[jv] protest tegen deelnemer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capriole

Re: [jv] protest tegen deelnemer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 15:09

Citaat:
... als iedereen dat nu op die manier doet, zou er een hoop gezeur voorkomen worden. Maar zo zie je... de goeden moeten lijden onder de "slechten

Daar sluit ik me helemaal bij aan !

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:51

En hoe werkt het in het volgende geval?

Ik zag laatst iemand op een selectie in de B rijden met omgekeerde wielsporen.
Ik ben geen deelnemer en mag volgens het reglement geen protest indienen.
Mag ik dit wel bij de ringmeester (indien aanwezig) melden, en dat die dan bij de jury meldt? Of moet de jury het in dit geval zelf zien omdat degene ook zo de proef reed met die sporen? Het werd overigens niet gezien.

En in dit geval:

Stel ik sta bij een losrijring en zie dat iemand zijn paard onredelijk bestraft.
Kan ik daar, als niet-deelnemer, wat aan doen?

En als er in beide gevallen geen ringmeester is?

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 00:25

Stennisje schreef:

Mag ik dit wel bij de ringmeester (indien aanwezig) melden, en dat die dan bij de jury meldt? Of moet de jury het in dit geval zelf zien omdat degene ook zo de proef reed met die sporen? Het werd overigens niet gezien.

En in dit geval:

Stel ik sta bij een losrijring en zie dat iemand zijn paard onredelijk bestraft.
Kan ik daar, als niet-deelnemer, wat aan doen?

En als er in beide gevallen geen ringmeester is?

Een ringmeester heeft niet dezelfde status als een steward en/of jurylid. In principe hoeft deze niet op zaken als optoming te letten daar zijn de stewards/juryleden voor.

Wat betreft de omgekeerde sporen kan je er wel een jurylid of steward op attent maken maar ik vind dat "not done" omdat dit onder het hoofdstuk klikken valt.

Wat betreft wreedheid het volgende in het reglement:

HOOFDSTUK 24 - WREEDHEID
Artikel 46
1. a. Onder wreedheid wordt onder meer verstaan gevallen van het buitensporig aanzetten van vermoeide
paarden, het overmatig gebruik van zweep of karwats, een onaanvaardbaar scherp of
slecht zittend bit, het overmatig gebruik, misbruik of voortdurend gebruik van sporen, het gebruik
van elektrische apparaten, het barreren in de oefenring of waar dan ook in de nabijheid van
het wedstrijdterrein op welk moment dan ook gedurende de wedstrijd, het overgevoelig maken
van elk gedeelte van het paard onder andere door het toepassen van scherpe zalf en dergelijke,
alsmede alle handelingen die in strijd zijn met de gedragscode 'Welzijn van het paard'.
b. Wreedheid dient onmiddellijk te worden gerapporteerd bij de voorzitter van de jury of de vertegenwoordiger.
2. Het melden van wreedheid door andere personen dan officials dient tijdens de wedstrijd te geschieden
in aanwezigheid of met schriftelijke verklaring van ten minste één andere getuige.
3. Een ter zake van wreedheid geconstateerde overtreding tijdens de wedstrijd wordt behandeld door de
jury. Deze dient ter plaatse te beslissen zulks na een eventueel advies van een dierenarts. Tegen deze
beslissing is geen beroep mogelijk. Een ieder die in dit opzicht schuldig is bevonden wordt gediskwalificeerd.

In het geval van onredelijk bestraffen is de vraag of er sprake is van wreedheid. Dan kom je weer in de discussie uit wanneer bestraffen ophoudt en wreedheid begint. Is er dus overduidelijk sprake van wreedheid dan kan je ook als willekeurige buitenstaander dit melden. Zorg dus wel voor een getuige! Of je spreekt betreffende deelnemer er zelf op aan en voorkom je mogelijk een verdere afranseling van het paard!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:04

GeJe schreef:
Mik_beer schreef:
Of je doet ff opvliegerig Scheve mond , ze geeft toch een voorbeeld? Hoef jij je toch niet druk over te maken..
Ik ben 't wel met het reglement eens ja, ik vind alleen wel dat het KNHS er zelf ook op moet letten!

Als jurylid bén je op dat moment de KNHS....

Ik bedoel met name dat het niet alleen de deelnemers zijn die er op gaan letten, maar dat de KNHS/jury dat ook goed doet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 10:11

laborah schreef:
Stennisje schreef:

Een ringmeester heeft niet dezelfde status als een steward en/of jurylid. In principe hoeft deze niet op zaken als optoming te letten daar zijn de stewards/juryleden voor.

Wat betreft de omgekeerde sporen kan je er wel een jurylid of steward op attent maken maar ik vind dat "not done" omdat dit onder het hoofdstuk klikken valt.

En wanneer de omgekeerde sporen of een andere fout in de optoming de uitslag van de wedstrijd beïnvloedt, is dat het risico van wedstrijd rijden of zeg je er dan alsnog wat van?