Wedstrijd gehad met de jonge Udo

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Re: Wedstrijd gehad met de jonge Udo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:53

Dank je Vajramani, fijn om te weten dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt. Ik vind het heus niet erg dat een paard schrikachtig of bang is bij de eerste keren op wedstrijd, maar waarom linksom niet en rechtsom wel??? Je bedoelt denk ik met in de ring rijden even te gaan galloperen??? Misschien inderdaad niet zo'n slecht idee, zal er eens aan denken. Dat van die buitenteugel is inderdaad ook een goede, alleen soms is het moeilijk als ze echt kijkerig zijn om die binnenstelling te krijgen vaak worden ze zo sterk in die buitenhand, heb ik gemerkt.
En Patos, waarom geen overgangen stap-galop??? Is alleen maar een antwoord of het paard dus daadwerkelijk goed aan je been is, zie er zelf dus wel het nut van in. Bij jonge paarden zijn de overgangen en de aanleunig het belangrijkst. Dat is mijn mening, en tuurlijk zijn er jonge paarden bij die dit niet aankunnen, maar mijn paard gallopeert heel gemakkelijk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:59

Udo2001 schreef:
Dank je Vajramani, fijn om te weten dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt. Ik vind het heus niet erg dat een paard schrikachtig of bang is bij de eerste keren op wedstrijd, maar waarom linksom niet en rechtsom wel??? Je bedoelt denk ik met in de ring rijden even te gaan galloperen??? Misschien inderdaad niet zo'n slecht idee, zal er eens aan denken. Dat van die buitenteugel is inderdaad ook een goede, alleen soms is het moeilijk als ze echt kijkerig zijn om die binnenstelling te krijgen vaak worden ze zo sterk in die buitenhand, heb ik gemerkt.
En Patos, waarom geen overgangen stap-galop??? Is alleen maar een antwoord of het paard dus daadwerkelijk goed aan je been is, zie er zelf dus wel het nut van in. Bij jonge paarden zijn de overgangen en de aanleunig het belangrijkst. Dat is mijn mening, en tuurlijk zijn er jonge paarden bij die dit niet aankunnen, maar mijn paard gallopeert heel gemakkelijk.

Soms moet je paarden ook tegen zichzelf in bescherming nemen, heel erg schadelijk is het niet, maar ik kies er persoonlijk voor om zo'n dier lekker te laten kleuteren en niet te serieus aan de slag te gaan.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:18

Ik zie het nut van dergelijke overgangen niet echt in, schade ook niet echt trouwens. Maar ik snap de redenatie ook niet dat wanneer een overgang stap- galop goed verloopt, dat bewijst dat het paard dus aan het been is..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 17:49

essie79 schreef:
Ik zie het nut van dergelijke overgangen niet echt in, schade ook niet echt trouwens. Maar ik snap de redenatie ook niet dat wanneer een overgang stap- galop goed verloopt, dat bewijst dat het paard dus aan het been is..

Mee eens, behalve het puntje stap-galop niet goed voor het been. Het is in mijn ogen juist wel zo, dat wanneer je paard een overgang stap-galop goed kan maken, hij de hulpen daadwerkelijk begrijpt. Veel paarden in de basis snappen dit nog niet eens. Dus hij is met preciezie gereden, want anders zou die gewoon stap-draf maken...of zie ik dat verkeer... (misschien beetje onduidelijk verwoord...)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:42

Snap dat je met een jong paard geen oefeningen moet gaan rijden waar niet aan toe is. Hij is B getraind en meer niet, hij is gewoon goed in overgangen rijden want als ik diep ga zitten in galop kan ik gelijk weer in stap overgaan. Dit is niet iets waar ik op heb lopen oefenen maar wat hij zelf heel gemakkelijk doet en aanbied. En als hij het aanbied kan ik daar best gebruik van maken zonder schade aan mijn paard te krijgen. Je moet een paard niet overvragen ben ik met iedereen eens, ben zelf ook allleen maar bezig met overgangen en rechtrichten en stukje achterwaarts. Ik denk niet dat mijn paard daar schade van ondervind, of is iemand het hier niet mee eens??? Het is echt een gevoelskwestie.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:49

Ben het helemaal met je eens, maar heb nog steeds het idee dat je 'mislukte' wedstrijd puur een teveel aan nieuwe indrukken en mogelijk een beetje stress vanuit het paard is geweest. Ik denk dat het de volgende keer vast een stuk beter gaat, de basis zit er zo te lezen goed in dus nu is het alleen nog maar een kwestie van wennen aan het hele wedstrijdgebeuren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:19

Ik zeg alleen: geef hem wat tijd...!
Ik zou persoonlijk nog even wachten met concoursen... Rijdt hem eerst lekker thuis en ga over een halfjaar ofzo weer eens op concour. En als hij er niets van bakt in de proef dan maakt dat niet uit, probeer hem dan alleen gerust te stellen.

En ik beweer níet dat jij onervaren bent, dit is alleen mijn mening Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:07

Als ik het zo hoor zou ik juist wel op wedstrijd gaan. Als jij zegt dat de basis goed is, dan is de volgende logische stap gewoon ervaring opdoen. En dat kan alleen maar door het te doen. Knipoog

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:31

Dank jullie voor de reactie, heb zaterdag nog ingeschreven en ga dus wel starten. Daarna heb ik niets meer, ga kijken hoe het zaterdag in een andere bak gaat. Gaat het dan ook niet kan ik alsnog besluiten om langer thuis door te trainen. Zal ff laten weten hoe het zaterdag verlopen is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:33

Sucses! en verwacht niet teveel,presteren moet ie nog leren Haha!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:35

Ga trouwens naar de clinic "presteren kun je leren" iemand al eens eerder geweest??? Hoop dat ik er wat aan heb. Ga zaterdag zeker niet teveel verwachten als hij maar braaf en rustig is.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:08

Udo2001 schreef:

Zo bedoel ik het idd. Zoals ik het allemaal lees kan jouw paard een B proef wel aan. Ik zou hem absoluut niet thuishouden als het zaterdag weer misgaat. Dat stukje ervaring kan hij alleen opdoen als hij op concours gaat. Blijf zelf ontzettend rustig, ga bij wijze van spreken er als een zoutzak opzitten, want dan ontspan je zelf sneller. Probeer tijdens je proef je paard aan het werk te houden. Vooral in de B zit veel tijd tussen de onderdelen. Als die van mij heel gespannen is stel ik haar ook wel eens wat dieper in, dan heb ik net iets meer haar aandacht. Niet met je buitenhand de hoek in sturen, maar hou hem bij de manen en laag, evt wat kneden om zijn koppie erbij te houden. Heel klein beetje schakelen in de hoeken etc. Bij mij heeft dit bijna altijd nog geholpen.
Veel succes zaterdag en laat even weten hoe het is afgelopen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:16

Ben vandaag weer weggeweest met mijn paard Udo, hij heeft zich werkelijk waar super gedragen dit keer. Het was wel in een andere rijhal, zonder die akelige hekjes. Goed aan mijn been, wel iets wat gespannen maar kon hem daar goed doorheen rijden. Eindresultaat was 151 punten, hoop dat het zo door blijft gaan.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:18

Udo2001 schreef:
Ben vandaag weer weggeweest met mijn paard Udo, hij heeft zich werkelijk waar super gedragen dit keer. Het was wel in een andere rijhal, zonder die akelige hekjes. Goed aan mijn been, wel iets wat gespannen maar kon hem daar goed doorheen rijden. Eindresultaat was 151 punten, hoop dat het zo door blijft gaan.

Super hoor, zo te horen komt het vanzelf goed!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:01

Ik heb mijn jonkie afgelopen vrijdag ook voor het eerst gestart, ging ook niet echt helemaal lekker!!! (hij is 2 jr geleden gecastreerd, maar geloofd nog steeds heilig dat hij een hengst is... Haha! ) En die vond de hekjes en plantenbakken ook wel erg spannend... Bovendien hadden we ook nog een hele glaswand met de kantine erachter, daar ging hij dus lekker de hoefslag niet op!
Gewoon volhouden en je paard er gewoon langs halen, elke keer weer! Ik start hem deze maand 5 keer, en dan zal de spanning toch wel minder worden!
Al loopt je paardje thuis nog zo mooi, niets is een garantie dat hij dat met wedstrijden ook doet! Gewoon parcours-ervaring opdoen hoor!!!