TE strenge jury :(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

femke_twis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 18:51

is wel klote!! maarja het is en blijft een jurysport

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:17

daantjuhhh schreef:
HOHOHO
rustig,, relax, haal diep adem en tel tot 10..

voor mij is t een raadsel hoe ze dat geflikt heeft...
ik denk dat iedereen denkt als ze ergens op een lijst 119 punten staat dat ze denken wat heeft zij gedaan om zulke punten te halen..

ik ben toch niet raar omdat ik dat denk..
voor mij is zoiets gewoon een raadsel..

tuurlijk kan mij zoiets een x overkomen.
maar ik mag toch wel afvragen wat zij gedaan heeft,,, (volgens die jury)
das toch niet zo raar..

en over snel oordeel..
dit is een jaar geleden dus zo snel is mn oordeel niet

Hahahaha we spreken je wel weer eens als het jou overkomt.
Je komt een beetje minderwaardig over.Zo bedoelt degene dit denk ik.
Je praat alsof jij alleen maar boven de 70% rijd.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 20:10

Ik heb ook weleens 126 pnt gehaald hoor Knipoog
Tleek mij ook onmogelijk. Maarja als je paard net iets heel eng vind, of teveel energie heeft en t grappig vind om er 3x van door te vliegen Knipoog

Ach soms valt t mee, soms valt t tegen. Het kan idd erg verhelderend zijn als je je proef filmt.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 21:50

maar me moeder heeft de telefoon nummer van die stinkmodder (jury) dus gaat vragen waarom zo laag en als dat niet lukt vragen we aan knhs en dan hopen dat die stinkmodder beoordeeld is Schijnheilig Haha!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 21:56

Maar het kan toch ook gewoon dat je gereden hebt naar je punten? Waarom is het gelijk de schuld van de jury?
Ik heb ook wel eens achterin de 130 of laag in de 140 gereden maar toen had ik het wel verdiend Haha!:D Wat zelfreflectie kan geen kwaad af en toe. En de volgende keer kom je weer eens een jury tegen die wat hoog beoordeelt.
Succes verder! OK dan!

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:03

Th0mas schreef:
maar me moeder heeft de telefoon nummer van die stinkmodder (jury) dus gaat vragen waarom zo laag en als dat niet lukt vragen we aan knhs en dan hopen dat die stinkmodder beoordeeld is Schijnheilig Haha!

Ik vind dat je je wel even wat minder brutaal kan gedragen.Die jury meteen uitschelden voor kl*te jury is natuurlijk wel heel erg triest.Sorry hoor maar ik vind het belachelijk dat je meteen die man de schuld geeft van jou rijden.Hij zit daar wel mooi urenlang naar proefjes te kijken en als hij jou niet goed genoeg vind dan zal die daar wel zijn redenen voor hebben.Ik zie in je profiel dat andere jury's je ook nog niet denderend hebben beoordeeld.Misschien toch eerst maar eens naar je zelf kijken voordat je zonder dat je die jury überhaupt kent gaat uitschelden op internet notabene met naam en al! Boos!
Dat vind ik echt van een heel laag niveau hoor.En ik meen me te herrineren dat dat ook verboden is hier op bokt.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:11

Het is en blijft een jury sport. Heb het zelf ook wel meegemaakt en vele andere ook. Je kunt er niks aan doen, de jury beslist.

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:22

Jurysport... 'Ach ja, het is een jurysport he...'
Ik vind het allemaal nogal baggatelliserend klinken. Ik kan helemaal meevoelen met Th0mas. Als je jurylid wilt worden, dan is dat toch hoop ik niet om wedstrijddeelnemers te ontmoedigen?
IMHO zal een eerlijke jury je tenminste vertellen waarom je punten liet liggen. Naar mijn ervaring echter is het maar al te vaak zo dat er gewoon nauwelijks gekeken wordt in bepaalde klassen, en de ruiter die zijn/haar best doet (om over het paard maar niet te spreken) wordt zomaar afgescheept met een greep naar de punten.
Een vriendin van me rijdt ongelooflijk netjes met haar barokke Knabstrupper. Ze krijgt nooit veel punten, terwijl het paard ongelooflijk goed loopt. Nu liep ze iemand tegen het lijf die liep te mopperen dat zijn paard maar naar de slager moest - een (door de jury's) graag geziene bruine kwpn'er. Ze kocht het paard voor een habbekrats en zondag reed ze op beide paarden een wedstrijd en wat denk je? Ze werd met de onervaren kwpn'er zomaar nr 1, terwijl de Knabstupper (zo'n raar klein kort vlekkenbeest) vele malen beter presteerde.
Conclusie: als je wedstrijden wilt rijden moet je een paard kopen wat in de mode is. En die natuurlijk weer inruilen als die mode verandert...

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 22:51

kadans16 schreef:

Dank je wel kadans16, bedoelde het zo niet, en inderdaad deze persoon moet het ook maar eens ondervinden. Scheve mond Het is en blijft een jurysport, kan je er niet tegen dan moet je geen wedstrijden rijden. Er zijn zat goede jury's. *LOL*

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:40

Kaya, ik vind het echt een onzin verhaal wat je hier neer zet. Als jurylid zit je er echt niet om mensen naar beneden te halen maar soms wordt er gewoon bagger gereden en kun je niet veel punten kwijt.
Ook die verhalen over Fjorden, Haflingers en in jouw geval een Knabstrupper zijn allemaal zwaar overdreven. Mensen zoeken altijd zo gauw de schuld bij de jury ipv bij zichzelf.

Thomas, heb je je proef op video staan? Ik begreep uit je verslagen dat je best wel snel naar de M1 bent gegaan. Misschien moet je pony wel meer op het achterbeen komen en al wat meer oprichting tonen. Dat wil men toch wel graag zien in de M1. Vandaar dat sommige mensen in de M1 opeens best laag kunnen scoren terwijl ze in de L2 wel aan hun punten kwamen.

Om nu opeens bij de KNHS te gaan klagen komt op mij wel wat zielig over. Daar maak je geen vrienden mee en als je de bewuste jury nog eens tegenkomt, werkt dat altijd in je nadeel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 23:52

ik vind dit allemaal ook een beetje gezeur eerlijk gezegd. Ik heb ook echt wel eens punten waar ik absoluut niet blij mee ben, en waar ik echt niks van snap. Zeker toen ik nog bij de pony's startte. Ik had echt zoiets van, het was toch goed, hij deed het toch?!
Nu, paar jaar verder, zelfde pony, tussen de paarden loopt hij veel meer punten. Vast niet omdat de jury graag een kleine krabbelaar tussen de mooie grote, ruim bewegende KWPN'ers ziet. Misschien wel omdat hij nu gewoon 10x beter voor elkaar is!!
En nog steeds ben ik het soms niet met mn punten eens, maar dat kan 2 kanten op werken, heb soms ook echt punten waar ik heel blij mee ben, maar dat ik ook uitleg nodig heb waarom ze zo hoog zijn!!
dus: niet teveel zeuren, het is jammer als je veel lagere punten hebt dan verwacht, mag je ook best super teleurgesteld mee zijn (dat is logisch!) maar typische jurysport....hmm.... meestal gewoon een kwestie van net even harder trainen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 00:42

kadans16 schreef:

nou zo was t echt niet bedoeld,
ik bedoelde echt serieus dat ik wou weten wat er zo verkeerd aan ging???
maar dat wil nog niet zeggen dat t zo verkeerd ging..
ik wilde eigenlijk alleen weten of t zo verkeerd was gegaan..

dat was miss netter geweest..

maar ik vraag me echt af hoe je zoiets flikt,,
mag de jury jouw niet?
heeft hij een slechte dag?
rij jij zo slecht?? (dat was t dus niet)
liep t paard kreupel? (dat was hoor ik achteraf allemaal niet t geval)
zo bedoelde ik t zeg maar,,

dus sorry als ik er iemand mee heb gekwetst..
ik schrok nogal van die boze terug reactie..
ik vond t nogal overtrokken.
maar dat kwam omdat ze mij niet begreep denk ik

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 00:55

Fitzroy"]
Kaya, ik vind het echt een onzin verhaal wat je hier neer zet. Als jurylid zit je er echt niet om mensen naar beneden te halen maar soms wordt er gewoon bagger gereden en kun je niet veel punten kwijt.
[/quote]

En waarom doet zo'n jury (ik zeg absoluut niet 'alle' jury's) dan vaak zo ongeinteresseerd en nrmrn nog niet de moeite om te melden waaraan gewerkt moet worden? Dat zou een stimulans zijn, dat zou fair zijn, je bent er toch voor een eerlijke beoordeling? Toch niet om je de grond in te laten boren? Iedereen komt om zich te toetsen en doet zijn/haar best om het paard en zichzelf zo mooi mogelijk op te doffen en een zo best mogelijke prestatie neer te zetten. Als er dan dingen mankeren (uiteraard), dan schiet de ruiter er een stuk meer mee op als er bij staat waarom die lage punten zijn toegekend.

[quote="Fitzroy schreef:
Ook die verhalen over Fjorden, Haflingers en in jouw geval een Knabstrupper zijn allemaal zwaar overdreven. Mensen zoeken altijd zo gauw de schuld bij de jury ipv bij zichzelf.

Waarom zeggen ze dan doodleuk hardop dat ze je toch geen punten gaan geven met dit klassieke paard en geven ze dezelfde ruiter met een ander, veel minder goed rijdend paard wel de punten? Droom jij maar lekker verder - met je bruine kwpn'er zeker? Heb jij ervaring met een barok paard onder je kont op wedstrijden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 00:58

als je gewoonweg goed stuurt en je paard wordt correct gereden dan kan je met een shet bij de paarden nog in het Z terecht komen........

Scoor je slecht dan kan je aan de cijfers zien wat er op welk onderdeel wel of niet goed was........ niet zo moeilijk lijkt me

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-05 22:09

gijsenkim schreef:
als je gewoonweg goed stuurt en je paard wordt correct gereden dan kan je met een shet bij de paarden nog in het Z terecht komen........

Scoor je slecht dan kan je aan de cijfers zien wat er op welk onderdeel wel of niet goed was........ niet zo moeilijk lijkt me

Mss niet.........
Maar denk er eens aan dat het de smaak van de jury is!!! De jury heeft de ene pony liever in de ring dan de andere. Geeft de een hoger dan de ander terwijl die minder aantrekkelijke toch minder goed reed!!! (en zeg niet dat dit niet waar is, heb ervaring!!!).

TisUnique

Re: TE strenge jury :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:14

Maar sommige mensen leggen ook wel heel makkelijk de schuld bij de jury...........
Tuurlijk krijg je soms minder punten dan je verwacht (misschien zelfs wel eens minder dan je verdiend hebt), maar daar staat tegenover dat je ook wel eens meer punten krijgt dan je verwacht, dus dat heft elkaar dan mooi op. Als je vaak naar jouw idee lage punten krijgt ligt de oorzaak toch eerder in je rijden dan bij de jury. }>

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:29

Achja, mijn instructrice rijd Z2 met een arabier (1,53).
Heeft ook weleens een jury gehad die zei dat ze een pony had en dat haar niet beviel. En haalt een andere keer 196 punten.
Tuurlijk is er soms wel discriminatie. Maar ik met bruine KWPN'er heb ook weleens op een buitenwedstrijd met losrijden al drie keer per ongeluk in de ring gezeten (paard schoot weg) terwijl de mensen voor mij bezig waren. Reken maar dat ik gediscrimineerd werd toen ik daarna die ring in kwam. Een 3 voor de vrije stap op het eind (zonder commentaar), 5-en voor houding en zit, zuiverheid van gangen etc (ook zonder commentaar). En dan precies 155 hebben.
Dat heeft iedereen weleens, net als dat iedereen weleens te hoog gepunt word. Zul je toch mee moeten leren leven als je dressuur rijd.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 00:41

[quote="Kaya]

Waarom zeggen ze dan doodleuk hardop dat ze je toch geen punten gaan geven met dit klassieke paard en geven ze dezelfde ruiter met een ander, veel minder goed rijdend paard wel de punten? Droom jij maar lekker verder - met je bruine kwpn'er zeker? Heb jij ervaring met een barok paard onder je kont op wedstrijden?[/quote]

Ik spreek uit de praktijk ja, ik ben nl. zelf jurylid. Ik heb vaak zat andere types dan KWPN'ers aan kop staan mits -en daar gaat het allemaal om-ze goed voorgesteld worden. En omdat het daar nogal eens aan ontbreekt is het erg makkelijk om dan maar te zeggen dat de jury niet van barok of weet ik veel houdt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:09

Th0mas schreef:

ook enige die ik niet begreep
geeft geen commantelaar waarom een 5 is en ik mocht ook niet vragen aan die jury Boos!

Waarom zou je niet met een jury mogen praten???

Kijk, als je naar een jurylid toegaat en je zegt zoiets als 'er klopt niets van' - dan kom je natuurlijk niet in gesprek.

Maar als je vraagt 'wat vind jij als jurylid nou belangrijk, en wat had je vandaag anders willen zien' (of zoiets) dan ontstaat er vast een leuk gesprek waar je iets van kunt leren!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:19

Als je goed genoeg rijdt haal je écht je punten wel.
En nee, ik heb geen dressuurpaard }>
( ik heb bv zo'n klein kort vlekkenbeest Haha! )
Ik vind het altijd nogal erg makkelijk om 'die jury' maar weer de schuld te geven van je lage punten. Een keer kan zoiets misschien eens voorkomen maar als je regelmatig lage punten rijd klopt er gewoon iets niet. Maar in de spiegel kijken kan heel confronterend zijn..................

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:29

OHHHHHHHHHH
poedersuiker jury's af en toe zeg!! sorry hooh maar ik heb dat ook regematig dat ik er niks van snap de ene week haal ik met een keurig nette proef 141 pnt en die week daarna met een mindere proef 152 pnt!!
Ik kan er af en toe echt zoooooooooooooo boos om worden maar dat doe ik helemaal niet meer heeft echt geen enkele zin.....
Als mijn paard braaf is geweest ben ik al tevreden en kan het me echt niet uitmaken hoeveel punten ik dan nog heb..!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:43

Als je er regelmatig last van hebt zou ik toch eens verder kijken dan die jury. Ongetwijfeld zal er dan meer aan de hand zijn.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 10:47

ik ben het ook niet helemaal eens met kaja. Kijk, wat hier al eerder geopperd wordt is natuurlijk zo, ze zullen heud wel een persoonlijke voorkeur hebben, dat heef tiedereen.

Maar om dan gelijk te zeggen dat je je punten niet krijgt? mmm Mijn pony zijn broer (fjord) is met 2 jaar M2 met winst dat zou dan ook nooit gekunt hebben volgens jou redenatie Haha!

ik moet het zelf nog gaan ontdekken, ik ga pas in maart definitief starten maar volgens mij kunnen ze als je echt een superproef rijd echt niet om je heen hoor Haha!

Kaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 14:16

Fitzroy schreef:
Ik spreek uit de praktijk ja, ik ben nl. zelf jurylid. Ik heb vaak zat andere types dan KWPN'ers aan kop staan
mits
-en daar gaat het allemaal om-ze goed voorgesteld worden. En omdat het daar nogal eens aan ontbreekt is het erg makkelijk om dan maar te zeggen dat de jury niet van barok of weet ik veel houdt.

Met 'ervaring' bedoel ik 'heb jij weleens jarenlang wedstrijden gereden met een 'ander' paard?' In jouw geval hoef jij je niet aangesproken te voelen als jurylid, was iedere jury maar zo dat ze naar de prestatie van je paard kijkt ipv naar of het wel mooi genoeg is. Mijn vriendin heeft de ervaring dat er doodleuk gezegd wordt dat ze maar beter met een ander paard kan komen, terwijl die barokke de sterren van de hemel rijdt. Hij wordt gewoon bij 8 van de 10 jury's gediscrimineerd vanwege zijn spikkels en uiterlijk.
Andere mensen krijgen opmerkingen omdat ze met ongeschoren butienpony's rijden. Als ze schoon en netjes zijn en echt goed rijden, dan maakt het nog steeds vaak niet uit hoe hij loopt, maar of hij is geschoren, geknipt en ingevlochten. Ik heb hetzelfde met mijn IJslander X Tennessee Walker: heeft nu 7 cm haar en een streep geschoren en 50 cm lange manen. Het is een buitenpony. Al is ze nog zo schoon en glanzend, al verdient ze haar punten: het voldoet niet aan het gladde ideaalbeeld en dus gaat het imho niet om de prestatie van de combi maar om 'de mode'. En dat is nou eenmaal glad en bruin. Ach gut

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 15:01

Kaya schreef:
Hij wordt gewoon bij 8 van de 10 jury's gediscrimineerd vanwege zijn spikkels en uiterlijk.

Dat vind ik echt enorme onzin!!! Ik rijd zelf met een amerikaanse appaloosa. Dus én spikkels, én westerngefokt, én klein, én zwaar en..........
Ik heb nu in 3,5 jaar tijd 1 winstpunt }>
En ik blijf erbij dat dat niet de schuld van de jury is. Ik heb helaas wel een instructrice gehad die bij elke proef zei dat ik wél gediscrimineerd werd ( hij ging zo goed etc.......... ) totdat bij mij het kwartje viel dat het toch écht aan mij lag. En ik heb ook inmiddels andere instructie Haha!
Als je netjes rijd krijg je echt je punten wel.
Maar...... ik probeer wel enigszins reeel te blijven, ik ga voor de punten en niet voor de prijzen.