hoe lang zit je paardrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moowsy

Re: hoe lang zit je paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:10

Dan zal ik het alleen maar even over mijn eigen paard hebben..om een lang verhaal kort te maken.
Ik rijdt vanaf mijn 5e verjaardag, nu dus bijna 10 jaar.
Na 2 jaar kwam de eerste verzorgpony... En zo ging het een tijdje door, bijv. op een gegeven moment 5 tegelijk op 5 verschillende locaties..
Ik heb ook nog even een jaartje op de pony van steffie4ever gereden, 1x in de week. Ook nu heb ik nog verzorgpony's(een 1/4 new-forest/ 3/4 arabier) een fries, en een aantal welshjes bij Stal Thamen.
Daarbij heb ik samen met mijn moeder en nog iemand anders omdat het anders te duur was een eigen paard.
Ik heb haar nu bijna 2 jaar en sinds kort rijden we officiele wedstrijden, toevallig morgen weer. In het begin ging het gewoon absoluut niet, in het buitenseizoen was dat. Inmiddels heb ik 2 wedstrijden binnen gereden bij eigen vereniging, daar zat ik steeds in de 150 maar net geen puntjes. En dan heb ik afgelopen wedstrijd 2 winstpunten gehaald. Helemaal trots op natuurlijk! Nu gaan gewoon rustig wat blijven dressuren en daarbij langzaam aan wat springwedstrijdjes inschrijven.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:13

moowsy schreef:
Ik heb ook nog even een jaartje op de pony van steffie4ever gereden, 1x in de week. Ook nu heb ik nog verzorgpony's(een 1/4 new-forest
/
3/4 arabier) een fries, en een aantal welshjes bij Stal Thamen.

en daar zijn hunter en ik je nog steeds dankbaar voor Tong uitsteken

*ik had toen een gebroken pootje Bloos Clown *

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:16

steffie4ever schreef:
moowsy schreef:
Ik heb ook nog even een jaartje op de pony van steffie4ever gereden, 1x in de week. Ook nu heb ik nog verzorgpony's(een 1/4 new-forest
/
3/4 arabier) een fries, en een aantal welshjes bij Stal Thamen.

en daar zijn hunter en ik je nog steeds dankbaar voor Tong uitsteken

*ik had toen een gebroken pootje Bloos Clown *

Haha ik jou ook, en Hummie natuurlijkook!! Het was super leuk! *LOL*
*sorry beetje offtopic* Schijnheilig

omaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:37

ik was 4 jaar toen ik ging paardrijden, en toen ik 9 was kreeg ik mijn eerste eigen pony, en daarna heb ik nog een aantal ponies gehad (maar dat zal ik je besparen, ''hahahaahaa'') en toen ik ongeveer 12 was ofzow reed ik met mijn pony de eerste wedstrijd in de B=> 'spannend'
en met de pony daarna heb ik m2+ 9 gereden, en nu heb ik dan een nieuw paard; OMAX, en daarmee ga ik waarschijnlijk binnenkort M1 starten. hopelijk kom ik dan ook ver met OMAX!!!!!!!!!!!!!!!
groetjes jasmijn

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:51

Ik ben 7 jaar geleden begonnen met paardrijden, ik was toen 10. Sinds mn 13e ongeveer rij ik onderlinge wedstrijden. Dit jaar ga ik voor het eerst officieel starten met mn eigen paardje.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:23

Ik zit nu alweer 8 jaar op paardrijden, ook bij een manege. Toen was ik 8,5 jaar.
Toen ik 13 was kreeg ik Pride, november 2001. Hij was 4,5 en wild. Nagelbijten / Gniffelen
In die tijd heeft ie ook nog een peesblessure gehad.
In juni 2003 ben ik voor het eerst wedstrijden gestart.
Ondertussen ben ik één keer M1 gestart in september 2004. In een jaar tijd naar de M1, gng sneller dan ik dacht!
Nu is een tweede peesblessure bijna over en hoop ik binnenkort weer te starten.
Hoop pech gehad dus, maar we komen er wel Lachen

robinbeekink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:41

Toen ik 4 jaar was kreeg ik mijn eigen b-pony'tje.. maar die was best stout en die kon ik niet aan Tong uitsteken Haha! Dus ging ik naar de manege...
Later kreeg ik mijn eigen pony en ging ik starten in de B...
Alleen ging hij op wedstrijd net zolang bokken tot ik eraf viel ( 2 keer hersenschudding) en toen hebben we hem maar verkocht aan een handelaar...
Toen kreeg ik shaene en daar gegon ik ook mee in de B en heb ik m1 gereden ik was toen 8 of 9...
Toen kwam gentle daarmee was ik begonnen in de M1 tot de Z2...
En toen Milkshake daarmee begon ik in de Z1... en daar rijd ik nu ook Z2 mee.
En Lamento kreeg ik als 8 jarige dekhengst, hij was alleen als dekhengst gebruikt en was nog nooit dressuurmatig gereden.. die heb ik zelf opgeleid naar de Z2 en met wedstrijden ben ik begonnen in de M1... Haha!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:07

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 7 jaar was, daarvoor had ik eigenlijk al een pony, een shetje, maar daar reed ik (nog) niet mee. Ik ben begonnen op een manege hier in de buurt. Na 2 jaar, op die manege gereden te hebben, ben ik naar stal van Esch gegaan en heb ik (geloof ik) 2 jaar bij hen de kleine ponytjes gereden. Na die 2 jaar ben ik weer naar een manege gegaan in Haarsteeg en heb ik in die periode er een pony bij gekregen, genaamd Tibraya (zijn troetelnaam is Tiby). Tijdens die periode ben ik overgegaan op privéles, weliswaar op manegepony's we hadden namelijk geen trailer dus konden we met Tiby niet naar de privéles. Na 4 jaar privéles gehad te hebben bij manege Ars Longa (Haarsteeg) van Nicole van de Brandt, zijn we weer teruggegaan naar stal van Esch. Inmiddels had ik mijn pony Sulvano (v. Sultano) al. Op het moment rijd ik nu 3 jaar bij Pauline van Esch en dat bevalt heel erg goed. Bij elkaar rijd ik ongeveer 11 jaar.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:17

Ik rijd al 10 jaar

Ik ben begonnen op mijn 7de bij manege nijhuis.
Op 14 jarige leeftijd heb ik een eigen pony Sheronit
met haar rijd ik nu L Springen

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:42

wow Wow! jullie allemaal heeft echte super presentaties en het is ook leuk om te lezen Haha!

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:29

Odie schreef:
Ik zat voor het eerst van mn leven op een paard toen ik 12 was.

Toen ik 13 was vond ik ergens een 17-jarige kreupele hoestende slachtpony en dat werd mijn 'poetspony' zodat ik hem nog een paar fijne laatste weken van zijn leven kon berzorgen.

Het liep echter anders, want toen ik 14 was werd er een startkaart aangevraagd, ik had dus die slachtpony opgelapt en opnieuw zadelmak gemaakt. Sinds mijn eerste officiele wedstrijd heeft het alleen maar winstpunten en prijzen geregend.

Toen ik 15 was reden we samen Z dressuur en M-springen, vervolgens hebben de eigenaren van die pony hem aan mij gedoneerd omdat ik zo'n sterke band met hem had opgebouwd.

Uiteindelijk werden we Z2 dressuur met een hele berg winstpunten. In 2001 werd hij 21 jaar en dat vond ik wel een geslaagd moment om hem uit de sport te halen, hoewel hij het nog makkelijk aankon, maar ik werd er wat groot voor.

Ik heb die pony nu nog steeds, nog steeds in goede conditie, 25 jaar oud en ik roem hem nog elke dag om zijn superkarakter: vechtersmentalitiet, hij geeft écht nooit op, wil altijd werken, niemand anders dan ik kan hem rijden. Ik kan met hem lezen en schrijven.

Ondertussen heb ik niet stilgezeten, ik heb van rijden, africhten en uitbrengen mijn beroep gemaakt. Ik heb ontelbaar veel paarden zadelmak gemaakt. Het leukst vind ik om paarden die voor een ander onberijdbaar zijn weer te 'repareren' en handelbaar te maken. Na mijn ponytijd heb ik nog 10 startkaarten gehad op andere paarden en deze zeer verdienstelijk uitgebracht in de dressuursport. (springen heb ik na mn pony niet veel meer gedaan)

Conclusie: Ik heb een gigantisch penny-verhaal getypt, maar de moraal van het verhaal is dat ik nu bijna 10 jaar aan het paardrijden ben.

Ik vind dit een heel mooi verhaal, veel succes verder met het rijden!
(Het moest er gewoon even uit, want ik vind het echt mooi, zoveel doorzettingsvermogen, tenminste dat komt bij mij zo over.)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 23:00

ja idd ik zat ademloos te lezen en toen las ik dat zij binnen 2 jaar Z2 dress en M springen startgerechtigd waren dacht ik van wow Wow!

maarja daar was er 5 wp telling en nu 10 Haha! wie is beter Tong uitsteken

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:12

Oke ik ga het ook even proberen!

Ik rij vanaf mijn tiende, in September dit jaar alweer 8 jaar. Ik begon op manegepaarden, dat heb ik 2 jaar gedaan. Toen kreeg ik een deelpony daar heb ik B+4 dressuur mee gereden. Ik had heel veel pech met de MKZ en verkoop van de pony enzo anders was ik wel verder gekomen.

Daarna ging ik een andere pony rijden, daar heb ik niks mee gestart want die scheurde z'n pees op een gegeven moment en is toen ook weggegaan.

Toen begon ik met Jasmijn, het kleine managepaard. De eerste keer dat ik erop zat was een Dramaa! Haha! Ik Huilen, ik vond hem doodeng Tong uitsteken Ze was alleen maar aan het bokken (dat was haar lastige periode) Nou op een gegeven moment ging het goed en ik mocht een startkaart aanvragen. In 2 jaar ben ik toen L1+ 1 geworden, maar ik kon niet veel wedstrijden rijden. Een jaar heb ik helemaal niks gereden, maar uiteindelijk toch die B uit. Ook sprong ik met haar B+3. Jasmijn ben ik onlangs mee gestopt, ze begon weer met bokken en ik kreeg een ander paard aangeboden!

Otto een 8 jarige ruin rijd ik nu, ik heb een wedstrijd gestart in de L1, gelijk 2 dikke winstpunten en een 1e en 2e prijs. Daar ga ik nu verder mee starten:)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:55

Ik wil ook Haha!

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 8 of 9 was op een manege in de buurt, toen ik 12 was kreeg ik een leaspony(D), deze pony was van de manege.
Durfde eerst geen wedstrijden te rijden omdat ik daar veel te nerveus voor was maar ben over de streep getrokken en ben gaan starten met mijn appaloosa-pony, toen ik 15 was hebben we ons debuut in de Z gemaakt. Ben uiteindelijk Z2+15 geworden (mn pony was toen inmiddels 21 jaar)vlak voor ik 18 jaar werd is een ander meisje m gaan leasen en hij leeft nog steeds(25 jaar).

Heb toen 2 jaar paarden voor anderen gereden maar dat is me niet bevallen en met de wedstrijden ging t ook niet zo. Nu heb ik sinds 1 jaar een nieuw paard waar ik nu 3 wedstrijden mee heb gestart, ben in de L1 begonnen en we mogen al naar de L2. Leuke bijkomstigheid is ook nog dat ik ook nog eens winter-clubkampioen ben geworden. Pling

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:21

Ik rij nu zo'n 4 jaar.

2 jaar geleden met een merrie gestart in het B dressuur, en ben daarmee gestopt toen ik B+12 was.

31 Mei 2004 heb ik Ixo voor het eerst gestart in het B, en ben nu M1+5.

En oktober ofzo, heb ik mij jonkie gestart in het B, en ben nu L1+2.

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 00:50

Ik ben op een manege begonnen toen ik 10 jaar was.(Ben nu bijna 21)
Daar heb ik zo'n anderhalf jaar gereden toen ik mijn eerste eigen pony kreeg.
Een E-pony. Dit was helaas niet zo'n succes en na twee jaar in de B te hebben gereden zonder een winstpunt te hebben gehaald hebben we besloten om hem te verkopen en een paard te kopen.

Dus ik was bijna 14 en ik kreeg mijn eerste paard.
Met dit paard was ik in 3,5 jaar tijd Z2 + wp.
Ik heb ook nog B gesprongen met dit paard, maar dat lag me niet zo.

Mijn vader had ook nog twee jonge beesten staan die die zelf gefokt had en die ben ik ook gaan rijden. Met eentje ben ik momenteel M1 + wp. en deze heeft ook 3 veulentjes gehad, waarvan we er nu eentje zadelmak gaan maken.

Met de andere ben ik M2+wp geworden, maar deze is inmiddels weer verkocht.

Ik heb nu weer een paar jonge paarden staan die ik binnenkort ga starten en daar heb ik echt zin in want ik word helemaal gek na een half jaar geen wedstrijd te hebben gereden Haha!

Verder heb ik nog een hoop paarden voor andere mensen zadelmak gemaakt of gereden voor verkoop.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 20:32

Ik ben begonnen vlak voor mijn 11 verjaardag. Half jaartje niet kunnen rijden door dat ik mijn knieschijf 2x uit de kom heb gehad. Ik ben nu bijna 16 dus ik rijd zo'n 4.5 jaar.
Daarvan heb ik zo'n 2.5 a 3 jaar op de manege gereden.
Toen een half jaartje op de ponyclub. Ik heb toen 1 concours met mijn huurpony Utopia T gestart in de B-D dressuur-->156 pnt=1wp!
Toen een half jaartje voor een kennis een paard gereden. Het winterseizoen mee gestart--> B dressuur+9wp!
En toen ong. 3/4 a 1 jaar mijn eigen 3-jarige paard Unika. 1x gestart in de B dressuur--> 138 pnt. Bloos ben steigerend en rennend door de ring gegaan dus het valt nog mee Bloos
Daar klikte het niet mee dus Unika is zo'n 2 weken geleden verkocht.
Ik heb nu mijn nieuwe paardje dus 2 weken en daar ga ik 9/10 april voor het eerst mee starten. ( B dressuur )

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:03

Sullie97 schreef:
Ik vind dit een heel mooi verhaal, veel succes verder met het rijden!
(Het moest er gewoon even uit, want ik vind het echt mooi, zoveel doorzettingsvermogen, tenminste dat komt bij mij zo over.)

Dankjewel Sullie97!
Behalve dat ik echt superverliefd werd op die pony, waren mijn vastbeslotenheid en doorzettingsvermogen inderdaad mijn geheime wapens! en nu nog steeds...
Eigenlijk is zo'n band die je met je eerste eigen pony hebt niet uit te drukken in woorden, het is veel meer dan dat.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 21:31

Bij ons zit het wel een beetje in de familie. Mijn vader komt van een boerderij en heeft vroeger bij de Goorechtruiters gereden.

Mijn moeder vond paarden doodeng. Van die kant heeft het paardenvirus een generatie overgeslagen. Mijn oma heeft in haar jeugdige jaren de hengsten bij het gestüt in Warendorf gereden. Heel erg knap dus! Lachen Alleen in de oorlog zijn haar 4 paarden van haar afgepakt en dat heeft ze nooit echt verwerkt, daarna is ze ook niet weer begonnen.

Toen ik in april '96 op koninginnendag door paps-lief op een pony van de blauwe ruiters werd gezet, is de vonk helemaal overgeslagen. Ik kon in de kinderwagen al grote honden van kleine pony's onderscheiden. In mei begon ik dan ook op Wando, een zeer eigenwijze maar leergierige shetlander. Ik deelde die met een jongen maar het kwam er uiteindelijk op neer dat ik alles deed. Ik heb 1.5 jaar op Wando gereden en onwijs veel geleerd. We waren wel aan elkaar gewaagd en dat zorgde af en toe ook voor de nodige strubbelingen. En toch hebben wij een supertijd samen gehad.

Toen ik mijn laatste B wedstrijd reed met Wando, was dat aan de ene kant heel leuk maar ook heel verdrietig. Want ik wist dat het hier zou stoppen. Met gebogen hoofd ging ik dan ook naar huis. Een aantal dagen eerder was ik nog voor het laatst gaan oefneen met Wando en toen was ook iemand mee op Nordwind, die mij altijd les gaf. TOen mocht ik Nordwind uitstappen voor de lol. Ik wist van niks maar eigenlijk werd toen gekeken of het zou klikken. En dat deed het!

Toen ik met geboven hoofd thuis kwam, kwam mijn instructrice uit de garage en deed de klep open, toen stond daar een poetskist met nieuwe borstels enzo. En toen werd Nordwind van mij. Dat is nu 7,5 jaar geleden en na een jaar gereden te hebben zijn we wedstrijden gaan rijden. Nu 6,5 jaar verder zijn we bijna Z. We hebben in die tijd een buitenseizoen verloren door mks, een jaar doordat mijn moeder Borstkanker had en nu 1,5 jaar doordat Nordwind zo zwaar hoefbevangen was. Uiteindelijk hebben we ons dus in ruim 4 jaar van B tot (bijna) Z gewerkt...
Nog 4 puntjes... dan is het zover Lachen

Ik ben dus begonnen toen ik 6,5 was en ben nu bijna 16 Bloos

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:46

Hmm... Eens even denken....

Ik begon 8 jaar geleden met paardrijden (ben nu 16). Toen ik 10 was kreeg ik een verzorgpony, van 5 jaar, die nog nauwelijks wat kende. Het was een echt boefje en ik heb heel erg veel van hem geleerd.

Toen ik 11 was kreeg ik mijn eerste eigen pony, een D-pony van 6 jaar. Deze was ingereden, maar dat was ook alles. Hem heb ik in 2,5 jaar naar het Z2 dressuur gereden. Ondertussen heb ik ook nog een C-pony in een half jaar naar het M springen gereden.

Toen ik 14 was kreeg ik mijn E-pony (van 9 jaar) waar ik ook binnen een jaar Z2 mee reed (deze had schijnbaar ooit wel M dressuur gelopen, echter dit was niet merkbaar).

En nu komt er een paard aan!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 20:03

Wow! sjaantje je heb echt geluk 2x Z2 wou ik ook zijn Vork

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 08:54

Ik ben met mijn 8ste begonnen met paardrijden op de manege. Vanaf mijn 11de op leasepony's gereden, daarmee ook naar (NKB) wedstrijden geweest. Op mijn 16de overgestapt op leasepaarden, die ook op de wedstrijden uitgebracht. Tevens op mijn 16de voor het eerst uitgekomen op aangespannen wedstrijden met hackney's. Op mijn 19de gestopt met leasepaarden (laatste paard werd afgekeurd) en toen definitief voor de hackney's gekozen. Deze vele jaren op nationaal nivo uitgebracht. Toen ik 29 was een eigen rijpony gekocht, deze in laten rijden en op mijn 30ste weer begonnen met paardrijden. Ben nu 31, ga voor het 2de jaar met de hackney's regionaal starten (jonge pony's, vandaar niet nationaal, rustig aan beginnen Tong uitsteken ) en ga heel misschien, als ik zin en tijd heb, en mijn pony niet (opnieuw) laat dekken, de komende winter wedstrijden rijden. Is niet echt een ambitie, aangespannen wedstrijden vind ik leuker.

Sesamlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 09:10

Ik ben net 13 en ik begon toen ik 6 was dus ongeveer 7 jaar. Ik verzorg op een shetlandfokkerij en rijd daar ook. Ik heb nu al ongeveer 10 pony;s ingereden, maar aan wedstrijden doe ik niet zoveel. Mijn lieveling is Primula en die kan een heleboel kunstjes!

KissMeQuick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:50

Ik rij sinds mn 7e, ben nu 16 dus alweer 9 jaar. Sinds een half jaar heb ik een nu 4 jarige merrie, na de zomer wil ik mn debuut in de B-dressuur gaan maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:13

Ik begon op mijn 9e met paardrijen op de manege Haha!
Rij dus nu al 14 jaar paard.

Eerst heb ik 4 jaar op de manege rondgehobbeld.

Hierna kreeg ik de mazzel van een verzorgpaard waarmee ik zo'n beetje alles mocht doen en dus zeer veel van geleerd heb. Ik heb in totaal zo'n 6 jaar voor hem verzorgd en ben M2 met winst geweest.

Ik heb sinds 5,5 jaar een eigen paardje die ik M1 mag starten.