Nu Z starten is nooit meer B?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Re: Nu Z starten is nooit meer B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 15:32

CGJ12 schreef:
michele schreef:
ben ik het wel mee eens hoor, alleen ik begrijp amondi niet haar dochter doet er 20 wedstrijden over om het B uit te komen.
En nu wil ze L1 gaan starten want dat ze er 20 wedstrijden over doet ligt aan de jury Dromen .

Dat verhaal komt me anders zeer bekend voor ..........
Er zijn namelijk B-jurys die het AFSTRAFFEN als een paard mooi nageeflijk aan de loodlijn loopt (of een millimeter er achter), zoals het beeld in de Z helemaal geen probleem zou zijn, met als kommentaar: "niet in de krul trekken"........

Een willekeurige manege-ezel gaat dan met het oranje lint aan de haal met bijbehorende punten..........

Wederom moet ik je gelijk geven, alleen krijg ik gewoon van dit verhaal het idee dat er alleen gekeken wordt naar de amazone en niet naar het paard.
Nogmaals ik ken deze mevrouw en dochter niet dus ik wil ze niet afvallen (ookal lijkt het zo), en zal er nu verder over op houden.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 16:32

amondi schreef:
[i]Maar als je dochter zo goed is als je zelf zegt moet de B geen probleem zijn en kan je er met 3 wedstrijden doorheen zijn? Als jij 20 wedstrijden nodig hebt om door het B heen te komen vraag ik me af of het in de L1 dan zoveel beter gaat. Misschien hoor je dan nog wel als combinatie in de B thuis.
L1 starten en helemaal geen winst rijden is nog veel minder leuk. [i]

En bedankt, waar heeft ze dit aan te danken?
Weet je iets over haar paard, of waarom hij afgemaakt is? Of weet je iets over haar rijden?
Als zij en haar trainer zeggen dat de L1 veel leuker en prettiger voor ze is dan zegt mij dat genoeg.
Dat heet vertrouwen hebben in het oordeel van een ander.
En ervaring met het rijden van een B proef en de jurering hiervan.

Nou nou, rustig maar, ik zeg toch niks verkeerd? Misschien moet je wat meer vertrouwen hebben in het oordeel van een jury, die zitten er niet om je te pesten hoor. Inderdaad hebben sommige combinaties het makkelijker in de L1 dan in het B. Maarom het na 20 wedstrijden nog steeds op de jury te gooien kan misschien wat naief zijn.

En nee, ik weet niks van jou dochter, mag ik daarom mijn mening niet geven. Ik heb niks gezegd om jou dochter of jou te beldigen. En als haar paardje is afgemaakt dan spijt mij dat heel erg voor haar, ik weet als geen ander hoe dit is. Maar dat weet ik niet van tevoren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:01

Veel plezier in de B, frunnik.
Het waren trouwens 20 proeven waarvan de helft winst, voor de B is dat echt niet verkeerd, zeker niet als je een grote, jonge slungel rijdt. Het is nl een soort russische roulette, cgj12 zijn voorbeeld is zo gek nog niet. Ik gooi trouwens niks op de jury, waarom zou ik, de helft van de juryleden gaven haar een winstpunt, en 3 konden niet anders dan geen winst geven omdat ze fouten hadden in de proef. De overige 7 gaven: 2x155, 3x 154 en 1x153(incl verkeerd aanspringen 3) en 143( en dat was echt te weinig).

1 voorbeeld: na een proef zegt mijn dochter, nou ben ik toch heel benieuwd wat ik voor de galop/ draf overgang heb, hij kwam zo heerlijk op mijn zit terug en bleef goed doorlopen, zo hoort het! De rest van de punten maakt haar geen moer uit! Die overgang ging gewoon echt goed en dat was lekker.
Helaas zat de jury w.s. in zijn boekje te loeren, een 6, precies evenveel als diezelfde overgang maar dan met noodrem van een paar weken daarvoor.
Dat is een 6jes jury en een jury waarop ook gcj12 doelt, die ziet echt niet het verschil tussen iets dat goed is en iets wat slecht is( was beide keren dezelfde jury)
En dan hoop je maar dat hij/zij wel oplet als je eens moet wijken of een gebroken lijn moet rijden. In de L zijn gewoon net iets meer ijkpunten voor een jury om de verschillen te zien tussen de combinaties.

En dat zegt ook haar trainer, die zelf dus B/ L jury is.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:07

Sorrie, maar daar heb ik in het B nooit last van gehad. Dat 1 jury er is een keer naast kan zitten, ben ik met je eens, maar 10 (neem aan dat je bij twee proeven dezelfde jury had). Bovendien scoren die allemaal hetzelfde punten aantal namelijk rond de 154.
Je zegt zelf al dat het een jonge slungel was, misschien zat hier het probleem.

En sorrie ik rijd geen B meer, was ik met 6 proeven doorheen. Knipoog Ook met een jonge slungel overigens, maar wel een die ontspannen en nageeflijk door de proef heen liep en zodoende dik over de 170 en zelfs in de 180 scoorde. Maar dat zal wel een fout van de jury zijn geweest. Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 17:41

Russische roulette; zo erg zal het nu ook weer niet zijn.. over het algemeen kom je aardig uit hoor. Als je in de B nooit een dikke wp rijdt, dan vraag ik me af of dat opeens wel in de L gebeurt.. Maar dat merk je dan vanzelf.
Trouwens, als geen B/L jurylid deugt dan ziet de trainer die dus ook B/L jurylid is het misschien ook wel niet correct..

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 17:56

CGJ12 schreef:
Het grote voordeel van een 2e Z1-klassering is dat je
ALLES Z1 mag starten
.

Is dit zo? Ik dacht dat dat vanaf Z2 was... Verward

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 18:48

essie79 schreef:
Russische roulette; zo erg zal het nu ook weer niet zijn.. over het algemeen kom je aardig uit hoor. Als je in de B nooit een dikke wp rijdt, dan vraag ik me af of dat opeens wel in de L gebeurt.. Maar dat merk je dan vanzelf.
Trouwens, als geen B/L jurylid deugt dan ziet de trainer die dus ook B/L jurylid is het misschien ook wel niet correct..

Nieuw paard, nieuwe kansen, maar lezen is ook een vak, HET PAARD IS DOOD!! En de winstpunten die er waren zaten meestal ver in de 160, 1 keer 158 en 1x 156.

En die trainster ziet het juist wel goed, die zegt zelf ook, doortrainen voor de L1, rustig thuis houden tot alles goed bevestigd is.
B is een crime, vooral als je geen spectaculair bewegingswonder hebt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:42

amondi schreef:

Sorry hoor, maar ik ben het hier niet mee eens. Mijn paard is beslist geen spectaculair bewegingswonder (ze is vrij ouderwets), ze stampt eerder dan dat ze door de bak zweeft, maar tot nu toe heb ik nog niet onder de 160 punten gereden in de B en ben ook nog niet lager geëindigd als 4e. Moet ik wel bij opmerken dat ik nog maar 2 wedstrijden gereden heb, dus wellicht heb ik steeds mazzel gehad met de jury's, maar mijn ervaring in de B is juist dat je als je ondanks dat je geen spectaculair bewegend paard hebt je proef netjes afwerkt en je paard braaf doet wat er gevraagd wordt gewoon goede punten haalt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:46

Ptries schreef:
Sorry hoor, maar ik ben het hier niet mee eens.
Mijn paard is beslist geen spectaculair bewegingswonder (ze is vrij ouderwets), ze stampt eerder dan dat ze door de bak zweeft, maar tot nu toe heb ik nog niet onder de 160 punten gereden in de B en ben ook nog niet lager geëindigd als 4e.
Moet ik wel bij opmerken dat ik nog maar 2 wedstrijden gereden heb, dus wellicht heb ik steeds mazzel gehad met de jury's, maar mijn ervaring in de B is juist dat je als je ondanks dat je geen spectaculair bewegend paard hebt je proef netjes afwerkt en je paard braaf doet wat er gevraagd wordt gewoon goede punten haalt.

Precies wat ik al zei............
De B wordt (te) vaak gewonnen door een manege-ezel........ Tong uitsteken

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:55

Ach, als ik er maar gelukkig mee ben toch? Bovendien, ik vind dat je ook geen bewegingswonder hoeft te hebben om punten te halen. Als iemand een keurig nette proef rijdt (ik spreek hier niet over mezelf, maar in het algemeen) en netjes alle oefeningen uitvoert dan maakt het toch niet uit als het paard geen spectaculaire beweger is? Dat is in de basis imo niet het allerbelangrijkste. Op een hoger niveau gaat dat w.s. wel meer meetellen, maar zover zal zo'n combinatie dan ook niet komen. Of moet ik voor wat betreft die opnerking jouw onderschrift in acht nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 19:56

Amondi, ik vind je verhaal een beetje denegrerend overkomen. Over de B, over de B ruiters. Je doet net alsof je dochter de nieuwe Anky met Saliniero is. Zo bedoelt je het misschien niet, maar zo komt het wel op mij over. Iedereen begint in de B, daar hoeft toch niet zo laagdunkend over gedaan te worden? De B is misschien simpel? :S Toch blijkt het maar weer eens dat niet zo simpel is voor iedereen. Anders zou iedereen wel constant winst rijden en zo in de L1 zitten. De B staat voor Beginner, en dat is iedereen ooit eens geweest. Ook iemand die eerst jaren lang thuis heeft gereden en onderling misschien al Z heeft gereden, zal in de B moeten beginnen. Helaas strandden veel B ruiters voor eeuwig in de L, wat blijkt? Ze zijn er toch nog niet helemaal klaar voor geweest. En waar lag dat aan: te soepele jurering, te moeilijke overgang of mensen die te snel die 'rot' B uit wilden? Dat komt dus een keer op je terug.
Dressuur is een jurysport en niet elke jury is even streng. Bij springen haast geen kwestie over mogelijk. Balk eraf=balk eraf. En in de dressuur is het helaas zo dat de een ergens een 6 voor geeft terwijl de ander een 7 geeft. De B is een crime, als je geen bewegingswonder hebt? Als dit al zo waar zou zijn, wat ik betwijfel komt dit ook terug in de L, M en Z. Een paard wat het niet kan, kan het niet en met goed oefenen kom je misschien nog ergens, maar verwacht dan geen wonderen. Ook in de L t/m Z moet een paard soepel overkomen. Of dacht je dat een paard wat met veel tegenzin in die ring rijdt wel winstpunten krijgt?

Ik hecht niet zoveel waarde aan jou B/L trainster, ze is immers zelf ook 'maar' B/L niveau waardig. Zo nou heb ik je met je eigen woord om je hoofd geslingerd, wie hecht daar na waarde aan. Rolleyes Wie zegt dat zij dat nou wel allemaal zo goed kan zien dat je dochter gelijk maar in de L kan starten, want dat niveau kan ze wel aan. Tuurlijk, ze zal het misschien wel aan kunnen, maar kan ze een niveau hoger al aan? Daar moet je nl. naar kijken. Het is geen schande om in de B te beginnen, en dan langszaam thuis in de training het paard L1 en L2 klaar te maken. Ja het kost geld, maar ik denk dat het nog iets meer geld kost als je dochter straks 30 x in de L1 moet starten, omdat ze geen winst rijdt. Terwijl je in de B wel wedstrijdervaring op doet (ook handig voor het paard), en rustig kan opbouwen. En immers als je dochter al zo goed rijdt, dan rolt ze toch zoo die B door?

@Kitty, dat staat er ook.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 22:33

amondi schreef:

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik rij nu met een 4 jarige. Sinds oktober wedstrijden. Geen spectaculaire bewegingen. Maar het beestje heeft wel uitstraling.
In 11 proeven had ik 13 winstpunten. In de B. Altijd een winstpunt, ook al ik 2 proeven reed. Bij mij had het met gemak uitgekund, mits overal prijzengeld werd gedaan. Ik had zelf een tijdje nog wel winst ondanks dat ik tussendoor ook bekers kreeg.
Juist voor een jong paard is het lekker om in de B wat ervaring op te doen.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 23:38

Snappie schreef:
je mag met een nieuw paard starten in de hoogst gemeenschappelijke rubriek.(mits met winstpunten)

Bijv. jij rijdt L2 met 3 wp en je hebt nog nooit hoger gereden, je koopt een M2 paard en wilt daarmee gaan starten dan mag je in de L2 beginnen.

Herstel, dan moet je in de L2 starten. Mits, de KNHS je daarvan ontheft.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:39

Ik lees hierboven dan je al L1 met een groen paard mag starten als je met een ander paard M met winst bent, dus even voor de goede orde: als ik nu met mijn paard M1 met 1 winstpunt ben dan mag ik het andere jonge paard dat ik ga uitbrengen al starten in de L1? Zou idd een hoop geld en tijd besparen....

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:42

Kijk dan gewoon even in de inschalingstabellen op de site van het KNHS daar staat precies welke klasse je mag/moet starten.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:42

peeky schreef:
Ik lees hierboven dan je al L1 met een groen paard mag starten als je met een ander paard M met winst bent, dus even voor de goede orde: als ik nu met mijn paard M1 met 1 winstpunt ben dan mag ik het andere jonge paard dat ik ga uitbrengen al starten in de L1? Zou idd een hoop geld en tijd besparen....

Hoezo tijd? je moet thuis toch langer doortrainen? oke geld misschien maar als je heel lang in het L1 rijdt dan ben je waarschijnlijk hetzelfde geld kwijt.

Er zijn ruiters zat hoor die een paard meteen hoger kunnen starten, maar er zijn ook legio mensen die alleen denken dat ze het kunnen.
(geen aanval op jou bedoeld peeky)

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:45

Vajramani schreef:
Juist voor een jong paard is het lekker om in de B wat ervaring op te doen.

De L1 is ook nog niet zo zwaar, dus je kunt ook thuis de tijd nemen (want persoonlijk vind ik dat veel paarden al te vroeg op wedstrijd meegenomen worden) en dan gewoon L1 starten, niets op tegen denk ik zo.
Mijn paard is trouwens ook totaal geen bewegingstopper, integendeel, en het is nog een zware bonte kruising ook. Toch heb ik in 12 proeven 11 winstpunten behaald in de B én de nodige prijzen, dus netjes je figuren afwerken en je paard ontspannen rijden tellen wel even zwaarder dan een paard met zeer goede beweging en veel uitstraling.

Het scheelt de tijd van op wedstrijd zijn michele, dat kost een hele dag en je bent al gauw een wedstrijd of 8 dus 8 dagen verder voor je een klasse hoger kunt starten Lachen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:46

michele schreef:
Er zijn ruiters zat hoor die een paard meteen hoger kunnen starten, maar er zijn ook legio mensen die alleen denken dat ze het kunnen.
(geen aanval op jou bedoeld peeky)

Die rijden mij niet in de weg, hoe meer ruiters hoe meer prijzengeld Haha!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:49

michele schreef:

Ik denk dat de meeste mensen eigenlijk wel weten wat ze wel of niet kunnen, en de mensen die het zelf niet inzien hebben toch hopelijk een instructeur die ze dat kan vertellen. Al zie ik inderdaad weleens combinaties lopen waarvan ik denk: Hoe komen ze in godsnaam in deze klasse? Veel starten doet dan blijkbaar toch wonderen, want dat soort mensen halen zo nu en dan toch een winstpuntje en gaan meteen hoger starten bij 10, ook al ze er nog niet aan toe zijn. Jammer, want de ambitie van veel mensen gaat vaak toch ten koste van het paard. Maar dat is natuurlijk weer een heel andere discussie Lachen

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 10:50

Ja maar het is toch je hobby? dan maakt 1 dagje meer of minder lekker bezig zijn met je paard toc niet uit?

Ik denk peeky dat we al een tijdje bezig zijn met een andere discussie als de TS vroeg Knipoog Knipoog Haha!

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:25

Klopt, dus als iemand mijn bovenstaande vraag nogmaals kan beantwoorden: als je met een paard M1 met winst loopt, mag je dus een ander (groen) paard al L1 starten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 11:27

Snappie schreef:
je mag met een nieuw paard starten in de hoogst gemeenschappelijke rubriek.(mits met winstpunten)

Bijv. jij rijdt L2 met 3 wp en je hebt nog nooit hoger gereden, je koopt een M2 paard en wilt daarmee gaan starten dan mag je in de L2 beginnen.

@Snappie Je MOET dan L2 starten zelfs.

@Kitty
Wat CGJ12 zegt klopt, zie hieronder.

Dus als jij nu Z1 met winstpunten bent, moet je met een Z2 paard beginnen in het Z1. Zodra je daarmee een wp hebt behaald, heb je dus 2 Z klasseringen en mag je geen B meer starten, maar daarentegen wel vesneld promoveren t/m het z1.

Er geldt wel dat als je eenmaal gestart bent in de klasse deze gewoon mag uitrijden. Mijn moeder is bv M2 geklasseerd en start met Pablo L2 terwijl ik met hem M1 met wp ben. Ze mag versneld promoveren naar het M1 maar ook gewoon L2 blijven starten.
Als jij eerst je B paard start en daarna met het Z paard een wp in het Z1 rijdt, mag je het B uitrijden maar je mag ook versneld promoveren t/m het Z1.

Lielle schreef:
Klasse indeling voor nieuw te vormen combinaties - dressuur

Uitgangspunt

Je bent als paard of ruiter opgenomen in een klasse als je in die klasse een wp hebt behaald.

normale indeling

ruiter en paard moeten starten in de hoogst gezamenlijke klasse
(dus ruiter M1, paard M2, => combinatie M1)

uitzonderingen

- bij overgang van pony naar paard mag je ook een klasse lager starten (dus ponyruiter M1, paard M2, => combinatie M1 of L2)
- als een ruiter tenminste M1 is geweest (dus met wp) mag je altijd starten in de L1 (dus ruiter M2, paard niets => combinatie B of L1)
- is een ruiter 2 * Z1 geweest, dan moet deze minimaal L1 starten en deze mag starten in de L2 t/m Z1
- is een ruiter 2 * Z2 geweest, dan moet deze minimaal L1 starten en deze mag starten in de L2 t/m Z2

dit laatste gaat zo door voor ZZ-L (min M1 geloof ik) etc. Details staan in het KNHS reglement.

Peeky, idd dus Ja

en aangezien hiermee de vraag van TS beantwoord is (en dit bovendien ook in de reglementen te vinden valt) gaat er voorkoming van de discussie hierboven ook een slotje op.