[JV] Wel eens toelichting gevraagd??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margo

Re: [JV] Wel eens toelichting gevraagd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:00

missmuts schreef:
Als je in Soest bedoelde: daar heb ik weldegelijk gebruik van gemaakt. Maar ik had wel even tijd nodig om mijn protocol door te nemen Clown

Nee dat was in de M... dat was volgens mij een andere jury... en daarbij maakte niemandn er gebruik van.. in de Z weet ik t idd niet toen was ik al weg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:01

Zelden

Met binnen wedstrijd wel nog eens (maar helaas weten ze van 25 of meer deelnemers niet veel meer)

Buiten nooit, al zou ik dat wel willen.
Maar wij krijgen altijd belachelijk laat de uitslag en coupons en dan is de jury (begrijpelijk) allang weer weg.

wat mij zelf wel fijn lijkt (dat heb ik een paar keer gehad)
Dat de jury je na de proef even bij je roept en even wat dingen zegt.
natuurlijk moet daar de tijd voor zijn, maar als die er is, steek je daar vaak veel van op Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:11

Ik heb wel eens gezien dat een vader toelichting over de punten van z'n dochter ging halen, althans... hij wilde de jury even hardhandig duidelijk maken dat zijn dochter wél had moeten winnen. Of je daar nou zo blij mee bent als jury?

Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat mensen die tevreden zijn met hun punten meestal ook niet om uitleg komen vragen, het lijkt me dat de jury vooral ontevreden mensen op hun dak krijgt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:07

Aimee schreef:
hij wilde de jury even hardhandig duidelijk maken dat zijn dochter wél had moeten winnen.
Gelukkig nog niet meegemaakt, mijn zelfverdediging is wat roestig.

Aimee schreef:
het lijkt me dat de jury vooral ontevreden mensen op hun dak krijgt.
De ruiters zonder winstpunt zijn bijna altijd in de meerderheid. Daar zitten best een paar mensen tussen die de weg een beetje kwijt zijn, althans als je in de buurt of onder de 130 komt zit er echt iets niet goed. Dan kan wat advies een boel frustratie voorkomen. Niet in de laatste plaats bij de jury Cool

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:10

Maar ook als je wel tevreden bent kan het heel leerzaam zijn!

het kan altijd beter toch?.....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:20

Ben 1 keer naar een jury toe geweest, meer om 'gewoon' een praatje over de proef te maken dan specifiek wat te vragen, en had het idee dat ik de eerste in zijn leven was Haha!. Is uiteindelijk een heel leuk gesprekje geworden van zo'n 20 minuten Clown !

Over het algemeen kan ik me altijd wel vinden in mijn punten. Ik heb vaak zelf een bepaald aantal punten in mijn hoofd en meestal verschilt dat niet zo gek veel met de jury. Geef mezelf vaker minder punten (stuk of 4/5) dan dat ik uiteindelijk krijg. Als ik hogere punten krijg dan verwacht neem ik aan dat het beeld er gewoon goed uit zag, en de jury 'eerlijk en ontspannen' rijden goed beoordeeld. Heb ik mindere punten is de jury wat strenger geweest, meer gelet op kleine (terechte) dingetjes en waarschijnlijk wat proeftechnischer gekeken.

Heb dus eigenlijk nog niet echt de behoefte gehad om om toelichting te vragen. Maar na dat gezellige gesprekje met die ene jury zal ik wel wat sneller naar andere jury's toe stappen, al was het ook maar om zo'n gesprekje en om even te laten weten dat er ook wel mensen zijn die het wél met hun eens kunnen zijn.

Ik denk ook dat het voor veel mensen best een grote stap is. Er zijn er genoeg die de jury's als echte boemensen zien die er zitten om jou is even lekker te pakken op alles wat je fout doet }> ! Ik zie ze gelukkig absoluut niet zo, maar ik zou het daarom wel goed vinden als de jury's het ook even duidelijk laten merken dat ze het 'fijn' vinden als je even langs komt. Bijvoorbeeld door het even laten zeggen tijdens de prijsuitreiking oid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:02

een keer bij een jury die mij uitsluitend kon vertellen dat ik totaal nog niet toe was aan de volgende klasse (ik had 155 punten) maar me niet kon uitleggen wat er dan mis was.

en een keer had ik vooraf gevraagd of de jury wilde blijven voor commentaar (ik had al vaker bij haar gereden en snapte mijn punten nooit zo goed). Reactie was "nee, ik moet mijn eigen paard gaan halen voor de wedstrijd". Soit, al is dat niet conform de regels maar de toevoeging "dat doe ik alleen als je ervoor zorgt dat je het op video op hebt" vond ik belachelijk. Slechte ervaringen dus.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:17

Ja, op de NCB kampioenschappen in Wanroij. Mijn zusje was eerste en laatste in de M1. Bij de ene reed ze dik 70%, de jury was helemaal lyrisch over Chico. De ander gaf 50%.....

Toen ben ik dus wel even verhaal gaan halen. Het lage jurylid had geen idee over welke pony ik het had en zei uiteindelijk dat hij dan wel onregelmatig geweest zou zijn. Op dat moment kwam het "hoge"jurylid erbij, waarop zij elkaar in de haren volgen, omdat er toch wel duidelijk was wie hier kampioen moest worden (Chico dus Haha! )

Ik moest me toen wel heel erg inhouden om niet tekeer te gaan. Ik had de proef op video, maar daar wilde hij niets van weten....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:04

Samsam schreef:
maar wat ik erg vreemd vond was de 4 voor de zuiverheid van de gangen. Ze had welliswaar 2 x een 5 voor de middendraf, maar een 9! voor de middenstap en twee 7ens voor de uitgestrekte galop. En verder ook gewoon goede cyfers voor de meeste onderdelen. Ook stond er nergens op de coupon iets van tactverlies oid.

als hij hem nou echt niet tactmatisch zou vinden zou je dat toch ook in andere onderdelen terug moeten vinden?

Maar toch niet om uitleg gevraagd, misschien wel wat dom.

Dit kan echt niet! Je kan nooit een 4 geven voor zuiverheid want dan had hij de ring uitgemoeten. En vooral omdat jij zegt een 9 voor de middenstap en 7 ens voor de galop, nee onmogelijk.
Zodra je een 5 geeft voor zuiverheid moet je al twijfelen of het paard echt rad is ja of nee.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:13

Suzanne F. schreef:
Dit kan echt niet! Je kan nooit een 4 geven voor zuiverheid want dan had hij de ring uitgemoeten. En vooral omdat jij zegt een 9 voor de middenstap en 7 ens voor de galop, nee onmogelijk.
Zodra je een 5 geeft voor zuiverheid moet je al twijfelen of het paard echt rad is ja of nee.

Een 5 kan echt nog wel, dan is het paard vaak onregelmatig door toedoen van de ruiter/amazone.
Meestal doen de ruiters het gewoon zelf met de hand, of het paard wordt inregelmatig in de middendraf, of heeft taktfouten door bv slaan met het hoofd of een ruiter die het paard in de weg zit.
Of bv een paard dat in 4takt galoppeerd kan je ook geen 6 voor de zuiverheid geven, terwijl het niet kreupel is.

Een 4 kan idd echt niet, dan is het paard gewoon kreupel.

(ik heb ook wel eens een jury gezien die bijna iedereen een 4 voor de zuiverheid gaf als hij maar één hupje had gezien. En dan toch 175 punten weggeven Haha!)

( Maargoed, we dwalen af)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:17

tja.. dat vind ik ook vreemd ja. Ik heb ook weleens een 5 gehad voor de zuiverheid van de gangen. Terwijl ik voor de verruimingen toch 6-en had en nergens commentaar over taktfouten of iets dergelijks. Maargoed toen had ik 155 punten dat is ook zo'n leuk puntengetal Hamer . Toen was ik het ook echt oneens met mijn punten. Vooral omdat ik hemzelf super vond gaan, mijn instructrice zei dat ik nog nooit zo goed gereden had. En ik begon ook erg hoog met mijn punten alleen het werd steeds minder met op het einde echte rare cijfers zonder commentaar erbij. Ik was dan ook niet bepaald in de stemming om de jury "netjes en beleefd" op te kunnen bellen. In de L1 ben ik vrolijk met een hoedje gestart, en merkt echt duidelijk dat sommige jury's daar niet zo blij mee waren. Ik heb toen mijn cap maar opgezet en de laatste L1 wedstrijd had ik ineens weer wel hoge punten. En daarna in de L2 (met cap) gingen we ook weer met vele 1e prijzen en scores boven de 170 naar huis. Toch vreemd, maar het verschil was echt te merken (mijn paard is vast niet van de een of andere week stiekem zoveel beter gaan lopen).
Wat ik ook altijd raar vond in de B en L daar heb je een apart cijfer voor het gereden zijn in het algemeen (vanaf de M d8 ik staat er iets meer bij over vertouwen enzo). In de L heb ik weleens 150 punten gehad en dan gereden zijn in het algemeen een 7. Dat kan toch ook nooit... Als je geen 6 gemiddeld haalt hoe kan het in zijn algemeen dan toch een 7 waard zijn geweest?

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:17

Bettine schreef:
[(ik heb ook wel eens een jury gezien die bijna iedereen een 4 voor de zuiverheid gaf als hij maar één hupje had gezien. En dan toch 175 punten weggeven Haha!)

(
Maargoed, we dwalen af

)

Herkenbaar ja Haha!

Verder heb ik nooit echt om toelichting gevraagd, meestal klopte het gewoon als een bus als ik hele lage punten had *LOL* Haha!
Ik heb wel eens gewoon toelichting gekregen, sommige juryleden houden nog wel eens een praatje hoewel het niet meer echt mag, ik vind dat altijd wel prettig Lachen

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:20

Hmm, dat laatste is idd vreemd.

Maar je kunt wel een 5 hebben voor zuiverheid, en 7-ens voor verruimingen: als je paard heel slecht stapt bijvoorbeeld, dan krijg je een 3 voor stap en draf en galop beide een 6. Gemiddeld een 5.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:25

wow dus jurys kunnen dat wel op prijs stellen?
Dan ga ik de volgende keer zeker vragen stellen!!! Dit is ene hele openbaring voor mij. Had altijd het idee dat jurys daar helemaal geen trek in hadden. Maar nu snap ik waarom ze er vaak nog zitten als er prijsuitreiking is Pling
Ik zou niet eens zo zeer iets willen vragen over waar ik het niet mee eens ben maar meer over algemene tips. Heb bijvoorbeeld altijd een 6 voor een onderdeel en wil weten wát nou precies beter kan. Ik heb namelijk nooit iemand die feedback kan geven.

Ik krijg ook heeeeeel vaak mijn protocol terug met maar heeel weinig opmerkingen. Dan vraag ik me altijd af of ik de juryleden niet heb kunnen boeien? Hoe moet ik nu weten waarom iets een 5 of een 6 is geworden?

Zijn er hier ook jury leden in Brabant? misschien dat ik het bij 1 van jullie de volgende keer wel durf te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:32

Ik heb eigenlijk nog nooit om toelichting gevraagd.
Meestal ben ik het wel eens met de jury.
En als ik het niet geheel eens was is het zo dat ik meer punten heb gekregen dan ik verwachte.
Dat vind ik niet echt een reden om op een jury af te stappen om uitleg te vragen.
Ik zal wel op een jury afstappen als mijn punten behoorlijk lager uitvallen dan ik verwachte.
Dan zou ik graag willen weten hoe de jury mijn proef ervaarde.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:05

Ik wilde het een keer doen, maar toen was het jurylid al weg...

Het zat zo: Ik had een keer voorgereden voor zo'n jurycursus. Alle juryleden werd toen zeg maar opnieuw "geleerd" Knipoog jureren. De "voorzitter", die dus aan alle juryleden vertelde wat het meest logische punt zou zijn voor elk onderdeel, was Jury X in kwestie. Eerst beoordeelden ze de 3 gangen van Mazzel. Daarbij werd zijn draf beoordeeld met een 8, de galop met een 8 en de stap met een 6/7.

Ongeveer een half jaar later reed ik een wedstrijd met als Jury, mr. X. Het was buiten, met de ringen ontzettend bemodderd en diep. Mazzel heeft van zichzelf een ontzettend tactmatige draf, dus die loopt nooit onregelmatig. Nu ook niet. Ik reed een nette proef, met 8en en 7ens voor de uitgestrekte draf en galop en een 6 voor de stap. ----> Zuiverheid van de gangen: 5 Boos!

Toen had ik ERG graag willen vragen wat daar de reden van was. Op zo'n moment kan ik een jurylid niet meer serieus nemen.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:09

Ik zit, bij ons op stal, altijd aan de tafel van het secretariaat (mijn moeder doet het secretariaat namelijk, en ik beheer zo af en toe de kas Tong uitsteken ) en daar zitten de juryleden voor en na een rubriek ook altijd. Vaak heb ik vóórdat ik gereden heb dus al een gesprek gehad met de jury (zonder te laten weten dat ik ook start, om het objectief te houden). Nadat ik gereden heb begrijp ik dan vaak ook vanuit welk oogpunt hij of zij mij de punten gegeven heeft.

Het komt overigens zelden voor dat ik het niet eens ben met mijn punten of commentaar op het protocol. Als ik het ergens écht niet mee eens ben of als ik écht niet snap waar dat cijfer vandaan komt dan vraag ik het gewoon aan de jury. Dit is echter pas 1x voorgekomen Haha! En toen heeft de jury het uitgelegd en toen kon ik me er wel in vinden.

Ik vergelijk mijn punten overigens ook altijd met die van anderen, dan krijg je een beetje een idee op wat voor lijn de jury zit en dan kun je je resultaten toch wat beter relativeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 18:21

Ja Sinds ik weet dat dat MAG, maak ik er gebruik van.
De laatste wedstrijd ben ik dus inderdaad naar de jury toegestapt en heb ik hem uitleg gevraagd, en meteen tips voor de toekomst. Was een hartstikke leuk en leerzaam gesprek, en hij vond het volgens mij juist ook heel leuk dat ik er om vroeg. Hij heeft me goede tips gegeven, zowel over het rijden als over m'n kleding.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:35

Nou, ik heb vroeger wel eens toelichting gevraagd, maar dan kreeg ik vaak de gekste dingen te horen. Dan dacht ik: vandaar dat ik de punten niet snap. Bijvoorbeeld dat ik een scherper bit in moest doen, of juist een milder bit (ik reed gewoon met een gemiddelde watertrens). En dat mijn paard in de verkeerde nekwervel boog, en dat hij dat de hele tijd deed en moeilijk af zou leren. Dat heb ik aan mijn instructeur voorgelegd, en die moest daar wel om lachen. Dat had hij in ieder geval nog nooit gezien. Maar de jury had gewoon niet bedacht dat een hengst gewoon meer spieren op zijn hals heeft.
Of de jury zei dat het geen fijn paard voor mij was en dat we nooit verder zouden komen (in de L nota bene!), dat soort. Dus de lol is me vergaan. Ik raak er alleen maar gedesillusioneerd van.

Meestal ben ik het bovendien wel eens met de punten, de dingen waarvan ik zelf ook wel weet dat ze beter moesten, had de jury ook gezien. Dus de jury's waarmee ik op één lijn lig, die vraag ik meestal niet om commentaar, we weten allebei waar het aan schort. Want ik vind wel dat je gemiddeld genomen eigenlijk meestal de punten krijgt die je verdient.