Liever veel of weinig concurrentie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwaidie

Re: Liever veel of weinig concurrentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 14:48

Dan zou ik vaak naar huis moeten gaan! Ik was pas 2e met 153! Er worden de laatste tijd vrij weinig winstpunten gegeven, maar daar heb ik ook een ander topic over (strenge jury's! ) haha! Niet iedereen is het met me eens geloof ik, maar ja!
Ik heb trouwens ook liever een winstpunt hoor!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:19

als ik met 1 wegga die ervaring op moet doen of die hele rare dingen kan doen en ik wil gewoon rustig rijden zoek ik vaak om te beginnen wat kleinere wedstrijdjes op met meestal ook weinig concurrentie.

Als je op een klein concours bent en wat er rondrijdt gaat slecht,zal je voor een nette proef misschien inderdaad iets meer punten krijgen dan anders, maar minder punten in een grote groep?
Mijn ervaring is dat een proef over het algemeen gewoon eerlijk gewaardeerd wordt. Ook als er veel starts zijn. Dus geef mij maar veel concurrentie, dan weet je tenminste ook een beetje waar je staat. Eerste worden van mezelf vind ik geen uitdaging, en ik ben dan liever 2e van de 20 ofzo. (bij wijze van spreken)
en daarnaast, hoe groter het concours, hoe beter ik ga rijden vaak Haha!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 15:25

Wat Jippie al aangeeft, ik let meer op de accomodatie waar ik ga starten, dat vind ik toch wat belangrijker dan het aantal combinaties.
En wat betreft de buitenwedstrijden, die vind ik toch wel leuker dan in de winter starten.
De organisatie heeft dan ook de mogelijkheid om meerdere combinaties toe te laten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:27

ach, ik vind dat je niet kunt zeggen er reden er 30 mee dus ik had veel concurrentie, en er reden er 5 mee dus ik had geen concurrentie.
Volgens mij gaat concurrentie over de kwaliteit v/d concurrenten niet over de kwantiteit. Ik reed vandaag met 12 ruiters in de ring, mijn paard vloog alle kanten op is minstens 4 keer goed weggeschoten en heel de proef was gespannen. En ik was nog 5e met 150 punten . Dan vraag ik me echt af waar de concurrentie was...
Bovendien zou ik dan nog het nadeel moeten hebben dat er voor mij een Grand Prix ruiter (weliswaar HC met de nieuwe regels) een superproef reed met dito paard.
Dan ben ik veel liever 1e van de 4 die allemaal goed reden dat dat ik vandaag hoog geeindigd was. Heb niks gezien hier vandaag van de concurrentie maar als ik nog vijfde was kan dat niet veel zijn geweest.
Maargoed uiteindelijk gaan we voor de punten en niet voor de prijzen, ik rijd voor mezelf. Als ik vind dat ik netjes gereden heb is het prima onafhankelijk van de plaatsing, punten ed.
En natuurlijk de accomodatie is zeeeer belangrijk, mijn paard heeft bepaalde locaties waar hij super loopt, en bepaalde waar hij dat helemaal niet doet.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:43

Af en toe is het wel leuk om in een kleine groep te rijden, maar ik heb nu mn laatste 2 wedstrijden gehad dat ik de enige was, en dus in totaal over mn laatste 2 wedstrijden 4 keer 1e. En dan ook nog met punten waar je je voor schaamt, dan is het ook echt niet leuk om 1e te worden. Dus volgende keer weer wat meer concurrentie voor mij graag

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:05

Nu mijn dochter gisteravond (het liep uit!) de wedstrijd gereden heeft, moet ik mijn stalgenoot misschien een klein beetje gelijk geven; er waren een aantal héééél erg goede ruiters voor haar (173 en 172 pntn) en hoewel ze twee redelijk nette, in mijn ogen net winspuntwaardige proefjes heeft gereden, kwam ze met 148 en 152 thuis. De punten op haar protocol kon ik me echter grotendeels wel in vinden, maar er waren ook wat zesjes die voor mij zeventjes hadden kunnen zijn! Nog ff flink dooroefenen dan maar! Maar ach dat koppie van mijn dochtertje (ze is pas 10), ze was echt teleugesteld. Volgende wedstrijd is een thuiswedstrijd (6 maart), maar ook met zo'n 15 B-pony combinaties waarschijnlijk, kijken wat dat ons brengt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:18

J0sef1entje schreef:
Nu mijn dochter gisteravond (het liep uit!) de wedstrijd gereden heeft, moet ik mijn stalgenoot misschien een klein beetje gelijk geven; er waren een aantal héééél erg goede ruiters voor haar (173 en 172 pntn) en hoewel ze twee redelijk nette, in mijn ogen net winspuntwaardige proefjes heeft gereden, kwam ze met 148 en 152 thuis. De punten op haar protocol kon ik me echter grotendeels wel in vinden, maar er waren ook wat zesjes die voor mij zeventjes hadden kunnen zijn! Nog ff flink dooroefenen dan maar! Maar ach dat koppie van mijn dochtertje (ze is pas 10), ze was echt teleugesteld. Volgende wedstrijd is een thuiswedstrijd (6 maart), maar ook met zo'n 15 B-pony combinaties waarschijnlijk, kijken wat dat ons brengt.

Ik begrijp niet wat een kleine groep te maken heeft met goede combinaties.

Ook al was het een groepje van 4 geweest, had ze ook twee goede combinaties voor zioch kunnen treffen.

Het voordeel van een slechte cq nadeel van een goede combi voor je is toch bij de meeste juries (unbewust) een feit, maar staat los van de groote van de ring imo!

robinbeekink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 14:44

Ik zou niet kunnen bedenken op welke manier het aantal punten van het aantal combinaties afhangt...:S de plaatsing oke,je hebt bij een ring van 3 mensen meer kans om 1 te worden als in een ring van 20 mensen, maar de punten??? volgens mij zouden die ongeveer het zelfde moeten zijn.
toch?

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:13

Veeeeeel concurrentie. Dat is altijd veel spannender. Maar misschien komt dat ook wel omdat ik "vroeger" voornamelijk op springwedstrijden in de ring verscheen. En daar is niets erger dan weinig deelname. Sorry, nog even ontopic; ik denk inderdaad dat het volledig van de jury afhangt of het in je voordeel of in je nadeel is. Als je een goede jury hebt moet het niets uitmaken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:23

Rensjuh schreef:
Het gaat idd om een consequente jury, als díe er maar zit dan maakt het niks uit....

en verder, betekent meer deelnemers automatisch meer concurrentie?? Dacht ik eigenlijk niet, stel dat jouw dochter morgen als 15e start en er zijn net 6 drama-proeven voor haar geweest. Zij komt vrolijk de ring in en rijd een braaf 160-proefje. Ze zal dan gauw een paar punten hoger zitten, juíst omdat er een paar slechten voor haar waren... Alhoewel dit met een consequente jury natuurlijk weer niet geldt Haha! Knipoog

Juist. Het kan (bij niet-consequente juryleden, en ja dat zijn er vrij veel denk ik) een voordeel, maar ook een nadeel zijn. Dus je kunt het van 2 kanten bekijken.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 19:36

Alikesflame schreef:
ik heb het liefst veel concurrentie. als je dan prijs hebt heb je het tenminste verdient.

Idd Lachen
Met veel concurrente vind ik het wel leuker om een prijs te winnen. Maar op zich maakt het me eigenlijk niet zoveel uit Lachen

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:11

Ik rij het liefste gewoon een goeie proef, en of er dan 5 of 40 mensen zijn tegen wie ik moet rijden interesseert me niet zo eigenlijk Sigaar

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:50

Ik weet niet of een grote groep indirect invloed heeft op je punten.

Waar ik start, start ik tegen maximaal 4 anderen en eigenlijk heeft alleen de winnaar altijd een winstpunt. Als je hier boven de 160 rijd, moet je echt een enorm goede proef neergezet hebben.

De Apeldoornse is de enige grote wedstrijd waar ik aan mee doe en daar wordt altijd veel hoger gepunt. Maarja dat is wel een kampioenschap.

Ik ben tevreden na een wedstrijd als hij voor mijn gevoel goed gelopen heeft en ik het liefst nog een winstpuntje in de wacht sleep.
Natuurlijk voel je je super als je van een grote groep wint, maar winnen van een kleine groep (met grote concurentie) is ook leuk Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:40

Ik rij liever tegen een grote groep.
Ik vertrouw op de kundigheid van een jury dat die eerlijk blijft punten, ander zou ik net zo goed kunnen stoppen met dressuurrijden, het ligt dan toch altijd aan de jury.
Ik rij liever tegen een grote groep omdat je idd kan vergelijken dan.
1e van de 20 worden is imo een grotere prestatie dat eerste van de 2 of 3.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:10

Lieke schreef:

Dat vind ik dus echt onzin. Eerste worden met 20 slechte combinaties is geen grotere prestatie van 1e van worden met 3 hele goede combinaties. Het gaat erom hoe goed de concurrentie rijd, niet met hoeveel ze zijn. In het Z bijvoorbeeld zijn er ook niet zoveel inschrijvingen. Maar kunnen er wel eerder beroepsruiters tussen zitten. Wat in de B met veel combinaties meestal niet het geval is.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 20:20

Fleurtje100 schreef:
Lieke schreef:

Dat vind ik dus echt onzin. Eerste worden met 20 slechte combinaties is geen grotere prestatie van 1e van worden met 3 hele goede combinaties. Het gaat erom hoe goed de concurrentie rijd, niet met hoeveel ze zijn. In het Z bijvoorbeeld zijn er ook niet zoveel inschrijvingen. Maar kunnen er wel eerder beroepsruiters tussen zitten. Wat in de B met veel combinaties meestal niet het geval is.

Ja, misschien niet helemaal goed verwoord, ik vind bijv 170 punten een betere prestatie dan 160 ook al zou ik bij de 170 laatste zijn en met 160 eerste. Maar met zo weinig deelnemers blijft er zo weinig van het wedstrijd element over, dat vind ik juist wel leuk.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:13

Geef mij maar lekker veel concurrentie. Komend weekend ben ik de enige Z1-combinatie op zaterdag, dus ik zal wel in handicap rijden met M2. Zo niet ben ik bij voorbaat al eerste, niets aan dus.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:59

Ik schrijf me alleen in op grote concoursen, dan weet je tenminste echt waar je staat, met zij drieën in een klasse, dat vind ik eigenlijk geen wedstrijd.
Afgelopen maandag stond er hier heel groot in de krant dat iemand het Z "concours" gewonnen had. Dat was een wedstrijd met een Z1 / Z2 in handicap klasse met 3 deelnemers, of dat je daar dan zo trots op moet zijn Verward

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:30

Ik rij ook liever met veel concurrentie. Als je dan hoog eindigt heb je tenminste het idee dat je wat gepresteerd hebt. Al is het balen als je laag eindigt maar dan weet je iig dat je mee moet gaan oefenen!!

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 23:30

Ik rij ook liever met veel concurrentie. Als je dan hoog eindigt heb je tenminste het idee dat je wat gepresteerd hebt. Al is het balen als je laag eindigt maar dan weet je iig dat je mee moet gaan oefenen!!