Kundigheid van jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Re: Kundigheid van jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:44

Bettine schreef:
Naspringen is ook gewoon niet meer waard dan een 4 dacht ik zo Pling

Euhm... Knipoog Dat zou niet goed zijn voor jou gemiddelde Bettine Tong uitsteken

ontopic:
Laten we wel wezen als alle juryleden zouden juryren zoals dat hier door jullie beschreven word, rijden er bar weinig mensen nog winstpunten Haha!

Voorbeeldje: Hoeveel % van de Z2 paarden springen hun wissels echt goed? Zeer weinig Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:45

Wouter24 schreef:
ontopic:
Laten we wel wezen als alle juryleden zouden juryren zoals dat hier door jullie beschreven word, rijden er bar weinig mensen nog winstpunten Haha!

Voorbeeldje: Hoeveel % van de Z2 paarden springen hun wissels echt goed? Zeer weinig Knipoog

Hoe worden de wissels gesprongen???
Uit elkaar................. helemaal niet............... scheef................
Heb een keer een ruiter horen zeggen: mn paard kan de wissels niet, ik doe snel een drafpas........... Oke............. Verward

CiskaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:55

KarinvdM schreef:
YvonneS schreef:
Ik heb een redelijk eenvoudig paard en naar mijn idee moet ik perfect rijden om zulke paarden uberhaupt te kunnen verslaan terwijl zulke paarden zich dan nog tig fouten kunnen permiteren. De selectie voor de drenthse kamp waren daar weer een perfect voorbeeld van!

Ik ben dit niet met je eens. Katja en Ina rijden altijd strakke en nette proeven.
Ciska, de nummer 5, moet dan volgens jou in het rijtje zeker niet thuishoren. King noem ik geen spectaculair paard, maar Ciska rijdt hem netjes en hij gaat steeds beter lopen. Het laatste jaar is die combinatie behoorlijk gegroeid.

Dank je Karin...... kun je zien wat goede instructie doet.
Ik schrik me te pletter: kom ik eens op Bokt kijken en zie ik m'n naam en paard toch in een topic staan.... Bloos

Yvonne, ik ben dus de "beruchte" Ciska met dat grote paard denk ik........ Haha! en ja, hij is groot, maar volgens mij ook redelijk eenvoudig! Ik stond eerlijk gezegd zelf ook wel een beetje versteld van mijn plaatsing, maar het punten aantal vond ik wel correct (150 en 151 was naar mijn idee een redelijk score voor die proef). Het was zeker geen winstpunt waard, dus had de jury toch nog iets goed gezien Knipoog

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 21:44

Tulandro schreef:
Ja, dat zie ik inderdaad in de B vaak. Maar daar mogen ze het volgens mij niet echt afstraffen, pas in de L wordt zuiverheid belangrijker.

Dat is echt onzin. Een onzuiver paard moet daar altijd op afgestraft worden, of je nu B of Z rijdt.

Punt blijft altijd dat ik het geen zin vindt hebben om een combinatie volledig af te branden, dat heeft geen enkele zin. Het moet ook een beetje stimulerend blijven.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 22:02

Wouter24 schreef:
Bettine schreef:
Naspringen is ook gewoon niet meer waard dan een 4 dacht ik zo Pling

Euhm... Knipoog Dat zou niet goed zijn voor jou gemiddelde Bettine Tong uitsteken

ontopic:

Nee oke Haha! Ik heb nooit gezegd dat Joop z'n wissels goed springt (zie m'n eerste post in dit topic), maar een dik in 2-en gesprongen wissel is niet meer dan een 4 waard lijkt me...

Maar als er op deze manier van jureren weinig winstpunten weggegeven worden, dan is dat maar zo. Als het altijd maar door de jury onderbouwd wordt door goed en nuttig commentaar Pling

Jury's moeten IMO niet beter opletten op onder andere de dingen die in dit topic worden genoemd, maar moeten ook positiever leren kijken.
Als iets ECHT goed is, moeten ze ook een 8 of een 9 durven geven, ipv altijd weer een 7tje.
Dat zie je helaas ook zeer weinig....

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:03

Ja af en toen dan heb ik ook zoiets van ja ?
In de M1 of M2 sprong mn pony een keer over in de contragalop ( volgens mij een halve grote volte) Ik reed dus terug naar draf...krijg ik vervolgens een 5 met het commentaar: Valt in draf. Het overspringen was blijkbaar niets eens gezien Verward

In diezelfde proef kreeg ik ook een 7 voor mn middendraf terwijl hij in galop ging. Uiteindelijk had ik 154 pnt ofzo....terwijl de proef verschrikkelijk slecht ging. Dan begin je wel te twijfelen aan de kundigheid ja.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:33

Bettine schreef:
Het moet ook een beetje stimulerend blijven.
Ik hou er in de B nog een piep klein beetje rekening mee, als het echt slecht gaat (dreigt onder de 130 te komen) wordt ik aan het eind iets soepeler.
Al te soepel zijn lost denk ik ook weinig op, iedereen heeft recht op z'n eigen ondergang! Cool Cool Dan gaan ze misschien eerst wat langer oefenen of goed les nemen ipv doormodderen

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:47

Hoewel ik mensen vaak hoor/zie klagen over te strenge jury's, sta ik er toch ook regelmatig van te kijken dat er nog zoveel punten gegeven worden. Nu is het vaak zo dat combinaties, als ze maar dikwijls genoeg op wedstrijd gaan, na verloop van tijd wel in het M geraken. Dan krijg je dus M rubrieken te zien die eigenlijk voor een groot gedeelte niet om aan te zien zijn, er zitten combinaties tussen waarvan je je afvraagt hoe ze in godsnaam ooit in deze klasse terecht zijn gekomen. (Al na 3 passen contragalop springt het paard/pony over of valt uit de galop, lengtebuiging is beneden peil enz.) Als publiek kan je dan nog weglopen, die arme jury is verplicht om te blijven zitten tot het einde Haha!
Wel is het volgens mij zo dat het absoluut geen overbodige luxe is dat er een groot aantal nieuwe juryleden bijkomt, en dat L en M juryleden kunnen doorstromen naar Z juryleden. De KNHS beroept zich op de grote getallen juryleden die er al zijn, maar als je een wedstrijd organiseert moet je moeite doen om je juryleden geregeld te krijgen, bovendien slaat op sommige plaatsen de vergrijzing toch wel hevig toe, dus hoe moet dat dan over een paar jaar? Ziek

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 00:59

Ook ik had vaak commentaar op de jurering, ik begreep juryleden ook heel vaak niet. Ik ben toen een cursus gaan doen en ben nu zelf jury (al 9 jaar inmiddels). Nog steeds twijfel ik wel eens of ik het vierentwintig combinaties achter elkaar wel foutloos doe, en of ik nummer 1 wel net zo rechtvaardig heb gejureerd als nummer 24. Ik doe hiervoor wel mijn stinkende best! Afkraken kan iedereen wel. Opbouwende kritiek geven op een onderdeel is veel moeilijker...

Maar bedenk wel dat een jurylid er ook op vrijwilligersbasis zijn vrije dag voor opoffert! En dat juryleden vaker jureren dan de meeste ruiters wedstijden rijden! Ja

Wat ik toch allemaal lees zijn de beste stuurlui...............

Maar er is een oplossing! Kom, neem die uitdaging aan, volg een jurycursus, ga jureren, en zorg dan dat 'oude incompetente' juryleden niet meer aan de bak komen door vaak hun plaats in te nemen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 01:26

horselover23 schreef:
Mijn voorstel is om juryleden verplicht een herexamen te laten volgen eens in de X jaar.

En wat als van die 50 jury's die het al jáááren doen er 47 zakken voor het examen? Dan gooi je het kind met het badwater weg.

(zo gaat het ook met aankomende jury's en dat zegt meer over de EXAMINATOR dan over de cursisten / jury's............)

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:07

CGJ12 schreef:
horselover23 schreef:
Mijn voorstel is om juryleden verplicht een herexamen te laten volgen eens in de X jaar.

En wat als van die 50 jury's die het al jáááren doen er 47 zakken voor het examen? Dan gooi je het kind met het badwater weg.

En dat wordt dan waarschijnlijk ook wel het geval Haha!

Ben het overigens wel helemaal met mylano eens.
Ik ben zelf geen jury, maar mijn moeder wel, en ben ook een aantal keer met haar meegeweest naar de cursus en schijf meestal ook.
Ik weet ook dat iedere jury zijn best er voor doet, en het leuk vind er te zitten, om iedereen zo goed mogelijk te beoordelen. Anders zouden ze er niet meer zitten Haha!
Alleen af en toe (zie voorbeelden in mijn eerste port) vraag ik me soms echt af waar ik dan fout ben gegaan...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:16

mylano schreef:
Wat ik toch allemaal lees zijn de beste stuurlui...............

Maar er is een oplossing! Kom, neem die uitdaging aan, volg een jurycursus, ga jureren, en zorg dan dat 'oude incompetente' juryleden niet meer aan de bak komen door vaak hun plaats in te nemen.

Nou, inderdaad.
Het valt me ook op dat het vaak dezelfde mensen zijn die over de jury zeuren. Ik vraag me wel eens af of die wel eens open en eerlijk naar hun eigen rijden gekeken hebben.
Ik kan me ook wel eens niet helemaal in mijn punten vinden, (soms te laag en soms te hoog) dat zal iedereen wel hebben. Maar over het algemeen kan ik me er wel in vinden.
Als ik zelf zit te jureren doe ik echt mijn best om het goed te doen, maar ik zal ook heus wel eens een fout maken.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 11:54

KarinvdM schreef:
Nou, inderdaad.
Het valt me ook op dat het vaak dezelfde mensen zijn die over de jury zeuren. Ik vraag me wel eens af of die wel eens open en eerlijk naar hun eigen rijden gekeken hebben.
Ik kan me ook wel eens niet helemaal in mijn punten vinden, (soms te laag en soms te hoog) dat zal iedereen wel hebben. Maar over het algemeen kan ik me er wel in vinden.
Als ik zelf zit te jureren doe ik echt mijn best om het goed te doen, maar ik zal ook heus wel eens een fout maken.

Waar ik dit topic eigenlijk meer voor opende was over juryleden die gewoon fouten maken (zie voorbeelden) en dat zijn lang niet alle juryleden (gelukkig), maar helaas komt het wel voor.

Als ik het trouwens niet eens ben met mijn punten, of ergens bij een bepaald punt een toelichting wil hebben, vraag ik dat ook aan de jury.
Aan de andere kant: als ik me er goed kan vinden in mijn punten, hoog of laag, dan zeg ik dat ook, als de jury nog in de buurt is Lachen Moet ook kunnen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:05

mylano schreef:
Maar bedenk wel dat een jurylid er ook op vrijwilligersbasis zijn vrije dag voor opoffert! En dat juryleden vaker jureren dan de meeste ruiters wedstijden rijden! Ja

Wat ik mij dan wel afvraag, is waarom er dan juryleden zijn die wel vieren geven, maar geen acht durven te geven.
Mijn instructrice reed een perfecte uitgestrekte stap waar ze een 7 voor kreeg. (tijdens de PAVO en tijdens de zomerkampioenschappen in Ermelo kreeg ze voor dezelfde stap een 9).
Dan maak je het voor jezelf als jury toch ook niet leuk?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:16

Bettine schreef:
- 150 punten geven en toch een 7 voor het gereden zijn in het algemeen.

Deze snap ik nog wel, althans, ik heb dat altijd. Geen wp maar wel een 6 of 7 voor 'gereden zijn in het algemeen'. Ik leg het dan zelf maar uit als zijnde dat ik er toch netjes aan gereden heb maar dat gewoon de onderdelen niet goed zijn.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:22

je weet het: regel 1: de jury heeft altijd gelijk
regel 2: als de jury geen gelijk heeft wordt onmiddellijk regel 1 van kracht!

Er is 1 jury waar we hopelijk nooit meer bij hoeven te starten( een oudere man, 19 x een 5 zonder enig commentaar envoor algemeen een 7) maar over alle overige jury's heb ik geen klachten. Dat is dus 50:1

En uitzonderingen bevestigen nog altijd de regel. Jury's zijn doorgaans eerlijk een betrouwbaar.

Jaarlijkse keuring is onzin, en zijn al veel regels waar juryleden aan moeten voldoen. Maar misschien een klachtenbureau?

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:03

Kitty schreef:
mylano schreef:

Wat ik mij dan wel afvraag, is waarom er dan juryleden zijn die wel vieren geven, maar geen acht durven te geven
.
Mijn instructrice reed een perfecte uitgestrekte stap waar ze een 7 voor kreeg. (tijdens de PAVO en tijdens de zomerkampioenschappen in Ermelo kreeg ze voor dezelfde stap een 9).
Dan maak je het voor jezelf als jury toch ook niet leuk?

Wat deze reactie met wat ik schreef te maken heeft snap ik niet helemaal, maar:

Gelukkig voel ik mij niet aangesproken, ik geef gelukkig wel eens een 8 of een 9..... Ik word altijd helemaal vrolijk van een goede proef, daar kan ik echt van genieten... Helaas zie je die veel te weinig

Nou kun je de ene vrije stap niet vergelijken met de andere, maar als het exact dezelfde uitgestrekte stap was, heeft een van de beide juryleden misschien net een slokje koffie genomen...

Meestal weten juryleden dat niet van elkaar...

Het is vooral met kampioenschappen of finales een test of je als jury op de goede lijn zit, wanneer je met z'n tweeen dezelfde proef jureert. Hoewel dat ook niet alles zegt, want vanaf C zie je toch dingen niet die je vanaf H wel ziet en andersom... Ik ben altijd tevreden wanneer de plaatsing overeenkomt en het verschil niet te groot is!

Oja, Bettine, fijn dat er ook nog zulke ruiters en amazones zijn, ook juryleden willen wel eens een schouderklopje (en niet alleen van de winnaar) in plaats van een trap na.... Ja

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 18:50

Meteen ff een vraagje over die jurycursus: Mag je ook bv alleen maar ponywedstrijden jureren??
Ik zit namelijk al een tijdje te twijfelen of ik me voor een cursus aan ga melden of niet (eigenlijk nav een opmerking van mijn vader toen ik weer eens mopperde over een jury beoordeling... Bloos! )
Nu zie ik het echter niet zitten (eerst niet tenminste) om paarden combinaties te beoordelen waar ik een week later misschien zelf tegen moet rijden.
Verder lijkt het me hartstikke leuk, als ik zelf een weekend geen ws heb ga ik toch heel vaak nog kijken bij andere ws omdat ik verder toch niet veel te doen heb dan en omdat ik dat hartstikke leuk vind.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 20:45

YvonneS schreef:
Meteen ff een vraagje over die jurycursus: Mag je ook bv alleen maar ponywedstrijden jureren??
Ik zit namelijk al een tijdje te twijfelen of ik me voor een cursus aan ga melden of niet (eigenlijk nav een opmerking van mijn vader toen ik weer eens mopperde over een jury beoordeling... Bloos! )
Nu zie ik het echter niet zitten (eerst niet tenminste) om paarden combinaties te beoordelen waar ik een week later misschien zelf tegen moet rijden.
Verder lijkt het me hartstikke leuk, als ik zelf een weekend geen ws heb ga ik toch heel vaak nog kijken bij andere ws omdat ik verder toch niet veel te doen heb dan en omdat ik dat hartstikke leuk vind.

Ja hoor, lijkt me wel. Jureren is jureren.

Je kan bv ook in een andere regio of kring gaan jureren, waar je die mensen niet tegenkomt Lachen

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:51

Goed topic!!!

Om nog maar niet te beginnen over de akelige puntverschillen die twee juris bij 1 proef kunnen geven

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 21:19

Nistria schreef:
Goed topic!!!

Om nog maar niet te beginnen over de akelige puntverschillen die twee juris bij 1 proef kunnen geven

Hou op zeg....

Bekijk de lijst maar eens van de Gelderse indoorkampioenschappen van vorig jaar...
Ik had (ik geloof) 191, en 167 punten....
Op sommige punten zelfs een 4 en een 8 (!!) voor hetzelfde onderdeel.

Trouwens, ik snap best dat er grote puntenverschillen kunnen onstaan als er 2 jury's zitten keuren. Een jury bekijkt de proef vanaf een ander punt in de bak, kan telkens net één puntje hoger of later zitten dan de ander. Dan ontstaan er puntenverschillen.
Maar een 4 en een 8 op hetzelfde onderdeel zou niet moeten kunnen...

mylano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:07

YvonneS schreef:

Als je voor de jurycursus geslaagd bent, wordt je naam vermeld in de Paard en Sport, en in het eerstvolgend Hippos Vademecum. Als je dan gebeld wordt met de vraag of je wilt komen jureren, kun je altijd weigeren bij een paardenwedstrijd, zodat je alleen ponywedstrijden overhoud... Hoeveel en wat je jureert ligt aan jezelf!

Succes!

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:22

Bettine schreef:

Trouwens, ik snap best dat er grote puntenverschillen kunnen onstaan als er 2 jury's zitten keuren. Een jury bekijkt de proef vanaf een ander punt in de bak, kan telkens net één puntje hoger of later zitten dan de ander. Dan ontstaan er puntenverschillen.

klopt, puntverschillen krijg je snel, de ene juri is vaak ook net wat strenger...
Maar daarna komen de plaatsingspunten en die moeten naar mijn idee wel dicht bij elkaar zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:17

Ik heb wel meegemaakt dat een jury zei dat iemand verkeerde galop had, terwijl dat niet zo was, maar verder heb ik nog niet vaak problemen gehad met de jurering.

ik rijd nu in de L1 indoor vaak rond de 150, voornamelijk omdat ik niet netjes een proef door kan rijden vanwege spanning bij Moenira. Tot nu toe heb ik me steeds redelijk kunnen vinden in de punten en, heel belangrijk, het commentaar dat er bij stond. Misschien heb ik geluk gehad, en heb ik alleen de goede/betrokken jury's getroffen, maar je hoort mij niet klagen...

momo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 17:57

Wat een gedoe allemaal.
De jury's klagen over de ruiters.
De ruiters over de jury's.
Als teveel punten geeft is het niet goed en te weinig natuurlijk ook weer niet.
Heeft een ruiter 2 winstpunten gekregen, is het soms ook weer niet goed omdat het niet verdient was. En soms zijn er van die dagen dat er helemaal geen winst gegeven kan worden.

Te vaak denken de ruiters nog dat we daar als instructeurs zitten en willen het liefst de juiste hulpen op het protocol gezet hebben.

Ieder jaar een examen laten doen is niet haalbaar.
Als er veel klachten van een jury naar de KNHS gaan, zouden die eens moeten gaan kijken tijdens een wedstrijd en desnoods een proef moeten filmen en dan vergelijken met het protocol.

Als jury krijg je van alles over je heen. Nooit is het goed.
Je moet vroeg op, een stukje rijden, soms nog steenkoud juryhok, doet je best leuke cijfers te geven, hoort het commentaar aan (en meestal achter je rug of mopperend bij de trailer en komen ze niet naar je toe) alleen de prijswinnaars zijn altijd blij, even afrekenen (moet zo goedkoop mogelijk maar mijn auto loopt echt niet op water),
weer naar huis en is de dag al bijna weer om.

Dan denk je wel eens, als WEER de telefoon rond etentijd gaat, en WEER gevraagd wordt of je die-en-die datum nog vrij hebt (er wordt nu al voor augustus gebeld en zijn verbaasd als het al bezet is)
Wil ik nog wel afspreken of zal ik gaan dammen?!?