Losrijden met slof bij een B-dressuur proef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeJe

Re: Losrijden met slof bij een B-dressuur proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 10:45

Het is altijd opvallend hoe netjes ineens iedereen gaat rijden wanneer je als jury eens even (in de pauze bijvoorbeeld) op het losrijterrein gaat kijken.... Haha!

Ik heb verschillende ruiters wel eens aangesproken op hun losrij-gedrag. Vooral als ik dan geen "jasje-dasje" aan heb, zijn de opmerkingen best wel pittig. Je merkt altijd dat iedereen zich stoort aan dit gebruik van verboden harnachement, maar niemand zegt er iets van. Achteraf hoor je vaak de meeste opmerkingen.

Het is gewoon heel simpel: je doet mee volgens het wedstrijdreglement of niet, de slimmerds vinden heus wel gaatjes in dit reglement en kunnen op die manier hun gaan gaan.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:16

GvdT schreef:
Ik geloof dat het vanaf het Z of ZZ springen wel mag maar zeker weten doe ik het niet.

Je kan het inderdaad gewoon ergens melden als je het ziet het mag namelijk niet.

een slof gebruiken bij het inspringen van het Z of ZZ springen? tjee... goed zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:21

Citaat:
Het is gewoon heel simpel: je doet mee volgens het wedstrijdreglement of niet

Dat vind ik nu ook. Ja

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 12:33

Citaat:
Mensen erop aanspreken kan ik je niet aanraden Heb ik een keer gedaan en toen kreeg ik gigantische ruzie, dacht echt dat die man me zou gaan slaan
Federatievertegenwoordiger aanspreken wordt je trouwens ook niet in dank afgenomen, doe ik dus ook niet meer Als mensen hun paard met de kop tussen de benen willen trekken doen ze dat maar fijn, jammer voor het paard, maar dat zullen ze thuis ook wel doen en dan kun je er ook niets aan doen

Sorry hoor, maar dit vind ik nu weer een typische steek je kop maar in in het zand mentaliteit

Als we mensen eens wat vaker op hun gedrag zouden aanspreken, zouden dit soort zaken juist beter worden aangepakt. Als je dan de ruiter niet aandurft te spreken, dan in ieder geval de vertegenwoordiger aan.

Heb zelf iemand ook wel eens aangesproken op haar rijgedrag. Pure dierenmishandeling was het. Heb er 2 keer wat van gezegd en bij de laatste keer verteld dat ik naar de vertegenwoordiger zou stappen. Ik kreeg wel een sneer mee uiteraard ( waar bemoei je je mee), maar het hield wel op. Tenminste voor dat moment Knipoog
Toen mevrouw weg was, bleek iedereen zich er aan gestoord te hebben, maar niemand durfde wat te vertellen.....

Vind het zo jammer dat mensen het gevoel hebben dat ze niets meer kunnen zeggen....

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 22:14

Ik vond één keer net niet in elkaar geslagen worden en dan ook nog afgebekt worden door de jury, vertegenwoordiger en wedstrijdorganisatie wel genoeg als je het niet erg vind...Knipoog

Mij hebben ze er echt niet mee als ze op het voorterrein met slof rijden, daar springt zo'n dier in de ring echt niet beter van

Ik ga voor mijn lol op concours en dit soort confrontaties vermijd ik voortaan dus gewoon. Als de jury of vertegenwoordiger ze ziet hebben ze pech, worden ze niet gezien treffen ze het. Maar ik doe voortaan net of ik het niet zie Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:06

Ik zie het probleem niet echt........ Ik bedoel die slof moet er toch af, en zodra die slof eraf is is het probleem terug............... als mensen er een slof aanhangen om een aanleuningprobleem te verdoezelen dan tenminste.....

Ik denk dat ik de eerste keer op vreemd terrein, met allemaal paarden in de bak ............ er misschien ook wel voor zou kiezen, in combinatie met mijn BP natuurlijk Haha! Haha! Haha! Dat ligt er dus helemaal aan wat voor een paard je onder de kont hebt, denk ik dan maar.

Niet alle dieren zijn zo makkelijk te rijden als je eigen paard! Haha! Haha! Haha!

En een 4 jarige in de B, zal hoogst waarschijnlijk wel de eerste keer zijn.... en misschien was er geen mogelijkheid tot longeren.

Dus zo moeilijk reageren, hoeft niet persee......... wellicht is het juist wel heel verstandig en wel zo veilig........ ook voor de andere bakgebruikers Haha! Haha!:D En misschien is het wel een of andere doos die dr peerd nog effe snel in de krul trekt Haha! Haha! Haha! maar die zal ook niet met de punten thuiskomen hoor.......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 20:14

bedenk me net dat ik me ook schuldig heb gemaakt.
(maar het was, zoals gijsenkim ook al als optie gaf, voor ieders veiligheid)
Dat was een Z springpaard, die M HC liep. redelijk voorin de groep, dus met parcourslopen was hij al opgezadeld (kon echt niet anders)
Ik moest hem stappen (en ernaast was niet echt goeie optie ofzo Haha!) en aangezien hij jong, hengst enz was en het lekker zonnig was, met merries en veulens langs de losrijbak leek het ons verstandig er maar eventjes een slofje aan te doen. Heb er toen ook geen commentaar op gehad (heb ook alleen maar gestapt) en was ook echt geen andere oplossing voor. Thuis kon ik ook wel op die met niks eraan, maar in die situatie was dit het verstandigst (andere optie was geweest dat die jongen niet was gaan parcours lopen, had opzich eventueel ook gekunt)

maar ja. Het mag gewoon niet, dus eigenlijk is het simpel: als je je paard nog niet zonder vertrouwt op vreemd terrein (wat ik kan begrijpen dat dat voorkomt) dan maar gewoon alleen losrijden en niet starten (maar dan wel ergens waar ruimte is daarvoor) of alleen naar concoursen waar je kunt longeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 22:12

Maar Kim
Met een jong paard ga je toch niet de eerste keer van huis af meteen op concours?
Die neem je toch eerst eens mee naar verschillende andere plekken.
Daarna onderling en mag het wel met slof.

Dan weet je voor een groot deel wat hij zal gaan doen Lachen
En kun je gewoon volgens de regelementen officieel gaan starten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 07:24

runningkawa schreef:
Maar Kim
Met een jong paard ga je toch niet de eerste keer van huis af meteen op concours?
Die neem je toch eerst eens mee naar verschillende andere plekken.
Daarna onderling en mag het wel met slof.

Dan weet je voor een groot deel wat hij zal gaan doen Lachen
En kun je gewoon volgens de regelementen officieel gaan starten

Natuurlijk Haha! Haha! Haha! Je gaat eerst oefenen op vreemd terrein, met vreemde paarden en allemaal dat soort dingen Haha! Haha! Haha!

En dan zou ik inderdaad een of twee keer onderling starten........... om DAN pas de grote boze buitenwereld in te gaan Haha! Haha! Haha!

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:12

Ik was gisteren nog op wedstrijd en ik heb ook wel gehoord dat daar een meisje haar paard met slof reed. Was ook haar 1e wedstrijd. Ik heb het zelf niet gezien (toen was ze al weer weg) anders had ik er mss wel wat van gezegd. Ik denk dan maarzo als je paard eerst niet te handhaven is rijd hem dan eerst op een apart stukje in. Ze had makkelijk even in de buitenrijbaan kunnen rijden. En als ie dan wat rustiger is, voeg je dan pas bij de anderen. Of longeer hem van te voren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 18:35

sorry hoor,maar ookal heb je nog zo'n moeilijk jong paard,als je hem niet zonder slof kan rijden,dan moet je eerst aan jezelf werken voordat je uberhaupt zo'n paard gaat rijden.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 21:32

Ik heb dit topic gestart om dat ik niet zeker wist dat het (in) rijden met
een slof in de B conform de regelementen verboden was.
Inmiddels is het duidelijk dat het idd conform de regelementen
verboden is, en dan vraag ik me af waarom ruiters/amazones deze
regels aan hun laars lappen, en kom me dan niet met excuses als ja.....
maar het is een paard dat niets kent, of het is voor de veiligheid van
de andere ruiters/amazones of wat dan ook voor een lamlendig
excuus (want dat is het gewoon, een excuus), regels zijn er toch
om nageleefd te worden of zie ik dat verkeerd ?

Gisteren hoorde ik iemand bij een BB wedstrijd zonder startkaart een
opmerking maken over een ruiter én een amazone die hun jonge
paarden letterlijk door het parcours heen gemept hebben, die ik zo
snel niet zal vergeten: "Hier begint het mee, ze kloppen de paarden
door de oefenparcours, knallen ze met geweld door de B en als ze
geluk hebben door de L, dan hup snel verkopen en laat de koper
maar met de brokken zitten".

Schandalig vind ik dat. Wat hebben ruiters/amazones met een jong
paard op concours te zoeken dat ze niet zonder slof, pessoa of wat
voor verboden harnachement kunnen rijden ?

Maar ik heb ook de andere kant van de medaille gezien,
ruiters/amazones (sommigen met een behoorlijke staat van dienst en
sommigen die net begonnen zijn met en jong paard) die met een
lachend gezicht hun jonge paardjes met veel geduld een respect door
het parcours geloodsd hebben, met 24 strafpunten en nog een keer
wat voor tijdsovertreding, pet af voor deze respectvolle ruiters/amzones.

Ik ben heel lang niet meer meegeweest op wedstrijden en daarom is
mijn kennis van de regels ook wat roestig, vandaar mijn vraag.

Meer dan 20 jaar geleden heb ik dingen op het inrijveld gezien daar
lustten de honden geen brood van en hoewel het al stukken beter is
geworden gebeuren er nog steeds dingen die volgens de regels
verboden zijn.

Respectloos voor de paarden, de mededingers en de jury !