Overgewicht kan ook door ziekte komen en je weet niet hoeveel moeite iemand doet om af te vallen. Ik zou met zo'n opmerking nooit iemand willen kwetsen.

Leuke verschrijving Karin......... Haha!
Als ik niet beter wist zou ik even vragen of je uit Friesland of uit Groningen komt.......... Haha! Haha! Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:27

CGJ12 schreef:
KarinvdM schreef:
Ik vind het
net
zo netjes van de jury om dat tegen je te zeggen.

Leuke verschrijving Karin......... Haha!
Als ik niet beter wist zou ik even vragen of je uit Friesland of uit Groningen komt.......... Haha! Haha! Haha!

Haha!
Geboren in Groningen...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:28

KarinvdM schreef:
Haha!
Geboren in Groningen...

Het ken net.......... Haha!

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:48

Ik vind het een belachelijke opmerking; vind ook niet dat ze iets in die trant mogen zeggen.
Laten we wel wezen; hoeveel *dik* ogende mensen zijn er wel niet die op de weegschaal toch niet zo zwaar blijken te zijn? En hoeveel *slank* ogende mensen die even zwaar of zelfs zwaarder zijn? Spieren zijn nog altijd zwaarder dan vet en vet is helaas nog altijd meer in het oog springend. En dan nog... Hoe wilden ze e.a.a. op afstand beoordelen?

Daarnaast ben ik het helemaal eens met de bakkaboutersopmerking! ALS de jury al denkt dat je gewicht een te grote belasting voor het paard zou kunnen zijn dan lijkt het me veel netter en realistischer als ze nog even komen kijken terwijl je aan het uitrijden bent en dan proberen in te schatten of het idd een gewichtskwestie is of dat het gewoon in het paard zat op dat moment. Laat ze ook tenminste aan je navragen of het paard bekend is met een zwakke rug of stijve perikelen.

Het lijkt me een typisch geval van vooroordelen. En als ik zo de foto zie, hoe klein hij ook is; er lijkt me niets aan de hand, en je lijkt me al zeker niet te zwaar voor je paardje!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:59

Ik heb je ook zien rijden Chronos, maar ook niet exact gehoord wat de jury zei. Ik heb wel gezien dat hij even met je aan het praten is geweest, en ook zei hoe en waarom je paard zo en zo liep. Dat hij vast ging zitten in zn lendenen, en daarom ook aan de voorkant zo in verzet liep.

Verder oordeel ik absoluut niet over je rijden, want verder ken ik jou en HP niet, maar wàt ik heb gezien èn tijdens het losrijden èn tijdens je proef, was lang niet altijd een ontspannen beeld....

Je kan het oordeel van de jury als een belediging zien, maar ook als een hulpmiddel. Dat ligt er dus aan hoe hij het brengt, en dat heb ik dus niet gehoord.

donna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:01

Ik vind eerlijk gezegd dat het niet aan de jury is om letterlijk over te brengen dat hij of zij jou te dik vind. Vind ie het plaatje niet mooi, dan geeft ie dat maar weer in een cijfer. Vind die dat je paard er kort door gaat lopen/door wordt belemmerd, dan geeft ie dat weer in een cijfer. Wanneer er op 10 protocollen van je staat dat je paard wordt belemmerd, gaat er vanzelf wel een lampje branden. Zo;n jury ziet ook maar een momentopname...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:06

Anneliesss, zo werkt het nu eenmaal niet. Je wordt beoordeeld op die 5 a 6 minuten in de ring, daar moet je presteren. Ongeacht eventuele bakkabouters etc.

Ik denk dat als een jury het tegen mij zou zeggen, ik hem/haar na de wedstrijd even zou aanspreken. Zeker als ik het er niet mee eens ben of graag een motivatie wil geven van de werkelijke reden van de spanning van mijn paard.

Wel kan ik me het verdriet en de frustratie/boosheid heel goed voorstellen als zoiets tegen je gezegd wordt. Je hebt allemaal het beste met je paard en jezelf voor en dan zijn zulke opmerkingen gewoon k u t.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:08

Anoukie schreef:
Wel kan ik me het verdriet en de frustratie/boosheid heel goed voorstellen als zoiets tegen je gezegd wordt. Je hebt allemaal het beste met je paard en jezelf voor en dan zijn zulke opmerkingen gewoon k u t.

Dat ben ik helemaal met je eens, ongeacht de situatie.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:25

Anoukie schreef:
Ik denk dat als een jury het tegen mij zou zeggen, ik hem/haar na de wedstrijd even zou aanspreken. Zeker als ik het er niet mee eens ben of graag een motivatie wil geven van de werkelijke reden van de spanning van mijn paard.

Blijft nog altijd de vraag of de opmerking terecht was of niet.......... Bloos
Gezien het topic lijkt het er op dat de topic-starter dat gewicht eigenlijk best mee vindt vallen. Die is het dus niet eens met de jury. Dat mag natuurlijk.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:28

We weten natuurlijk niet hoeveel de amazone weegt, toch ?
Maar aan de andere kant is het niet verkeerd dat men wat vaker kritisch kijkt naar zijn/haar eigen reet, rug is toch wel het meest kwetsbare van een paardjuh. Je kan dan wel zeggen ligt eraan hoe je zit en mee gaat bla bla, maar 100 kg's blijven gewoon 100 kilo's.